Snoekbaars is een scholenvis, dus waar 1 is zijn er vaak meer.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Sikky
    Komt net kijken
    • 15-08-2009
    • 71
    • Zutphen

    Snoekbaars is een scholenvis, dus waar 1 is zijn er vaak meer.

    Deze bewering heb ik geschreven in een andere topic...... zie topic "Zoek advies voor takel voor dood groot aas.'

    Zoals ik al vaak gezegd heb zit ik graag op het bekende Bult van Ketje te vissen op roof vis.
    Bult van Ketje is een jachthaventje hier in Zutphen en werkt zoals zovele haventjes/zijtakken van een rivier.
    Wanneer de koude jaargetijde aanbreekt stijgt ook vaak het water in de rivier met als gevolg dat vele soorten witvis in deze gaten trekt met in hun kielzog de rovers die vaak rond de mondingen bivakkeren in afwachting op prooi.
    Zo ging ik een week of 3 geleden smorgens vroeg om 05.30 met mijn wiphengel ( spinhengel+ shad) vol goede moed naar mijn favoriete stek toe.
    Bij het verlaten van mijn warme huis sloeg de straffe wind met motregen in mijn gezicht en echt vrolijk werd ik er niet van. Eenmaal ter plaatse vloog mijn shad over het water om al huppelend de snoekbaarsdans te doen.
    Na een 15 tal worpen had ik nog niks gevoeld en vrolijker werd ik nu niet bepaalt, in de wetenschap dat er 60kg warm vlees in mijn bed lag te slapen.
    Ik besloot het boven op de kade te proberen in de volle hoofdstroom maar ook hier kon mijn shad huppelen wat tie wilde, de aanbeten bleven uit.
    Een stukje verder de kade opgelopen viel mij op dat de bekende tankboot aan de kade weg was. Die tankboot lag er al jaren om binnenvaartschippers van brandstof te voorzien en nu was hij weg.
    Ik wilde deze rotochten nog 1 kansje geven en liep naar de plaats waar die tankboot lag, gooide mijn shad een 15 meter haaks de stroom op, deed gelijk de beugel dicht en liet alles strak afzinken, de tik over mijn hengel heen loog er niet om en de eerste snoekbaars was een feit.
    Ik heb die ochtend doorgehaald tot 09:45 in een straffe wind met motregen met een smile op mijn face zodanig dat ik bijna mijn beide oren opvrat.
    Zoals ik al schreef ben ik om 09:45 gestopt met de wedstrijd tussen mij versus snoekbaars, ik moest immers om 10:00 bij Donn in de winkel zijn. De teller is blijven hangen op 33 snoekbaarzen die ochtend, allemaal gevangen op die locatie slechts 200meter van mijn favoriete stek. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de grootste snoekbaars maar amper de 50cm aan tipte maar de pret was er niet minder om en ben met een super goed humeur aan het werk gegaan bij Donn.
    S'avonds zijn Donn en ik nog ff terug gegaan om het kunstje te herhalen en ook savond zijn we met een big smile naar huis gegaan.

    Mijn punt is: snoekbaars is een scholen vis, dus waar er 1 zit zitten er vaak meer dus doorpeuteren op die locatie is vaak lonend.

    Met vriendelijke groet jan
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Snoekbaars en zeker de grote snoekbaars is op zich geen scholenvis.
    Wel verzamelen de vissen zich bij het kouder worden van het water in voorbereiding op de paai.
    Zodra de paai weer is afgelopen vertrekken de vissen weer van de verzamel- en paaiplekken en worden dan weer verspreid over het water.

    De stelling op zich klopt dus niet.

    Doorpeuteren heeft wel degelijk zin omdat de vissen vaak wel bij elkaar blijven maar dan meer in familiegroepen en dat is iets anders dan in scholen waarin alles bij elkaar blijft.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • Sikky
      Komt net kijken
      • 15-08-2009
      • 71
      • Zutphen

      #3
      Zoals bij zo vele scholen vis zien we de grotere volwassen exemplaren steeds meer solo door het leven gaan of bevinden zich in kleine scholen van 3 a 5 stuks.
      Snoekbaarsen van 30-55 cm bevinden/leven vaak wel in grote scholen en niet allen om te paaien.
      Opvallend is ook dat de grotere snoekbaars vaak in de buurt is van zo'n grote school snoekbaarsjes, menig snoekbaars van formaat vergrijpt zich maar al te graag aan zijn jongere soortgenoot.
      Laatst nog een snoekbaars van amper 65 cm die een maaginhoud had van 2 snoekbaarsjes van 24 en 25cm.
      Maar schijnbaar hebben we een verschillende kijk op de snoekbaars, dat maakt het praten erover ook erug leuk.
      Nooit te oud om te leren toch?

      Groetjes Jan.

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Heeft niet zoveel te maken met verschil van mening, in het verleden zochten wij de families op en konden jarenlang doorvissen tot de familie op was dan moest je weer iets anders bedenken.
        Snoekbaars is geen scholenvis zo het bedoeld wordt ze leven wel in grotere familieklassen en komen in de paaitijd massaler bij elkaar.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          De snoekbaars trekt net als vrijwel iedere vissoort in de (late) herfst samen in dieper water. Dat heeft een half jaar voor de paaitijd dus niets te maken met paaien, maar gewoon vanwege de dalende temperatuur. Verzamelen voor de paai doen ze in maart in ondiep water(snoek als eerste, snoekbaars later want dat is een uitheemse vissoort). In de winter is het dan een scholenvis en daarom wordt deze vis juist in deze periode vooral verticaal bevist.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Verzamel- en paaiplekken zijn inderdaad twee verschillende dingen.
            De vissen verzamelen zich bij het kouder worden van het water en trekken naar de paaiplekken zodra het water weer opwarmt.
            Zijn ook niet dezelfde plekken verzamelplekken zijn juist de diepere delen en de paaiplekken zijn juist de ondiepere plekken.

            Vertikaal vissen is een techniek die je ook in de zomer heel goed kunt uitoefenen, het is niet de juiste techniek om de grotere snoekbaarzen te vangen.
            Wel op aantallen omdat je veel actiever aan het vissen bent.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • The Frisian Viking
              NHSF Erelid
              • 27-06-2006
              • 5439
              • Feânwalden

              #7
              Kijk maar eens waar Douwe is, daar zijn meestal meer van dat zelfde soort !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
              Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

              ik knibbelje foar gjin ien

              The Frisian Viking

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Grote roofvis is vaak solitair. Slepend kun je deze grote jongens beter vinden dan verticaal in een school kleintjes. Vaak wordt gezegd dat de kleintjes diep liggen en de grote vaker ondiep te vinden zijn.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • Sikky
                  Komt net kijken
                  • 15-08-2009
                  • 71
                  • Zutphen

                  #9
                  **De snoekbaars trekt net als vrijwel iedere vissoort in de (late) herfst samen in dieper water**
                  Dit is bijna geheel juist maar dieper water is niet Nr1 rede van samenscholing naar mijn inziens en nu praat ik over een rivier.
                  Het is ook niet de dalende temp die de trigger is maar juist het snel stijgend water wat de witvis massaal doet zoeken naar water wat minder stroomt als de rivier zelf, zoals dus havens en zijtakken van de rivier.
                  Aangezien een rover efficient met zijn energie moet omgaan zal hij zijn eten volgen en dit veroorzaakt samenscholing tussen scholen onder de rovers.
                  Hebben we een dalende temp en geen stijgend water dan zien we meestal geen massale samenscholing van de witvis in de havens/zijtakken en dan ook geen scholen rovers erom heen.
                  Snel stijgend water is na mijn inziens trigger Nr1 vaak gevolgd door trigger Nr2 en dat is de dalende temp.
                  Zwemmen in de havens/zijtakken kost minder energie dan zwemmen in de rivier, energie staat gelijk aan voedsel opname en juist nu is voedsel schaars.
                  Buiten het feit dat de voedsel nu schaars aan het worden is, het is ook niet geheel ongevaarlijk om nu de rivier op te zwemmen. Bij het stijgen van het water neemt de rivier alles mee wat los en vast zit en dit gaat als munitie door het water.
                  En zoals je al schreef Preston, heeft dit niks te maken met paaitijd zoals Douwe bedoelt.
                  Bedankt voor je reactie en fijn je weer eens te lezen

                  **Snoekbaars is geen scholenvis zo het bedoeld wordt ze leven wel in grotere familieklassen en komen in de paaitijd massaler bij elkaar.**

                  Een groep koeien noemen we een kudde.
                  Een groep olifanten noemen we........???? En toch is een kudde olifanten allemaal Fam van elkaar.
                  Pak anders eens het woordenboek erbij en zoek school en er staat "Een grote troep vissen"
                  Misschien heb je gelijk dat een grote troep snoekbaars allemaal Fam is van elkaar, heb hun DNA nooit met elkaar vergeleken. Maar hoe noem jij dan een troep snoekbaarsen die allemaal Fam zijn van elkaar en toch met elkaar leven, zoals die kudde olifanten??

                  Groetjes Jan.

                  Reageer

                  • Sikky
                    Komt net kijken
                    • 15-08-2009
                    • 71
                    • Zutphen

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
                    Kijk maar eens waar Douwe is, daar zijn meestal meer van dat zelfde soort !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                    Jij komt ook uit Friesland, scholen jullie ook samen of...... zijn jullie allemaal Fam van elkaar

                    Reageer

                    • The Frisian Viking
                      NHSF Erelid
                      • 27-06-2006
                      • 5439
                      • Feânwalden

                      #11
                      Jazeker nog anders zelfs jij bent ook family hoor
                      Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

                      ik knibbelje foar gjin ien

                      The Frisian Viking

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Jan kennelijk wil je gelijk hebben met je stelling dat mag maar haal er dan geen andere dieren en zeker geen dieren die een sterke intellectuele familie band hebben zoals olifanten.
                        DNA vergelijkingen hoeft niet de dieren leven in groepjes van diverse jaarklassen bij elkaar en de echt grote vissen zijn niet meer in die groep.
                        Bij mij is het alleen maar een ervaring van vele jaren toen de snoekbaars nog op dis en in de vriezers prijkte na een paar succesvolle dagen.
                        Tegenwoordig zou het stropen heten maar oke vele goede wedstrijdvissers van Friesland waren voorheen vervente rallyvissers en lieten de vissen ook niet in leven.
                        Tegenwoordig is alles anders ook niets mis mee.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • Sikky
                          Komt net kijken
                          • 15-08-2009
                          • 71
                          • Zutphen

                          #13
                          **Jan kennelijk wil je gelijk hebben met je stelling dat mag maar haal er dan geen andere dieren en zeker geen dieren die een sterke intellectuele familie band hebben zoals olifanten.**

                          Kijk in de natuur eens om je heen Douwe..... het zijn allemaal verschillende dieren maar ze vertonen allemaal de natuurlijke trekjes.
                          Met name als het gaat om de wil tot leven.
                          Al het leven op deze planeet heeft 1 ding gemeen....... de noodzaak tot voortplanting en of we nu praten over een olifant of een mestkever of zelfs over 1 cellig leven.

                          **Jan kennelijk wil je gelijk hebben met je stelling**
                          Ook tussen jou en mij zit dus niet veel verschil.

                          Maar nu probeer je nog steeds mijn vraag te ontwijken,Douwe.
                          Hoe noem jij dan een troep snoekbaarsen die allemaal Fam zijn van elkaar en toch met elkaar leven??

                          Groet Jan.

                          Reageer

                          • Sikky
                            Komt net kijken
                            • 15-08-2009
                            • 71
                            • Zutphen

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door The Frisian Viking
                            Jazeker nog anders zelfs jij bent ook family hoor
                            Wie heeft jouw verteld dat ik van Friese komaf ben?
                            Mijn bloed bestaat uit 50% Fries en 50% Gronings
                            Mijn eigenwijsheid bestaat echter uit 100% Fries

                            Groet Jan

                            Reageer

                            • Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

                              #15
                              Jan dat antwoord heb ik al een paar keer gegeven kennelijk lees je er overheen of wil je het niet lezen.

                              Je moet jezelf eerst een antwoord geven wat jij een scholenvis vindt.
                              Als je een samenscholing van vissen in een bepaalde tijd een teken van een scholenvis is is het simpel, dan is ook een snoek of een karper een scholenvis.

                              Dus het is aan jou als topicstarter om die definitie te geven.

                              Ik wil geen gelijk hebben ik reageer op jou vraag en vind dat een snoekbaars geen scholenvis is in MIJN visie van een scholenvis, die blijven in MIJN visie namelijk altijd bij elkaar in geweldig grote scholen van uitsluitend soortgenoten.
                              Vissen is een hobby geen religie!

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎