Advies materiaal

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pierre1967
    Newbie
    • 14-12-2009
    • 25
    • Groenlo

    #16
    Geef mij voor de grote rivieren maar een pigpit molen(ik vis met Ultegra's XSB 5500) , hengel uit balans vindt ik niet belangrijk....het is nl. niet zo dat ik de hele dag met de hengel in de hand sta te vissen. Ze liggen gewoon op de steunen en tijdens het drillen merk ik er niets van..
    Wel met gooien en inhalen, maar dan in positieve zin....je gooit verder (is niet altijd belangrijk met barbelen , dat weet ik..) , maar belangrijker , je inhaal snelheid ligt veel hoger waardoor je montage sneller omhoog komt en dus minder kans heeft om tussen de keien vast te lopen...
    Bovendien kan zo'n bigpit veel meer verdragen ,zelfs met het snelle en lompe inhalen heeft ie weinig tot niks te lijden...hier zijn ze nl. voor gemaakt.Ook vindt ik dat door de grote spoelen de lijn minder kinkt en minder kringelig van de spoel afkomt..
    Ik moet benadrukken dat dit persoonlijk is (om onnodige discussies te voorkomen) , ik snap heel goed dat , als je veel met de hengel uit de hand vist , zo'n grote molen niks is... Maar voor de grote rivieren (en daar vis ik hoofdzakelijk) vindt ik ze onmisbaar!!!

    Reageer

    • colshim
      *************
      • 10-02-2008
      • 231
      • VL.

      #17
      [QUOTE=stocky;150577]118 euro voor de BTR4000D ?
      da's toch die USA baitrunner met die "gouden" spoel ?
      er wordt denk ik ook geen extra spoel bijgeleverd?

      de goedkoopste prijs die ik voor deze BTR4000D tot op heden vond is 143.15 ...

      [Idd 118 euro heb ik er voor betaald en zonder reservespoel , moet wel zeggen dat ik daar al véél gekocht heb , maar dacht dat ik laatst gezien heb dat die nu ongeveer 135 euro kost .

      mvg

      Marnik

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #18
        Barbeelvissen is gewoon een soort van feedervissen. Wil je op de Waal met korven van 70+ gram uit de voeten kunnen dan heb je in mijn ogen niks aan een 2500-serie wat bij lightfeeders past. Een 4000-serie vind ik al aan de krappe kant, maar op een catana kan dat wel. Je hebt al gewoon de power en inhaalsnelheid nodig om bij het binnendraaien niet vast komen te zitten. Ik vis met Dutchmasters 130-grams en dan hang je daar sowieso geen kleintje onder.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • stocky
          Newbie
          • 13-12-2010
          • 22
          • Zwalm

          #19
          Akkoord wat je daar zegt. Maar voor mij is het enkel de bedoeling om in de Ardennen op barbeel te gaan vissen. Zoals u terecht aangeeft is barbeelvissen ook een vorm van feedervissen.Darom kijk ik ook uit naar een de handsfeederhengel van 1.75 of 1.5 lbs , maar deze gegevens staan meestal niet vermeld op een feeder? De meeste feeders die ik al aangebeoden heb gezien, zijn heavy feeders (karper); een light-feerder die vermoedelijk ook goed is om mee te barbelen, die wordt blijkbaar maar zelden aangekocht (en bovendien dan ook zelden 2de hands verkocht).
          Dus ben ik er nog niet helemaal uit of ik een DL4000FA of 2500FA zal aankopen.Het verste dat ik moet gooien is misschien eens 15 meter...
          Mijn zoon die op karper vist heeft hier verschillende beetrunner Shimano's 6000 en 8000 liggen die ik zou kunnen gebruiken. Ik kocht hem laatst nog een nieuwe 8000 voor zijn verjaardag, maar die ligt in de kast maar niets te doen.. Maar ik vind die dus wel te lomp voor een lichte barbeelhengel ; een barbeel is nu ook geen karper he,al is het wel familie natuurlijk ...

          Reageer

          • colshim
            *************
            • 10-02-2008
            • 231
            • VL.

            #20
            een barbeel is nu ook geen karper he,al is het wel familie natuurlijk ...[/QUOTE]

            Mijn persoonlijk grootste barbeel in Belgie is 76 cm /3,860 kg en kan je verzekeren dat dat ' beestje ' serieus te keer ging !
            Met een light feedertje met een 2500 tje erop zag ik dat toch niet goed komen !?
            mvg
            Marnik!

            Reageer

            • stocky
              Newbie
              • 13-12-2010
              • 22
              • Zwalm

              #21
              zo'n barbeeltje haal ik ook boven met mijn Hardy mathchengel15" met nylon draad van 12/100 hoor...ok, het duurt lang en ik kan hem niet tegenhouden als hij wegvlucht ,en gelukkig zet hij zich niet vast ergens achter een steen.Maar dat is wel 100% sport he.
              Op mijn Hardy staat een molentje van 35 jaar oud...wel een Abu Cardinal 33 , draait nog altijd als een naaimachien.Ik heb zo nog een cardinal 44 ook, maar deze zou te groot/zwaar zijn voor op mijn mathhengel die ik constant moet in de hand houden.
              met welke combinatie hengel/molen vist u als u in de Ardennen vist op barbeel ?

              Reageer

              • stocky
                Newbie
                • 13-12-2010
                • 22
                • Zwalm

                #22
                mijn grootste barbeel (waarschijnlijk) die ik ooit aan de haak heb gehad, en niet eens heb kunnen dichterbij halen, was ongeveer 35 jaar terug.Toen had ik mijn "karpe"rhengel mee op vakantie naar de Ardennen. Ik stond 's morgens altijd vroeg op om samen met de andere vissers in een weide te gaan vissen op barbeel van op de zijkant , zoals gezegd dus met die" karper"hengel.Het was een karper hengel van 11" van als ik mij goed herinner Jony Fordlan of zoiets.
                Met deze slaagde ik er niet in om die barbeel te landen. Na een tijd ben ik hem kwijtgeraakt na een korte ruk.
                Weg was hij. Iedereen stom verbaasd natuurlijk ...dat moet een beest geweest zijn...ik kreeg hem gewoon niet dichterbij; ik slaagde er ook niet in om hem - zoals ik vaak met een karper deed- proberen de andere richting te doen uitzwemmen door een bepaalde beweging te doen met de hengel. Was precies of ik vasthing aan een tank.
                In die tijd visten we met niets anders als stukken kaas waar een triplet in zat.
                Onlangs vertelde mij iemand dat het voortaan zou verboden zijn om te vissen met tripletten?

                Reageer

                • stocky
                  Newbie
                  • 13-12-2010
                  • 22
                  • Zwalm

                  #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door colshim
                  een barbeel is nu ook geen karper he,al is het wel familie natuurlijk ...
                  Mijn persoonlijk grootste barbeel in Belgie is 76 cm /3,860 kg en kan je verzekeren dat dat ' beestje ' serieus te keer ging !
                  Met een light feedertje met een 2500 tje erop zag ik dat toch niet goed komen !?
                  mvg
                  Marnik![/QUOTE]

                  Op welke rivier ving je dat monster Marnik?
                  En welke stad ? Tenzij dat top secret is natuurlijk ;-)

                  Reageer

                  • colshim
                    *************
                    • 10-02-2008
                    • 231
                    • VL.

                    #24
                    Op welke rivier ving je dat monster Marnik?
                    En welke stad ? Tenzij dat top secret is natuurlijk ;-)

                    Bij de monding van de Lesse in de Maas in Anseremme , maar prefereer toch de Ourhte , deze zomer 14 stuks op één dag gevangen ! ze zijn er niet zo groot ( grootste 65 cm ) maar je kan er grotere aantallen vangen .
                    Vooral dat stuk van Hastiere naar Laroche vind ik goé !! Wel ff zoeken !

                    mvg

                    Marnik

                    Reageer

                    • stocky
                      Newbie
                      • 13-12-2010
                      • 22
                      • Zwalm

                      #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door colshim
                      Op welke rivier ving je dat monster Marnik?
                      En welke stad ? Tenzij dat top secret is natuurlijk ;-)

                      Bij de monding van de Lesse in de Maas in Anseremme , maar prefereer toch de Ourhte , deze zomer 14 stuks op één dag gevangen ! ze zijn er niet zo groot ( grootste 65 cm ) maar je kan er grotere aantallen vangen .
                      Vooral dat stuk van Hastiere naar Laroche vind ik goé !! Wel ff zoeken !

                      mvg

                      Marnik
                      op de Ourthe heb ik heel lang geleden nog gevist,maar dan wel met de vaste hengel met kemp en haakje 14... lastig om lange tijd te doen natuurlijk.
                      Dat was in Durbuy en in Barvaux.

                      Het is maar pas voor het eerst volgend jaar dat ik ook in de Semois eens ga proberen met de catana barbel met diverse aassoorten. Zal een stuk gemakkelijker zijn dan een gasne dag met de botten in het water te staan om een barbeel te vangen op een made of een bolletje tarwe,want dat is echt wel lastig.
                      Maar het vangen zelf is dan wel weer plezant...met 12/100 op mijn Hardy 15" matchhengel.
                      Af en toe ertussen ook eens een hotuof chevesne aan de haak krijgen ... is wel leuk hoor, maar ik houd het gewoon op die manier geenganse dag meer vol :- (

                      Reageer

                      • preston-freak
                        wedstrijd, specimenvissen
                        • 12-04-2008
                        • 1834
                        • Oss

                        #26
                        Vorig jaar nog gevist vanaf een camping bij Laroche. Ondanks het slechte weer en de kajaks op nog geen meter water ving ik er wel een aantal, grootste 62 cm.
                        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                        Reageer

                        • colshim
                          *************
                          • 10-02-2008
                          • 231
                          • VL.

                          #27
                          T'ja kajakkers zijn een pest voor de visser in de Ardennen , ga daarom alleen in juni en september ; schoolvakantie en verlof is dan gedaan .
                          Ook de waterstanden kunnen tegenvallen in het zomerseizoen .
                          Goeie stek in Laroche is bij de voetgangersbrug pal in het centrum , brug over ( richting parkje ) en tegen de overkant
                          (straat ) vissen .

                          mvg
                          Marnik

                          Reageer

                          • stocky
                            Newbie
                            • 13-12-2010
                            • 22
                            • Zwalm

                            #28
                            Ik vis altijd op de Semois. Daar passeren ook kajakkers, maar is pas tegen de middag dat de eersten arriveren. En als je met de dober vist,dan haal ik gewoon de lijn eens uit het water tot ze voorbij zijn.
                            De betere kajakkers roeien van de vissers weg , maar de meesten niet
                            Maar de kajakken op zich storen de vissen niet hoor. Het is meer dan eens gebleken dat ik beet kreeg terwijl er net kajakken voorbij peddelden.
                            Een ander verhaal natuurlijk, wanneer je met werphengels vist.Is onbegonnen werk om telkens de lijn in en uit te draaien. da's voor mij dan meestal het moment dat ik eens ga snoeken of baarzen of eens met de vlieg ga vissen.
                            Maar als ik het goed voor heb, mag je in de Ourthe niet waden ,tenzij het voor vliegvissen alleen is, of heb ik dit verkeerd voor ?
                            Weet soms iemand te zeggen, of je bvb 2 vergunningenzou mogen kopen (om dan met 4 hengels te mogen/kunnen vissen?
                            Kweet het : is een rare vraag ...

                            Reageer

                            • stocky
                              Newbie
                              • 13-12-2010
                              • 22
                              • Zwalm

                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                              Vorig jaar nog gevist vanaf een camping bij Laroche. Ondanks het slechte weer en de kajaks op nog geen meter water ving ik er wel een aantal, grootste 62 cm.
                              met de dobber dan ,of met de werphengel ?

                              in Nederland vissen ze ook op barbeel met "smak" of luncheon meat.
                              ik denk dat dit een soort gegrilde wordt of worst in het genre van Zwan moet zijn.

                              30 jaar terug viste ik op barbeel met blokjeskaas ; kaas is nog altijd geliefd bij de barbus barbus .
                              toen zetten wij een driehaakje in het blokje kaas, maar ik heb horen vertellen dat driehaakjes, nu ook verboden zouden zijn ?
                              Kan dit iemand beamen ?

                              Reageer

                              • colshim
                                *************
                                • 10-02-2008
                                • 231
                                • VL.

                                #30
                                citaat

                                Maar als ik het goed voor heb, mag je in de Ourthe niet waden ,tenzij het voor vliegvissen alleen is, of heb ik dit verkeerd voor ?
                                Weet soms iemand te zeggen, of je bvb 2 vergunningenzou mogen kopen (om dan met 4 hengels te mogen/kunnen vissen?
                                Kweet het : is een rare vraag


                                Waarom zou je met een groot verlof ( één van 48,71 euro ) niet waadend mogen vissen ?
                                Wel mag je maar 2 hengels gebruiken .
                                Slechts één vergunning per naam toegestaan !!

                                mvg

                                Marnik

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎