balanselastiek?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    #16
    Hallo Henkus

    suc6 en je hebt een pb
    gr Gerard

    Reageer

    • henkus
      Met enige kennis...
      • 23-12-2008
      • 457
      • hoogmade

      #17
      heb een paar stukjes powergum uitgelegd en ik denk dat ik er helemaal uit ben,

      de lijndruk wordt verdeeld over het topje en het balanselastiek (zegmaar 50% om 50%)

      hoe slapper het stukje balanselastiek (langer of eventueel topelasktie) hoe meer lijndruk het overneemt van je topje.
      zolang de lijndruk op het elastiek maar niet groter wordt dan dan het balanselastiek nodig heeft om 100% uitgerekt te worden.

      (als het te slap is en dus 100% uitgerekt, reageert het als een gewone lijn en komt er alsnog alle lijndruk op je topje)

      hoe stugger het balanselastiek hoe minder kracht het overneemt van het topje, de kracht zal eerder worden afgeleid naar het zwakste punt, net zolang totdat bijde punten evenveel tegendruk geven (het krachtverloop in een topje is parabolisch, hoe krommer hoe meer kracht er nodig is om hem verder te buigen)

      dus:
      bij een totale stroomdruk van 50 gram neemt een balanselastiek +/- 50% van de kracht op, de overige 50% gaat naar het topje, een balanselastiek van 25+ gram zou dus voldoende zijn, een balanselastiek wat te stug is dempt minder en zorgt dus dat er meer kracht naar het topje wordt afgegeven,
      een te slap balanselastiek gaat reageren als een normale lijn en zorgt dus voor 100% lijndruk op je topje,

      maximaal effect van je balanselastiek zou dus een elastiekje zijn van precies 25 gram.

      dus als er een perfecte balans is tussen elastiek topje en stroomdruk, werkt het systeem het beste


      volgens mij is dit het idee,

      al is het mooie van vissen natuurlijk dat iedereen zijn eigen invulling er aan kan geven.

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #18
        Hallo Henkus

        het is heel eenvoudig normaal staat de stroomdruk op de top en op het lood 50%/50 %

        als de stroomdruk 20 gr aan je lood trekt moet de vis dus bij een aanbeet meer als 20 gr trekken voor je iets ziet aan de top

        het balanselastiek word bij een aanbeet ies korter maar neemt altijd nog 90% van de stroomdruk voor zijn rekening dus hoeft de vis maar(in dit geval) maar 2 gr te trekken om een aanbeet te late zien op de top

        een opmerking om in de war gooien te voorkomen moet het balselastiek bij het ingooien zo uitrekken dat de gevulde korf gewoon normaal in de schuiflus rust
        gr Gerard

        Reageer

        • Jans
          Toekomstig expert
          • 13-03-2004
          • 272
          • Drenthe

          #19
          Moi,

          Ik lees nu al een jaar of twee de uitleg over de werking van het balans elastiek en verbaas me er over dat de meesten het gewoon voor zoete koek slikken.
          Het lijkt me toch vrij simpel, staat er een stroomdruk van 20 gr op je top en er trekt een vis met een kracht van 0,5, 1, 2 of 100gr aan je aas dan zal de kracht op je top dus toenemen en je top zal bewegen.
          Hoe simpel kan het zijn.
          Alleen de stijfheid (gevoeligheid) van je top zal de zichtbaarheid in meer of mindere mate beinvloeden.
          Hef je (voor zover dat al mogelijk is) de stroomdruk op de top op tot laten we zeggen 0gr en de vis trekt met een kracht van 0,5, 1, 2 of 100gr aan je aas zal de kracht op de top ook toenemen en je top zal ook bewegen.
          Geen enkel verschil dus, behalve dat je bij een gewone lus montage die hele elastiekconstruktie niet in het water hebt liggen waardoor je weer een iets lichtere korf kan gebruiken.

          En ja, ik heb de montage zelf ook geprobeerd, tenminste als het niet in de war zat.
          Maar zo hebben er al meer mensen dingen in de wereld geholpen die niet klopten, zoals Sensas met z,n verhaal over metalen bovenantennes die gevoeliger zouden zijn als normale antennes en ik geloof dat het ook Sensas was die beweerde dat je met een platte dobber, ook wel stroomdobber of lollie genoemd 50% lichter kon vissen.
          Onzin natuurlijk want als er niet genoeg lood onder hangt komt je aas niet eens aan de bodem.
          En dan hadden ze ook nog hun beroemde Anticapilaire lak waardoor het water minder aan de dobber zou plakken.

          Ongetwijfeld heb ik het weer eens helemaal mis en kan ik me er beter niet mee bemoeien maar zo zie ik het.

          Desalniettemin respect voor Tester die overal over nadenkt, ongetwijfeld is A. Einstein ook zo begonnen.
          Er is altijd iemand die nog minder vangt.

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #20
            Hallo Jans

            je zecht en zo zie ik het en daar is ook niks mis mee

            dat balselastiek systeem is door mensen die niks met vissen hebben maar uit hoofden van hun beroep test,s uitvoeren getest op het principe en dat klopt zeker weten

            als je een auto van 1000kg op blokken zet en je duwt er met 100 kg tegen aan beweegt er niks

            zet je hem dan op zijn wielen en daardoor op zijn veren kun je die 1000 kg met een vinger bewegen

            als je zonder balanselastiek vist is het zelfde als de auto aan een kant op blokken staat

            de dobber

            als je op een stroomende rivier vist heb je lood nodig om aan de grond te komen het water drukt tegen je lijn

            maar je vist met de dobber als die werk als een loodlifter heb je veel meer lood nodig om op de bodem te komen

            dus die vorm van dat drijflichaam kan verschil uitmaken

            de lak

            ik weet niet of je er meer vis mee vangt maar mijn bootje gaat als een aal door het water als ik de romp
            eens lekker oppoets (10 tot 15% harder met de zelfde moter ) dus ik wil een gladde dobber en een gladde hoofdlijn voor de feeder
            gr Gerard

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #21
              Dat gladheid een belangrijke rol speelt is wel 100% zeker .
              Kijk maar eens naar zeilboten !
              Voor ik ooit vissen als hobby had had ik extreme Rc power bootjes.
              Een Fsr V 15 cc nitro mengsmering dat bootje ging gewoon gemiddeld 75 km per uur over het water.
              Daarbij zo glad mogelijke romp om maar geen weerstand te hebben van water.
              Dus daarom weet ik zeker dat het ook uitmaak met dobbers .
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • Jakob
                <*{{{{><(
                • 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

                #22
                Jans, als het werkt zoals zou moeten en men beweert dan zou de vis minder weerstand ondervinden en zoals tester het uitlegt klinkt het logisch, ik heb het zelf al een keer of wat uit geprobeerd en toen kon het mij niet bekoren, maar ik ken nu de motivatie er achter en ik ben nu achter de preciese werking. Tester stuurt mij een exemplaar op en dan kan ik precies zien wat ik toen fout heb gedaan. De balanselastiek moet de spanning van de lus weg halen en dus de vis voelt minder weerstand en aangezien ik een fan ben van het vissen met een slappe lijn ( levert vaak de meeste vis op, maar is op stromend water onmogelijk) denk ik dat met d ejuiste montage dit meer vis op moet leveren.


                Hoe vaak ik niet meegemaakt heb dat de vis losliet op het moment dat die weerstand voelde zijn nit te tellen, mogelijk is de balanselastiek een oplossing. De tijd zal het uit wijzen.

                Jouw visie op lolly,s deel ik zeker niet. Door de traditionele vorm van de dobber vangt hij meer stroomdruk en moet je meer lood gebruiken om het bij de bodem te houden. Als je nu een dobber hebt die speciaaal is gebouwd om minder stroomdruk op te vangen, kun je met minder lood toe. Zelf 1 korreltje bereikt wel de bodem, hoe hard of het ook stroomt. In dit geval moet je lood zien in verhouding tot de stroomdruk.
                Ik viste zelf veel met lolly,s en het verhaal klopt gewoon, je kunt met de helft van het tradionelel draagvermogen van de dobber toe.

                Dit zijn mijn ervaringen met lolly,s en die zijn sindsl die sspeciale modellen, waarvan ik de naam even kwijt ben, Walter Tamas viste er mee, alleen maar beter geworden. Ik zou niet weten waar ik beter en lichter mee zou kunnen vissen op zware stroom en helemaal al niet waar ik een betere beet registratie mee kan krijgen.

                Dus een compleet andere ervaring dan jij hebt op dobbergebied, zoveel mensen zoveel voorkeuren.

                Reageer

                • Mc.Queen
                  Sportvisser
                  • 19-09-2003
                  • 577

                  #23
                  WIE ZOU ZO VRIENDELIJK WILLEN ZIJN om mij een goeie montage op te sturen,het was al uit mijn vergeethoekje geraakt,en nu wordt er hier terug over gepraat,ik ging het eens testen maar ik weet na al die jaren nu nog niet hoe je een montage moet maken.
                  Dus als ik een voorbeeld zou hebben zou mij dat wel lukken,ik zou het gebruiken in vijvers en op kanalen met of zonder scheepsvaart.
                  Ik wil er gerust voor betalen,ik hoor het wel.
                  Vriendelijk bedankt op voorhand.
                  STAELRAEVE STEVEN
                  VELDM.MONTGOMERYSTRAAT 48,
                  8520 KUURNE.(BELGIE).
                  Greetings Mc.Queen!!!
                  Tot volgende Maandag!!!

                  Reageer

                  • Jans
                    Toekomstig expert
                    • 13-03-2004
                    • 272
                    • Drenthe

                    #24
                    Moi,

                    Jacob, ik ben het gedeeltelijk met je eens over de zgn Lollies, door de bouw van die dobbers zullen ze bij stroming mooi rechtop gaan staan omdat de antenne er schuin op gemonteerd is.
                    Als er al een gewichtsvoordeel valt te behalen zal het daarmee moeten zijn.
                    En inderdaad een enkel loodkorreltje zal de bodem ook bereiken maar door zijn lagere gewicht pas veel verderop als een dubbel zo zwaar loodkorreltje.
                    Tuurlijk kun je lichter gaan vissen in de stroming maar dan zal je met erg veel overdiepte moeten gaan vissen, waarmee ik bedoel dat als het 2m diep is je je dobber op drie meter diepte hebt staan afhankelijk van de stroming.
                    Stel je maar eens voor dat je in een storm staat met in je handen een stuk vislijn van twee meter.
                    Bevestig hieraan een loodje van 1 gram, die lijn zal waarschijnlijk horizontaal staan.
                    Plaats daarna steeds een loodkorrel bij en de lijn zal steeds iets minder horizontaal gaan hangen en op een gegeven moment zal de lijn ipv horizontaal vertikaal hangen.
                    Dit is dus het gewicht waarmee je de bodem bereikt, in de stroming werkt het precies zo.
                    Bij alle posities tussen horizontaal en vertikaal is het mogelijk de bodem te bereiken door de lijn te verlengen ipv het gewicht te verhogen.

                    Maar zoals je al zegt, zoveel mensen zoveel voorkeuren, en daar zou ik nog aan toe willen voegen als je er zelf maar vertrouwen in hebt, maar om terug on topic te komen, bij het ballanselastiek blijf ik m,n twijfels houden maar mischien dat ik in de toekomst m,n mening moet bijstellen en vist iedereen er mee.
                    Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                    Reageer

                    • Jans
                      Toekomstig expert
                      • 13-03-2004
                      • 272
                      • Drenthe

                      #25
                      Moi,

                      ik weet niet of je er meer vis mee vangt maar mijn bootje gaat als een aal door het water als ik de romp
                      eens lekker oppoets (10 tot 15% harder met de zelfde moter ) dus ik wil een gladde dobber en een gladde hoofdlijn voor de feeder
                      Tester, bovenstaande gaat naar ik aan neem over die zgn anticapilaire lak.
                      Wat je daar zegt over die boot klopt als een bus, maar een boot is nu eenmaal geen dobber.

                      Als het al zou kloppen met die lak zou het betekenen dat als je je dobber hiermee zou schilderen hij minder aan het water zou "plakken" en dus minder lood zou kunnen dragen.
                      Wil ik dus een dobber van zeg 1 gram maken dan zou bij een dobber met die anticapilaire lak het drijflichaam iets groter moeten zijn als bij een dobber zonder die lak, m.a.w het voordeel is al weer weg.
                      Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                      Reageer

                      • tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

                        #26
                        Hallo Jans

                        daar heb je helemaal gelijk in ,maar,

                        of je er meer vis mee vangt weet ik niet maar je probeert iets zo goed mogelijk te maken

                        het in beweging zetten van een dobber word dan ook veel gemakelijker met die lak

                        en dat is het weerstand moment waar op de vis de keuze maakt ga ik door of blaas ik het weer uit( als het nog kan )

                        de stroomdobber

                        de stroomdobber heeft meer te maken met een boot als je denkt de dobber klieft het water net als een boot met kiel

                        je moet het vooraanzicht maar is bekijken en nog zeker zo belangrijk de achter kant die heeft zoveel sluiting dat het water de kans heeft om aan te sluiten wat weer belangeriek is om geen druk op te bouwen op je hoofdlijn

                        je moet een kano eens dwars op de stroom houden dat is een heel verschil met in de lengte van de stroom

                        mooi he wintervissen achter de pc
                        gr Gerard

                        Reageer

                        • Jans
                          Toekomstig expert
                          • 13-03-2004
                          • 272
                          • Drenthe

                          #27
                          Moi,

                          je moet een kano eens dwars op de stroom houden dat is een heel verschil met in de lengte van de stroom
                          Het principe van de stroomdobber is mij wel bekend Tester en een beetje natuurkunde is mij ook niet vreemd.
                          Ik heb ergens een tekening "geleend" die de boel mischien wat duidelijker maakt.



                          Je ziet dat de dobber door zijn ontwerp mooi rechtop in de stroming staat, maar kan iemand mij vertellen waardoor ik met minder lood zou kunnen vissen?
                          Als er een stroming staat voor een20 grams dobber zal ik toch echt 20 gr lood moeten gebruiken om de lijn onder de dobber mooi verticaal naar de bodem te laten zakken.
                          Als ik 0 gram lood gebruik zal de lijn volkomen verticaal staan en zal nooit de bodem bereiken hoe ver ik de lijn ook zal verlengen.
                          Als ik 10 gram lood gebruik zal de lijn onder een hoek van 45 graden naar beneden hangen en als ik de afstand aas dobber maar groot genoeg maak zal mijn aas ooit de bodem wel bereiken.
                          Dus volgens mij is de hoeveelheid lood die ik moet gebruiken NIET afhankelijk van het model dobber maar enkel en alleen van de sterkte van de stroming en de loodzetting, gegroepeerd of niet gegroepeerd.
                          Dus nogmaals, als iemand mij uit kan leggen waarom ik met minder lood zou kunnen vissen (volgens Sensas wel tot 50%) hou ik mij van harte aanbevolen.
                          Er is altijd iemand die nog minder vangt.

                          Reageer

                          • Bruins
                            vang ook wel eens wat
                            • 04-02-2008
                            • 174
                            • Hoogezand

                            #28
                            Moi Jans,

                            Ben het helemaal met je eens dat je voor een goede aasaanbieding een bepaald gewicht nodig hebt aan lood. Precies zoals je het net aangeeft!!
                            Met minder lood vissen wordt volgens mij precies hetgene bedoelt wat Jakob al aangeeft.
                            Wil je blokerend vissen op stromend water wat vaak het beste reslutaat geeft dan pakt een bolle dobber meer stroomdruk en moet je om deze goed in de stroming te houden meer lood gebruiken en dus ook zwaardere dobbers ten opzichte van de platte "vlag" dobbers.

                            Reageer

                            • Jakob
                              <*{{{{><(
                              • 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

                              #29
                              HEt enige verschil Jans tussen een vlagdobber en een gewone dobber is dat je bv voor dikke stroming een boldobber van 20 gram nodig bent of een vlagdobber van maar 10 gram, dat is die 50 %. Die 50 % betekend niet dat je je dobber maar half uitlood, maar dus gewoon dat je een lichtere dobber met bijbehorend lood kunt gebruiken en daar zijn vlagdobbers voor.

                              Reageer

                              • tester
                                Maas en Waal visser
                                • 06-03-2004
                                • 2596
                                • Son

                                #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jans
                                Moi,



                                Het principe van de stroomdobber is mij wel bekend Tester en een beetje natuurkunde is mij ook niet vreemd.
                                Ik heb ergens een tekening "geleend" die de boel mischien wat duidelijker maakt.



                                Je ziet dat de dobber door zijn ontwerp mooi rechtop in de stroming staat, maar kan iemand mij vertellen waardoor ik met minder lood zou kunnen vissen?
                                Als er een stroming staat voor een20 grams dobber zal ik toch echt 20 gr lood moeten gebruiken om de lijn onder de dobber mooi verticaal naar de bodem te laten zakken.
                                Als ik 0 gram lood gebruik zal de lijn volkomen verticaal staan en zal nooit de bodem bereiken hoe ver ik de lijn ook zal verlengen.
                                Als ik 10 gram lood gebruik zal de lijn onder een hoek van 45 graden naar beneden hangen en als ik de afstand aas dobber maar groot genoeg maak zal mijn aas ooit de bodem wel bereiken.
                                Dus volgens mij is de hoeveelheid lood die ik moet gebruiken NIET afhankelijk van het model dobber maar enkel en alleen van de sterkte van de stroming en de loodzetting, gegroepeerd of niet gegroepeerd.
                                Dus nogmaals, als iemand mij uit kan leggen waarom ik met minder lood zou kunnen vissen (volgens Sensas wel tot 50%) hou ik mij van harte aanbevolen.
                                Hallo Jans

                                je ziet op de tekening dat de dobber nouwlijks boven water uisteekt het is allemaal mooi in balans

                                de vis hoef alleen maar de antenne onder te trekken ( zo lijkt het ) maar hij trekt ook nog een beetje aan de top

                                de druk op de top is zo gering mogelijk omdat het water mooi word doorsneden door de vorm van het drijflichaam

                                als het drijflichaam door een andere vorm meer water pakt komt er meer druk op je top

                                en daardoor ook meer op je loodlijn

                                als er een 90 % hoek zat tussen de loodlijn en de hoofdlijn was er niet veel aan de hand

                                maar de hoek is groter met als gevolg dat een gedeelte van de druk op hoofdlijn of top overgebracht word op de loodlijn

                                en daardoor heb je meer lood nodig
                                gr Gerard

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎