Zeelt vangen tijdens het karperen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #61
    PF maakt wel degelijk uit nylon kent een gemiddelde rek van 10 %.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • Dopey
      Frequent aanwezig
      • 15-04-2009
      • 106
      • Maastricht

      #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Dopey

      Daarnaast heb ik op basis van wat receptjes die ik op het web heb gezien een mixje bedacht voor de method. Aan jullie de vraag of dat wat is: basis witvisvoer, gemalen frolic, stukjes frolic, mais en een blikje tonijn op oliebasis. Als aas wil ik dan met mais of met een Frolicje vissen.
      Niemand die iets zinnigs kan zeggen op de mix die ik wil gaan maken voor de method feeder op een karperputje?

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #63
        Dat weet ik ook wel, maar die rek is dus niet van invloed. De onderlijn heeft geen rek met betrekking tot het loodgewicht dat daar direct boven zit. Aangezien dyneema geen rek heeft zal die makkelijker de swinger liften en de baitrunner laten draaien, zoals bij het feederen dyneema sneller de tip in beweging zet. Nylon vertraagt de boel dus kost het juist meer kracht om dezelfde beetweergave te krijgen.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Dopey
          Niemand die iets zinnigs kan zeggen op de mix die ik wil gaan maken voor de method feeder op een karperputje?
          Zal vast vis vangen Dopey. Je kunt het witvisvoer vervangen door vismeel en dan komt dat op hetzelfde neer als de dure kant en klare voertjes.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #65
            PF ga eens een paar Korda dvd tjes kijken dan kom je tot de ontdekking dat het wel degelijk uit maakt.
            Er worden testen gedaan met diverse soorten lijn en diverse aanbiedingen vastlood en vrijschuivend lood.

            Je weet niet wat je ziet dat beloof ik je van te voren, het heeft mij de ogen behoorlijk geopend.
            Het vastlood wordt verplaatst door een duiker je ziet op de kant HELEMAAL NIETS.
            Ook met gevlochten lijn is het mogelijk om het vaste lood te verplaatsen zonder dat de visser het op merkt.

            Dus mijn beste ga eens een paar Korda filmpjes bekijken en wordt wakker.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

              #66
              heb ook een micron gekocht, maar dan in combinatie met microswingers. Ook meteen een nieuwe hengel aangeschaft. (spro passion specimen float 10-40 gram)

              Nu nog een baitrunnertje....

              vis wou overigens niet bijten met dit warme weer...

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #67
                Ik vind dat je overdrijft Douwe. Hoe anders dan bijv. met feederen zie je een voorntje nog wel aanbijten. Naast topregistratie kan dat bijv. ook een lichte hanger zijn. Karper maakt vrijwel altijd een run, dus die beten zijn niet te missen. Je hebt echter ook slimme (dressuur)karpers die de prikkende haak proberen kwijt te raken zonder eerst op de vlucht te slaan, dat zul je wel bedoelen met die Korda-film, maar daar heb je speciale anti-reject-onderlijnen voor, zodat ze alsnog in paniek raken. Bij method en alle vastlood systemen is de noodzaak om met dyneema te vissen veel minder groot dan wanneer je schuivend vist.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • Pumpy
                  Zeeltkolder
                  • 20-07-2007
                  • 364
                  • 't Gooi

                  #68
                  @Dopey: Je mix zal wel werken. Houd goed in de gaten dat je methodmix goed blijft plakken en dus goed aan je method blijft zitten.Dit kun je testen door na 5 minuten even het boeltje binnen te draaien en kijken of je methodbal al dan niet helemaal uit elkaar gevallen is.

                  Is je methodbal goed, dan ga ik vissen en haal na een minuut of 15 de boel weer binnen en maak een nieuwe bal.
                  Met vriendelijke groet,

                  Marcel (Vis)Pomp

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #69
                    PF bekijk eerst die testen op die Korda films maar eens goed dan zul je zien dat ik eerder onderdrijf dan overdrijf.
                    Zolang je die niet hebt gezien heeft verdere discussie daarover geen zin.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • preston-freak
                      wedstrijd, specimenvissen
                      • 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

                      #70
                      En al zou de vis het aas/lood verplaatsen zonder dat je het (altijd) ziet, wat wil je daar dan aan doen? Voorlopig vang ik genoeg vis met ledgering, of het nu om feederen gaat, met de method op grote brasem/zeelt, barbeel, karper, doodaas op snoek etc Je kunt op allerlei manieren aanbeten missen en een uitgezogen made kun je nog wel hebben met een gevoelige dobber, dat is allemaal niet te voorkomen. Het gaat er om dat je het aantal gemiste aanbeten of zeg maar gemiste kansen binnen de perken houdt en 8 van de 10 keer komen de beten wel goed door, die je dan nog wel moet weten te verzilveren.
                      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #71
                        Ik heb niets aan mijn reactie toe te voegen, ik heb toen mijn visserij wel aangepast en niet zonder succes.
                        Je kunt wel verder willen discussiëren maar dat kan niet zonder dat je de beelden hebt gezien en ook voor jezelf hebt vertaald.
                        Voor wat mij betreft tot dan einde discussie.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #72
                          Het zal allemaal wel. Die 10% rek van nylon doet er weinig toe bij het karpervissen, als dyneema zoals op zoveel wateren al niet verboden is. Sterker nog, vaak is het zelfs beter om met een slappe lijn te vissen, zoals bij feederen, maar ook bij karperen. Er bestaat namelijk geen standaard opzet om altijd de optimale beetregistratie te krijgen. Hetzelfde geldt voor de lengte van je onderlijn waar je mee moet varieren. Vaak is de simpelste opzet de beste, dus voor mij geen balanselastiek bij het feederen enzo.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • robbin
                            Newbie
                            • 30-01-2008
                            • 32
                            • oldebroek

                            #73
                            slappe lijnen zijn voor mij al bewezen, omdat de vis vrij kan weg zwemmen maar dan moet je wel een running rig gebruiken.
                            Als je dan een stuitje op een meter of 2 van de onderlijn plaats, kan de vis zich zelf ook nog haken.
                            Dit heeft me pas nog een mooie karper opgeleverd maar ik weet niet precies wat voor soort het is. Een kameraad zegt dat het een ghostkoi is, klopt dit? ( zie foto )

                            life is a game, fishing is serious

                            Reageer

                            • Dopey
                              Frequent aanwezig
                              • 15-04-2009
                              • 106
                              • Maastricht

                              #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pumpy
                              @Dopey: Je mix zal wel werken. Houd goed in de gaten dat je methodmix goed blijft plakken en dus goed aan je method blijft zitten.Dit kun je testen door na 5 minuten even het boeltje binnen te draaien en kijken of je methodbal al dan niet helemaal uit elkaar gevallen is.

                              Is je methodbal goed, dan ga ik vissen en haal na een minuut of 15 de boel weer binnen en maak een nieuwe bal.
                              Thanks Pumpy! Zondag wellicht de eerste test, ben benieuwd.

                              Reageer

                              • Rolla
                                Allroundvisser
                                • 03-05-2009
                                • 2326
                                • Ter Apel

                                #75
                                Ik ben weer begonnen met het aanleggen van een voerplek met duivenvoer, hennep en vismeel boillies. Nu heb ik maggotclips medium van Korda aangeschaft met de bedoeling deze aan de hair te hangen.

                                Ik neem aan de je aan een maggotclip naast maden ook rustig wormen en mais er aan kunt hangen?
                                Vaste stok | Match | Feeder

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎