Molens

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • karper-lars
    herstartend karper visser
    • 29-06-2009
    • 45
    • Hendrik Ido Ambacht

    Molens

    Hallo allemaal,

    ik ben bezig met het kijken naar nieuwe molens voor het karpervissen. Tot nu toe heb ik altijd gevist met "standaard" molens. Maar nu ben ik aan het twijfelen voor molens met een baitrunner.
    Ik hoor er veel positieve reacties over, maar ook veel negatieve (vooral als je kort op lelies, takken en andere obstakels vist).

    Nu is mijn vraag aan jullie: Wat adviseren jullie? Wel of geen baitrunner op de molens?

    Alvast bedankt.

    Karper-Lars
    Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Het heeft geen nadelen als je statisch vist. Je kunt namelijk je baitrunners ook gewoon uitzetten als je dat zou willen. Het is dus een extra. Vis je dicht bij obstakels dan kun je de baitrunner heel zwaar zetten of zelfs dicht. Het is dan alleen wel zaak om heel dicht op je hengels te zetten. Shimano USA's zijn goeie baitrunners alleen spoelen ze niet geweldig op waardoor vissen met (dunne) gevlochten lijnen niet goed gaat.

    Groet, Pieter

    Reageer

    • rovertje
      Maas & Waaler
      • 18-06-2008
      • 293
      • 2e Krib

      #3
      Ik heb sinds een 1/2 jaar een shimano xta e 10000 baitrunner!
      Hij is niet goedkoop, maar ik zou er zo weer 1 kopen.
      Heb ook de dl 6000 ra.
      Ook een fijne molen maar kan niet tippen aan de xta-e10000.
      Hij is het geld dubbel en dwars waard.
      Ook het lompe waar iedereen het over heeft met de 10000 valt reuze mee.

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Rovertje, ik neem aan dat je deze bedoelt:



        Lomp zijn ze zeker niet. Maar ik heb die Shimano's ook en ik zou ze persoonlijk afraden. De slip is niet gevoelig genoeg instelbaar naar mijn zin, zeker niet vergeleken met molens met de slip voorop. Daarnaast zit er enorme speling op de spoel. Ik denk dat de spoel wel een centimeter vrij kan draaien voordat de slip in werking gaat. Maarja, veel ander keus qua molens heb je niet als je ze ook wilt gebruiken i.c.m. dunne gevlochten lijnen voor het feedervissen. Of je moet naar andere merken gaan, maar ik ben zelf erg gehecht aan Shimano.

        Groet, Pieter

        Reageer

        • karper-lars
          herstartend karper visser
          • 29-06-2009
          • 45
          • Hendrik Ido Ambacht

          #5
          Oke dank jullie wel, en wat zouden goede molens zijn gezien mijn budget? (ik ben maar student, en heb genoeg andere vaste lasten) Mijn budget is ongeveer 20 á 25 euro per molen, of moet ik dit budget iets omhoog schroeven?

          Mvg,

          Karper-Lars
          Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

          Reageer

          • Pieter Stam
            Tinca Tinca
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Dat budget is te laag. Ik denk niet dat je een baitrunner kunt vinden voor dat bedrag. Als je geluk hebt vind je er een die het dubbel kost. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat dat niet de top-molens zijn. Je kunt natuurlijk ook naar 2e hands kijken.

            Groet, Pieter

            Reageer

            • karper-lars
              herstartend karper visser
              • 29-06-2009
              • 45
              • Hendrik Ido Ambacht

              #7
              Oke, ik kan namelijk nu van een neef van mij 2 molens over kopen. Het zijn molens van Okuma.

              De boXter BFX-40.

              Is er iemand bekend met deze molens?

              Mvg,

              Karper-Lars
              Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

              Reageer

              • rovertje
                Maas & Waaler
                • 18-06-2008
                • 293
                • 2e Krib

                #8
                Nee hier heb ik geen ervaring mee.
                Voor mij niets anders meer dan een Shimano of een Fox, maar dan praat je idd over een duurder budget.

                @ Pieter. Moet je hem toch eens na laten kijken bij een dealer.
                Ik heb dit probleem echt niet en vind dat voor dat bedrag ook niet moeten kunnen.
                Dus ga er ff mee langs de dealer.

                Grt, Jurgen

                Reageer

                • DanGeSSS
                  Newbie
                  • 16-06-2009
                  • 43
                  • Arnhem

                  #9
                  Zelf gebruik ik nu de Speed Runner 5000 Leuk molentje. Niet al te duur.
                  Met Vriendelijke Groet, Viktor

                  Reageer

                  • Rolla
                    Allroundvisser
                    • 03-05-2009
                    • 2326
                    • Ter Apel

                    #10
                    Ik heb zelf twee keer de Baitrunner ST 6000RA van Shimano. Deze kosten 55 euro per stuk en ik ben er tot nu toe nog steeds tevreden over.

                    Deze molens hebben een kunstofspoel en een reservespoel wordt standaard niet meegeleverd. Daar tegen over staat wel weer dat deze molens licht zijn. Ik heb ze in de winkel met een duurdere (75 euro, type weet ik niet meer) Shimano vergeleken en die was een stuk zwaarder als ik hem onder de hengel had hangen. Daarom deze molens gekozen.
                    Vaste stok | Match | Feeder

                    Reageer

                    • karper-lars
                      herstartend karper visser
                      • 29-06-2009
                      • 45
                      • Hendrik Ido Ambacht

                      #11
                      Ik heb mijn molens gekocht hoor. Ik heb nu uiteindelijk van het merk D.A.M de: Quick HPN 140 FS



                      Hier heb ik ook een gratis extra spoel bij gekregen. Ik ben benieuwd hoe deze molen in de praktijk werkt.

                      Mvg,

                      Karper-Lars
                      Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #12
                        Voor het kleinschaligere karperen op het soort vijvers waar jij vist heb je in ieder geval geen bigpitmolen nodig en moet deze D.A.M. ook goed genoeg zijn.

                        Ik had echter gekozen voor Shimano (een Aero GTE ofzo), want dat is gewoon een topmerk, hoewel de bigpits van Daiwa minstens zo goed zijn. Die molens overschrijden je budget echter wel 10x. De Shimano USA waar Pieter het over had, is de bekenste baitrunner die er is en het meest verkocht. Deze molen gaat echter uit productie, maar wordt wel opgevolgd, waarschijnlijk niet als USA en met dat retro-design. De Shimano die ik aanraadde heeft een prijs van rond de 130 euro. Met kortingen heb je er 2 voor nog geen 200 euro en via marktplaats heb je wellicht een ouder model voor 60 euro per stuk ofzo. Ik weet niet wat je voor deze DAM's betaald hebt, maar de prijs-kwaliteitsverhouding zal ook wel oké zijn.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • karper-lars
                          herstartend karper visser
                          • 29-06-2009
                          • 45
                          • Hendrik Ido Ambacht

                          #13
                          De D.A.M molens die ik nu heb, had ik voor 37.75 per stuk, en 2 voor 70 euro.

                          Ik ga ze denk ik morgen avond testen in de praktijk. Jullie horen hoe ze bevallen.

                          Misschien ga ik binnenkort een nachtje op de Noord (rivier) maar ik twijfel of deze molens daar geschikt voor zijn. Anders val ik terug op mijn oude molens, daarvan weet ik zeker dat ze het aankunnen.

                          Mvg,

                          Karper-Lars
                          Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

                          Reageer

                          • lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

                            #14
                            Ik heb al verschilende molens in mijn handen gehad en geloof me ik ben niet makelijk voor mijn visspullen ze maken alles mee tot in het water aan toe voer er op .
                            Nog net geen bruutus -)
                            Maar shimano heeft me nooit laten barsten het blijft werken .
                            Okuma en andere losse merken zal best goed zijn voor af en toe vissen .
                            Maar als ze 2 keer per week gemiddeld op hun lazer krijgen kies ik toch voor een wat duurder molen .
                            Ze gaan bij mijn gewoon onder de lauwe kraan even schoon spoelen klaar.
                            Wel doe ik trouw 1 keer per 4 maanden of zo het dopje voor de olie er uit draaien en een paar drupjes olie er in dat is alles.
                            Ik denk ook wel eens dat een molen net als een hengel bij je moet passen .
                            succes
                            Groetjes
                            Johnny

                            Match
                            Feeder
                            Stok

                            Reageer

                            • preston-freak
                              wedstrijd, specimenvissen
                              • 12-04-2008
                              • 1834
                              • Oss

                              #15
                              Mijn oom en mijn neef zijn ook karpervissers. Mijn oom heeft een vermogen aan spullen, zoals Daiwa Infinity's als baitrunner. Mijn neefje vist met Okuma en naar mijn weten nog altijd zonder problemen en hij vangt trouwens meestal nog meer als zijn vader. Vooral de karpervisserij heeft een hoog show-gehalte met al die dure spullen die je bij je kunt hebben. Als je materialistische en perfectionistisch bent ingesteld dan is dat nog geen voorwaarde voor vangsten. Het is vooral het vertrouwen dat wordt opgekrikt. Dus als je je goed voelt bij Shimano of DAM maakt niet al te veel uit, maar ik vind dat wanneer je veel vist dat het best wel wat mag kosten.
                              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎