dobbers 0,4 grm

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • goff
    Newbie
    • 08-05-2009
    • 20
    • Pottes

    dobbers 0,4 grm

    hallo, was daarnet bezig met uitloden van mijn dobbers met behulp van stonfo uitloder.
    ik stuitte op een Maver pendobber van 0,40 gram, toen ik deze wou uitloden met stonfo bleek met één loodje van het kleinste dat ik heb (heb niet zo veel keuze, maar ze zijn toch echt klein) stond de dobber goed!? zou de stonfo uitloder mischien te zwaar zijn of moet ik op zoek naar nog kleiner lood? kan toch niet vissen met maar één loodje? Hoeveel loodjes moeten er minimaal en maximaal aan een lijntje?

    thanx
  • willie
    Sportvisser
    • 03-12-2005
    • 626
    • wijhe

    #2
    die stonfo dingen zijn niet echt betrouwbaar gewoon uitloden in een rioleerings buis van 110 ofzo

    gr. wilfried

    Reageer

    • martinwinschoten
      ONVOORSTELBAAR
      • 17-02-2008
      • 798
      • Winschoten

      #3
      Eigenlijk is er geen minimum of maximum van het aantal loodjes op de lijn. 1 is wel te weinig idd.

      Ik gebruik meestal 4 loodjes als bulk en 3 droppers. Die 3 droppers moeten wel dezelde maat/gewicht zijn, anders gaat dit ten koste van je aaspresentatie. Nogmaals, er is geen regel voor hoeveel loodjes er op de lijn moeten.
      Team Bobs hengelsport Prinz Royal

      Team Attrafish Nederland

      Reageer

      • goff
        Newbie
        • 08-05-2009
        • 20
        • Pottes

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
        Eigenlijk is er geen minimum of maximum van het aantal loodjes op de lijn. 1 is wel te weinig idd.

        Ik gebruik meestal 4 loodjes als bulk en 3 droppers. Die 3 droppers moeten wel dezelde maat/gewicht zijn, anders gaat dit ten koste van je aaspresentatie. Nogmaals, er is geen regel voor hoeveel loodjes er op de lijn moeten.
        kan je eens de begrippen bulk en droppers uitleggen?

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Stonfo-uitloders zijn onbetrouwbaar. Gebruik daarom een uitlodingsbuis (kun je zelf maken, maar die van JVS kosten weinig).

          Ik ben iemand die na iedere keer vissen zijn tuig vernieuwd, omdat ik deze bijv. moest inkorten vanwege de elastiek, beschadigingen, knoopjes, kringeltjes, slijmresten etc. Na het uitloden schrijf ik loodgewichten op van de dobber. Dobbers hebben meestal een naam die de fabrikant eraan gegeven heeft, zodat je ze uit elkaar kan houden. Zodoende hoef je dobbers maar 1x uit te loden en zijn in het vervolg tuigen snel te maken. Vaak is het zo dat je te scherp hebt uitgeloodt in de buis, zodat je aan de waterkant er een loodje af moet halen of een kleiner loodje erop moet zetten. Deze wijzigingen voer je door in de dobberoverzichtslijst.

          -Bulk is gegroepeerd lood van grote loodhagels die tegen elkaar aan zitten of je kunt een olivette (druppel) loodje nemen.
          -Droppers ofwel valloodjes zijn kleine loodjes met bepaalde tussenliggende afstanden onder het bulk voor een natuurlijkere presentaties van het aas. Maar soms zit al het lood tegen elkaar aan, als het aas snel moet afzinken o.a. in stroming.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • goff
            Newbie
            • 08-05-2009
            • 20
            • Pottes

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Stonfo-uitloders zijn onbetrouwbaar. Gebruik daarom een uitlodingsbuis (kun je zelf maken, maar die van JVS kosten weinig).

            Ik ben iemand die na iedere keer vissen zijn tuig vernieuwd, omdat ik deze bijv. moest inkorten vanwege de elastiek, beschadigingen, knoopjes, kringeltjes, slijmresten etc. Na het uitloden schrijf ik loodgewichten op van de dobber. Dobbers hebben meestal een naam die de fabrikant eraan gegeven heeft, zodat je ze uit elkaar kan houden. Zodoende hoef je dobbers maar 1x uit te loden en zijn in het vervolg tuigen snel te maken. Vaak is het zo dat je te scherp hebt uitgeloodt in de buis, zodat je aan de waterkant er een loodje af moet halen of een kleiner loodje erop moet zetten. Deze wijzigingen voer je door in de dobberoverzichtslijst.

            -Bulk is gegroepeerd lood van grote loodhagels die tegen elkaar aan zitten of je kunt een olivette (druppel) loodje nemen.
            -Droppers ofwel valloodjes zijn kleine loodjes met bepaalde tussenliggende afstanden onder het bulk voor een natuurlijkere presentaties van het aas. Maar soms zit al het lood tegen elkaar aan, als het aas snel moet afzinken o.a. in stroming.

            ok weg met die stonfo! wat doe ik nu met dat dobbertje? kleinere loodjes zoeken? Mijn lood is van dat goedkoop zonder merk en staan zelf geen grm op de doos. Beter eens goed lood kopen zeker?

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Grammen staan bijna nooit op de doos, meestal alleen nummers. Welke gewichten dat zijn vind je terug in lijstjes die vaak genoeg vermeldt zijn op deze site en anders google-en. Echter uitloden doe je niet aan de hand van optelsommetjes van loodgewichten, al is het maar omdat dobbers een kleine afwijking kunnen hebben, maar aan de hand van uitloden. Eerst schatten (ervaring) en vervolgens net zo zo lang doorgaan tot je een mooie samenstelling van loodjes hebt, niet te veel, te grote of te weinig loodjes, moeten er te grote loodjes op (groter als 5) dan zou ik voor een grotere olivette gaan. Dobbers van 0.4 gram hebben geen grote loodhagels of olivettes nodig, paar nr. 6, 8 en kleiner volstaat. Dobbers vanaf zo'n 0,7 gram kun je gaan uitloden met 3/4 deel bulklood/olivettes en de rest valloodjes.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

                #8
                Stonfo werkt bij mij perfect ,alleen je moet hem gebruiken waar hij voor is ontworpen ,en dat is een geen fijn tunning .Het ding geeft een grove indicatie van het draag vermogen van de dobber en wat daar dan aan lood ongeveer bij past .En dat is wat het ding moet doen een grove indicatie geven fine tunning doe je in een buis of koker met de hand en dan bepaal alleen jij hoe het dobbertje moet staan 100% gaat nooit op met zo'n aparaat ,het lijkt er een beetje op .Dus ongeveer uitloden gaat goed maar verlang er niet meer van want dat zit er niet in.
                Groeten van Jan de visser

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎