Zeelt vangen tijdens het karperen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    #16
    Ik heb alleen nog maar met de pen op zeelt gevist. maar vroeger toen ik graag met de vaste stok op voorns viste ving ik ook wel eens (waarschijnlijk gewoon toeval) een zeelt en dat was dan altijd overdag. maar als je gericht op zeelt gaat vissen is in de ochtend denk wel het aller beste.

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #17
      Dat zijn de zogenaamde zeeltstraten, maar dat geldt ook voor brasem en karper die elke keer weer een bepaalde route volgen, langs een talud ofzo. Die moet je dus weten te vinden.

      Wat betreft methods moet het loodgewicht in verhouding staan tot de haak. Die methods tot zo'n 25 gram zijn alleen effectief in samenhang met een kleine haak (tot maat 12), omdat die scherper en dunner zijn. Grotere haken hebben meer lood nodig, maar ik hou sowieso van zwaarder lood. Je hebt van die Preston/Korum en Fox methods, maar die vind ik toch wat te licht en de karpermethods zijn weer te zwaar voor mijn lichte hengels. Zelf gebruik ik vaak een kobrafeeder en die is met 50 gram perfect. Schuivend zou ik ook niet te licht gaan, maar met een zijlijn voorkom je veel weerstand.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
        2. Het verplaatsen van de hoofdlijn, het kromtrekken van de feedertop of het verplaatsen van de waker. Misschien heb ik het mis maar ik kan me niet voorstellen dat een vis de registratie van een aanbeet door kan geven zonder dat de haak al ergens geprikt heeft. Dit zou leuk zijn om te testen door te vissen zonder haak maarja... da's ook zowat

        Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie aanbeten op de feeder of met de waker. Zijn dat vergelijkbare (rustige) aanbeten zoals met de pen. Of in een keer te top krom of in een keer de waker omhoog? Ik hoor het graag!
        Ik vis zoals ik al eerder zei met korfjes van 20 gram op een ultralight feedertop. Als molen gebruik ik een normale molen, zonder baitrunnersysteem. De korf is gemonteerd in een schuifmontage met daarin ongeveer 20 cm speling. De top van de hengel zal ie amper voelen. Voordat ik de echte keiharde run krijgt, zie ik vaak al kleine tikjes op deze top. Ik denk dat de vis dat met zijn staart o.i.d. tegen de lijn stoot, gezien het feit dat deze 'beten' soms snoeihard zijn. Als dit wel een echte beet zou zijn, zou de vis zichzelf immers haken en dit gebeurt meestal niet. Het begin van een echte aanbeet zie je denk ik niet, de vis zal zich prikken, en dan gaan zwemmen als schrikreactie.

        Even buiten dit om: vismeelpellets door je lokvoer helpt enorm tegen kleine vis.

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #19
          Lokvoer en vismeel combineer ik nooit. Ik zal het eens proberen. Het voer volledig verzadigen met water scheelt ook al een berg heb ik gemerkt. Omdat je dan een minder actieve voerplek hebt en niet zo'n grote voerkolom van zwevende deeltjes hebt.

          Oorspronkelijk geplaatst door rick
          Het begin van een echte aanbeet zie je denk ik niet, de vis zal zich prikken, en dan gaan zwemmen als schrikreactie.
          Dat denk ik dus ook en daarom vraag ik me ook af wat een feeder dan effectiever zou kunnen maken boven vastlood. Dit natuurlijk afgezien van persoonlijke voorkeur voor een bepaalde vismethode.

          Groet, Pieter

          Reageer

          • rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

            #20
            met vastlood bedoel je een stuk lood wat vast op de lijn zit, zonder mogelijkheden tot schuiven?

            Wat is het voordeel daar van? Dat de vis zichzelf vastprikt?

            Als die snoeiharde runs eenmaal een feit zijn, gaan de vissen toch ook niet meer los? Zo ja, misschien zijn een paar hengeltjes met dikkere toppen en een setje electronische beetmelders misschien dan ook wel leuk voor in de toekomst. Hoef je niet constant zo strak op de te letten.

            @ pumpy: hoe doe jij dit precies?

            @ pieter: waar voer jij meestal mee dan? en wat gebruik je meestal als haakaas? Vis je met haris, of aas op de haak?

            Reageer

            • Pieter Stam
              Tinca Tinca
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #21
              Vastlood
              Lood vast op de lijn. Wel met een safety systeem zodat de vis het lood kwijt kan raken wanneer de lijn breekt. Het lood dus vast en een relatief korte onderlijn van max. 30 cm. Zodra de zeelt wegzwemt met heet aas en de haak in de bek zal hij na een klein stukje weerstand voelen. De haak prikt dan vast en de vis voelt dat, schrikt, schiet weg waardoor de haak definitief vastprikt door het gewicht van het lood. Een hair is hier wel een vereiste. Voordelen: niet continue op hoeven te letten (nachtvissen is mogelijk). Bijna altijd goede inhaking als de onderlijn goed in elkaar is gezet.

              Aas:
              Met de pen liefst Frolic of maïs. Ik vind beide erg goed, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar Frolic. Frolic vis ik op de hair, maïs 2 korrels op de haak (Wide gap, maat 10 Fox, maat 12 Korda). Frolic is witvisproof, blijft goed aan de hair zitten en geeft meestal keiharde aanbeten die niet te missen zijn. Met vastlood zal ik ook beginnen met Frolic. Met de pen wil ik er ook nog wel eens een broodvlok bij pakken als de witvisjes in de oppvervlakte toevallig met vakantie zijn. Met wormen en maden heb ik 'vroeger' in de parkvijvers ook heel veel zeelt gevangen.

              MVG, Pieter

              Reageer

              • Pumpy
                Zeeltkolder
                • 20-07-2007
                • 364
                • 't Gooi

                #22
                Pieter: Ik geloof eigenlijk niet zo in een schuivend systeem met 10-15 grams (method)feeders of lood in combinatie met een hair. Ik denk dat mijn feederexperimenten het dan ook gaan verliezen van vastlood. De vis móet met 10-15 gram haast wel weerstand voelen door:
                1. Verschuiving van het lichte lood door het wegzwemmen onder een hoek. De lijn staat strak tussen top en lood. Als de vis zijwaarts zwemt of naar je toezwemt kan ik me niet voorstellen dat hierbij het lood niet verplaats wordt. Als het lood de modder ingezakt is zal de weerstand worden veroorzaakt door wrijving in de wartel en wrijving met de bodem.
                Antwoord: Ik vis de laatste tijd veel met de methodfeeder.
                De grote methodbal is er in de eerste plaats voor het aanbieden van voer met de daarbij verstopte maiskorrels, pellets e.d. De bal is aan het begin van behoorlijk gewicht en zal tevens werken als tegengewicht waarbij de vis zichzelf haakt. Overigens gebruik ik kleine scherpe haken, omdat je met minder gewicht toch voor inhaking moet zorgen. De onderlijn is kort, een cm of 10-20. Vroege aanbeten resulteren dan ook ik het omhoogklappen van de wakers.

                Bij het langzaam kleiner worden van de bal (aanvreten, uitelkaar vallen) zul je wat meer op je wakertjes moeten letten. Minder weerstand, veel op en neer bewegingen of de felbegeerde tik omhoog of terugloper.
                Zelfs kleine ruisvoorn pakken we met de methodfeeder en is daarom voor mij een succesvolle manier om op zeelt te vissen.Het heeft mij de laatste 4 sessies gemiddeld 4 vissen per keer opgeleverd, ondanks dat ik enorm fan ben van de pen.

                Dat de vis toch weerstand moet voelen, ben ik met je eens, maar hoe dan ook vang ik mijn vissen.

                Mijn vismaat vist veel met de feeder, vist met een lusmontage, waarbij de korf/lood veel ruimte krijgt om in de lus te lopen, Schuivend systeem. Hierbij ben je dus aangewezen op je top of bij stuggere hengels, je wakers.Dit bedoel ik met een schuivend systeem. Deze methode werkt ook prima en hij heeft menig 50er hiermee op de kant gekregen. Kortom, het bewijs dat schuivend ook werkt.

                2. Het verplaatsen van de hoofdlijn, het kromtrekken van de feedertop of het verplaatsen van de waker. Misschien heb ik het mis maar ik kan me niet voorstellen dat een vis de registratie van een aanbeet door kan geven zonder dat de haak al ergens geprikt heeft. Dit zou leuk zijn om te testen door te vissen zonder haak maarja... da's ook zowat
                Antwoord: Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Zeker met de lusmontage/schuivend, zie je aan de tikken op de top of het krombuigen dat er vis bij je aas zit. Al naar gelang het gewicht van de korf en de lengte van je lus zul je zelf aan moeten slaan of heeft de vis zich al gehaakt.

                Bij de method krijg je bij het tikken op je methodbal al registratie van je top of je wakers.Waarbij je mag aannemen dat er vis op je voerstek zit, zonder dat een vis zich al gehaakt heeft. Oppakken van je aas kan resulteren in het verplaatsen van je method of haken van de vis. Registratie? Wakers!!
                Bij het volledig zakken of het klappen tegen je hengel, aanslaan!!!

                3. Eventuele voerresten op de method feeder waardoor 10-15 gram ineens 3x zo zwaar wordt.
                Antwoord: Nogmaals, omdat je vrij licht vist, is het verstandig niet al te grote, scherpe haken te gebruiken. Maatje 10 tot 16, soms zelfs nog kleiner voor een betere inhaking. grotere en dikkere haken hebben meer kracht nodig om in te haken he.

                Rickie...Grondvoer: Als grondvoer of methodmix gebruik ik ringers carp en ringers dark 50%-50% en waaruit bestaat dat spulletje? Juustum! Vismeel!

                Misschien wel leuk om even te zien in een filmpje
                In Zweden gevist met de method i.c.m bovenstaande.
                Aas op de haak, mais/wormen

                VisPomp Zeeltkolder IX (Zweden - Deel II)Marcel en Nico gaan op zeeltjacht in ZwedenHier de dril van een Zweedse zeeltVoor meer info zie http://www.vispomp.nl
                Aangepast door Pumpy; 05-07-2009, 14:15.
                Met vriendelijke groet,

                Marcel (Vis)Pomp

                Reageer

                • rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pumpy
                  Antwoord: Nogmaals, omdat je vrij licht vist, is het verstandig niet al te grote scherpe haken te gebruiken. Maatje 10 tot 16, soms zelfs nog kleiner voor een betere inhaking. grotere en dikkere haken hebben meer kracht nodig om in te haken he.

                  Rickie...Grondvoer: Als grondvoer of methodmix gebruik ik ringers carp en ringers dark 50%-50% en waaruit bestaat dat spulletje? Juustum! Vismeel!

                  Misschien wel leuk om even te zien in een filmpje
                  In Zweden gevist met de method i.c.m bovenstaande.
                  Aas op de haak, mais/wormen

                  http://www.youtube.com/watch?v=G5g-VCR8FAE

                  oke, ik ben niet zo'n statische visser, daarom moest ik even denk wat precies het nut was. Wanneer je met een vrijloopmolen vist, moet er natuurlijk toch iets zijn, wat de vis doet haken, en dat is dan vastlood. Nu me dit duidelijk is, kon ik nog wel eens heel snel in het bezit zijn van een paar mooie stokken voor deze manier van vissen. Vind alleen zo zonde dat ik mijn antareslightfeeder niet meer uit de kast komt.

                  Mooi om verder te horen dat de vismeeltheorie klopt

                  Filmpje had ik al eens gezien, site eromheen ook. Knap gemaakt, en leuk om te lezen.
                  Volgens mij zwemmen er enorme zeelten in het watertje waar ik nu vis. Foto's van de vangsten van afgelopen dagen zal ik vanavond even posten. Zit nu volgens mij al op 13 dagen achter elkaar vissen, met nog een week vakantie voor de boeg.

                  Reageer

                  • Pumpy
                    Zeeltkolder
                    • 20-07-2007
                    • 364
                    • 't Gooi

                    #24
                    @Rickie: Leuk te horen Rickie

                    Wil je voor de gein eens bijhouden wat de maten zijn?
                    En misschien wil je ook even kijken of het mannetjes of vrouwtjes zijn? Vind ik wel interessant
                    Mannetjes boven de 50 zijn echt sterke vissen.

                    Iets in de trant van

                    vrouwtje 52 cm
                    mannetje 49 cm

                    Vang je vissen boven de zeg maar 55 cm dan heb je echt een topwatertje.
                    Met vriendelijke groet,

                    Marcel (Vis)Pomp

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #25
                      Pieter schuivend met licht lood heeft mij bij het karpervissen op goed bevist water teveel vis opgeleverd om te zeggen dat licht lood en vrijglijdend niet werkt.
                      Weerstand is maar net hoe je dat beziet je zit dicht op je hengel en als je verstandig bent reageer je ook direct.

                      Wl je echter een "zelfhakend" systeem hebben, wat overigens niet bestaat maar goed zo heet dat nu eenmaal, kun je inderdaad beter vanaf een gram of 90 gebruiken anders is het systeem waardeloos, net als bij de method.
                      Maar het zijn systemen en tactieken die je ook niet met elkaar moet vergelijken.
                      Bij de een hoef je de hengel alleen maar te heffen bij de ander moet je echt zelf aan de bak, mag je raden wat mijn voorkeur heeft.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #26
                        Leuk filmpje op youtube over een methodfeeder, hoewel je ook weer niet zo lang hoeft te te wachten met aanslaan.

                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #27
                          Inderdaad leuk filmpje wat precies laat zien hoe het NIET moet.
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • Pieter Stam
                            Tinca Tinca
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

                            #28
                            Verhelderend filmpje wat twee vragen bij mij oproept.
                            1. Wat gebeurt hier onder water?
                            2. Wat is hier dan het juiste moment van aanslaan?

                            MVG, Pieter

                            Reageer

                            • Pumpy
                              Zeeltkolder
                              • 20-07-2007
                              • 364
                              • 't Gooi

                              #29
                              Op zich zie je in dit filmpje wel goed hoe je een aanbeet krijgt m.b.v. een methodfeeder en dat dat verrekte spannend is. Ik ben met je eens dat de persoon de hengel eerder uit de steun had moeten pakken, maar dat terzijde.
                              Met vriendelijke groet,

                              Marcel (Vis)Pomp

                              Reageer

                              • Pieter Stam
                                Tinca Tinca
                                • 11-10-2002
                                • 2882
                                • NL

                                #30
                                Op welk moment heeft deze vis zichzelf dan gehaakt? Volgens mij al bij de eerste piepen want het is gewoon een mooie zakker.

                                @Pomp. Ik stuur je zometeen PM

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎