eigen gewicht dobber

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

    eigen gewicht dobber

    Hallo Dobbermannen

    een vraagje let je bij aanschaf van een dobber ook op het eigen gewicht

    dat moet de vis mee in beweging zetten bij een aanbeet

    en een wedtrijd dobber de duurdere merken wat weegt die bij een draagvermogen van b.v. 0,4 gram tot 2 gr

    ik heb er nu 20 stuks gemaakt van balsahout en carbon en dan kom ik uit op 0,3 tot o,6 gr eigen gewicht

    ben benieuwt wat een wedstrijd dobber van b.v. een gram draagvermogen weegt
    gr Gerard
  • Austin
    Banned
    • 05-12-2008
    • 208
    • veendam

    #2


    Hier heb je het eerder over gehad dacht ik !Ik zoek nog spuiliefhebbers uitvindingen!

    Andy

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #3
      Hallo Austin

      het is een vraagje waar het gesprek stilvalt zelfs in de winkel

      ze zeggen dan je boeld hoeveel lood er aan kan

      nee ik bedoel wat weegt die dobber van zichzelf

      je kunt het ook omdraaien ik moet b. v. 1 gr lood kunnen dragen

      hoe maak je een zo licht mogelijke dobber die dat kan en waar je ook nog mee kunt vissen

      ik heb al ondervonden dat een paar dikke laklagen de dobber veel zwaarde maken

      en een rvs onderantenne tikt wel heel erg aan ( staat wel als een huis )vergeleken met carbon
      gr Gerard

      Reageer

      • henkus
        Met enige kennis...
        • 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

        #4
        hallo tester,

        ik heb vroeger veel dobbertjes zelf gemaakt, ouderwets zonder draaibank maar met stanleymes en schuurpapier, bezemharen als antenne en rvs onderantenne's

        zijn nu allemaal reeds afgeschreven al heb ik nog een paar wagelers liggen.

        het eigen gewicht is in mijn ogen niet van toepassing, onder water weegt een dobber namelijk niets maar heeft een drijvend vermogen (als het goed is tenminste) ik zou eerder letten op de weerstand die een dobber ondervind als hij onder wordt getrokken.

        net als dat een speedboot makkelijker door het water gaat als een woonboot,

        zelf vind ik de stijl het belangrijkste bij een zelfbouwdobber, met andere woorden, blijft hij mooi staan in het water waar je hem voor hebt gemaakt. als je er met plezier naar kijkt als hij even niet wordt ondergetrokken is het het het mooiste
        (iemand van boeing heeft eens gezegd "als een vliegtuig er goed uitziet, vliegt het waarschijnlijk ook goed" volgens mij geld diet ook bij dobbers)

        ps, een dobber met een hoog soortelijk gewicht zal minder lood nodig hebben als een dobber met een laag soortelijk gewicht.

        hoe dieper het drijflichaam onder water is hoe meer lood er nodig is om het onder water te houden, dit is niet negatief, de vis hoeft alleen het overgebleven drijfvermogen onder te trekken, opstekers worden er wel heeeeeeel mooi van (opstekers van 20 cm op mijn wagelers, en een voorentje van 12cm vangen,)

        henk jan

        Reageer

        • Austin
          Banned
          • 05-12-2008
          • 208
          • veendam

          #5
          Ik denk dat eigen gewicht wel van belang is ook als wat henkus zegt klopt.....Dingen zijn wel in het water lichter en weerstand verminderen staat hoog op .............Maar ja ga eens zwemen en kom je wel er achter dat en tonn trekken is zwaar zelfs in water..
          Ik draai niet zo over het maken denk ik niet na maar well als ik een tuigje klar maakt ,heb viel waarvan het schuif lood[oliveti] niet klem zit.Waarom? Nou vanuit je vraag stelling eigenlijk..............Weerstand en Gewicht verminderen.DOES IT WORK? PFFFFFFFFFFF its what you feel comfortable with..
          andy

          ps licht is niet altijd het beste! Soms is het zo dat ze beten beter op zwaarde..Niet alleen door de presentatie maar ook denk ik personlijk dat ze die weestand nodig hebben [shrik]om hard weg te zwemmen met dobber en al...

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Hallo

            Henkus

            de dappere medestrijder Janb zij hier op het forum ,, je kunt wel een dunne antenne op een papfles zetten ,, maar dat wil niet zeggen dat je dan scherp vist

            het totaal gewicht telt van het hele tuig
            gr Gerard

            Reageer

            • tester
              Maas en Waal visser
              • 06-03-2004
              • 2596
              • Son

              #7
              Hallo Austin

              dat heb ik meer gehoord een zware dobber gebruiken als een soort zelfhaaksysteem

              maar zware dobbers dat is het probleem niet ik wil een zo licht mogelijke dobber die niet meer weegt als nodig is

              het wegen van die dobbers is nog het grootste probleem daar heb je nog fijne aperatuur voor nodig

              maar Goeie Putvisser zij ,, ik zag mensen vissen met een foreldobber vissen ,,

              vrij vertaald je moet op een vijver in Begie´´ zo licht mogelijke beetregestratie hebben

              en de man kan het weten want die vist vooraan

              het is ook allemaal zo tegen strijdig b.v.

              stiek in de top om met een lichte hoodlijn / onderlijn te kunnen vissen en een klijn haakje niet loslaat

              en dan ga je er toch geen dobber tussen hangen die twee tot drie maal zwaarder is als nodig is om het zelfde aan loodgewicht te kunnen dragen
              gr Gerard

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #8
                Hallo Tester in antwoord op je vragen wat betreft de dobbers zonder lood ,heb ik e,a voor je na gekeken ,en zie hier de resultaten.ik heb diverse type's waaronder ook eigenbouw maar kijk maar wat je er mee kan.
                dobbers met een drijf lichaam voor een gram
                0,5 staal onder antenne 1 mm 0,87
                1.0 carbon onder antenne 0,.7 mm 0,37 gr
                1,3 roha stalen onder antenne 0,7 mm 0,78gr
                1,5 carbon onder antenne type Jollly [colmic]0,7mm 0,56 gr
                1.4 carbon onder antenne 0,7mm zelfbouw 0.43 gr
                0.8 cb onderantenne 0.7mm sensas 0.55 gr
                0,8 z/b cb onder antenne 0.7mm 0.32.
                0,3 jvs c/b onder antenne 0.8mm 0.31
                0,6 z/b c/b onder antenne 0,7 mm 0.26
                Dit is een klein gedeelte wat ik heb na gewogen ,maar waar ik de de conclusie aan vast bind dat de dobbers met stalen onder antenne's toch wel behoorlijk zwaarder wegen als de carbon onder antenne's .en waar ik ook uit ben is het fijt dat onze eigenbouw pennen over het algemeen lichter uit vallen als de fabriekspennen En dat was ook onze doelstelling toen we met de dobberbouw begonnen de dobber moest lichter zijn als de fabrieks pen ,dus het volume zo klein als mogelijk is ,waar door je toch nog voldoende lood op je lijn kan zetten wat dan weer inhoud dat je dobber zich toch net iets eerder opricht als de standaard dobber .Tester ik hoop dat je er wat mee kan.
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                • tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

                  #9
                  Hallo Janb 100 punten een bank vooruit en een zoen van de juf

                  die gaat in de map

                  ja en ik kan er zeker wat mee

                  ik heb 25 dobbers gemaakt met een doorlopende carbon antenne ( 0,8- en 1mm - ) lengte 21 en 24 cm (6 tot 8 cm lange antenne) twee maalmet verdunde alvis pruimer en eenmaal met de permanent markstift rood

                  het drijflichaam van balsahout en op kleur gebracht met permanent marker dat is wat plastik achtig en sluit het oppervlak al wat af

                  dan het drijflichaam gelakt met industrie seconde lijm van bison heeft heel sterke vloei eigenschappen

                  laten drogen en nog een maal voor het zeker weten

                  en die kun je gerust een week in het water zetten die blijft gewoon op zij antenne ztaan

                  toen die 26 dobbers op het weegschaaltje en tot mijn verbazing gaf ie 10 tot 12 gr aan met zijn allen

                  nog eens gekontroleerd met een gewichtje maar het moet kloppen +-

                  daar moet ik nog eens een mooier weechaaltje voor kopen ( verjaardag misschien )
                  gr Gerard

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo Janb

                    waar in mijn geval misschien nog wat te winnen valt is het drijflichaam van rohacel te maken maar daar weet ik het fijne nog niet van
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tester
                      Hallo Janb 100 punten een bank vooruit en een zoen van de juf

                      die gaat in de map

                      ja en ik kan er zeker wat mee

                      ik heb 25 dobbers gemaakt met een doorlopende carbon antenne ( 0,8- en 1mm - ) lengte 21 en 24 cm (6 tot 8 cm lange antenne) twee maalmet verdunde alvis pruimer en eenmaal met de permanent markstift rood

                      het drijflichaam van balsahout en op kleur gebracht met permanent marker dat is wat plastik achtig en sluit het oppervlak al wat af

                      dan het drijflichaam gelakt met industrie seconde lijm van bison heeft heel sterke vloei eigenschappen

                      laten drogen en nog een maal voor het zeker weten

                      en die kun je gerust een week in het water zetten die blijft gewoon op zij antenne ztaan

                      toen die 26 dobbers op het weegschaaltje en tot mijn verbazing gaf ie 10 tot 12 gr aan met zijn allen

                      nog eens gekontroleerd met een gewichtje maar het moet kloppen +-

                      daar moet ik nog eens een mooier weechaaltje voor kopen ( verjaardag misschien )
                      het probleem met die wegers is ,ze zijn nog al prijzig ,maar als je nog eens wat hebt laat maar weten ,ik kan tot 4 cijfers achter de komma , een made weegt 0.0541
                      Groeten van Jan de visser

                      Reageer

                      • schepnetje
                        hobby's vissen en vissen
                        • 21-08-2007
                        • 233
                        • Musselkanaal

                        #12
                        kijk tester leuk schaaltje voor je verjaardag



                        gr schepnetje

                        Reageer

                        • willie
                          Sportvisser
                          • 03-12-2005
                          • 626
                          • wijhe

                          #13
                          daar heb ik ook mijn weegschaaltje gekocht

                          Gr. wilfried

                          Reageer

                          • tester
                            Maas en Waal visser
                            • 06-03-2004
                            • 2596
                            • Son

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door schepnetje
                            Hallo Schepnetje

                            ziet er netjes uit
                            gr Gerard

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              #15
                              Moi tester,

                              Vraagje; waarom wil jij op drie cijfers achter de komma weten wat het eigen gewicht van een dobber is? Welk nut heeft dit gegeven?

                              Zeker is de eigen massa van een pen van invloed op de beetregistratie maar om dit nou in cijfers te gaan uitdrukken zal voor veel hengelaars een moeilijke vertaalslag naar de praktijk betekenen.

                              Liever houd ik het bij praktijk proefjes zoals twee pennen van gelijke vorm en grootte waarvan er één een metalen antenne heeft en de andere één van hol plastic. Wanneer je ze allebei in een hoge vaas met water op de antenne uitloodt en ze daarna met je hand tegelijk een tikje geeft zul je zien dat de pen met de metalen antenne dieper doorschiet naar beneden. Deze pen zal ook veel langzamer weer naar boven gaan om z'n oorspronkelijke postie in te nemen. Met andere woorden; hij is trager (= traagheid van massa)
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎