de zin of onzin van het cuppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • antoinette
    Specimen Hunter
    • 13-11-2005
    • 1926
    • oudenhoorn

    de zin of onzin van het cuppen

    Na een tijd lang mijn ogen de kost te hebben gegeven ben ik toch de mening toegedaan dat cuppen op water dieper dan 3 meter juist averechts werkt, het te cuppen aas (casters hennep) zakt dermate traag dat de vis het aas tegemoet zwemt als je dan met een dobber van 1,5 gram vist dan ligt je haak plus aas op de bodem en de vis halverwege. Een lichtere dobber heeft dus ook een negatief effect op dieper water want dan zakt je aas te traag. Graag jullie mening hierover.
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    #2
    casters en hennep in een klein bolletej voer verpakken en deze op je plek cuppen dan zinkt het sneller
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

    Reageer

    • esperto
      Sportvisser
      • 16-09-2006
      • 654
      • Oostkamp (Brugge)

      #3
      idd, beetje leem, of gewoon iets dat wat plakt (suiker,...) dan gaat het als een bolletje naar beneden, of valt onderweg open.
      Cuppen heeft juist een voordeel op dieper water, je weet perfect waar je voer ligt(als je het hebt gecupt.)

      Reageer

      • janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

        #4
        Het cuppen is niet anders als voerballetjes met de hand gooien ,alleen is cuppen veel preciezer,cuppen is niet meer weg te denken uit de wedstrijdvisserij,dus antoinette ik zou toch maar zo'n cupsetje aanschaffen ,de kosten zijn het niet ,maar je moet het wel even leren,dan zul je er snel achter komen dat je voer precies daar beland waar jij het wilt hebben ,in tegenstelling tot het gooien van de balletjes ,die nog wel eens uit de koers willen vliegen.
        Groeten van Jan de visser

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Volgens mij worden veel dingen te eenzijdig benaderd.
          Cuppen is o.a. maden, casters en hennep enz. in de cup doen en dan in het water laten zakken.
          Terwijl het heel goed mogelijk is om de maden en casters te binden of in een balletje voer of leem te doen.
          Vissen met lichte pennen op diep water kan een toevoeging zijn om de vissen onderweg te pakken. on the drop.
          Wil je snel naar de bodem moet je zwaarder dat is nu eenmaal zo.

          Denk en doe creatief en het vissen krijgt meer inhoud, wat je ook doet.

          Voorbeeld is wel de recreant met een zakje justus voor een maand en € 0,50 maden, de maden die casteren worden weggegooid omdat die dood zijn.

          Als ze een visser bezig zien met een bak voer en een grote doos vol maden en casters kijken ze sceptisch tot die visser mede door de manieren van voeren wel vangt.

          Volgens mij zijn dit soort vragen niet een op een te beantwoorden, inhoudelijk heeft ze gelijk maar de feiten zijn anders als je maar nadenkt.

          Het mooie van een forum is dat je antwoorden krijgt die dat nadenken bevorderd.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • antoinette
            Specimen Hunter
            • 13-11-2005
            • 1926
            • oudenhoorn

            #6
            Het klopt dat ikzelf niet cup juist vanwege mijn bovenstaande redenering. Dat je dan leem erbij doet is inderdaad weer een ander verhaal maar dan heb ik toch nog wel een vraag, zo'n balletje leem met de cup brengen is preciezer (ben ik het volledig mee eens) maar vaak aast de grotere vis niet exact op die voerplek en blijkt dat als je voorbij je voerplek gaat vissen of een stukje ervoor dat je dan de bonusvissen gaat vangen, dan rijst bij mij de vraag: moet het allemaal wel zo secuur?

            Reageer

            • lolo
              Geniet maar niet met mate
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

              #7
              Wat je ook kan doen is pva nemen daar de beetje casters maden ,wormen in doen .
              Dat bolletje cup je perfect en snel op je plek .
              Zo krijg je ook geen wolk efect van leem en voer .
              Toen ik geen goede cup had deed ik het zakje vaak aan de haak hangen na 2 minuten loste het op .
              Zo krijg je ook geen herie op de plek en een heel secuur voerplekje.
              Vaak is dit beter dan cuppen of met een baitdropper
              Groetjes
              Johnny

              Match
              Feeder
              Stok

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                Met pva - rond gevlochten - gaat er een wereld aan mogelijkheden open.
                Je kunt het zakje aan je haak hangen en zo snel en veel voer brengen.
                2 minuten is erg lang voor PVA het hangt af van de watertemperatuur en de kwaliteit - soort.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • brielsemaasliefhebber
                  vis gek
                  • 06-06-2006
                  • 1231
                  • Brielle

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                  Het klopt dat ikzelf niet cup juist vanwege mijn bovenstaande redenering. Dat je dan leem erbij doet is inderdaad weer een ander verhaal maar dan heb ik toch nog wel een vraag, zo'n balletje leem met de cup brengen is preciezer (ben ik het volledig mee eens) maar vaak aast de grotere vis niet exact op die voerplek en blijkt dat als je voorbij je voerplek gaat vissen of een stukje ervoor dat je dan de bonusvissen gaat vangen, dan rijst bij mij de vraag: moet het allemaal wel zo secuur?
                  Ja zo blijf je bezig,Je kan toch ook over of voor je voer vissen terwijl je cupt.Ik heb altijd geleerd dat je je voerplek zo klein mogelijk moet houden.
                  GROETEN VAN EEN VIS GEK

                  Reageer

                  • cheffie
                    Beginners geluk
                    • 03-04-2008
                    • 664
                    • Noord Holland

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door antoinette
                    Het klopt dat ikzelf niet cup juist vanwege mijn bovenstaande redenering. Dat je dan leem erbij doet is inderdaad weer een ander verhaal maar dan heb ik toch nog wel een vraag, zo'n balletje leem met de cup brengen is preciezer (ben ik het volledig mee eens) maar vaak aast de grotere vis niet exact op die voerplek en blijkt dat als je voorbij je voerplek gaat vissen of een stukje ervoor dat je dan de bonusvissen gaat vangen, dan rijst bij mij de vraag: moet het allemaal wel zo secuur?
                    Voor beide is wat te zeggen. Zal van de situatie ter plaatse afhangen. Tijdens het winter vissen in de havens, gooien/schieten we de casters en hennep meestal met als gevolg een ruimere voer stek.
                    Terwijl we op het kanaal meestal cuppen. Ik denk dat niet alleen de wijze van aas brengen belangrijk is maar ook vooral de regelmaat en hoeveelheid van cuppen, schieten of gooien van aas.

                    Volgens mij dekt geen enkele theorie de hele lading, je ervaring zal leren wanneer en welke techniek je gaat toepassen. En zelfs dan kan het voorkomen dat je er naast zit..
                    Ik geloof dat bonus vissen om de voerstek azen omdat het daar rustiger is. Uiteindelijk wil je een situatie creeeren dat de vis alles pakt wat er maar voorbij komt, dus ook jouw aas en haak.
                    Dus probeer je niet te veel aas te brengen maar wel zoveel dat ze op jouw stek blijven azen en niet door zwemmen naar je buurman/vrouw.
                    Daarom: hoe kleiner je voer stek hoe geconcentreerder de vis daar om heen blijft hangen op dat kleine oppervlak. Hierdoor blijft de vis bereikbaar binnen je stok/tuig lengte. Daardoor kan je secuurder blijven vissen recht voor je uit, zonder dat je overdwars op je kruk komt te zitten. Je wil niet dat de vis gaat azen rond je voer stek waar jij niet meer bij kunt komen. Althans zo is mijn theorie.

                    Er stond eens een mooi artikel in de Witvis Totaal. Alan Scotthorn benaderde het cuppen op zijn wijze.
                    Heel interessant. Het artikel heette: On The Target.

                    Groetjes Cheffie Hans

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Het meest belangrijke in deze vraag is; vis je een wedstrijd - dan moet je rekening houden met je buurman dat je niet voor hem zit te voeren - of vis je geen wedstrijd; dan kun je gerust breder voeren, of ben je aan het trainen; - dan ben je bezig om jezelf te verbeteren.

                      Zit je op een water met karper en kun je de karper ook verwachten aan bv. de stok moet je pellets enz. schieten omdat je de vis nieuwsgierig wilt maken, het neerkomen van de pellets is dan een trigger "he daar is iets te halen".

                      Zo is het vissen niet een op een te beantwoorden, de werkelijke vraag is wat wil ik bereiken op een bepaald moment.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • misser
                        cuore sportivo
                        • 06-04-2007
                        • 317
                        • ijsselmuiden/kampen

                        #12
                        Heb nu ook een aantal wedstrijdn in havens gezien en ook zelf eens gevist
                        zelfs daar werd alles met de cup gebracht
                        en die bleven wel constant vis vangen terweil wij nog balletjes gooiden en het af en toe stil viel of kleine baarsjes namen het over

                        Reageer

                        • janb
                          jan b
                          • 21-11-2005
                          • 1982
                          • 't Nieuweland

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
                          Voor beide is wat te zeggen. Zal van de situatie ter plaatse afhangen. Tijdens het winter vissen in de havens, gooien/schieten we de casters en hennep meestal met als gevolg een ruimere voer stek.
                          Terwijl we op het kanaal meestal cuppen. Ik denk dat niet alleen de wijze van aas brengen belangrijk is maar ook vooral de regelmaat en hoeveelheid van cuppen, schieten of gooien van aas.

                          Volgens mij dekt geen enkele theorie de hele lading, je ervaring zal leren wanneer en welke techniek je gaat toepassen. En zelfs dan kan het voorkomen dat je er naast zit..
                          Ik geloof dat bonus vissen om de voerstek azen omdat het daar rustiger is. Uiteindelijk wil je een situatie creeeren dat de vis alles pakt wat er maar voorbij komt, dus ook jouw aas en haak.
                          Dus probeer je niet te veel aas te brengen maar wel zoveel dat ze op jouw stek blijven azen en niet door zwemmen naar je buurman/vrouw.
                          Daarom: hoe kleiner je voer stek hoe geconcentreerder de vis daar om heen blijft hangen op dat kleine oppervlak. Hierdoor blijft de vis bereikbaar binnen je stok/tuig lengte. Daardoor kan je secuurder blijven vissen recht voor je uit, zonder dat je overdwars op je kruk komt te zitten. Je wil niet dat de vis gaat azen rond je voer stek waar jij niet meer bij kunt komen. Althans zo is mijn theorie.

                          Er stond eens een mooi artikel in de Witvis Totaal. Alan Scotthorn benaderde het cuppen op zijn wijze.
                          Heel interessant. Het artikel heette: On The Target.

                          Groetjes Cheffie Hans
                          Dat stukje heb ik ook gelezen ,is heel erg duidelijk zo'n stukje zou de laatste anti cuppers over de streep moeten trekken.
                          Groeten van Jan de visser

                          Reageer

                          • antoinette
                            Specimen Hunter
                            • 13-11-2005
                            • 1926
                            • oudenhoorn

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
                            Ja zo blijf je bezig,Je kan toch ook over of voor je voer vissen terwijl je cupt.Ik heb altijd geleerd dat je je voerplek zo klein mogelijk moet houden.
                            En wie zegt dan dat het geleerde nu ook nog van toepassing is in 2009 ?, in mijn ogen (en dat zie je vooral bij vissers boven de 40) blijven ze teveel hangen in het verleden en gaan niet met hun tijd mee.

                            Reageer

                            • janb
                              jan b
                              • 21-11-2005
                              • 1982
                              • 't Nieuweland

                              #15
                              Waar slaat dat nou weer op ik voel mij zwaar aan gesproken gaat ff gouw een eindje brommen ,ik cup nl wel en het resultaat is goed,ik ga echt wel met mijn tijd mee al ben ik dan van 1940 ik vis ook met pellets niet om dat het zo trendy is maar gewoon om dat ik wil weten hoe het werk ,zo heb ok vorig jaar de clever-claw aan geschaft ,niet omdat ik mijn hengel niet meer vast kan houden maar ik wil weten hoe het werkt met zo,n ding ,ik ken ook vissers die 40 jaar zijn en al twintig jaar stil staan ,vissen is nl niet aan leeftijd gebonden maar het gaat om interesse en belangstelling in je hobby ,wat een ander doet of niet doet zal mij een worst wezen ,ik ben niet mijn broeders hoeder ,maar ik ga niet over een ander zitten oordelen als ik geen raak vlakken hebt met die man of vrouw ,en wat ik er echt van denk dat zul je van mij niet horen ,want daar word je niet vrolijk van ik probeer mij zo netjes als mogelijk is te gedragen op het forum ,en daar mee punt uit. een pissige jdb
                              Aangepast door janb; 14-03-2009, 20:34.
                              Groeten van Jan de visser

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎