trage(slappe) hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #16
    He he eindelijk iemand die verder ziet en voelt dan de hengel.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #17
      Allemaal leuk en aardig dat verhaal van kosmozz over romantiek en het contact met de vis dat telt, maar vervolgens raad ie ook o.a. een matchhengel aan. Met het hedendaagse carbon in een lichte hengel heb je net zo veel finesse, gevoel en minstens zo veel sport als met zo'n geknutseld glaspookje. Maar ik ben dan ook moderner en materialistischer ingesteld, zelfde geldt bij mij voor auto's, liever een nieuw model dan een oldtimer.

      Bij de vlokvisserij gaat het om het visuele aspect, dus vissen op zicht, de vissen zien en de vlok zien pakken. Daar draait het voor mij om en de hengel is bijzaak, die moet vooral goed werpen, drillen en lekker in de hand liggen.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #18
        Ja dat jij materialistisch bent ingesteld is geen nieuws.
        De rest is ook voor jezelf niet voor iedereen.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #19
          Dat heb je goed, mijn hobby mag geld kosten. Trouwens de vraagsteller noemt ook dikke bedragen. Hij zoekt op de 1e plaats een hengel die doorbuigt en zoekt niet zozeer romantiek. Romantiek vind je aan de oever van een typisch Hollands boerenruisvoornslootje ongeacht wat je in je hand vasthoudt.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #20
            Nu nog amen zeggen en het is klaar.
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #21
              Amen, klaar is kees...euh PF. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt, jij ook neem ik aan.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Kurt1968
                Frequent aanwezig
                • 10-08-2009
                • 153
                • Wetteren

                #22
                dus een vliegenhengel ombouwen naar vlok is niet interessant , even andere kurken erop zou ideaal zijn , echter de oogjes leveren problemen op ivm dunne nylon?
                hoe zit dat precies dan met die ogen , welke problemen heeft men ?

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #23
                  De dunne nylonlijn gaat plakken aan de blank, zeker bij vochtig weer je kunt dan niet meer goed werpen.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen
                    • 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

                    #24
                    Het plakken is inderdaad lastig en de meeste vliegenhengels hebben metalen ogen. Zonder sic-binnenring kun je problemen verwachten bij dun nylon, dus meer slijtage en wellicht kringelen, maar misschien hoort dit ook wel bij de "'romantiek".

                    Werphengels in combinatie met dun nylon (match, bolo etc) hebben niet voor niets afstaande oogjes met een kleine diameter binnenring.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #25
                      Wederom echte onzin je hoeft helemaal geen sic ogen te hebben.

                      Goede gevoerde ogen zijn meer dan genoeg.
                      Er is geen sprake van meer slijtage en het "kringelen" van de lijn komt door het "geheugen" van de lijn of door een verkeerde instelling van de slip.
                      Met de moderne voorgerekte lijnen is het "kringelen" vrijwel uit de tijd.

                      Afstaande ogen zijn effectief, licht en "ogen" ook mooier bij dit soort hengels.

                      Dat de lijn gaat plakken komt niet door de metalen ogen maar omdat de slangenogen te dicht op de blank zitten.

                      Je doet echt zielig met je opmerking "misschien hoort het ook wel bij de romantiek".
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #26
                        Tjonge, ik bedoelde ook gevoerd ofwel keramisch, het verschil tussen sic en een mindere kwaliteit is inderdaad nauwelijks merkbaar. Het scheelt dat de metalen ogen van vliegenhengels afgerond zijn en niet zo scherp als de metalen ogen van vroeger.

                        Maar voor de rest kan ik je niet volgen. Het plakken heeft niet zozeer met de "slangenogen" te maken, want met uitzondering van het startoo(gen) loopt de lijn in ieder geval in het topdeel gewoon strak langs de blank. En ik zou wel eens willen weten welk soort hengels met dit type balnk dan afstaande ogen hebben. Als je zo nodig een romantische hengel wilt moet je ook niet piepen over de nadelen die in mijn ogen gewoon groter zijn dan de nadelen, tenzij je een dure zelfbouw hebt.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #27
                          Het plakken heeft met een kenmerk van de slangenogen te maken ze zitten direct op de blank.
                          Het niet meer plakken van de lijn op de blank heeft te maken met een kenmerk van de hogere afstaande ogen, de lijn loopt verder van de blank.
                          Dus conclusie, het heeft wel degelijk te maken met de slangenogen.
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen
                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #28
                            Juist ja, hiertoe zijn hogere afstaande ogen ook ontworpen, maar zoals de naam al aangeeft heb je ook lagere afstaande ogen. Feederhengels hebben dit type ogen, maar vanwege de hogere werpgewichten en strak kunnen draaien heb je geen last van plakken. Zou je dit type ogen gebruiken op deze blank, dan gaat een dunne lijn in combinatie met nat weer en lage werpgewichten ook plakken. Conclusie: de slangenogen en alle andere lagere afstaande ogen zijn de oorzaak en alleen hogere afstaande ogen zijn ideaal voor de lichte dobbervisserij.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            • Kurt1968
                              Frequent aanwezig
                              • 10-08-2009
                              • 153
                              • Wetteren

                              #29
                              Net naar de shop geweest ; Snowbee 7'6" voor #3-4 was de lichtste , zeer soepele hengel , voor 86€.
                              Deze gaat het worden denk ik .Nu even over die aftma ; dat is de lijndikte toch?
                              Hoe dunner de lijn , hoe lichter, en hoe minder ver je kan werpen dan ?
                              Ook kan je verder gooien met een strakkere hengel ?

                              Klopt deze redenering?

                              Reageer

                              • preston-freak
                                wedstrijd, specimenvissen
                                • 12-04-2008
                                • 1834
                                • Oss

                                #30
                                Aftma is de code (lijnclassificatie) voor de vliegenhengel en vlieglijn samen, omdat de lijn tenslotte het werpgewicht is. Omdat dit allemaal in relatie tot elkaar staat zegt dit niks over de werpafstand. Een zware vliegenhengel met een snoekstreamer is juist moeilijker op afstand te brengen. Aftma 3-4 is perfect voor voorn maar om het vliegvissen mee te leren is aftma 5/6 beter, hoewel ik wel een cursus zou volgen om geen verkeerde techniek aan te leren.
                                Aangepast door preston-freak; 25-11-2009, 15:56.
                                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎