paar vragen over karper/zeelt vissen.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    paar vragen over karper/zeelt vissen.

    Hoi alle mede forum gebruikers,

    Ik heb wat rond gekeken op het forum en dan vooral gelet op de topics die over zeelt en karper gingen.
    Uit een paar van deze topics bleek dat een hoop van jullie met frolics vissen.

    Nu een paar vragen van mij over het gebruik van frolic.
    Bevestig je de frolic aan je haak of aan een hair?
    Kan je frolics goed combineren met maais? bv dat je met maais en met frolics gaat voeren en daarna gewoon met maais gaat vissen?
    of is het beter om alleen met frolics te voeren en ook met frolics te vissen?

    en nog een vraag over het vissen met maais:
    als jullie gaan pen vissen met maais doen jullie dan de maais op de haak of liever op een hair?

    bedankt alvast

    gr. martijn
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Maïs liever op de haak, met meer korrels of zwevend op een hair.
    Frolic een gaatje in prikken of boren en dan op de hair presenteren.
    Frolic drijft dus voeren met zinkend aas heeft niet veel zin.

    Je kunt als richtlijn gebruiken, vissen waar je mee voert.
    Je kunt het combineren als je bv later met maïs wilt gaan vissen.
    Persoonlijk voer ik niet op de bodem als ik drijvend wil vissen.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Douwe, ik ken geen drijvende Frolics hoor . Misschien zijn ze er wel maar ik heb ze nog nooit gezien. Ik gebruik deze zakken:



      Ik kan wel zeggen dat ik inmiddels een zeer ervaren Frolic-visser ben. Het is veruit mijn favoriete aassoort, zowel op karper als op zeelt. Ik heb speciaal voor het vissen met frolic een hair bedacht waarmee ik snel en gemakkelijk Frolics kan bevestigen. Zie afbeelding:



      1. Zet de haak op de lijn dmv een halve bloedknoop, bledjesknoop of knotless-knot. Leg een knoopje in het overgebleven stuk lijn, dit wordt de hair. Zorg ervoor dat het knoopje ongeveer 1-2 cm onder de haak komt te hangen.
      2. Wikkel de hair 2 of 3 maal om de haak. Het beste is om het geheel nu met een stukje krimpkous of siliconenslang af te werken maar ook zonder functioneert dit prima.
      3. Knoop een klein elastiekje om de hair. Gebruik hiervoor de 'lus-in-lus' knoop. Het elastiekje moet een diameter hebben van ongeveer 6 mm. Trek het elastiekje goed aan en schuif het voorzichtig tegen het knoopje in de hair aan.
      4. Snijdt of breek (gaat prima) een Frolic voorzichtig aan een kant open. Hang vervolgens de Frolic in het elastiekje. Zorg dat de open zijde van de Frolic aan de onderkant hangt.


      Maïs vis ik nooit op de hair. Ik hang 2 of 3 korrels direct op de haak. Ik zorg er wel voor dat het haakpuntje nog net vrij is. Combineren van voorsoorten kan altijd. Ik heb het ook regelmatig gedaan. Soms was het goed, soms niet. Verschilde per keer. Vaak deed ik er ook nog hennep, trouvit- en vismeelpellets doorheen.

      MVG, Pieter

      Reageer

      • hopjesvla
        Met enige kennis...
        • 26-03-2009
        • 353
        • hazerswoude

        #4
        bedankt douwe en pieter hier heb ik wel wat aan
        ik zal binnekort dan ook maar is die frolics testen^^.

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Pieter, je hebt gelijk die van mij zinken nu plotseling ook. :-)
          Ik zal de merken door elkaar halen, oeps.

          Mais op een hair heeft wel voordelen hoor, zeker als je met meer dan drie korrels en een drijvend stukje "iets" wilt vissen.
          Aan de hair komt het de presentatie soms ten goede, het is maar wat voor keuzes je maakt, en vaak zit het ook tussen de oren.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Haha ok, er is ook zoveel te krijgen op de honden en kattenafdeling

            Ik heb er ook wel eens aan gedacht om met mais op de hair te vissen. En dan in het bijzonder om gedroogde keiharde mais of enkel geweekte mais te gebruiken omdat ik soms simpel wordt van de voorns op mn stek. Uiteraard boven een bedje van gekookte mais / blikmais. Maar het is er nog niet van gekomen. Misschien iets voor het komende jaar.

            Reageer

            • hopjesvla
              Met enige kennis...
              • 26-03-2009
              • 353
              • hazerswoude

              #7
              Pieter die elestiekjes die jij gebruik als hair zijn dat gewoon van die tandarts dingen?
              en hoe kom jij eraan?

              Reageer

              • Pieter Stam
                Tinca Tinca
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

                #8
                Ik heb ze van de hengelsportzaak, maar die van de tandarts (orthodontist) zijn bijna hetzelfde en ook prima te gebruiken. In de hengelsport worden ze meestal "bait bands" genoemd. Bijna alle karpermerken verkopen ze maar de prijs verschilt nogal. Je hebt ook bait bands die je direct op de haak kunt doen maar daar ben ik niet (meer!) zo'n liefhebber van. De haak draait regelmatig slecht en haakt soms niet diep genoeg in. Daarom hang ik het elastiekje aan een soepele hair waardoor je hier geen last van hebt.

                Groet, Pieter

                Reageer

                • hopjesvla
                  Met enige kennis...
                  • 26-03-2009
                  • 353
                  • hazerswoude

                  #9
                  oke bedankt weer voor de informatie.
                  ik denk dat ik dan binnekort maarweer naar de viswinkel mag :P

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎