Snoek op vijver.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • yannik
    De kasteelvissers Viane
    • 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

    Snoek op vijver.

    Geachte roofvissende collega's,

    Ik zit met een probleem, of beter, onze visclub zit met een probleem.

    Er zitten namelijk een paar snoeken op onze vijver, wat op zich geen probleem is, maar deze houden zich op, op plaatsen waar het vroeger goed vissen was, en waar je nu, bij wijze van spreken, geen vis meer vangt.

    Daarom is er voorgesteld om de snoek er op één of andere manier af te gaan vissen.

    Maar hoe?

    Ik zou het graag eens proberen. Maar wat zou in deze tijd van het jaar de beste oplossing zijn?

    Met een plug, of met leven/dood aas ect. ect...?

    Ik hoor het graag!

    Mvg. Yannik.
    Wie vist, die vangt!
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

    #2
    ja en dan als je ze gevangen hebt

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Gewoon een klap op de kop naar ik aan mag nemen, maar maak je geen zorgen een snoek is een zgn. pilotvis die komt gewoon terug ook als je niets uitzet.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • yannik
        De kasteelvissers Viane
        • 27-07-2006
        • 694
        • Geraardsbergen

        #4
        Nee, net ietsje minder barbaars, we leggen hem gewoon in de rivier 100 meter verder.
        Wie vist, die vangt!

        Reageer

        • spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
          Gewoon een klap op de kop naar ik aan mag nemen, maar maak je geen zorgen een snoek is een zgn. pilotvis die komt gewoon terug ook als je niets uitzet.


          oh lekker humaan, geluk lees ik denkt yannik er anders over

          Reageer

          • preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen
            • 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

            #6
            Wel meer vissoorten kunnen er op natuurlijke manier in terecht komen, dat zegt het al: dat is de natuur. Snoek hoort er nu eenmaal in, hij vangt de zieke weg en dusdanig veel kleintjes dat de rest groter kan worden. Daarbij hoeft de snoek niet eens de schuldige te zijn vanwege het teruglopen van de vangsten. Soms zitten er wel wat te veel, maar dat zou ik me vooral richten op de kleinere exemplaren, want grote snoek eet kleine snoek dus die zou ik dan ook zeker laten zitten, zeg maar de 70-plussers. Haal je de grote weg, dan kunnen de kleinere een plaag worden. Vissen de kop inslaan is totaal onnodig als je ze niet eet, er is altijd wel een plaats om uit te zetten.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Gelukkig lees ik dat ook, dat is volgens mij ook de enig juiste manier.

              ALLEEN!!!!!!!!!!!!!is dat niet toegestaan, je mag op eigen initiatief GEEN vissen uit of over zetten.
              Dat mag alleen de visrechthebbende over dat water doen.

              Zodra je dat weet dat je feitelijk in overtreding bent en dat je daarvoor een bekeuring kunt krijgen is het inderdaad de beste manier om te doen.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Ik denk dat je meer mensen op je dak krijgt wanneer je een vis afmaakt, dan wanneer je die overzet op een nabijgelegen water. Vooral niet vissers (zoals buurtbewoners) kunnen kwaad reageren. Zomaar vissen uit- en overzetten zonder duidelijke reden zou ik ook niet zomaar doen (vooral in verenigingswateren) zonder toestemming. Wel heb ik tijdens mijn jeugd zeelt uitgezet in een vijver in een nieuwbouwwijk (vanuit een vijver waar er heel veel zaten), nu zit daar een goed bestand aan zeelt en ze zijn nog groot ook (groter dan hun oude vijver). Verder heb ik weleens vissen die in ademnood verkeerde door zuurstofgebrek gered door ze over te zetten. Dat soort zaken zal geen vereniging of waterbeheerder me kwalijk nemen. Al met al zul je veel eerder een bekeuring krijgen wegens dierenmishandeling als je de vis afmaakt, dan wanneer je een vis uitzet.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • yannik
                  De kasteelvissers Viane
                  • 27-07-2006
                  • 694
                  • Geraardsbergen

                  #9
                  Oké, ik snap jullie punt, afmaken is uitgesloten, en uitzetten mag niet...

                  Maar gelden die regels ook in België? Van waterbeheerders heb ik hier nog nooit gehoord, en ik denk ook niet dat die er zijn.

                  En als die er al zijn, dan toch niet in een straal van 10 km rond dat rieviertje.

                  En, trouwens, snoek zit toch overal als ik het goed voor heb? dus 1tje meer of minder zal het verschil wel niet maken, toch?
                  Wie vist, die vangt!

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Waterbeheerders geven vrijwel niks om de visstand, die hebben alleen oog voor peilbeheer, waterkwaliteit en dat soort dingen. Zelf als alle vis de pijp uit is gegaan door een riooloverstort zeggen ze jammer dan. Daarom zijn verenigingen zo belangrijk die de visstand (hoeveelheid en samenstelling) wel goed in de gaten houdt.
                    Als je er een vracht brasem uitzet zullen ze niet leuk vinden, maar soorten als snoek en zeelt horen bij een helder watertype dus 1 meer of minder maakt inderdaad niks uit. Net zoals die ene snoek die je wegvangt ook geen verschil zal maken. Nogmaals, ik zou me richten op snoeken tot zo'n 60 cm, dat zijn de actieve jagertjes die voortdurend je voerplek terroriseren. Naarmate een snoek groter wordt, wordt ie steeds passiever en vreet ook nog eens deze kleine snoekjes op.

                    Een andere reden waarom ze geen vis uitgezet willen hebben is dat de waterbeheerder bang is voor ziekteoverdracht. Er zijn echter 1001 redenen waarop dat kan gebeuren (via verbindingen met watergangen, leefnetgebruik, watervogels etc etc). Als je vis uitzet of overzet moet dat in de 1e plaats in het belang zijn van de vis en dan pas in je eigen belang, omdat je dan meer denkt te kunnen vangen. Dus in ieder geval niet te veel aan trekken van waterbeheerders, wel van de vereniging.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Preston ik ben het absoluut niet met jou eens maar dat weet je ook wel.
                      Je hoeft je niets aan trekken van de beheerder maar wel van de HSV???????????
                      Wat een grote onzin, juist de HSV heeft te maken met de waterbeheerder.

                      Gelet op dat gegeven is jou reactie onzin.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #12
                        De hsv's betalen jaarlijks de visrechten voor hun leden uit de contributie, dus als sportvisser zijnde heb je dus 0,0 met de waterbeheerder te maken. Van mijn verenigingen weet ik dat ze vaak vergeefs moeite doen bij de gemeente of het waterschap om aandacht te krijgen voor verscheidene problematieken op het gebied van snoei- en maaibeheer en dergelijke. Alle initiatieven voor de sportvisserij (te denken aan aanleg van vissteigers, visserijonderzoek door de voormalige ovb etc) komen vanuit de hsv zelf.
                        Waterbeheerders komen zelden met dingen voor deze grote vorm van openluchtrecreatie, terwijl ze wel veel geld over hebben voor andere recreanten zoals wandelaars en fietsers, zwemmers, vogelspottorens etc. Waterbeheerders trekken zich dus weinig van ons aan, dus waarom wel andersom. Het enige waar ze goed in zijn is het opleggen van restricties en het aan banden leggen van dingen, zoals nachtvissen, max. 1 hengel, max. 20 m lijn uithebben staan etc etc.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • feedervisser
                          Met enige kennis...
                          • 27-03-2008
                          • 389
                          • merelbeke

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door yannik
                          Nee, net ietsje minder barbaars, we leggen hem gewoon in de rivier 100 meter verder.
                          hoi yannik

                          ik heb een beter idee, steek hem op de gavers (Geraardsbergen).
                          daar kan er nog altijd snoek bij.

                          gr marnix

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Preston freak je hebt GEEN gelijk je zult het niet willen horen maar de waterbeheerder bepaald wat er gebeurd niet de visrechthebbende.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen
                              • 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

                              #15
                              Ik heb weer eens GEEN gelijk. Dan ben ik maar niet zo'n voorbeeldige burger en sportvisser. Koos Spee heeft ook gelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat ik me altijd aan de maximum snelheid hou. Kom op, dit is een democratie waarin burgers bepaalde vrijheden hebben binnen de kaders van de wet of net daar buiten, al dan niet op eigen risico. De waterbeheerder stelt het visrecht op en ik voer het als sportvisser uit, dus ieder individu bepaald zelf wat er met de regels gebeurd. Je hebt niet alleen (vis)rechten, maar ook plichten. Als ik zie dat vissen in ademnood zijn, dan voel ik me geroepen om ze over te zetten, ook al breek je dan de regels. Morele standpunten gaan bij mij voor regeltjes die zijn opgesteld in een ivoren toren door lui die nog nooit een hengel vast hebben gehouden.
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎