lijnclip Shimano Ultegra 5500

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jurgen v.d. S
    Nishikigoi
    • 01-08-2008
    • 203
    • Nieuwegein

    lijnclip Shimano Ultegra 5500

    Daar mijn eerste molen, de shimano ultegra xsb 5500, mij zo goed beviel er een tweede bij gekocht. Hier de Whiplash pro 6/100 op gezet. Uiteraard moet er dan ook mee gegooid worden. ik naar het A'dam rijnkanaal. Na een paar keer in gegooid te hebben de lijn op de lijnclip gezet op een afstand van 90 meter. Voorts wederom ingegooid en ja hoor wat ik al eerder op het forum las overkwam mij ook. De lijn brak op de lijnclip. 90m lijn, korf en powergum pleitte Daar dit niet gebeurde bij mijn andere 5500 molen had ik dit niet verwacht. Gelezen op het forum dat men powergum achter de lijnclip doet of de clip glad schuurt. Nu heb ik zitten kijken en gezien dat er aan de achterkant van de clip een springveertje zit welke geborgen is. Deze durf ik er dus niet af te halen daar ik denk dat ik deze er niet meer op krijg. Kunnen jullie mij vertellen hoe je dit met powergum op los of je hoe ik bovenstaande tijdens een wedstrijd kan voorkomen?? Ik heb niet als een achterlijk gegooid want dan kan ik me voorstellen dat je lijn breek met korf 90 gr !! De lijn liep netjes tegen de clip aan echter dat was al te veel. De lijn zal ooit wel ergens tussen een schroef van een boot vandaan gehaald worden.
    gr Jurgen
  • Ramon Ansing
    tsjah?
    • 27-06-2006
    • 760
    • Tolbert

    #2
    Jurgen ik had laatst het zelfde probleem met mijn shimano seido, eerst gebruikte ik een stuk powergum maar dat beviel op den duur toch niet zo goed. Nu heb ik een heel dun staaldraad gepakt die word gebruikt voor het maken van takels voor de roofvisvisserij. Daarmee achter de lijnclip geschuurt en werd het randje mooi bot, nu nergens last meer van.

    Reageer

    • Jan Broess
      Specimen Hunter
      • 21-09-2003
      • 1131
      • Nieuwegein

      #3
      6/00 is eigenlijk te dun om zo'n harde klap op te vangen, Jurgen.
      Ik vis met 10/00 om de risico's op lijnbreuk te elimineren. Ik voel de hengel soms een hele harde klap opvangen. Geen wonder dat de dunnere lijnen dat niet overleven.

      Hoe laat je de lijn tegen de clip aanlopen? Hengel kaarsrecht naar voren wijzend???
      Eigenlijk moet je de hengel zijwaarts gaan houden (of recht naar boven wijzen) als de lijnclip bereikt wordt. Zo heeft de hengel ook nog 1 functie: het opvangen van de klap van de worp. En dan meegeven als contact met de clip gemaakt is, zo valt de klap minder hard aan. Het ligt volgens mij meer aan de lijndikte. 6/00 is echt te dun om met 90 gram tegen de clip aan te knallen.

      Ik gooi zo: na het lanceren van de korf hou ik de hengel schuin omhoog, zo loopt de lijn het soepelst door. Maar als de korf bijna aan de overkant is gekomen, de hengel zijwaarts (of recht omhoog) houden om de klap met hengel op te vangen. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
      Greetz,
      Jan Broess

      www.devaartposcar.nl

      Reageer

      • Tom Meertens
        Feedervisser
        • 05-12-2008
        • 182
        • Philippine

        #4
        Jurgen ik heb dit ook al eens gehad , ik maak nu een lusje van powergum wat net 2x rond de spoel past en doe dit dan dubbel achter de lijnclip .
        Ik zou de lijnclip niet proberen los te maken van je spoel , de borgringetjes krijg je moeilijk los en vaak is je lijnclipje zelf dan ook stuk , je lijnclipje afronden kan natuurlijk wel .

        groeten Tom

        Reageer

        • Jurgen v.d. S
          Nishikigoi
          • 01-08-2008
          • 203
          • Nieuwegein

          #5
          Jan zoals ik al schreef gooide ik niet als een achterlijke maar beheerst. Na het lanceren van de korf rem ik af met de hengel dorr deze omhoog te houden en naar mij toe te halen. 6/100 Whiplash is een vrij sterke lijn welke dit moet kunnen hebben. Op mijn andere molens heb ik er geen last van. Ik ga maar wat vogelen met powergum zoals hieronder beschreven

          gr Jurgen

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan Broess
          6/00 is eigenlijk te dun om zo'n harde klap op te vangen, Jurgen.
          Ik vis met 10/00 om de risico's op lijnbreuk te elimineren. Ik voel de hengel soms een hele harde klap opvangen. Geen wonder dat de dunnere lijnen dat niet overleven.

          Hoe laat je de lijn tegen de clip aanlopen? Hengel kaarsrecht naar voren wijzend???
          Eigenlijk moet je de hengel zijwaarts gaan houden (of recht naar boven wijzen) als de lijnclip bereikt wordt. Zo heeft de hengel ook nog 1 functie: het opvangen van de klap van de worp. En dan meegeven als contact met de clip gemaakt is, zo valt de klap minder hard aan. Het ligt volgens mij meer aan de lijndikte. 6/00 is echt te dun om met 90 gram tegen de clip aan te knallen.

          Ik gooi zo: na het lanceren van de korf hou ik de hengel schuin omhoog, zo loopt de lijn het soepelst door. Maar als de korf bijna aan de overkant is gekomen, de hengel zijwaarts (of recht omhoog) houden om de klap met hengel op te vangen. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

          Reageer

          • Jurgen v.d. S
            Nishikigoi
            • 01-08-2008
            • 203
            • Nieuwegein

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tom Meertens
            Jurgen ik heb dit ook al eens gehad , ik maak nu een lusje van powergum wat net 2x rond de spoel past en doe dit dan dubbel achter de lijnclip .
            Ik zou de lijnclip niet proberen los te maken van je spoel , de borgringetjes krijg je moeilijk los en vaak is je lijnclipje zelf dan ook stuk , je lijnclipje afronden kan natuurlijk wel .

            groeten Tom

            Tom kun je mij uitleggen hoe je dit doet ?? je maakt een lus, twee maal, en eindigd achter de spoel. Dit doe je dus nadat je je afstand heb bepaalt. Her je hierna dan geen weerstand met ingooien ?? of zie ik het verkeerd ??

            gr. Jurgen

            Reageer

            • Jurgen v.d. S
              Nishikigoi
              • 01-08-2008
              • 203
              • Nieuwegein

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
              Jurgen ik had laatst het zelfde probleem met mijn shimano seido, eerst gebruikte ik een stuk powergum maar dat beviel op den duur toch niet zo goed. Nu heb ik een heel dun staaldraad gepakt die word gebruikt voor het maken van takels voor de roofvisvisserij. Daarmee achter de lijnclip geschuurt en werd het randje mooi bot, nu nergens last meer van.
              Heb je de lijnclip van binnenuit ingedrukt en toen het staaldraad erdoorheen gehaald ??

              gr Jurgen

              Reageer

              • Tom Meertens
                Feedervisser
                • 05-12-2008
                • 182
                • Philippine

                #8
                Jurgen , allereerst gooi je in op de afstand waar je wilt vissen ,doe je de beugel dicht dan neem je de lus welke je gemaakt hebt en doe je deze 2x rond je spoel en daarna beide wikkelingen van de powergum onder de lijnclip .
                Je moet wel opletten dat de knoop welke je in powergum gelegd heb bij je lijnclip zit anders stropt je draad hier steeds achter bij het ingooien .
                Als je ingooit en je lijn komt strak zal de dubbele en dus sterkere powergum als schokdemper werken , het voordeel is ook als je powergum breekt dan loopt wel je spoel verder af maar heb je geen lijnbreuk .

                groeten Tom

                Reageer

                • Tom Meertens
                  Feedervisser
                  • 05-12-2008
                  • 182
                  • Philippine

                  #9
                  Jurgen , heb een foto gemaakt van de powergum maar is helaas niet zo duidelijk .


                  2008 133.jpg



                  groeten Tom .

                  Reageer

                  • Ramon Ansing
                    tsjah?
                    • 27-06-2006
                    • 760
                    • Tolbert

                    #10
                    Jurgen, zoals je je lijn onder de lijnclip doet doe je ook het staaldraad eronder en trek je hem steeds heen en weer. Na een tijdje ff je een stukje gevlochten lijn erlangs halen en kijken of er ook rafels komen Als die erop zitten ga je door met het staaldraad net zolang totdat de gevlochtenlijn niet meer rafeld.

                    Reageer

                    • Jurgen v.d. S
                      Nishikigoi
                      • 01-08-2008
                      • 203
                      • Nieuwegein

                      #11
                      Jongens bedankt voor de tips en foto, heb vanavond eea te doen terwijl mijn vrouw naar " House" zit te kijken

                      Reageer

                      • Tom Meertens
                        Feedervisser
                        • 05-12-2008
                        • 182
                        • Philippine

                        #12
                        Succes , en van House krijg ik ook slaap .

                        groeten Tom .

                        Reageer

                        • Jan Broess
                          Specimen Hunter
                          • 21-09-2003
                          • 1131
                          • Nieuwegein

                          #13
                          Het ligt zeker niet aan je worp, de klap komt sowieso hard aan met 90 gram.

                          Dat zou idd vreemd zijn dat de lijn pardoes breekt achter de clip, heb ik nooit van gehoord. Zelf wel 1x last gehad, het was toen een matige molen met een scherpe clip die er zelfs nog af ging breken. Dat zou niet het geval mogen zijn bij de molens van topkwaliteit, zoals de Ultegra XSB 5500.

                          De tip van Tom om met powergum 2x over de spoel te wikkelen en dan een stuk waar de knoop zit, achter de clip te schuiven lijkt me een prima oplossing . Echt het proberen waard. Zal ik onthouden voor het geval ik deze feiten ook op mijn neus gedrukt krijg
                          Greetz,
                          Jan Broess

                          www.devaartposcar.nl

                          Reageer

                          • RoyvH
                            Met enige kennis...
                            • 20-07-2007
                            • 337
                            • Deurne

                            #14
                            gewoon veertje in de binnekant losmaken en de lijn clip erafhalen daarna de gefreesde trap met n mesje die onder de lijnclip zot afbramen en lekker rond maken

                            probleem opgelost en je hoeft niet te klote met powergum
                            koud???? sex met een ijsbeer da`s pas koud

                            Reageer

                            • jan wever
                              Banned
                              • 19-09-2008
                              • 258
                              • Valthermond

                              #15
                              Jurgen zit erop die 5500 een ronde aluminium lijnclip? Hetzelfde probleem had ik met de 4500.Ik heb kleine stukjes uit een oude binnenband geknipt.Daar maak je een heel klein gaatje in en trek je over die clip heen ,het probleem heeft zich bij mij nadien niet meer voor gedaan.De gevlochten lijn blijft hierdoor ook nog eens beter achter de lijnclip zitten tijdens het vissen.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎