Welk materiaal is zeer goed?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • louke
    Newbie
    • 29-08-2009
    • 1
    • Vosselaar

    Welk materiaal is zeer goed?

    Ik heb mijn oude hobby van vroeger terug opgenomen.
    Blijkbaar heeft het materiaal voor de hengelaar een enorme verandering meegemaakt.
    Sinds enige tijd vis ik op een plas naar snoek.
    Gaat goed, maar in het gerief wil ik verandering brengen.
    In aanvang een setje aangeschaft (naar niets kijkend van welk werpvermogen en gewicht v/de hengel) om ergens te beginnen, maar al snel lees je op sites dat een spinhengel aankopen iets meer inhoudt dan iets aanwijzen in de winkel omdat dat net iets meer glimde of van kleur mooier was.
    Dus wat schaf ik het best aan, ik sta -als ik ervoor ga- op kwaliteit.
    Ik vis op een plas naar snoek enkel met kunstaas (lepels ed.) (levend aas is daar verboden), vanaf de kant. Van oever tot oever ca. 15m. lengte van de plas ca. 300m.
    Ook graag advies voor een kwaliteitsmolen, alsook welke lijn (nylon, gevlochten).
    Ik lees verhalen van hengelaars die in een poldertje met een spinhengeltje van enkel grammen werpgewicht een gevlochten lijntje van 0,10 maar met een goed afgestelde slip, kanjers van snoeken vangen, weliswaar gebruikmakend van uitstekend materiaal.
    Niet dat ik naar zulke beesten op zoek ben, maar dan stel ik mij de vraag, waarom dienen dan spinhengels van 2,10m of 2,30m of 2,70 m. enz...en waarom zijn de werpgewichten zo uiteenopend, idem voor de lijn diktes (als je met 0,10 een snoek van 8 kg. kunt landen).
    Graag advies aub, waarvoor bij voorbaat dank.
  • † Frederik de Belder
    [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
    • 13-01-2003
    • 5730
    • Niel (België)

    #2
    Beste is dat je even de roofvissites afschuimd om te kijken wat voor materiaal er gebruikt wordt voor welke visserij. Hier ben je dan al een tijdje zoet mee. En is nog leerrijk ook vind ik.
    Groetjes Freddy

    ********************************
    * Teamlid "Dierenvriend" België *
    ********************************
    http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

    http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

    http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

    Reageer

    • Amadeus
      Knoeit wat aan het water.
      • 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

      #3
      Kleine kanttekening
      Ik vis op een plas naar snoek enkel met kunstaas (lepels ed.) (levend aas is daar verboden),

      .................Levende aasvis is ( in Nedeland ) overal verboden................

      Ikzelf werk met een oude afgeleefde strandhengel voor het sjouwwerk langs de kant.
      Voor spinwerk heb ik een lichte alround van rond de 2m40.
      Voor snoeken kan je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt, net als elk ander tak van hengelsport.
      Gewoon kijken naar een collegavisser hoe hij de vissen vangt en met welk materieel.
      Adviezen in een hengelsportzaak leiden vaak tot te dure aanschaf van veelal een overkill aan materiaal.
      Bovenstaande geld natuurlijk niet voor elke winkelier.
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Ga eens kijken naar de Rozemeyer hengels die zitten in een leuke prijsklasse en zijn goed voor het werk wat je er mee wilt gaan doen.
        Zelf heb ik een paar vertikaal, jerkbaits en spinhengels en die bevallen prima.
        Molens is maar net wat je wilt, Okuma heeft een paar leuke molens en Spro ook.
        Voor een jerkbait zou je toch voor een reel moeten gaan omdat die feitelijk niet voor de molen gemaakt is ook omdat de as nogal wat te verduren heeft met al dat gemep.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • Burdie
          Newbie
          • 20-04-2007
          • 17
          • Zeist

          #5
          Hoi , ik vis ook vanaf de kant en doe dat met speedmasters van Shimano
          Ik heb een 2.10 m voor de polder met een werpgewicht van 7 tot 21 gram en een 270 werpgewicht 15 tot 40 gram beide fijne en vooral lichte hengels.
          Maar als je op 15 meter breedte vist zou ik denk ik voor een 10 tot 30 grammer gaan van 2m40 daar kun je veel kanten mee uit mits je van een beetje licht vissen houd met pluggen, spinners en lepeltjes.
          Ik heb onder mijn lichte spin hengeltje een Shimano technium 1000 en onder de zwaardere een Shimano stradic 2500 of soms een 4000.
          Verder vis ik ook graag met een Shimano reishengeltje van 3 tot 12 gram, en hier haakte ik 2 jaar terug een 36 ponds karper net achter zijn rugvin en lande deze ook nog op 6/100 gevlochten lijn van mustad (ok het was midden in de winter en hij was erg traag, in de zomer had hij mijn spoel leeg gezwommen w.s.s.) maar ik zeg dit om aan te geven dat het materiaal van tegenwoordig, mits goed op elkaar afgestemd en afgesteld, veel kan hebben.
          Daar komt ook nog bij dat grote snoek naar mijn idee niet de grootste vechters zijn.
          Geef mijn maar mooie polder snoekjes tot een cm of 70 80 op heel licht materiaal dat vind ik een leukere sport.
          Maar dit was uiteraard mijn mening over het geheel.
          Grtz Burdie

          Reageer

          • Burdie
            Newbie
            • 20-04-2007
            • 17
            • Zeist

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Burdie
            Hoi , ik vis ook vanaf de kant en doe dat met speedmasters van Shimano
            Ik heb een 2.10 m voor de polder met een werpgewicht van 7 tot 21 gram en een 270 werpgewicht 15 tot 40 gram beide fijne en vooral lichte hengels.
            Maar als je op 15 meter breedte vist zou ik denk ik voor een 10 tot 30 grammer gaan van 2m40 daar kun je veel kanten mee uit mits je van een beetje licht vissen houd met pluggen, spinners en lepeltjes.
            Ik heb onder mijn lichte spin hengeltje een Shimano technium 1000 en onder de zwaardere een Shimano stradic 2500 of soms een 4000.
            Verder vis ik ook graag met een Shimano reishengeltje van 3 tot 12 gram, en hier haakte ik 2 jaar terug een 36 ponds karper net achter zijn rugvin en lande deze ook nog op 6/100 gevlochten lijn van mustad (ok het was midden in de winter en hij was erg traag, in de zomer had hij mijn spoel leeg gezwommen w.s.s.) maar ik zeg dit om aan te geven dat het materiaal van tegenwoordig, mits goed op elkaar afgestemd en afgesteld, veel kan hebben.
            Daar komt ook nog bij dat grote snoek naar mijn idee niet de grootste vechters zijn.
            Geef mijn maar mooie polder snoekjes tot een cm of 70 80 op heel licht materiaal dat vind ik een leukere sport.
            Maar dit was uiteraard mijn mening over het geheel.
            Grtz Burdie
            Ik kon niet meer editen dus doe ik het maar even zo.
            De lengte van de hengels waar je ook over vroeg heeft een beetje te maken met verschillende omstandigheden waaronder je vist.
            Ik vind in de polder mijn 2.10 hengeltje ideaal en op de rivier in de kribben moet ik wat verder gooien dus pak ik dan een 2,7 mtr, die gebruik ik nu ook om het dropshotten vanaf de kant te proberen voordat ik daar een speciale hengel voor aanschaf.
            Maar ik heb ook een licht baars hengeltje van een gram of 5 van 3 mtr die is weer handig als je veel bergoeing langs de kant hebt waar je overheen moet vissen.
            verder is het werp gewicht van belang om een bepaald gewicht weg te kunnen zetten.
            Dus als je eens bij de kunstaasdatbank bijv kijkt kun je zien wat voor gewicht het kunstaas heeft waarmee je wilt gaan vissen.
            Als je dan het gemiddelde van het werpgewicht van je hengel aanhoud op het gewicht van je kunstaas zit je meestal wel goed.
            Tenzij je natuurlijk een hengel laat bouwen op een bepaald gewicht.
            Verder moet je met de combinatie molen hengel een prettige balans vinden.
            Ik vind zelf dat het balanspunt net een cm of 5 tot 10 voor mijn molenvoet moet liggen dan voelt de hengel niet zo topzwaar maar werpt nog wel prettig.
            En ik ga altijd voor zo licht mogelijk dat vist prettiger als je de hele dag loopt te gooien en geeft ook nog eens meer sport.
            Ik hoop dat je hier wat mee kan.
            Als je met deze info een beetje nadenkt zul je een aardig eind kunnen komen om een setje naar je zin te vinden.
            En natuurlijk kan een goede hengelsport winkelier je ook een stuk op weg helpen.
            Grtz Burdie
            Aangepast door Burdie; 08-11-2009, 00:23.

            Reageer

            • rovertje
              Maas & Waaler
              • 18-06-2008
              • 293
              • 2e Krib

              #7
              Daar komt ook nog bij dat grote snoek naar mijn idee niet de grootste vechters zijn.
              Geef mijn maar mooie polder snoekjes tot een cm of 70 80 op heel licht materiaal dat vind ik een leukere sport.
              Maar dit was uiteraard mijn mening over het geheel.
              Grtz Burdie[/QUOTE]

              Zeker nooit een grote rivier snoek gevangen?
              Daar kunnen die 70 - 80ers van de polder op geen uur na aan tippen!
              Hopelijk heb je de spullen dan wel wat zwaarder anders is het dag met je handje tegen je hengeltje.

              Grt, Jurgen

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                Riviersnoek of snoek wat gewoon op stilstaand water leeft, is het zelfde als appels met peren vergelijken.
                Het dier past zich aan de omstandigheden aan, snel en sterke stroming.
                Vanmorgen nog even 2 snoekjes gevangen, niet dik maar wel leuk.
                een kleintje rond de 60 en ééntje iets groter (72Cm).
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • rovertje
                  Maas & Waaler
                  • 18-06-2008
                  • 293
                  • 2e Krib

                  #9
                  Ik vergelijk riviersnoek ook niet mee snoek op stilstaand of lichtstromend water.
                  Zeg alleen dat ik liever een dikke snoek uit de rivier vang dan een poldersnoek van 70-80cm.
                  Ook met zwaarder materiaal, ik gebruik een 2,70 15-40gr op de rivier en dan heb je een hele mooie sport aan een grote rivier snoek. Mooier dan een poldersnoek op licht materiaal.
                  Maar neemt niet weg dat poldersnoeken ook gewoon geweldig is om te doen!

                  Grtz.

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #10
                    We hebben hier ook mooie beken zoals de hunze en de Aa, ook hier is de vis merkbaar sterker dan een sloot of diep.
                    Heb toevallig nu één in de pan liggen, was te diep gehaakt ( was te gulzig schijnbaar ).
                    Jammer, maar ga er wel van genieten..........
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • † Frederik de Belder
                      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                      • 13-01-2003
                      • 5730
                      • Niel (België)

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                      We hebben hier ook mooie beken zoals de hunze en de Aa, ook hier is de vis merkbaar sterker dan een sloot of diep.
                      Heb toevallig nu één in de pan liggen, was te diep gehaakt ( was te gulzig schijnbaar ).
                      Jammer, maar ga er wel van genieten..........

                      Smakelijk maatje
                      Groetjes Freddy

                      ********************************
                      * Teamlid "Dierenvriend" België *
                      ********************************
                      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

                      http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

                      http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

                      Reageer

                      • Burdie
                        Newbie
                        • 20-04-2007
                        • 17
                        • Zeist

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door rovertje
                        Daar komt ook nog bij dat grote snoek naar mijn idee niet de grootste vechters zijn.
                        Geef mijn maar mooie polder snoekjes tot een cm of 70 80 op heel licht materiaal dat vind ik een leukere sport.
                        Maar dit was uiteraard mijn mening over het geheel.
                        Grtz Burdie
                        Zeker nooit een grote rivier snoek gevangen?
                        Daar kunnen die 70 - 80ers van de polder op geen uur na aan tippen!
                        Hopelijk heb je de spullen dan wel wat zwaarder anders is het dag met je handje tegen je hengeltje.

                        Grt, Jurgen[/QUOTE]Ik heb wel grote riviersnoek gevangen, dwz mijn p.r. op de rivier staat op 1 m 7, ik weet dat ze er groter zitten, en ze zijn aanzienlijk sterker dan op stilstaand water (net als alle vis op zwaar stromend water overigens).
                        Maar wat ik bedoel is dat de kleinere snoekjes en ook baars bijv een jeugdige strijdvaardigheid bezitten die ik kan bewonderen (zoals bijv in zijn geheel uit het water komen) en dat ze toch anders, en meestal feller vechten dan de grote snoeken waar dan ook.
                        Verder zeg je zeg maar dag tegen je hengeltje, maar zoals ik al zei ik vis eigenlijk altijd met speedmasters en heb mijn slip goed afgesteld en heb zelfs vis achter me moeten drillen die een duiker indook (karper op een spinner, en geloof me dat vergde weel van mijn speedmastertje) en ik maak me echt geen zorgen over materiaal breuk sinds die ervaring.
                        Grtz Burdie
                        Aangepast door Burdie; 08-11-2009, 20:15.

                        Reageer

                        • Burdie
                          Newbie
                          • 20-04-2007
                          • 17
                          • Zeist

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                          We hebben hier ook mooie beken zoals de hunze en de Aa, ook hier is de vis merkbaar sterker dan een sloot of diep.
                          Heb toevallig nu één in de pan liggen, was te diep gehaakt ( was te gulzig schijnbaar ).
                          Jammer, maar ga er wel van genieten..........
                          Vind je dat lekker snoek?
                          Ik heb het 1 keer geprobeerd als gebakken vis in de pan maar vond het niks, had naar mijn idee wel een erg sterke smaak.
                          Ik wil nog wel eens een snoekbaars een tik op zijn kop geven als hij uit de rivier komt en die smaken me toch altijd wel erg goed ( is overigens de enige zoetwatervis die ik hier vang en ook opeet)
                          De rest koop ik bij de visboer of vang ik op de wrakken op zee.
                          Maar toch eet smakelijk hoor.
                          Grtz Burdie

                          Reageer

                          • Amadeus
                            Knoeit wat aan het water.
                            • 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

                            #14
                            Lekker hoor, heeft mij goed gesmaakt ( poes ook ).



                            Voorbereiding
                            Spoel de vis onder stromend koud water.
                            Leg de moten 2 minuten in ruim kokend water waaraan enkele limeon-of citroenschijfjes zijn toegevoegd.
                            Spoel ze daarna onder koud water zolang tot de vis volkomen is afgekoeld.
                            Verwijder daarna de schubben en spoel de mootjes opnieuw onder stromend koud water.
                            Maak de moten vervolgens droog met keukenpapier en wrijf ze in met limoen-of citroensap.
                            Laat de vis tenminste 10 minuten liggen.
                            Maak de moten daarna opnieuw droog en wrijf ze in met wat zout en peper.
                            Wentel ze vervolgens door de bloem. Schud overtollige bloem eraf.

                            Bereidingswijze
                            Verhit een bakpan en laat de olie er even door walsen.
                            Voeg 25 gram boter toe. Wacht tot het schuim van de boter vrijwel geheel is verdwenen.
                            Temper de warmtebron.
                            Bak de moten in 12-15 minuten aan alle kanten goudbruin en gaar.
                            Aangepast door Amadeus; 08-11-2009, 21:09.
                            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                            Reageer

                            • Burdie
                              Newbie
                              • 20-04-2007
                              • 17
                              • Zeist

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                              Lekker hoor, heeft mij goed gesmaakt ( poes ook ).



                              Voorbereiding
                              Spoel de vis onder stromend koud water.
                              Leg de moten 2 minuten in ruim kokend water waaraan enkele limeon-of citroenschijfjes zijn toegevoegd.
                              Spoel ze daarna onder koud water zolang tot de vis volkomen is afgekoeld.
                              Verwijder daarna de schubben en spoel de mootjes opnieuw onder stromend koud water.
                              Maak de moten vervolgens droog met keukenpapier en wrijf ze in met limoen-of citroensap.
                              Laat de vis tenminste 10 minuten liggen.
                              Maak de moten daarna opnieuw droog en wrijf ze in met wat zout en peper.
                              Wentel ze vervolgens door de bloem. Schud overtollige bloem eraf.

                              Bereidingswijze
                              Verhit een bakpan en laat de olie er even door walsen.
                              Voeg 25 gram boter toe. Wacht tot het schuim van de boter vrijwel geheel is verdwenen.
                              Temper de warmtebron.
                              Bak de moten in 12-15 minuten aan alle kanten goudbruin en gaar.
                              Zo klinkt het idd wel lekker, ben je dan ook de grondsmaak kwijt?
                              Als hij uit een poldersloot komt, daar lijkt het iig op zo aan de foto te zien.
                              Zal zo ook eens een snoekbaarsje behandelen.
                              Grtz Burdie

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎