Dode aasvis jullie mening aub ?!?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marcovanwijk
    Newbie
    • 10-06-2009
    • 27
    • Wormerveer

    Dode aasvis jullie mening aub ?!?

    Hey hallo,

    Er word gezegd dat een dode aasvis alleen in de winter snoek vangt.
    Nu heb ik vorige week een snoek gevangen aan een dode voorn van 15 centimeter.
    Wat is jullie ervaring met een dode aasvis????

    Met vriendelijke groet,

    Marco van Wijk
    Don't be a BLANKER
  • rovertje
    Maas & Waaler
    • 18-06-2008
    • 293
    • 2e Krib

    #2
    Je vangt ze elk jaargetij met doodaas.
    Ik vis alleen nooit met dode voorntjes.
    Eerder met Makreel of sadines.
    Alleen stinken die krengen dat het niet normaal is!!!

    Grt, jurgen

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #3
      Je kunt het hele jaar door met dood aas snoek vangen. Alleen is het zo dat in de zomer kunstaas een stuk effectiever is. Dat komt omdat de snoek in de zomer verspreider ligt en je met kunstaas meer water bestrijkt. In de winter trekt de snoek samen met de prooivissen naar de diepere en/of warme delen van het water. Zodra het kouder word en de snoek trager, dan komen de voordelen van dood aas tot hun recht. Daarom kun je met dood aas juist of hele goede vangsten of niks vangen, afhankelijk van je stek, maar kies je in de winter een goede stek dan zijn meerdere metersnoeken niet uitgesloten.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • marcovanwijk
        Newbie
        • 10-06-2009
        • 27
        • Wormerveer

        #4
        Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je stek is als je de aasvis een beetje plet geeft deze geur af en gaat de oppertunistische snoek er zeker op af als hij in de buurt is.
        Het is toch veel makkelijker voor de snoek om een vers gedode voorn of andere aasvis te pakken dan een snel stuk kunstaas dat voorbij komt geraced.
        Dit is in ieder geval mijn mening, mochten jullie er anders over denken hoor ik het graag !
        Don't be a BLANKER

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #5
          Hallo Marco

          er is ook nog een tussenvorm

          je kunt doormiddel van een dobber en takel of sleeplood en drijflichaam in je dode aasvis ook actief vissen met een natuurlijke geur of smaak

          benaderd het levendaasvissen van vroeger ( wat nu niet meer mag ) nog het meest

          en snoekbaars lust ze ook het liefst net los van de bodem
          gr Gerard

          Reageer

          • preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen
            • 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door marcovanwijk
            Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt waar je stek is als je de aasvis een beetje plet geeft deze geur af en gaat de oppertunistische snoek er zeker op af als hij in de buurt is.
            Het is toch veel makkelijker voor de snoek om een vers gedode voorn of andere aasvis te pakken dan een snel stuk kunstaas dat voorbij komt geraced.
            Dit is in ieder geval mijn mening, mochten jullie er anders over denken hoor ik het graag !
            Precies, als hij in de buurt is. Vooral in de winter trekt vis, dus ook snoek samen, waardoor hele stukken nauwelijks de moeite waard zijn en andere delen veel snoek bevatten. Nu ligt een snoek ook weer niet de hele dag stil, maar je moet wel enigzins op de goede plaats liggen. Met kunstaas is dit makkelijker te vinden dan met dood aas of je moet gaan voorvoeren.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

            Reageer

            • marcovanwijk
              Newbie
              • 10-06-2009
              • 27
              • Wormerveer

              #7
              Oke ik snap wat je bedoelt Preston-freak, maar is het niet zo dat een snoek goed gebruik maakt van zijn neus zoals paling en daardoor vanuit andere delen va het water op de geur van de aasvis afkomt ?
              Don't be a BLANKER

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Dat klopt ook wel, maar met doodaas ben je ook wel enigzins afhankelijk van aastijden. Dan gaat ie op jacht en zwemt een blokje om waardoor ie sneller een geurspoor oppikt dan wanneer ie stil ligt. Met kunstaas zoek je 'm zelf op en spreek je ook zijn instinct en territoriaal gedrag aan. Hetzelfde geldt voor de paling die vooral 's nachts actef is. Gooi je een dode aasvis binnen 20 m dan moet ie het aas zo oppikken, zolang je maar in de buurt van de witvis ligt dan zit je altijd goed. Klein water is makkelijker dan groot water, omdat een snoek dan altijd wel in de buurt ligt. Groot water heeft in de winter delen waar vrijwel geen vis zit, dus je moet dieptes en dergelijke weten, maar de kans op een metersnoek is daar wel weer groter.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • marcovanwijk
                  Newbie
                  • 10-06-2009
                  • 27
                  • Wormerveer

                  #9
                  Oke Preston freak ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
                  Jammer genoeg heeft mijn vismaatje zijn voet gebroken en zijn we nu echt aangewezen op dood aas omdat hij met krukken loopt.

                  Met vriendelije groet,

                  Marco van Wijk
                  Don't be a BLANKER

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #10
                    Doodaas word gezien als een statische visserij, ideaal dus met krukken. Echter ik vis vaak ook actief met dood aas op stromend water. De stroming doet het werk en vooral bruggen, steigers etc zijn interessant. Met 2 hengels maak ik diverse driften om vervolgens een stukje verderop te gaan zitten en zo alles af te vissen. Het vissen met een zeildobber is ook best actief in tegenstelling tot ledgering.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • tester
                      Maas en Waal visser
                      • 06-03-2004
                      • 2596
                      • Son

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                      Doodaas word gezien als een statische visserij, ideaal dus met krukken. Echter ik vis vaak ook actief met dood aas op stromend water. De stroming doet het werk en vooral bruggen, steigers etc zijn interessant. Met 2 hengels maak ik diverse driften om vervolgens een stukje verderop te gaan zitten en zo alles af te vissen. Het vissen met een zeildobber is ook best actief in tegenstelling tot ledgering.
                      Hallo Preston 100 punten dat bedoel ik nou
                      gr Gerard

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Nog een tip; zodra je een vis haakt, vis die plek dan nog een paar keer af ook grote vissen zijn vaak in gezelschap.
                        Haak je varend een vis zet dan direct een boeitje overboord zo vind je de stek beter terug.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          Die verhalen zie je geregeld op internet, dat ze meerdere metersnoeken op 1 dag op dezelfde stek vangen. Dat zijn gewoon wereldstekken, maar het lijkt me niet dat je daar veel kleintjes zult vangen, want die hebben daar niks te zoeken bij die oma-snoeken.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎