Paar vraagjes

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Practicus
    Newbie
    • 24-06-2009
    • 2
    • Almelo

    Paar vraagjes

    Ik heb een paar vraagjes, ik vis meestal hier aan de locale vijfer nog geen 200m van me huis.
    Dit is een vijver waar veel karper in zwemt. Zandbodem en vaak veel vissers zoals normaal
    is in dit soort vijvers apart aas door slag gevent.

    Echter werkt dit redelijk goed en weet ik vaak in een paar uurtjes toch 1 tot 3 karpers tevangen.
    Maar ik weet dat dit veel meer kan zijn aangezien ik veel aanbeten heb.
    Ik vis met zowel een stijve onderlijn als met gevlochten onderlijn, zelfs dobber systeem
    geprobeerd alles levert op zich wel vis op maar er zijn ook dagen dat het gewoon blanken is.
    Terwijl er duidelijk karper op me stek zit....

    Ik heb een vast lood systeem met savety clip en 45 gram lood
    op 1 hengel een onderlijn van 15 Cm op me andere hengel een onderlijn van 25 CM
    moet ik dit nu verhogen naar 30 CM ?? vaak pakken ze hem even op en zie ik paar leuke
    golfjes en ze zijn weg. Om nog geen 2 min later er weer te zijn. Dit gebeurt soms 20X
    per uur.

    Ook heb ik een vraag over de Groote van de hair moet er één cm tussen het aas en de haak
    zitten voor het perfect inhaken ??


    Mijn ervaring tot nu toe is dat het materiaal wat je gebruikt niks uitmaakt als ze echt honger hebben pakken ze alles wat eetbaar is. Echter als dat verhaal minder word ga ik erg twijfelen aan mijn techniek
    dat stukje wat in het water ligt. Zou backlead hier een oplossing kunnen zijn heb dit paar keer geprobeert
    maar geen succes juist de hengel die het niet had kreeg een run. Toeval ?? wanneer kun je zeggen dat je
    tactiek niet goed is en je hem in de prullenbak kunt smijten ?? aangezien naar mij gevoel er veel verschil in zit per dag...
  • Practicus
    Newbie
    • 24-06-2009
    • 2
    • Almelo

    #2
    Raar iedereen kan hier reageeren op de meest onzinigge dingen die iedereen je kan vertellen.
    Komt er een beetje techniek en gaan we een stapje verder kan niemand ineens meer wat vertellen ??
    Waar blijfen die grote jonges als Douwe en de rest ??

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Als je het over techniek wilt hebben is er maar één antwoord mogelijk.
      Niemand van de ervaren karpervissers hier kan je helpen tenzij zij het water kennen.

      Ook is het geen wetenschap 1 cm tussen boilie en bocht van de haak, soms is 2.5 cm beter en soms dicht op de haakbocht - popup bv.
      Perfect inhaken; is dat je vraag dan zul je toch moeten laten zien waar je mee vist.
      Backlead oplossing en probleem, ja beiden je moet het pas inzetten als het zin heeft, het beïnvloed de registratie van de aanbeet in mijn ervaring nadelig.
      Inzetten bij scheepvaart is zinvol om je lijn uit de weg te hebben bij een dril is niet zinvol, je kunt die hengeltop dan ook van de steun halen en in het water leggen.
      Soms zie ik wel eens hengeltoppen omhoog samen met backlead, ik hou mij dan maar stil.

      Lengte van je onderlijn; tsja dat is weer zoiets van eigen ervaring opdoen, is weer geen wetmatigheid.
      Hangt ook af waar je vist en dan met name de bodem, zakt het lood weg kun je denken aan een langere onderlijn.

      Soms kan het verschil tussen oppakken of niet wel liggen in het materiaal van je onderlijn, voorbeelden genoeg maar ook voorbeelden genoeg dat je dan snel op je bek gaat zodra je denkt; dat is het.

      Vastloodsysteem van 45 gram lood is in mijn idee te licht, dan werkt het systeem zo het bedoeld is niet helemaal goed maar een beetje en dat is te weinig.
      80 - 90 gram is toch wel minimaal.

      Wil je niet zo zwaar dan is juist veel lichter weer beter, dus net zo zwaar als je nodig bent om de afstand te halen.

      Net wat je zegt het verschilt per dag maar er zijn wel een paar constanten waar je rekening mee kunt houden.
      Je vist met vast lood dus 80 en zwaarder of je vist met licht lood, dus niet ergens halverwege.

      Met de pen is weer een heel andere visserij, in mijn ogen wel veel mooier en effectiever.

      Wanneer kan je techniek in de prullenmand? weet ik veel ik ken je techniek niet en dan bedoel ik meer hoe zit je beleving en kennis van dat water in elkaar.
      Is het daar mis zou ik die tekortkoming maar snel in de prullenmand gooien.
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎