gevlogte hoofdlijn als onderlijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • eagle
    Piscem natere doces
    • 13-07-2009
    • 165
    • leiden

    gevlogte hoofdlijn als onderlijn

    hier weer een vraag van een herstartende visser
    ik vis altijs met gevlochte bovenlijn

    omdat ik gisteren mijn tas verkeerd had ingepakt
    had ik geen nylon bij me voor onderlijnen
    ik heb uiteindelijk een stuk hoofdlijn gebruikt als onderlijn 8 mm (merk spro)
    en niets gevangen

    is er een verschil tussen gevlochte onderlijn en gevlochte hoofdlijn behalve dat onderlijn op kleinere spoelen zit of maakt dit niets uit

    of moet ik als ik hoofdlijn gebruik nog iets speciaals doen omdat dit niet zo snel zinkt als nylon lijn
    Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
    met vriendelijke groet arjan
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    Zelf heb ik eigenlijk nooit last van dat probleem, voornamelijk omdat ik me altijd krom sjouw aan spullen (ik zit gewoon niet lekker als ik wat vergeten ben, dus neem ik altijd teveel mee)

    het zou volgens mij alleen maar meer moeten opleveren als je onderlijn langzaam zinkt (voorn), maar gevlochte lijn is wel een heel stuk zichtbaarder onder water, ook zou het meer kunnen wapperen als het hard stroomt, bovendien is gevlochten lijn wel erg dun boven water of als het strak staat, maar een losliggende gevlochte lijn onderwater zou best wel eens dikker kunnen zijn omdat de waterspanning de vezels uit elkaar wil drukken (cappilaire werking tussen de vezels zelf)


    probeer het eens met een stuk voorslag, mijn vader viste laatst met onderlijnen van 30/100 en ik kon het niet van hem winnen.

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      Laat bij mij die werking nu toch ietsje vreemd overkomen.

      1) Het verschijnsel waarbij water in een fijn sediment in de porien omhoog wordt getrokken. De stijgingshoogte wordt vooral bepaald door de korrelgroot...
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • henkus
        Met enige kennis...
        • 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
        Laat bij mij die werking nu toch ietsje vreemd overkomen.

        http://www.encyclo.nl/begrip/Capillaire%20werking

        Water zuigt in de gevlochte lijn, als je een suikerklontje in he koffie houd zie je de koffie in de klont omhoog trekken, of een kalkzandsteen blok in een emmer water, dit gebeurt niet alleen omhoog maar ook naar binnen toe, bij touw of gevlochten lijn gebeurt dit ook maar in tegenstelling tot een suikerklont of kalkzandsteen gaan de vezels uit elkaar staan om ruimte te maken voor het water

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Als dat zo was zou je bij de molen een leuk plasje water hebben staan is het niet?
          Wat jij verteld kan niet, als de lijn verzadigd is neemt het niets meer op, capillair wil zeggen dat het water getransporteerd wordt net als in de steel van een bloem of boom.
          De lijn zet zeker niet uit.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • preston-freak
            wedstrijd, specimenvissen
            • 12-04-2008
            • 1834
            • Oss

            #6
            Gevlochten lijn is dikker, omdat die vaak plat geweven is (dunne kant geven ze op) of de diameter klopt niet. Daarnaast is de lichtbrekingsindex van nylon veel gunstiger, zodat al met al dyneema meer opvalt, tenzij je een stuk dunner kunt vissen (door de breeksterkte) en dyneema is sowieso al soepel, maar dat hoeft geen voordeel te zijn.
            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

            Reageer

            • rovertje
              Maas & Waaler
              • 18-06-2008
              • 293
              • 2e Krib

              #7
              Ik vis altijd met gevlochten onderlijnen.
              Hoofdlijn is 15.00 gevlochten van power pro, stuk powergum ertussen van 40cm en dan 12.00 gevlochten onderlijn.
              Maar dit is eigenlijk zoals ik op barbeel vis.

              Reageer

              • Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

                #8
                De meesten hoeven zich geen zorgen te maken over de zichtbaarheid van lijnen in de meeste gevallen is het water of te dik of te diep.
                Persoonlijk zou ik met gewoon witvissen niet kiezen voor een gevlochten onderlijn.
                Vissen is een hobby geen religie!

                Reageer

                • preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen
                  • 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

                  #9
                  Voor het feedervissen is meestal dyneema aan te raden, maar bij barbeelvissen is het zo (zoals Douwe ook zegt) dat het niet uitmaakt, vanwge de troebelheid en stroomsnelheid heeft de vis minder tijd. Vanwege de zware stroomdruk (van de Waal ofzo) doet de rekloosheid er ook niet toe en nylon is meestal slijtvaster. De 1 zweert bij een soepele aanbieding m.b.v. dyneema en de ander de stugheid van nylon, ik ben daar 1 van. Ik heb de onderlijn het liefst zo veel mogelijk gestrekt en de kans op knopen/in de war is kleiner bij nylon. Hetzelfde liedje bij het karperen. De 1 zegt dat een haak bij dyneema makkelijker wegdraait en op die manier haakt en de ander heeft het liever stug, zodat het zaakje moeilijker uit te spugen is. Voor beide valt wat te zeggen.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                  Reageer

                  • eagle
                    Piscem natere doces
                    • 13-07-2009
                    • 165
                    • leiden

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door rovertje
                    Ik vis altijd met gevlochten onderlijnen.
                    Hoofdlijn is 15.00 gevlochten van power pro, stuk powergum ertussen van 40cm en dan 12.00 gevlochten onderlijn.
                    Maar dit is eigenlijk zoals ik op barbeel vis.
                    iedereen bedankt voor de info
                    maar is er nu verschil tussen gevlochte hoofdlijn en gevlochte onderlijn
                    aangezien de hoofdlijn andere eigenschappen kan hebben dan een onderlijn

                    ik wil vooral met een gevlochte onderlijn gaan vissen op karper
                    voor de brasem gebruik ik gewoon nylon als ik het tenminste inpak
                    Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
                    met vriendelijke groet arjan

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Het vissen met een gevlochten onderlijn voor de karper is een keuze, als je op niet te druk bevist water vist is ook niet meer nodig.
                      Daar waar het niet nodig is om aanpassingen te maken op de onderlijn zou ik het ook niet doen.
                      Op druk bevist water kan het voorkomen dat je met een stiffrig moet vissen om nog een vis te haken.

                      Dus het komt er op neer waar en op wat voor manier je vist niet wat je persoonlijke voorkeur heeft.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • rovertje
                        Maas & Waaler
                        • 18-06-2008
                        • 293
                        • 2e Krib

                        #12
                        mee eens Douwe.

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎