Welke type lijn bij vissen op Paling?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • stuk
    Newbie
    • 19-04-2009
    • 2
    • Zuid-Holland

    Welke type lijn bij vissen op Paling?

    Hallo Allemaal,
    Ik zou graag het volgende willen weten:
    - Ik gebruik nu een hoofdlijn van 30/100 nylon en een 20/100 onderlijn nylon is dit o.k.? of kan in beter een andere diameter lijn gebruiken.
    Ook zou ik graag willen weten wat er beter is, een nylon onder/hoofdlijn of een gevlochten?
    Alvast vriendelijk dank voor eventuele reacties,
    Anton.
  • feedervisser
    Met enige kennis...
    • 27-03-2008
    • 389
    • merelbeke

    #2
    hoi anton

    als ik op paling viste was dat met25/100 als hoofdlijn en voor onderlijn 20/100,let wel dat was als ik met wormen viste,maar op grote jongens was dat met 35/100 als hoofdlijn en voor onderlijn gebruikte ik 30/100 voorzien van een aasvisje.

    gr marnix

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Als je toch dank zegt voor reacties wil ik je in overweging geven dat gericht vissen op aal niet toegestaan is en dat je sinds dit jaar de aal direct weer levend terug moet zetten.
      Deze informatie is uitsluitend als informatie niet ter discussie.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • stuk
        Newbie
        • 19-04-2009
        • 2
        • Zuid-Holland

        #4
        Het verbod op het vangen en vooral het meenemen van de paling is sinds een week of twee weer opgeheven.
        Wat ik me ook nog afvraag is kan er het beste gevist worden bij opgaand, stilstaand of afgaand water? en buiten de vaarguil er tegenaan of erin?
        Groet,

        Reageer

        • henkus
          Met enige kennis...
          • 23-12-2008
          • 457
          • hoogmade

          #5
          het vangen van paling is weer toegestaan voor de beroepsvisserij (en het verbod van hun gold alleen voor 2 maanden)
          het verbod voor sportvissers geld het hele jaar door en is nog steeds van kracht.

          het verbod voor beroepsvissers was van ingesteld door de overheid
          het verbod voor sportvissers is ingesteld door de NVVS en geld dus voor alle wateren waar je met een vispas mag vissen
          (eigenlijk overal dus)

          Reageer

          • tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door stuk
            Het verbod op het vangen en vooral het meenemen van de paling is sinds een week of twee weer opgeheven.
            Wat ik me ook nog afvraag is kan er het beste gevist worden bij opgaand, stilstaand of afgaand water? en buiten de vaarguil er tegenaan of erin?
            Groet,
            Hallo Stuk

            ik zou willen dat het waar was

            maar als vutter zal ik dat wel niet meer mee maken dat je lekker een avondje op de paling kunt vissen jammerrrrr

            de beroeps moeten er trouwens ook iets voor terug doen gevangen glasaal terug zetten

            maar hoe dat nou tegen elkaar afgewogen word heb ik nog niet goed kunnen lezen
            gr Gerard

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Stuk, ook ik zal het nog maar een keertje zeggen, vergeet het maar dat het opgeheven is.
              Bovendien was het GERICHT vissen op aal al sinds de splitsing van rechten verboden, tenzij de visrechthebbende alle visrechten had.
              Het niet mogen meenemen van aal als bijvangst is nog steeds van kracht voor de sportvisser en ik zie helaas ook niet dat het teruggedraaid wordt.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • Tom Meertens
                Feedervisser
                • 05-12-2008
                • 182
                • Philippine

                #8
                Douwe volgens mij maak je toch een vergissing , Sportvisserij Nederland heeft de afspraak gemaakt met alle aangesloten Federaties en aangesloten Verenigingen dat alle aangesloten leden gevangen paling terug moeten zetten .
                Voor alle niet aangesloten Verenigingen ligt de situatie anders ,zij hebben zich te houden aan de Visserijwet van het Ministerie LNV en deze is tot op heden nog niet aangepast en vermeld dus niet dat je je gevangen paling wettelijk gezien terug moet gooien .

                mvg Tom .

                Reageer

                • maarten197
                  Allround prutser
                  • 21-01-2009
                  • 98
                  • assen

                  #9
                  Tom Ik zie het mischien fout hoor. Als je als visvereniging een vispas uitdeelt aan iemand, die vispas word eigenlijk uitgereikt door sportvisserij nederland toch. Lijkt mij dat je dan als vereniging al aangesloten bent bij svn. En dan het tweede als het dan als zo mocht zijn dat jullie of de niet aangesloten verenigingen al op de aal mochten vissen en meenemen. Zelf vind ik het een beetje oerdom om het maar zo te zeggen want de aal is aan het uitsterven. Als er meerdere vissers gewoon door blijven vangen en meenemen. Weten je kleinkinderen alleen door opa's verhalen wat de paling was, dat zou zonde zijn toch.
                  Als jullie me missen, ben ik vissen:

                  Reageer

                  • Tom Meertens
                    Feedervisser
                    • 05-12-2008
                    • 182
                    • Philippine

                    #10
                    Maarten niet alle Hengelsport Verenigingen verstrekken de Vispas , dit is alleen bij de aangesloten Verenigingen .
                    En wat de paling betreft ben ik het volledig met jou eens dat er wat moet gebeuren .
                    Dit gaat echter alleen lukken als er in Brussel eens wat mensen wakker worden , en er een algemeen verbod op het vangen van de glasaaltjes komt om de palingstand weer een kans te geven .
                    Maar zoals zo vaak lukt dit niet, zolang er nog zulke gigantische bedragen gegeven worden voor een kilootje glasaal blijft men dit helaas uitroeien .

                    mvg Tom .

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Tom ik maak geen vergissing hoor ik meld het alleen niet. :-)

                      Niet aangesloten verenigingen zijn juist de reden dat een algemene vispas waarmee je in heel Nederland kunt vissen niet haalbaar is.
                      Sportvisserij Nederland krijgt die zwarte Piet vaak moegespeeld maar de werkelijke reden ligt juist bij die verenigingen.
                      Omdat zij niet verplicht zijn hun water in te brengen.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Tom Meertens
                        Feedervisser
                        • 05-12-2008
                        • 182
                        • Philippine

                        #12
                        Douwe , ik woon in Zeeuws Vlaanderen en wel in Philippine .
                        Hier in de buurt zijn een aantal Verenigingen welke dus aangesloten zijn bij SvN maar er is hier geen enkele Vereniging welke zijn water heeft ingegeven .
                        De reden hiervoor snap ik ook wel je moet nu om op hun water te mogen vissen lid worden van hun Vereniging dus levert dit hun weer inkomsten op .
                        Een mooi voorbeeld is het kanaal van Gent naar Terneuzen ( openbaar vaarwater voo rde beroepsvaart ), voor de invoering van de vispas mocht je hier dus met je Sportvis akte met 1 hengel en aangwezen aassoorten vissen was je voor €9.50 aan het vissen .
                        Nu moet je dus lid worden van Oni Terneuzen wil je hier mogen vissen en kost je dit € 42.50 .
                        In onze regio hebben wij bar weinig aan de vispas , het dichtstbij zijnde water waar wij met de vispas kunnen vissen is het Veersche Meer en dit is ca 50 min rijden + de kosten van een toltunnel .
                        Begrijp me goed ik heb niets tegen de Vispas als er hier meer water was waar je gebruik van de vispas kon maken zou ik het toejuigen ik heb overigens ook een vispas van Oni Terneuzen .
                        Ik heb ook een Belgisch Visverlof dit is eenvoudiger daar kun je op een behoorlijk aantal plaatsen mee vissen en dit kost nog geen € 15.00 die Belgen zijn zo dom nog niet .

                        mvg Tom .

                        Reageer

                        • Pollendam
                          Vrije visser.
                          • 18-05-2009
                          • 3
                          • Harlingen

                          #13
                          Anton, ik gebruik een lijn van 22/100ste en een schuifloodje van tussen de 10 en 15 gram.
                          Maar je lijn keuze is natuurlijk ook afhankelijk van het type water waar je vist en in sommige gevallen het soort oever.
                          In ieder geval veel succes.

                          Reageer

                          • Eduard
                            Moderator
                            • 11-08-2004
                            • 3278
                            • Sappemeer

                            #14
                            Volgens mij vang je paling overal aan.... Bij de selectiewedstrijden afgelopen zaterdag heb ik er een gevangen aan een 10/00 hoofdlijn, 08/00 onderlijn (allebij Trabucco), haakje 22 (Au Lion D'Or) met drie verse de vase en een made.... Ben zeker een kwartier bezig geweest om hem binnen te krijgen, helaas telde hij niet, voerplek schoongeveegd, alle vis weg....l*llig...
                            groet,
                            Eduard

                            Reageer

                            • rhino82
                              Newbie
                              • 06-07-2009
                              • 8
                              • nijmegen

                              #15
                              beter einde discussie denk ik met de paling stand is het zo slecht gesteld dat eenieder met een goed vissershard de paling lekker met rust laat denk aan de volgende generaties tuurlijk kun je af en toe met feeder hengel palingkje pakken echter ga em nie onthaken knip de lijn door dicht bij zn bek haak gaat door de huid naar buiiten als je toch een lekker visje wilt roken of bbq en pak dan een leujke snoekbaars die stand is immers een stuk sterker geworden maar let wel op minimum maten en max aantallen en durf mensen die dit overtreden aan tge spreken greetzz.

                              stichting help de paling de winter door

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎