Snoeken + doodaas + feeder

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arnoldus
    Feeder&Picker/Brasem&Zeel
    • 24-08-2006
    • 61
    • Linschoten

    #16
    Allemaal bedankt voor de reacties, ik ben er een stuk wijzer van geworden! Ook de tijd aan het water heeft me een paar ervaringen rijker gemaakt.

    Ik ben begonnen met de heavy feeder, een schuivende montage met gemalen makreel in de korf (60 gram)en een takel met twee dreggen en een forse makreel eraan. Al met al een nogal zware combinatie voor de hengel. De eerste twee aanbeten heb ik glansrijk verspeelt, waarschijnlijk lukte het niet om de haak goed te zetten. Iets wat men op het forum al aangaf...

    Als eerste heb ik het gewicht van de korf aangepast, zodat de totale combinatie lichter werd. Hierdoor nam de stroom de hele montage natuurlijk mee en waren aanbeten moeilijker te signaleren. Uiteindelijk was dit niet een heel groot probleem: stroom en aanbeet zijn, zo merkte ik, uiteindelijk prima te onderscheiden. Het leverde in ieder geal een mooie riviersnoek van 85 cm op zonder problemen wat haakzetting betreft. Toch heb ik een hele zware, toch weer verspeelt. Uiteindelijk heb ik de schuivende montage verandert in een vaste montage, maar zo dat in geval van lijnbreuk de korf aan de hoofdlijn zou blijven zitten en de snoek dus geen kans had te eindigen met takel, lijn en korf aan z'n bek. Daarnaast heb ik de makreel verwisseld voor een sadardine en kleinere dreggen. Een stukje balsahout in de sardine om hem drijvend te maken.

    Uiteindelijk bleek deze de gouden combinatie die mij mijn eerste metersnoek opleverde:

    heavy feeder
    lichte korf gevuld met gemalen makreel
    vaste montage, kleine dreggen en een zwevende sardine.

    Ik liet de stroom haar werk doen en heb fantastische sport beleeft. De metersnoek sprong inderdaad direct de hoofdstroom in, maar het contact was goed en na niet al te lange tijd lag ze in mijn armen!!

    Af en toe vang ik wel eens een barbeel, dus ik ken de krachten van de riviervis wel een beetje, maar deze ervaring was echt heel bijzonder.

    Nogmaals, bedankt voor de tips! Groet, Arnoldus

    Reageer

    • tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

      #17
      Hallo Arnoldus

      een mooi verslag

      en de bevestiging dat een , natuurlijk, drijvend aas in een stromende rivier door zijn geur/smaak en constante beweging onweerstaanbaar is
      gr Gerard

      Reageer

      • Amadeus
        Knoeit wat aan het water.
        • 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

        #18
        Ik had ook geen twijfel dat zo'n hengel een dergelijke vis aankon.
        Herhaaldelijk wordt er wel eens perongeluk een bijzondere bijvangst gevangen aan zo'n hengel.
        Maar specifiek op snoek, mischien een nieuwe hype?
        Wil het zelf ook nog wel eens even proberen, mag wel over dergelijke experimenten.


        En nu natuurlijk nog.............................FOTOOOOOOOOOOOOO's
        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

        Reageer

        • b2-t2
          Newbie
          • 03-01-2010
          • 7
          • Leiden

          #19
          Wat ik mij nu afvraag he... Zou de snoek niet proberen om de voerkorf op te eten?? Misschien verklaart dat je missers. Als ie wegzwemt met de korf, tja dan haak je haar niet.

          Eigenlijk zou je dan een haak aan je korf moeten hebben. Maarja, die is daar natuurlijk niet voor bedoeld..

          Reageer

          • peterg
            Komt net kijken
            • 04-01-2010
            • 98
            • IJsselstein

            #20
            snoekvissen met een feeder

            Met een geschikte haak kan je vissen indien;
            A Er snoer aan zit
            B je de vis binnen kunt halen, zonder dat het zaakje breekt.

            Al het andere is des vissers zaligheid. (Gemak dient de mens).

            Met een feeder hengel vang je vis. Snoek is ook vis. Alleen soms wat groter.
            Snoek welke zich tegoed doet aan dood liggend aas, heeft geen haast,
            zijn prooi is toch niet van plan weg te zwemmen.
            Dus is van een zelf haak systeem bij onze snoekes niet van belang.

            Sardines zijn voor snoeken een lekkernij.

            Bij gebruik van een quiver of swingtip bij de minste beweging aantikken.
            Hengel, snoer, molen, reel lijnen dienen opelkaar te zijn afgestemd.
            Daar de lijn is afgestemd op te vangen en verwachte vis en een stuk lijn altijd zwakker dient te zijn dan de hengel breekt de hengel nooit. het zwakste stuk is afgestemd op de vis of gaat kapot.

            Men zet de haak, men slaat je vrouw/vriendin toch ook niet.

            Zet eens een kettinkje van drijvende en zinkende plugjes achter elkaar
            En laat dat dwarrelen achter een bootje of in de stroom.

            Tip van de week

            Lijm een stuk meetband aan de steel van uw schepnet

            PeterG

            Reageer

            • Amadeus
              Knoeit wat aan het water.
              • 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

              #21
              Oorspronkelijk geplaatst door b2-t2
              Wat ik mij nu afvraag he... Zou de snoek niet proberen om de voerkorf op te eten?? Misschien verklaart dat je missers. Als ie wegzwemt met de korf, tja dan haak je haar niet.

              Eigenlijk zou je dan een haak aan je korf moeten hebben. Maarja, die is daar natuurlijk niet voor bedoeld..
              Heb op deze wijze ook wel eens vreemd "gehaakte" vissen/dieren erop gehad.
              Brasem die overmoedig mijn korf overdwars in de bek had, snoek die tijden het binnen draaien vergrijpt aan de korf en met zijn tanden bleef hangen achter het gaaswerk, krab die met zijn poot vastzat in de korf.
              En ik zal ook wel niet de enige zijn met rare bijvangsten "op de korf".
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

              Reageer

              • hans vis
                Sportvisser
                • 26-08-2009
                • 998
                • Eelde-Paterswolde

                #22
                en niet alleen op de korf, wat gedacht van een hakensysteem met slepend vissen..
                groet,
                Hans

                https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎