Materiaal Baarsvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • RenéK
    Newbie
    • 05-07-2009
    • 3
    • Omgeving Alkmaar

    Materiaal Baarsvissen

    Hallo,

    Vroeger als kind heb ik veel gevist, mar deze hobby uiteindelijk links laten liggen.
    Enkele dagen geleden begon het bij mij te kriebelen en besloot ik de hobby weer op te pakken.
    Ik heb een vaste hengel gekocht en een tuigje om op baarsjes te gaan vissen en de beestjes bijten goed!

    Nu zit ik eraan te denken om het met een werphengel te proberen, maar heb over de aanschaf van het materiaal nog de nodige vragen.

    Als eerste vraag ik mij af wat voor hengel ik nodig heb. Hij moet dus in eerste instantie geschikt zijn om baars mee te vangen, maar ik wil er af en toe ook eens een snoekje mee kunnen vangen. Welke lengte en wat voor gewicht moet deze hengel hebben?

    Het tweede punt is de molen. Ik zie molens met slip voor en slip achter. Wat is het verschil en wat raden jullie aan? Daarbij zie ik ook een enorm prijsverschil in de molens (hengels trouwens ook). Zelf zit ik te denken aan een molen van tussen de €50,- en €100,-. Ik zie er daar ook een hoop van op internet zoals o.a. de Shimano, exage, seido, symetre, sedona, catana en nexave. Ze hebben ongetwijfeld allemaal hun goede en slechte eigenschappen, maar wat is nu iets om rekening mee te houden bij het uitzoeken van een molen? Ik heb namelijk het idee, dat je pas weet of je een geschikte molen hebt op het moment dat je hem uitvoerig hebt uitgeprobeerd.

    Het laatste punt is de lijn. Wat voor lijn, welke dikte en eventueel welk merk zou je op de spoel laten zetten?

    Omdat ik dus net weer om de hoek kom kijken, wil ik voor dit alles niet de hoofdprijs betalen. In totaal wil ik niet meer kwijt zijn dan zo'n €100,- tot €150,-. Blijf ik het vissen leuk vinden, dan ga ik vanzelf hogere of andere eisen stellen aan het materiaal waardoor betere spullen zal kopen.

    Groeten, René.
  • rhino82
    Newbie
    • 06-07-2009
    • 8
    • nijmegen

    #2
    ikzelf vis al sinds mn 4 e das nu al 23 jaar en heb mezelf nooit getracteerd op dure spullen als het met budget spul ook goed kan vis zelf met hengels van 40 euro incl molen het hoeft helemaal niet duur te zijn het gaat om hoe je het benaderd.
    zou een niet al te lange hengel nemen 2.70 tot 3.10 is meer dan zat molentje en slip is voor baars niet heel interessant voor snoek echter wel en voor snoekbaars helemaal echter bait runner e.d kan wel maar kost ook geld dus waarom vraag ik me dan af .
    baarsjes vangen gaat prima met blinker of kleine shads gewoonweg veel werpen langs damwanden bruggetjes of andere beroeringen in et water.
    als je op soek of snoekbaars vist op stilstaand water onderlijn van cm of 50 -70 schuif lood erop enkele haak is voldoende .
    ingooien lijn even strak draaien dan slip afstellen op de vis die je verwacht te vangen dan.... je clip open zetten en de lijn direct van de spoel op de grond met een klein steentje vastleggen, vooral snoekbaars is erg gev oelig en zal bij weinig tegendruk al vaarwel zwaaien dit kan in combinatie met een belletje op de top van je hengel . welnu heeft de snoekbaars baars of snoek je ass gevonden en valt hem eerst aan je top tikt een keer het belletje ringkelt en je lijn wordt pnder het steentje vandaan getrokken en kan nu dus zonder veel weerstand vrij lopen
    je neemt plaats bij je hengel laat de vis een meter of 10 lijn pakken zet je clip er weer op houd je spoel vast laat de lijn strak lopen en aanslaan vis gehaakt laat je de slip zn werk doen en drill je de vis binnen voor snoek evt dubbele onderlijn gebruiken ikzelf vis nooit met staal wegens tegenvallende resultaten liever een lijnbreuk en een dikke gevoeld hebben dan een misser wat je nooit zult weten .
    maargoed dwaal een beetje af niet te moeilijk doen dus gewoon keep it simple stupid en dan is vissen echt niet duur
    onder de 50 euro ben je voor klaar gr wouter enne succes met de vangsten.

    Reageer

    • hopjesvla
      Met enige kennis...
      • 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

      #3
      rhino heeft hier zeker gelijk. voor het vissen op baars, snoek en snoekbaars hoef je niet perse de allerbeste spullen te kopen het kan ook met de goedkopere hengels. toen ik een jaar of 9 was (9 jaar geleden nu) kreeg ik van mijn vader een werphengel met molen voor 50 gulden. en met die zelfde werphengel vis ik nu nog steeds graag op snoek omdat ik het een erg fijn hengeltje vind. wat wel een voordeel is van duurdere hengels is dat je er een stuk lekkerder en accurater mee kan gooien, en dat is ook niet geheel onbelangerijk.
      met een klein budget zou ik voor de iets goedkopere hengels gaan, maar als je geld zat hebt is een duurdere hengel beter

      de molen.
      er zijn echt heel veel verschillende molens maar ik zou de belangerijke verschillen van molens niet kunnen opnoemen.
      bij het kopen van een molen moet je letten of de molen lekker draait, of het een linkse of rechtse molen is en of de slip wel goed werkt. waar je ook op kan letten is of het gewicht van de molen wel bij de hengel past. je voelt vanzelf wel als de molen te zwaar is voor de hengel. een te zware molen vind ik niet lekker vissen maar dat verschilt ook weer per persoon.

      en dan de lijn, voor baars heb je niet een heel speciale lijn nodig ik denk dat 18/00 zou volstaan maar met kans op snoek zou ik 22/00 tot 25/00 nemen.

      maar wat voor hengel, molen en de lijn je echt moet nemen, zou ik daar even aan de verkopers vragen. de verkopers weten wat voor spul ze in huis hebben, en of het goed is. ik kom altijd in carps cabin en daar hebben de verkopers er wel verstand van, ik hoop dat bij de viswinkels in jou buurt dat ook zo zal zijn.

      succes!

      gr,
      martijn

      Reageer

      • RenéK
        Newbie
        • 05-07-2009
        • 3
        • Omgeving Alkmaar

        #4
        Vandaag heb ik mijn eerste hengel, molen en een paar lures gekocht.
        De hengel is een SPRO precision hot spin 40 geworden.
        Een hengel van 2.40 m, 10 - 40 gr.
        De molen een Shimano Nexave 2500FB met een gevlochten lijn (0,10). 14 kg Trekkracht volgens de verkoper.

        Vanavond even wat uitgebprobeerd hier in de buurt met een Ondex 2 goud en een Rapala Shallow Shad Rap (bluegill).
        Met de spinner heb ik een snoekje naar de kant gekregen, maar helaas niet op de kant en een aanbeet gehad van een baars. De shad werd ook eenmaal belaagd door een snoek.

        Ik heb ook nog een Salmo Hornet maat 2 gekocht, maar daar waaide het wel erg hard voor, dus die heb ik eigenlijk niet gebruikt.

        Helaas vandaag dus niets gevangen, maar dit is wel bemoedigend om lekker door te gaan met vissen! Hopelijk binnenkort ook iets óp de kant!

        René.

        Reageer

        • hopjesvla
          Met enige kennis...
          • 26-03-2009
          • 353
          • hazerswoude

          #5
          hey rene, alvast goed nieuws dat je al beet heb gehad dat betekent dat het binne kort tog echt moet gaan lukken!

          en schoot de snoek van de haak af omdat hij niet super goed gehaakt was? of kwam het door wat anders?
          wat veel beginnende snoek vissers meestal doen bij hun eerste snoek is hun draad vast pakken. ik heb dit al vaker gezien bij snoekvissers dan pakken ze even de draad vast en ja als de snoek dan precies weer met zijn kop gaat schudden vliegt bijna altijd die haak eruit. dus je moet zowiezo niet je draad vast pakken

          in iedergeval succes met het vangen van baars en snoek!

          Reageer

          • RenéK
            Newbie
            • 05-07-2009
            • 3
            • Omgeving Alkmaar

            #6
            Toen de spinner vlakbij de kant kwam, zag ik de snoek er achteraan komen.
            Maar voordat ik door had wat er nou echt aan de hand was, haalde ik de spinner uit het water.
            De snoek zwom toen rustig weg. Ik heb nog een keer achter de snoek aan geworpen, maar die liet zich niet meer zien.
            Even later, toen ik de shad aan het uitproberen was, werd deze wel gepakt maar ik denk dat hij niet goed gehaakt was, áls hij überhaupt al de shad pakte (wat ik eigenlijk niet denk).
            Volgende keer beter!!

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #7
              Je kunt bij grote shads nog met een staartdreg gaan vissen. Dit zorgt voor een grotere hakingskans.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎