trage(slappe) hengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #31
    AFTMA: oftewel #3/4 geeft niet direct de dikte van de lijn aan wel de klasse cq. werpgewicht van de lijn, uiteraard zijn de # 3 lijnen dunner dan een #8 lijn.

    Hoever je kunt werpen hangt totaal af van je werptechniek en de soort lijn, de lengte van de lijnen zijn namelijk hetzelfde.

    Er zijn ook speciale lijnen bv de schietkop die heeft aan 1 kant een taper de "gewone" lijnen hebben een dubbel taper, DT zie je dan op het doosje staan.

    Ik heb les gehad van iemand die helemaal geen hengel nodig heeft om de lijn compleet uit te werpen.
    Ik ken ook iemand die heeft een korte stugge hengel en die werp de lijn verder dan menigeen anders.

    Maar voor de "normale" goden onder ons is de actie van de hengel bepalend.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #32
      De lengte en gewicht van een vliegenhengel is ook erg bepalend. Stijve hengels die alleen in de top buigen werpen het verst. Maar techniekbeheersing is gewoon het belangrijkste, als je dus met een korte hengel (zo'n 2 meter) ver kunt werpen ben je gewoon goed. De dikte lijn van de lijn heeft ook te maken of het een drijvende, zinkende of intermediair (zwevend) betreft.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Kurt1968
        Frequent aanwezig
        • 10-08-2009
        • 153
        • Wetteren

        #33
        tsja , welke lijn raden jullie dan aan , met het oog op ruisvoorn ; kleur , drijvend of niet , merk ....

        Reageer

        • Vans
          Newbie
          • 28-03-2009
          • 33
          • Z/W Drenthe

          #34
          Als je iets te weten wil komen over vliegenlijnen kun je ook op de site van rio products kijken

          RIO Products has been developing the highest performing fly lines, leader, flies, and tippet in the fly fishing industry for over thirty years.


          Douwe,niet alle lijnen zijn even lang hoor!
          Je kunt kiezen tussen de 80 en ong. 120 ft.

          Ik heb les gehad van iemand die helemaal geen hengel nodig heeft om de lijn compleet uit te werpen.
          Ik ken ook iemand die heeft een korte stugge hengel en die werp de lijn verder dan menigeen anders.

          Als je instructeur bent behoor je deze dingen te beheersen.


          Preston Freak aan jou ook een vraagje.

          De dikte lijn van de lijn heeft ook te maken of het een drijvende, zinkende of intermediair (zwevend) betreft.

          Je maakt me nieuwsgierig.
          Kun je dit uitleggen dan?


          Weet je wat het is met vliegvissen(ik heb het al zien staan)het gaat allemaal om de juiste techniek.
          Het is en les krijgen en daarnaast heel veel oefenen.
          Als je dan zo ver bent dat je een lijntje kunt gooien kan je eens gaan kijken om er een vliegje aan te doen.
          Laat de vlieg de eerste tijd maar achterwege want die zit of in het gras of ergens achterop je rug of hoofd.
          Er gaat niks boven een dag lekker in de polder struinen......en het mooie is dat je zowat elke vissoort kunt vangen.

          Ik ga maar eens een paar halve kippen maken voor de polder.....groet'n

          Reageer

          • Kurt1968
            Frequent aanwezig
            • 10-08-2009
            • 153
            • Wetteren

            #35
            is er trouwens iemand bekend met het merk Snowbee ?
            volgens bovenstaande site kom ik uit op een wf3f lijn of zo....drijvend dus.

            Reageer

            • Vans
              Newbie
              • 28-03-2009
              • 33
              • Z/W Drenthe

              #36
              Is een bertoiuwbaar merk hoor.
              Heeft goeie spullen

              Reageer

              • Kurt1968
                Frequent aanwezig
                • 10-08-2009
                • 153
                • Wetteren

                #37
                OK , dus snowbee is goed .

                Maar het hengeltje wat ik de hand had was zeer soepel, en als ik de filmpjes zie met de verschillende ben ik toch wel bang voor schade......zo hard zwiepen !
                Gegronde schrik of niet ?
                nog een vraagje ; ik zie foto's van volle reels , maar met 2 of zelfs 3 verschillende kleuren lijn erop .
                Hoe zit dat ?

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #38
                  Dat harde zwiepen valt wel mee, je werpt een lijn die geschikt is voor de hengel.
                  Volle reel is logisch er zit nog een backing onder anders is de spoel wel erg snel leeg.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • Vans
                    Newbie
                    • 28-03-2009
                    • 33
                    • Z/W Drenthe

                    #39
                    Als je de benodigde techniek bezit dan hoef je niet hard te zwiepen.
                    Dit hoeft trouwens met geen enkele vliegenhengel hoor.
                    Met een zachte/trage stok moet je nu eenmaal iets meer worpen maken om om je lijn op lengte te krijgen.
                    Je zal ook snel in de gaten krijgen als je teveel kracht gebruikt.....krijg je last van je arm en schouder
                    Het is een kwestie van oefenen.
                    Denk maar zo,fietsen hebben we ook moeten leren.

                    Reageer

                    • Matchmaker
                      Komt net kijken
                      • 01-10-2007
                      • 66
                      • Wageningen

                      #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Kurt1968
                      OK , dus snowbee is goed .

                      Maar het hengeltje wat ik de hand had was zeer soepel, en als ik de filmpjes zie met de verschillende ben ik toch wel bang voor schade......zo hard zwiepen !
                      Gegronde schrik of niet ?
                      nog een vraagje ; ik zie foto's van volle reels , maar met 2 of zelfs 3 verschillende kleuren lijn erop .
                      Hoe zit dat ?
                      Dat harde zwiepen valt reuze mee. Zeker op dat lichte spul is kracht uit den boze. Levert een boel knopen en (daardoor) frustratie op. Vraag aan je winkelier of hij iemand weet die je wat kan/wil bijbrengen. De schade ontstaat meestal nadat de frustratie tot kookpunt is gekomen na de zoveelste knoop :-).
                      De meerdere kleuren lijn zijn meestal oude stukken vliegenlijn die je kunt gebruiken om je reel op te vullen, of veeel meters backing. Als je je vers gekochte vliegenlijn zonder backing (of vliegenlijn, of...) op je reel zet zal de spoel lang niet gevuld zijn. Zet een laag backing op je reel (dacron, een kunstofvezel), knoop daar je vliegenlijn aan vast en spel op. Probeer het dusdanig uit te mikken dat je tegen de rand uitkomt. Gebruik geen nylon als backing, nylon rekt bij opspoelen en gaat onherroepelijk werken. Als je je spullen bij een ervaren winkelier koopt zal hij je reel naar behoren kunnen vullen.
                      Verder las ik dat je afvroeg of je zinkende of drijvende lijn moest aanschaffen. Voor voorn visserij op een 3/4tje is een drijvende lijn de enige optie. Intermediate lijnen worden pas vanaf een 5/6 bruikbaar, en voor zinkende lijnen moet je toch minstens op een 8 rekenen. Met dat soort materiaal is van lekker licht op voorns pielen geen sprake meer.
                      Verder - maak het niet te moeilijk in het begin. Koop geen lijn van 80 euro, er zijn zat voordeliger lijnen te koop waar je prima mee uit de voeten kunt. Zeker voor beginners - je moet jezelf de ruimte geven om de zaak compleet te vernaggelen zonder dat het gelijk in de papieren loopt. Een reel hoeft ook niet sjiek, voor voorn heb je echt geen slip nodig.
                      Qua vliegen geldt hetzelfde. Hou het simpel. Een paar palmertjes, wat sedges, wat natte vliegen en een handvol nimfen is meer dan genoeg voor een dagje lekker vissen.
                      Tenslotte - wat het beste helpt is aansluiting zoeken bij een vliegvisclub in de buurt. Vliegvissers zijn over het algemeen een hulpvaardig volkje, en er zal zeker iemand bereid zijn je een keer mee te nemen om je te laten zien hoe een en ander in de praktijk werkt. Dit scheelt je jaren aanklooien (been there, done that) en helpt je snel op gang.

                      Groet, Herman
                      Strakke lijnen,
                      Herman

                      Reageer

                      • Kurt1968
                        Frequent aanwezig
                        • 10-08-2009
                        • 153
                        • Wetteren

                        #41
                        deal




                        dit ziet er leuk setje uit , heb al foto's ontvangen, als nieuw !
                        is de prijs correct ?

                        Reageer

                        • Matchmaker
                          Komt net kijken
                          • 01-10-2007
                          • 66
                          • Wageningen

                          #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kurt1968
                          http://www.marktplaza.be/Vliegvisset...jn-9541187.php


                          dit ziet er leuk setje uit , heb al foto's ontvangen, als nieuw !
                          is de prijs correct ?
                          Hallo Kurt,
                          ik heb even gegoogled, de nieuwprijs van de hengel ligt op pakweg 80-90 euro. Inclusief reel en lijn is het een faire prijs, mits in goede staat. Toch zou ik je als beginner afraden met het hele lichte spul (wat een tweetje absoluut is) te beginnen. Het vergt ervaring om lekker met zo'n stokje te vissen, zeker als het aardig begint te waaien. Als je met vliegvissen begint is het belangrijk om te leren voelen wat je lijn doet, en dat is nou eenmaal een stuk eenvoudiger met, zeg 's wat, een vijf.
                          Ik zou je dan ook aanraden op zoek te gaan naar een 4/5 of 5/6 stok. Om de genoemde reden,bovendien ben je een stuk flexibeler omdat een iets zwaardere hengel wat meer aankan. Met een dergelijke hengel kan je bijvoorbeeld ook een klein streamertje wegzetten voor baars, of lekker blijven vissen als er een fikse bries opsteekt. Je kunt een intermediate lijn gebruiken om het eens wat dieper te zoeken. Een tweetje is erg leuk, maar toch vooral voor 'erbij'.

                          Groet, Herman
                          Strakke lijnen,
                          Herman

                          Reageer

                          • Kurt1968
                            Frequent aanwezig
                            • 10-08-2009
                            • 153
                            • Wetteren

                            #43
                            ik kan hier in de buurt een 5/6 op de kop tikken voor 25€ , hengel + reel + lijn , ready to go zeg maar.
                            OK het is een Shakespeare cosmo fly , met foam handvat (brrrr) , maar een koopje om mee te leren toch ?

                            Reageer

                            • Matchmaker
                              Komt net kijken
                              • 01-10-2007
                              • 66
                              • Wageningen

                              #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kurt1968
                              ik kan hier in de buurt een 5/6 op de kop tikken voor 25€ , hengel + reel + lijn , ready to go zeg maar.
                              OK het is een Shakespeare cosmo fly , met foam handvat (brrrr) , maar een koopje om mee te leren toch ?
                              Mmmm.. ik weet het niet. Je gaat van een hele dure hengel niet vanzelf beter vissen, maar een te goedkope ramsj stok kan je het plezier in de vliegvisserij aardig vergallen. Ik heb op een werptraining ooit een man ontmoet die een vliegenhengel had gekregen van zijn collega's bij zijn pensionering. Helaas had blijkbaar geen van zijn collega's enige ervaring met vliegvissen, want een rampzaliger stok heb ik sindsdien niet meer in handen gehad. Erg sneu, want de man had er erg veel zin in, maar met het materiaal wat hij op dat moment bij zich had kon hij helemaal niets aan. Ik zeg niet dat deze Shakespeare een slechte stok is, want ik ken 'm niet, maar gezien de uitvoering en prijs heb ik mijn twijfels.
                              Wat ik je wel kan aanraden is de hengel in onderstaande advertentie. Lavis heeft lang geleden een partij Kunnan blanks (de kale hengel zonder handgreep, reelhouder en ringen) gekocht en die perfect afgebouwd. Kunnan was op dat moment toonaangevend op blankgebied, tot de fabriek affikte. Ik heb geen aandelen, werk niet in een hengelsportzaak,maar daar gaat-ie - ik heb er zelf ook een, het was mijn eerste hengel, en vis er nog steeds met heel veel plezier mee. 45 euro is geen geld voor deze hengel in deze staat.
                              Ik heb net de andere Kunnan die deze meneer verkocht betaald (een boron 5/6) en kan niet wachten tot-ie binnen is. Ik weet al wat ik komende zondag doe, weer of geen weer :-).

                              Strakke lijnen,
                              Herman

                              Reageer

                              • Kurt1968
                                Frequent aanwezig
                                • 10-08-2009
                                • 153
                                • Wetteren

                                #45
                                re: Kunnan

                                Had deze avond nog zitten kijken naar die Kunnan !
                                Echter is bovenaan in NL , ik vrees voor de verzendkosten naar BE......
                                Ik zal eens mailen met de verkoper.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎