milieuvriendelijk vissen?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    milieuvriendelijk vissen?

    hey, als je gaat vissen gebruik je veel verschillende spullen zoals aas, lood, lokvoer enz.
    een paar dingen die we veel gebruiken met vissen zijn schadelijk voor de vissen en ook voor het milieu.
    inplaats van lood hebben ze nu ook steen wat je als werp gewicht kan gebruiken dus als je steen gebruikt inplaats van lood en je raakt dat kwijt is het al een stuk beter voor het milieu. dat is alvast 1 ding waar je op kan letten maar heeft iemand mischien een idee hoe je zo goed mogelijk rekening houd met het milieu en natuurlijk ook met alle andere dingen die onder water leven.
    Douwe reageerde ook ooit in een topic over bolie's dat er conserveer middelen in konde zitten en dat dat schadelijk is.
    en ik zou graag zo milieu vriendelijk willen gaan vissen dus heeft iemand tips waar ik op moet letten en welk aas slecht is voor de vissen en wat niet?

    alvast bedankt!
    gr,
    martijn
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    In menselijke voedingsmiddelen zitten ook conserveringsmiddelen. Fabrikanten van voer en boillies stoppen er heus geen onveilige middelen in. Minder strenge eisen als voor mensen weliswaar, maar nog altijd aanvaardbaar. Daarbij zijn karpers vandaag de dag veel groter en dikker (misschien wel met overgewicht, net als bij mensen) sinds de introductie van boillies enzo dan in de tijd dat we nog met een stuk aardappel viste. Vroeger was een 30-ponder best een zeldzaamheid, nu groeien de karpers als kool door al die eiwitten die we ze voorschotelen. In zekere zin eten karpers net als mensen tegenwoordig veel junkfood.

    Wat we in water lozen is nog altijd veel schadelijker. Te denken aan chemische middelen van de industrie (PCB's van vroeger dat nog altijd actief is) of anti-conceptiemiddelen van vrouwen die via het riooloverstorten of de zuivering in het water komt. Dan heb je het over microgrammen waardoor vissen moeilijker kunnen voortplanten.

    Wat betreft lood is het niet goed als het in het milieu komt, maar op zich blijft het als een steentje in het water liggen. Voor alle zware metalen geldt dat ze als vast metaal veel en veel minder gevaarlijk zijn dan wanneer het een zoutoplossing betreft.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • ironny
      Moderator
      • 04-04-2006
      • 1377
      • Hamont

      #3
      Preston freak. wat wil je hier nu mee zeggen? dat eea te rechtvaardigen is of dat het geen zin heeft voor een kleine speler om zich milieuvriendelijk op te stellen? Ik heb geleerd dat alle kleine beetjes helpen. Ik vind het een zeer prijzenswaardige instelling om op deze manier met het milieu om te gaan.
      @ Martijn, Er komen vast nog wel tips. ik ga hier ook eens over nadenken.
      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

      Reageer

      • hopjesvla
        Met enige kennis...
        • 26-03-2009
        • 353
        • hazerswoude

        #4
        Preston freak bedankt voor je reactie
        Ik heb dit topic gestart om er achter te komen hoe we milieuvriendelijker kunnen vissen en wat beter is voor de vis.
        ik weet zelf ook wel dat al die lozingen veel en veel slechter zijn voor de vissen en het milieu dan wat wij als vissers voor schade aan richten in het milieu. maar als ik als visser zo min mogelijk schade aanricht aan het hele ecosysteem in het gebied waar ik vis dan geeft dat bij mezelf toch wel een beter gevoel.

        en je vergelijkt karpers met mensen in de zin van overgewicht door het overmatig gebruik van junk food de laatste jaren.
        maar als je ziet wat mensen de laatste jaren eten is dat niet echt gezond dus dan zouden bolie's ook een heel stuk slechter zijn voor de vissen, of zie ik dit totaal verkeerd?
        want als het zo is dat bolie's doen bij vissen wat junk food doet bij mensen snap ik niet waarom er nog zoveel met bolie's gevist word.
        ik heb liever een wat kleinere vis die top fit is dan zon dikzak met te veel bolie's op die niet in perfecte staat is.
        natuurlijk zijn er ook karper vissers die alles om het gewicht geven maar persoonlijk vind ik het gevecht met de karper het leukst van het vissen op karper. het moment van aanslaan en dan de kracht explosie van een karper en daarna een stevige dril dat vind iktoch veel mooier dan een vis wegen en dan zien staan dat het een 35 ponder is.

        gr,
        martijn

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Prestonfreak heeft wel eerder laten zien dat hij compleet naïef staat tegenover de boilieproducenten.
          Er wordt zo ZWAAR over geconserveerd dat het totaal onverantwoord is als je dit afzet tegen de gecontroleerde dierenvoedingindustrie.

          Er wordt geschermd met natuurlijke conserveringsmiddelen laat nu net in die natuurlijke middelen de meest gevaarlijke voor komen.

          Wil je boiles gaan gebruiken neem dan de freezers of maak ze zelf.
          Ook in de freezers kunnen antioxidanten toegevoegd zijn, die zijn veilig tot je over gaat doseren.

          Uiteraard zijn er ook producenten die beter met de productie om gaan, goed schoonmaken van de materialen bv. omdat daar schimmels in voor komen als je dat niet goede uitvoert.
          Maar het staat slordig als een zak kapot gaat in de winkel dat er plotseling dingen op de boilie gaan groeien.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • hopjesvla
            Met enige kennis...
            • 26-03-2009
            • 353
            • hazerswoude

            #6
            Ironny bedankt voor je reactie
            zelf dacht ik ook aan het alle kleine beetjes helpen dus vandaar dat ik ermee wil beginnen want als visser heb je veel te maken met het milieu dus waarom niet je eigen steentje bij dragen?

            Douwe zelf vis ik liever/vaker met maais maar als je bolie's met maais zou vergelijken dan zou maais dus veel dier vriendelijker zijn? als bolie's minder goed zijn voor de vis dan maais vraag ik me af wat doen bolie's allemaal met de vis? wat is er zo slecht aan bolie's wat tast het aan bij de vis? dus zou je mischien kunnen uitleggen wat de gevolgen zijn voor het gebruiken van bolie producten?

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Het lijkt mij niet goed om in dit forum verder uit wijden over voor en tegen.
              Je kunt heel veel informatie vinden op een specifiek groot karperforum.
              Als ik zou beginnen start ik een discussie tegen vissers die niets op hebben met karpervissen laat staan met karpervissers.

              Maïs en dan met name blikmaïs kan geen kwaad.
              Boilies op zich ook niet als je ze maar zelf maakt of als je toch koopt de freezers neemt.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Tjonge, het zijn maar conserveringsmiddelen. Daar is nog nooit een karper aan dood gegaan, wel aan slecht gekookte "natuurlijke" tijgernoten. Overal zitten dit soort middelen in, ik denk dat zoetstoffen zoals aspartaam voor ons slechter is dan die middelen voor karper. Ook in de freezers zullen middelen zitten, dat ze in de diepvries liggen is vooral een verkoopstrategie om ze 2x zo duur te maken vanwege smaakbehoud enzo.

                En wat te denken van landbouw (bestrijdingsmiddelen) of veelteelt (wat die boeren al niet voor troep aan anti-biotica en groeihormonen in die beesten duwen) wat wij eten. Rode maden zijn echt slecht voor de vis, maar zo'n conserveringsmiddel (grote kans dat het een E-nummer is) niet bepaald.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Zo zie je maar dat je toch de oogkleppen op blijft houden.
                  Bij NORMAAL gebruik dus normale dagelijke dosering per kilogram gewicht zal het inderdaad niet kwaad kunnen.
                  Maar de fabrikanten zijn ZWAAR aan het overdoseren!!!!!
                  Brood en andere voedingsmiddelen zijn ook geconserveert maar maak eens een brood open en laat die liggen en doe dat eens met een zak RM boilies uit het schap.
                  Maak beiden een beetje vochtig en zie na een weekje weer eens en doe het nog eens na een half jaar.
                  Jij vergelijkt een karper, want het gaat over boilies, met een mens, het dier verschilt in ieder geval op een ZEER belangrijk onderdeel van de mens hij bezit geen maag en dus geen zuren die stoffen neutraliseren.

                  Keep on sleeping of maak je brein vrij voor de mogelijkheden dat ik misschien toch een beetje gelijk heb.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    laat ik nou altijd gedacht hebben dat een beetje karper visser zijn eigen boilies rolt.

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      hahaha LOL inderdaad maar ook daar is het gemak toegeslagen vandaar dat er ook kennis verloren gaat als het om bestanddelen gaat.

                      Gelukkig hoef ik niet meer in een supermarkt 1000 eieren te kopen alhoewel ik de gezichten dan nog wel eens zou willen zien, zeker toen ik vertelde dat ik pas getrouwd was en wel wat extra kon gebruiken.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Pieter Stam
                        Tinca Tinca
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

                        #12
                        Laten we eens beginnen met onze zooi op te ruimen langs de waterkant, variërend van stukken dyneema tot sixpacks bier.

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                          hahaha LOL inderdaad maar ook daar is het gemak toegeslagen vandaar dat er ook kennis verloren gaat als het om bestanddelen gaat.

                          Gelukkig hoef ik niet meer in een supermarkt 1000 eieren te kopen alhoewel ik de gezichten dan nog wel eens zou willen zien, zeker toen ik vertelde dat ik pas getrouwd was en wel wat extra kon gebruiken.
                          1000 pretpatronen hoeveel boilies draaide je dan zo'n beetje uit die mix

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #14
                            Karpervissers die zelf boillies draaien maken ook weleens gebruik van preservers, vooral bij langere sessies (weekje Frankrijk) waarbij je geen vriezer voorhanden hebt. En natuurlijk gaat brood in een afgesloten zak schimmelen. Laat je echter een snee brood drogen, net zoals ze bij boillies doen dan krijg je echt niet zo snel schimmel hoor. Het conserveringsmiddel heb je vooral nodig omdat er ei in boillies zit. Verder gebruiken ze ook weleens zout ter conservering.

                            Natuurlijk is puur natuur beter, maar een vis zwemt in een biotoop waarin hij voortdurend bloot wordt gesteld aan milieuvreemde stoffen als gevolg van lozingen, opgeloste stoffen in neerslag etc. Al die kleur,- en smaakstoffendie er in zitten zijn minstens zo slecht als conserveringsmiddelen. Nogmaals de afgelopen 20 jaar zijn karpers als gevolg van de eiwitrijke boillies vetter als dan ooit tevoren geworden, dus slecht kan het nooit zijn. Ik heb meer vertrouwen in fabrikanten, dan in karpervissers die het zelf maken, want er hoeft er maar 1 tussen te zitten die het verkeert doet (verkeerde ingredienten gebruikt etc) en dat kan veel slechter uit pakken. Ik gaf al het voorbeeld van slecht gekookte tijgernoten, dan heb ik liever dat ze die kant en klare pakken uit blik.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

                              #15
                              Gemiddeld per kilo droge mix 8 eieren dus reken maar uit, of laat maar dat is voor 125 kilo droge mix.
                              Levert een aardige volle vriezer op.
                              Voeren per keer met twee man 4 kilo vissen twee man 2 kilo = 3 maal 4= 12 + 2 = 14 kilo per sessie.

                              Ja dat ging niet voor niks.

                              Met preston ben ik klaar: je hebt gelijk en als je het niet hebt geloof je het zelf toch niet.
                              Vissen is een hobby geen religie!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎