Dobber praat

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • visje74
    fishing rules
    • 15-01-2009
    • 4
    • Winschoten

    Dobber praat

    Hallo allemaal,

    Ben zins enige tijd aangesloten bij de club, en ben veel te weten gekomen.
    Erg interessant allemaal!!

    Nu heb ik een vraagje.

    Ik lees regelmatig in vakbladen dat wanneer de beten minder worden men met een lichter pennetje gaat vissen <0,5 gram.
    Want de vis zou dan minder weerstand voelen dan bij een dobber van zeg een gram.

    Ik vraag mij het volgende af.
    Als ik een dobber van een gram en een dobber van een half gram heb en ik lood ze zo uit dat deze beide zinken met een nr10 dan is de weerstand toch het zelfde?

    En als het dieper is dan 3meter en er staat een LICHTE stroming dan kan ik toch beter met een gram vissen dan met b.v 0,5 gram als ik deze op de zelfde manier heb uitgelood of niet?


    Groeten

    Marcel
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Hoi ,
    Zie het maar op zo manier .
    Als je een kilo lood of een kilo veren heb . de volume van de veren is veel meer , wat weer terug slaat op de weerstand tegenover de grote van het volume .
    Zo zit het ook met een dobber of jij nu een plastic bootje wegduw of een vlot van het zelfde gewicht .
    Je zult zien dat de vlot veel moeilijker weg te duwen is .
    Dit is verschil van vangen of niet .
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door visje74
      Ik vraag mij het volgende af.
      Als ik een dobber van een gram en een dobber van een half gram heb en ik lood ze zo uit dat deze beide zinken met een nr10 dan is de weerstand toch het zelfde?
      Je hebt helemaal gelijk hoor, maar je zal zien dat de zware dobber meer gezonken staat (en dus moeilijker waarneembaar is) dan de lichter dobber.
      Probeer dit meer eens uit. Het kan best zijn dat een grammer nog 1mm boven water staat (en nog een 10nodig heeft om te zinken) en de halve grammer 4mm boven water staat (en nog een 1 nodig heeft om te zinken). Het gaat hem niet alleen om weerstand, maar ook om de verhouding zichtbaarheid-weerstand

      Reageer

      • zev
        Zomaar Een Visser
        • 10-01-2009
        • 86
        • Echt

        #4
        Naast volume is ook de totale massa van beide tuigen (lood+dobber) verschillend. Totale massa van 1 grams dobber met lood is ongeveer 2x zo groot als 0,5 gram dobber met lood. Hoe groter het totale gewicht hoe groter de massa traagheid is en dus is meer energie nodig om deze massa te versnellen/van richting te veranderen.

        Groet Zev

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door esperto
          Je hebt helemaal gelijk hoor, maar je zal zien dat de zware dobber meer gezonken staat (en dus moeilijker waarneembaar is) dan de lichter dobber.
          Probeer dit meer eens uit. Het kan best zijn dat een grammer nog 1mm boven water staat (en nog een 10nodig heeft om te zinken) en de halve grammer 4mm boven water staat (en nog een 1 nodig heeft om te zinken). Het gaat hem niet alleen om weerstand, maar ook om de verhouding zichtbaarheid-weerstand
          Hallo

          dan is er verschil in de dikte van de antenne anders kan het niet
          gr Gerard

          Reageer

          • janb
            jan b
            • 21-11-2005
            • 1982
            • 't Nieuweland

            #6
            Ik ga niet weer beginnen over die papfles ,maar afgezien dan van het gewicht van de dobber zie ik veel meer in de presentatie van het aas ,wat zeer bepalend kan zijn ,zeker met de visserij op de winter voorn ,want als ik het aas aanbied met een half gr of een hele gr lood op de lijn zal wezelijk verschil maken ,hoe lichter hoe geraffineerder ,en daar gaat het vaak om ,en kan het verschil maken tussen wel en geen vis vangen,en dan toch maar het uit loden, alles is tot in de puntjes uit te loden of het nou een 1 grammer betreft of een 10 grammer het gaat om het volume 'is de waterverplaatsing van het drijf lichaam' en dat zal de vis moeten doen ,het is niet zo moeilijk toch!!
            Groeten van Jan de visser

            Reageer

            • visje74
              fishing rules
              • 15-01-2009
              • 4
              • Winschoten

              #7
              Bedankt voor de reacties het klinkt ook allemaal logisch, en inderdaad een dobber van en gram dieper staan dan een 0,5 gram (op dezelfde manier uitgelood) (heb een PVC pijp in de tuin in de grond staan en het hier op uitgeprobeert)
              Heb me vandaag gelijk een pennetje van 0,4gram gekocht om het volgende week even te proberen.

              Wat ik nog wel wil weten is hoe het met de diepte zit heeft het zin om met een dobber van 0,4 gram op een kanaal te vissen waar meer dan 3 meter water staat (stilstaand water met mischien een lichte onderstroom.)

              Reageer

              • esperto
                Sportvisser
                • 16-09-2006
                • 654
                • Oostkamp (Brugge)

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door tester
                Hallo

                dan is er verschil in de dikte van de antenne anders kan het niet
                verklaar u nader. Mijn stelling is met gelijke antenne's. die 2de '1' die er staat moet wel een '10 tje' zijn natuurlijk.

                Reageer

                • janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door visje74
                  Bedankt voor de reacties het klinkt ook allemaal logisch, en inderdaad een dobber van en gram dieper staan dan een 0,5 gram (op dezelfde manier uitgelood) (heb een PVC pijp in de tuin in de grond staan en het hier op uitgeprobeert)
                  Heb me vandaag gelijk een pennetje van 0,4gram gekocht om het volgende week even te proberen.

                  Wat ik nog wel wil weten is hoe het met de diepte zit heeft het zin om met een dobber van 0,4 gram op een kanaal te vissen waar meer dan 3 meter water staat (stilstaand water met mischien een lichte onderstroom.)
                  Je hebt met de natuur in dit geval met vissen te maken ,ga er nou niet van uit dat de vis altijd aan de grond zit ,heel veel gebeurd het dat de vis op half water zit ,en dan is een 0.4 gr een dodelijk wapen, het aas word met het naar beneden zakken gelijk op gepakt.
                  Groeten van Jan de visser

                  Reageer

                  • tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

                    #10
                    Hallo Esperto

                    als een dobber van 0,5 gr en een dobber 1 gr draagvermogen met de zelfde antenne dikte b.v. 1 mm uitgelood zijn tot op b.v. een cm boven water

                    dan is het loodgewicht om ze onder te krijgen gelijk en de oppervakte spanning ook

                    wat er aan antenne inhoud nog boven water uisteekt is het drijvermogen

                    als de vis bijt dan ligt het anders een dobber van een 0,5 gr laat zich makklijker in beweging zetten dan een van 1 gr

                    maar stel dat je een gr nodig hebt om aan de bodem te komen en je wilt zo licht mogelijk vissen ( gewicht verplaatsen )

                    dan zou ik een geen rvs onderantenne maar carbon onderantenne en een zo dun mogelijke boven antenne
                    Aangepast door tester; 13-03-2009, 23:05.
                    gr Gerard

                    Reageer

                    • visje74
                      fishing rules
                      • 15-01-2009
                      • 4
                      • Winschoten

                      #11
                      Jan,

                      Dat vissen wel eens op half water zitten heb ik meer gehoord, maar ik heb eigenlijjk nog nooit geprobeert.
                      Waar moet ik dan rekening mee houden en wat moet ik doen met bv lokvoer?

                      Reageer

                      • esperto
                        Sportvisser
                        • 16-09-2006
                        • 654
                        • Oostkamp (Brugge)

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door tester
                        Hallo Esperto

                        als een dobber van 0,5 gr en een dobber 1 gr draagvermogen met de zelfde antenne dikte b.v. 1 mm uitgelood zijn tot op b.v. een cm boven water

                        dan is het loodgewicht om ze onder te krijgen gelijk en de oppervakte spanning ook

                        wat er aan antenne inhoud nog boven water uisteekt is het drijvermogen

                        als de vis bijt dan ligt het anders een dobber van een 0,5 gr laat zich makklijker in beweging zetten dan een van 1 gr

                        maar stel dat je een gr nodig hebt om aan de bodem te komen en je wilt zo licht mogelijk vissen ( gewicht verplaatsen )

                        dan zou ik een geen rvs onderantenne maar carbon onderantenne en een zo dun mogelijke boven antenne
                        We gaan even verder gaan in deze gedachtengang.
                        Jouw gedachtengang impliceert dat hetgene wat onder water is, de gemiddelde dichtheid van water heeft. Daar ben ik niet meer akkoord.
                        Neem een een gigantische ijsblok, leg die in het water, en je zal zien dat pakweg een vierde ervan onder water zit (naargelang de afmetingen). Het ijs onder water heeft nochtans niet dezelfde dichtheid als water. Het ijs erboven, oefent dus een kracht uit op het ijs onder water, waardoor dat ijs onder water blijft.
                        Neem de antenne boven water, dan zal de druk van de antenne op de dobber,bij een dobber van een halve en een van een hele gram procentueel sterk verschillen. Trek dit door naar de situatie van 1cm boven, en de halve gram zal gevoeliger zijn.

                        Zoals zo vaak tijdens het typen, kom ik nu tot de conclusie dat de oude wijsheid van de metalen antenne, die ik door Ronald en mijn eigen inzichten heb ontkracht, toch waar zou zijn.

                        Zoek de fout, want ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin iets had van 'dat zou wel eens waar kunnen zijn' bij het lezen van jouw stelling.

                        Reageer

                        • tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                          We gaan even verder gaan in deze gedachtengang.
                          Jouw gedachtengang impliceert dat hetgene wat onder water is, de gemiddelde dichtheid van water heeft. Daar ben ik niet meer akkoord.
                          Neem een een gigantische ijsblok, leg die in het water, en je zal zien dat pakweg een vierde ervan onder water zit (naargelang de afmetingen). Het ijs onder water heeft nochtans niet dezelfde dichtheid als water. Het ijs erboven, oefent dus een kracht uit op het ijs onder water, waardoor dat ijs onder water blijft.
                          Neem de antenne boven water, dan zal de druk van de antenne op de dobber,bij een dobber van een halve en een van een hele gram procentueel sterk verschillen. Trek dit door naar de situatie van 1cm boven, en de halve gram zal gevoeliger zijn.

                          Zoals zo vaak tijdens het typen, kom ik nu tot de conclusie dat de oude wijsheid van de metalen antenne, die ik door Ronald en mijn eigen inzichten heb ontkracht, toch waar zou zijn.

                          Zoek de fout, want ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin iets had van 'dat zou wel eens waar kunnen zijn' bij het lezen van jouw stelling.
                          Mooi is dat dobberpraat ,maar,

                          het ijblok blijft drijven omdat ijs lichter is als water maar omdat zoals je zecht wat er boven water aan gewicht uisteekt rust op wat er onder water zit is het ijblok is nu in balans

                          de totale inhoud aan ijs wat er nog boven water uisteekt x c m water is dus het drijvermogen

                          het gewicht boven water is immers al verwerkt in het drijfvermogen van wat er onder warter zit

                          het zelfde gebeurt met een dobber v.b. een gr

                          een gr word mee bedoeld het kunnen dragen van een gr lood +- ( al wat de dobber weegt van zich zelf ) moet de vis ook verplaatsen

                          de antenne is net als bij dat ijs al verwerkt in de uitloding dus alleen de inhoud van wat er boven water uisteekt telt om hem onder te krijgen

                          als de vis bijt komt er meer bij kijken dan hebben we het over verplaatsen van gewicht x snelheid
                          en de vorm van het drijflichaam

                          dus het gewicht van de dobber wat nodig is om een gr te kunnen dragen gaat dan ook zwaar tellen

                          en de dikte van de antenne tussen een antenne van 1mm dik en een antenne 1,2 mm dik zit al een volume verschil van +- 30 %
                          gr Gerard
                          gr Gerard

                          Reageer

                          • esperto
                            Sportvisser
                            • 16-09-2006
                            • 654
                            • Oostkamp (Brugge)

                            #14
                            hmm, de ijsblok is de verkeerde. Wat ik wil bedoelen: het drijfvermogen kan niet zijn wat nog boven water is, daar een metalen antenne zinkt, en dus op zich een negatief drijfvermogen zou hebben. een balsa antenne zou makkelijk te verklaren zijn: wat boven zit is het overige drijfvermogen dat nog moet overwonnen worden.

                            over de rest moet ik nog eens goed nadenken, volgens mij wordt proefondervindelijk testen de enige oplossing.

                            Reageer

                            • tester
                              Maas en Waal visser
                              • 06-03-2004
                              • 2596
                              • Son

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door esperto
                              hmm, de ijsblok is de verkeerde. Wat ik wil bedoelen: het drijfvermogen kan niet zijn wat nog boven water is, daar een metalen antenne zinkt, en dus op zich een negatief drijfvermogen zou hebben. een balsa antenne zou makkelijk te verklaren zijn: wat boven zit is het overige drijfvermogen dat nog moet overwonnen worden.

                              over de rest moet ik nog eens goed nadenken, volgens mij wordt proefondervindelijk testen de enige oplossing.
                              Hallo Esperto

                              geen probleem maar doe een test als je wilt

                              pak een kurk en steek er een stale draad b. v. 2 mm dik door zodat je een dobber krijgt en je zal zien dat je die gewoon uit kunt loden op de stalen antenne

                              het gwicht van de staal draad word gedragen door het drijflichaam (kurk )

                              als de dobber is uitgelood teld alleen nog de inhoudsmaat van de stale antenne die boven water uit steekt b.v. 0,1 cc x 0,1cc waterverplaatssing =dus +- 0,1 gr aan lood nodig om hem onder te krijgen

                              0,1 cc water is 0,1 gr lood

                              gr Gerard
                              gr Gerard

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎