Hoe kan men het best een mal maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • JohanP
    Newbie
    • 10-12-2009
    • 35
    • Niel

    Hoe kan men het best een mal maken

    Iemand enig idee hoe men best een mal maakt van een dobber? Wel een dat men kan blijven gebruiken liefst.
    Wat wijn de benodigdheden?
    Alvast bedankt voor de reacties.
    En prettige eindejaarsfeesten
  • T3RR0R
    Dacht dat ik beet had
    • 15-09-2007
    • 980
    • Heerlen

    #2
    Oorspronkelijk geplaatst door JohanP
    Iemand enig idee hoe men best een mal maakt van een dobber? Wel een dat men kan blijven gebruiken liefst.
    Wat wijn de benodigdheden?
    Alvast bedankt voor de reacties.
    En prettige eindejaarsfeesten
    Kan je het best kontakt opnemen met Ronald Hammers.
    Zijn Site.


    Groet,

    Marco
    Lid Team Sensas Punt NL
    marco@breamteam.nl
    http://www.teamsensas.nl/

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      #3
      Hoi Terror en JohanP,

      Malletjes heb je in verschillende vormen. Het hangt allemaal af van de manier waarop je de mal wilt gaan gebruiken.

      In principe heb je twee soorten mallen; fysieke mallen en digitale mallen. Deze laatste worden voor cnc methode gebruikt.(= computer gestuurd)
      De fysieke mallen heb je in twee typen; een positieve (bolle) vorm en in een negatieve (holle) vorm.

      Negatieve mallen worden o.a. door Ludo gebruikt. De vorm van het drijflichaam is hol weergegeven in trespa. In de holle vorm wordt schuurpapier gekleefd en daarna kan je deze mal tegen het balsa aan houden zodat de vorm wordt uitgeslepen.

      Positieve vormen gebruik ik zelf graag. Op mijn draaibankje laat ik een aftaster langs de mal glijden en zodoende de vorm gelijktijdig uitfrezen.

      Wanneer je iemand kent die met een cnc freesmachine overweg kan, zou deze voor jou de mallen uit metaal kunnen frezen. Deze machine is computer gestuurd en kan heel nauwkeurig werken.

      Mijn eigen malletjes maak ik zo;

      1. Ik neem een favoriete pen als voorbeeld. Dit kan een werkelijke dobber zijn of een afbeelding ervan.
      2. Het voorbeeld leg ik op een foto copieermachine en vergroot/verklein ik een aantal percentages. Hierdoor krijg ik dezelfde vorm in verschillende groottes op papier.(= een serie )
      3. de vorm snijd ik met een scherp mesje heel secuur uit het papier. Ik heb nu papieren patronen van de drijflichamen
      4. deze patronen leg ik op een plaatje Trespa (Volkernplaat) en ik trek de contouren zo secuur mogelijk over.
      5. Met een fijne figuurzaag snijd ik de vorm uit het Trespa. De zaagsnede polijst ik met fijn schuurpapier glad.

      Zoals je ziet is malletjes maken veel werk. Het kost mij zo al een avond om twee goeie mallen te maken. Heb je echter eenmaal goeie mallen kun je je leven lang dezelfde pen kopieëren en ben je dus niet meer afhankelijk van wisslende trend van de commercie.
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • JohanP
        Newbie
        • 10-12-2009
        • 35
        • Niel

        #4
        @T3rror: bedankt voor de reactie. heb ik ook gedaan naar de site van Roha gaan zien. Veel informatie gevonden. En nog overal aan het rondkijken, mocht je nog tips hebben, laat maar komen

        @Roha:
        Ja ik heb je bezig gezien op de hengelexpo in Kortrijk eind vorige maand, wel degelijk de moeite
        Het zijn fysieke mallen dat ik zou maken. Veel werk zoals je zegt, maar eenmaal je ze hebt, heb je zo ook voor altijd natuurlijk en alle pennen zijn dan wel identiek, terwijl ze in de winkels wel iets durven verschillen.
        En dus ook niet meer afhankelijk ervan. Want plots je favorite pen uit de handel en ...
        en gelijk een

        Heb uw opstelling wat bestudeert op de hengelexpo
        En ik heb verschillend zaken overwogen, maar positieve mal lijkt me nog het beste.
        Alé ja ieder zijn eigen mening erover natuurlijk.
        Ik ben overal wat aan het uitkijken naar nog een goed draaibankje.
        De dremel heb ik al.
        Dan nog de copieerinrichting natuurlijk.

        Bedankt voor de feedback

        Johan
        En prettige feestdagen
        Aangepast door JohanP; 23-12-2009, 18:48.

        Reageer

        • JohanP
          Newbie
          • 10-12-2009
          • 35
          • Niel

          #5
          Roha:
          Het copieren van de dobbers alleen al vind ik geen lachtertje.heb deze nu verschillende keren gecopieerd, maar vind het nog niet goed.
          Alé zal het te perfect willen zeker. Maar ja ik heb er de tijd voor é. Heb nog geen draaibankske dus ...
          Wordt vervolgt.

          Johan

          Reageer

          • PeBo
            Hengelaar
            • 29-09-2007
            • 2636
            • Oosterhout

            #6
            Johan,

            Ik maak mijn mallen uit een aluminium plaat van 1 mm dik. De ruwe vorm zaag ik uit met een decoupeerzaag. Dan verder afwerken met een vijl en eventueel polijsten met schuurpapier, opdat je voeler er soepel over loopt.
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

            Groeten,
            PeBo.

            Reageer

            • devischer
              Frequent aanwezig
              • 20-05-2008
              • 174
              • Veldegem

              #7
              misschien nog een ideetje om het model van je dobber te verkrijgen

              indien je er èèn hebt die toch (bijna) kapot is en waardeloos wordt
              snij hem met een zeer scherp breekmes doormidden langs de antennes(boven en onder)
              dan kun je hem perfekt langs je dobber op papier aftrekenen

              dit kun je dan desgewenst op je scanner leggen en inscannen
              naar het procentueel groter of kleiner model dat je wenst te verkrijgen

              is maar een idee hè

              grt
              en nog een goed dobberbouwend 2010

              de vischer

              Reageer

              • willem300
                Newbie
                • 22-12-2009
                • 49
                • aadorp

                #8
                Ik teken mijn dobberrtjes op grafiekpapier. Als je een serie wilt maken kun je heel nauwkeurig 'spelen' met de lenget en/of de dikte van het drijflichaam. Perfect papier in cm., halve cm of mm, is via de volgende site beschikbaar (Engels met een Nederlandse vertaling erbij!):
                www.pfgp.com/wiki/Dutch_(Standard)
                Succes.

                Reageer

                • roofblij
                  Newbie
                  • 26-05-2007
                  • 31
                  • Vlaardingen

                  #9
                  Ik knip uit een bepaalde folder waar de modellen op ware grootte aflopend zijn afgebeeld een leuk modeletje.
                  Vervolgens plak ik het op een plaatje trespa en frees en vijl het model uit.(of laat de bolling juist staan)voor kopieren.
                  Groeten,
                  Mar

                  Reageer

                  • benny
                    dobbertjesvraagbaak
                    • 09-12-2002
                    • 383
                    • omgeving Leuven(B)

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door JohanP
                    Roha:
                    Het copieren van de dobbers alleen al vind ik geen lachtertje.heb deze nu verschillende keren gecopieerd, maar vind het nog niet goed.
                    Alé zal het te perfect willen zeker. Maar ja ik heb er de tijd voor é. Heb nog geen draaibankske dus ...
                    Wordt vervolgt.

                    Johan
                    Johan,

                    In plaats van ze te kopiëren, kan je er ook een duidelijke digitale foto van nemen, er zijn daarna genoeg programma's om fotobewerkingen mee uit te voeren. Je kan de foto dan makkelijk een aanpassing geven in grootte, waardoor je dan mallen kan gaan maken in verschillende maten.
                    Ik heb ondervonden dat deze werkwijze duidelijkere beelden geeft dan ze op een scanner te leggen.
                    Vissen is NIET mijn hobby,
                    Vissen is mijn leven!

                    Reageer

                    • JohanP
                      Newbie
                      • 10-12-2009
                      • 35
                      • Niel

                      #11
                      Bedankt allen voor de verschillende ideën en oplossingen
                      ga eens alles proberen en zien wat het best lukt

                      Reageer

                      • peterg
                        Komt net kijken
                        • 04-01-2010
                        • 98
                        • IJsselstein

                        #12
                        Mal maken

                        Benodigheden:

                        Plankje latje balsa, ideale vorm dobber dobber.

                        Je ideale dobber model Of een voorbeeld ervan. Desnoods opnieuw een maken.
                        Deze behoeft niet geschilderd te worden en gaat dus snel
                        Ook balsa is niet nodig, daar er niet mee gevist gaat worden.

                        Insmeren met lijm fijn zand.
                        In de boormachine

                        Plankje redelijk uitsnijden (Iets te krap)
                        Voorzichtig schuren en afwerken met zeer fijn schuurpapier.

                        De negatieve vorm is dan een feit. De eerste pasmal.
                        De volgende mal maak je aan de hand van de eerste iets groter uittekenen en schuren maar.
                        Overzetten naar ieder ander materiaal.

                        Dit is mij met heel fijn zilver zand gelukt.

                        PS de volgende gewoon met de schuifmaat de maten uit gezet op de balsa plaat.
                        Uitgesneden en geschuurd werkte ook!! De vorige methode was leuker HI

                        PeterG

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎