Feeder of winkle picker voor de method

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • e.gerth
    te weinig vissende visser
    • 17-01-2007
    • 36
    • Klazienaveen

    Feeder of winkle picker voor de method

    Aangezien ik geen ervaring heb in het feedervissen ga ik hier nu even een vraag stellen. Ik ben van plan om dit jaar te gaan kijken of het vissen met de method feeder iets is voor me. Nu zit ik alleen te twijfelen of een winkle picker voldoende is of dat er toch een echte feeder voor aangeschaft moet worden. Waar ik woon zijn geen grote vijvers en waar ik meestal vis ( kanalen kleine vijvers ed ) hoeft geen grote afstanden worden afgelegd. 20 a 30 meter is echt wel het maximum. Hierdoor gaat ik ervan uit dat ik met een winklepicker voldoende heb om te kunnen vissen met de method.

    Is dit zo of is het voor korte afstanden aan te raden om een toch feeder te nemen. Wat zijn eigenlijke de afstanden voor een winkle picker?

    Ik wacht jullie reactie met smart af.
  • henkus
    Met enige kennis...
    • 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

    #2
    De meeste winkle pickers zijn niet bedoeld voor het gooien van gewichten boven de 15 gram.
    Zw zijn oorspronkelijk bedoeld voor een wartelloodje, waarbij de visser handmatig (gooien) een voerstek opbouwt
    de werpafstand is daarom ook niet enorm te noemen, 25 tot 30 meter moet echter wel haalbaar zijn, al zijn er natuurlijk mensen die er verder mee gooien,

    Het kan natuurlijk wel maar het gaat dan wel ten koste van nauwkeurigheid en werpgemak.

    Ik denk dat je voor het comford genoeg zou moeten kunnen hebben aan een feedertje van zegmaar 60 gram werpvermogen, die heeft wel wat overcapaciteit qua afstand maar het gemak waarmee het gewicht wegzet is dat wel waard, en ik heb begrepen dat er bij de method toch wel fel wordt aangebeten dus de extra ruggegraat van een feeder is dan ook wel wenselijk

    lengte denk ik zo rond de 3,6 meter, mischien iets korter maar daar durf ik weinig over te zeggen.

    Reageer

    • fpulles
      omgeturnd
      • 15-02-2008
      • 1260
      • Eindhoven

      #3
      Ik ben het in die zin helemaal met je eens henkus. Ik adviseer een soepele, light feeder.. om toch wat gewicht weg te kunnen zetten. een method korjje met voer weegt gauw zo'n 40gr. Dan heb je meer mogelijkheden om op afstand te vissen, en een beter drilvermogen bij grotere vis .Lengte adviseer ik tussen de 3m / 3.60m.

      Een picker van 2.70/3m zou wel kunnen maar ik raad je toch een light feeder aan. Heeft net dta beetje meer in huis, en de aanbeten bij de method zijn vaak snoeihard.

      suc6

      Frank
      oude hond kan ook trucjes leren

      Reageer

      • Harpie
        Specimen Hunter
        • 13-02-2003
        • 1009
        • Emmen

        #4
        Ik gebruik voor de method op die vijvertjes een Dutch Master 12'8".
        Een hengel met een beetje ruggegraat heb je daar wel nodig, mede, omdat de populatie voor meer dan 80% uit karpertjes bestaat.

        Gr,
        Harpie
        https://www.prestonfishing.nl/

        Reageer

        • T3RR0R
          Dacht dat ik beet had
          • 15-09-2007
          • 980
          • Heerlen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
          Ik gebruik voor de method op die vijvertjes een Dutch Master 12'8".
          Een hengel met een beetje ruggegraat heb je daar wel nodig, mede, omdat de populatie voor meer dan 80% uit karpertjes bestaat.

          Gr,
          Harpie
          Is me ook even een prijsverschil van bijna 200 euries.
          Zo'n pickertje of een Preston DM feeder.
          Het methodvissen op de vijver kan gemakkelijk met een pickertje.
          Stel het bevalt niet, dan heb je ook niet veel verloren.
          Een picker met molen koop je voor 5a6 tientjes.
          Dan voor een paar tientjes matriaal(korven, onderlijntjes, voer en aas) en je bent klaar met 100 euro en je kan gaan proeven aan het methodvissen. Bevalt dit, dan zal je er over kunnen gaan denken om het echte matriaal aan te schaffen en dan is die dutch master een heel goede keus.

          Groet,

          Marco
          Lid Team Sensas Punt NL
          marco@breamteam.nl
          http://www.teamsensas.nl/

          Reageer

          • fpulles
            omgeturnd
            • 15-02-2008
            • 1260
            • Eindhoven

            #6
            Ja. voor een beginnend visser is dat een prima optie.

            Ik vis zelf met de 11'8. Superstok voor de method, en kan ook de zware jongens aan. Vorig jaar een karper mee geland van 5kg!

            Vorig jaar ook mee gevist op de kemp met een forse korf van 30gr. Ook geen probleem.

            Gewoon een super stok.

            Frank
            oude hond kan ook trucjes leren

            Reageer

            • e.gerth
              te weinig vissende visser
              • 17-01-2007
              • 36
              • Klazienaveen

              #7
              ik ben hetmet je denk wijze eens terror. wat me ook aan het denken zette over een picker was een filmpje op de preston site met tom pickering die viste de 10 inch carbon active carp. waarschijnlijk wort het dus eerst een picker van 3 meter met een beetje werpvermogen

              Reageer

              • reijntjes
                Swingt(o)(i)pper
                • 12-12-2005
                • 3497
                • Asten

                #8
                met tom pickering die viste de 10 inch carbon active carp
                Je kunt de 10 inch carbon active carp niet vergelijken met een pickertje !
                Groeten

                Frank

                2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                2016 walk-over Blauforlaet !
                2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                Reageer

                • eitcbv
                  Doe wat je goed dunkt!
                  • 24-12-2005
                  • 192
                  • nabij Steenwijk

                  #9
                  Ik heb eind vorig jaar ook die Preston Dutch Master 11.8 gekocht en heb hem puur alleen maar om hem als sterke light feederte gebruiken. Ik wilde die stok perse hebben ondanks dat ie echt gebruikt kan worden als light feeder en lekker parabolisch is dat ie daarnaast ook nog een sterke ruggegraat heeft. Maar nu lees ik ook dat is als method feeder gebruikt kan worden. Gebruik jij dan die 14 gr. korfjes of gewoon toch die 28 gr. korfjes? Die 28 gr. lijken mij toch wat te zwaar hoor die hengel kan je max. tot 50 gr. korven gebruiken lijkt mij die stok is mij te duur om hem met te zware korven te werpen maargoed ik heb er dus door deze rotwinter nog niet kunnen gebruiken! Maar die 11.8 Preston DM als method feeder is mij helemaal nieuw...... Nog een vraagje als je een gewone brasem vangt met de stok van een ca. een kilo hoever gaat de aktie dan? 2/3 of tot de helft?

                  De light feeder die ik nu heb heeft een heerlijke aktie die gaat helemaal door tot ca. 50 cm van het handvat af heerlijk maar helaas die stok is niet meer te krijgen......

                  Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                  Ja. voor een beginnend visser is dat een prima optie.

                  Ik vis zelf met de 11'8. Superstok voor de method, en kan ook de zware jongens aan. Vorig jaar een karper mee geland van 5kg!

                  Vorig jaar ook mee gevist op de kemp met een forse korf van 30gr. Ook geen probleem.

                  Gewoon een super stok.

                  Frank
                  Fishing is a way of life!!!

                  Reageer

                  • lolo
                    Geniet maar niet met mate
                    • 01-05-2003
                    • 3873
                    • Weesp

                    #10
                    Voor een beginner zal ik het zeker ook niet te duur maken voor de eerste keer.
                    We hebben het allemaal wel over een hengel maar vergeet de molen niet .
                    Het is toch een onderdeel die samen hangt met je hengel.
                    Heb je een molen wat niet lekker in de hand licht of zwaar draait of weet ik wat dan is het plezier in de hengel ook vaak minder omdat je al een ergenis van de molen hebt .
                    Een BigXXX Molen met een meter per slag is ook geen optie voor een pikker Wel lekker snel.
                    Groetjes
                    Johnny

                    Match
                    Feeder
                    Stok

                    Reageer

                    • T3RR0R
                      Dacht dat ik beet had
                      • 15-09-2007
                      • 980
                      • Heerlen

                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door fpulles
                      Ja. voor een beginnend visser is dat een prima optie.

                      Ik vis zelf met de 11'8. Superstok voor de method, en kan ook de zware jongens aan. Vorig jaar een karper mee geland van 5kg!

                      Vorig jaar ook mee gevist op de kemp met een forse korf van 30gr. Ook geen probleem.

                      Gewoon een super stok.

                      Frank
                      Die 11.8 vindt ik een van de mooiste light feeders die er is.
                      Ik stelde dat zo met die pickertjes, omdat ik vorig jaar er best veel wedstrijden hier mee gewonnen heb.
                      Door de overhangende bomen rond de vijver hier bij een lokale vereniging, moet je korte stokjes hebben om te kunnen ingooien. Op een gegeven moment was ik het zat (met de langere feeder) en heb me toen 2 van die goedkope DAM pickertjes gekocht met twee rozemijer molentjes. 2.70 lang. Samen alles120 euro. Nu kon ik gewoon onder de bomen doorgooien en heb zo met de method gevist. Afstanden tot 30 meter geen probleem. Je moet ook gewoon gooien en niet bang zijn. Wat nog eens mooi is de actie in die hengeltjes. Prachtig, die klappen bij een beet om tot in het handvat. Daarom lijkt me dit voor een beginner voldoende om eens te proeven aan het methodvissen. Ik heb gevist tot en met 35 gram(zelfbouw).

                      Groet,

                      Marco
                      Lid Team Sensas Punt NL
                      marco@breamteam.nl
                      http://www.teamsensas.nl/

                      Reageer

                      • T3RR0R
                        Dacht dat ik beet had
                        • 15-09-2007
                        • 980
                        • Heerlen

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door eitcbv
                        Ik heb eind vorig jaar ook die Preston Dutch Master 11.8 gekocht en heb hem puur alleen maar om hem als sterke light feederte gebruiken... .... Nog een vraagje als je een gewone brasem vangt met de stok van een ca. een kilo hoever gaat de aktie dan? 2/3 of tot de helft?

                        De light feeder die ik nu heb heeft een heerlijke aktie die gaat helemaal door tot ca. 50 cm van het handvat af heerlijk maar helaas die stok is niet meer te krijgen......
                        Die gaat helemaal om hier met brasems 1½ tot 2kg op 5 meter diep water.
                        Heerlijk gewoon, korven kan je er ook mooi mee wegzetten tot een meter of 40 heel nauwkeurig.
                        Nadeel is als het hard gaat(veel vis) dan ben je te langzaam met deze hengel.
                        Voordeel, als het slecht gaat kan je heel fijn vissen met dunne matrialen en toch de vis dan gewoon landen.
                        Maar nogmaals, super mooie stok.

                        Trouwens de van schendel 2+3 is ook een leuke feeder om de method mee te vissen. Ben ik zeer tevreden over, maar die is dan ook weer duurder dan een pickertje.

                        Groet,

                        Marco
                        Lid Team Sensas Punt NL
                        marco@breamteam.nl
                        http://www.teamsensas.nl/

                        Reageer

                        • lwes
                          feederaar
                          • 05-09-2009
                          • 473
                          • hardenberg

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                          Trouwens de van schendel 2+3 is ook een leuke feeder om de method mee te vissen. Ben ik zeer tevreden over, maar die is dan ook weer duurder dan een pickertje.

                          Groet,

                          Marco
                          Is de jvs 2+3 hier eigenlijk niet iets te lang voor en welke top gebruik je dan.
                          Ik heb zelf deze hengel ook maar voor de method weet ik het eigenlijk niet.
                          Ik gebruik deze zelf eigenlijk meer voor het wat verdere en zwaardere werk tot zeg maar een
                          meter of 60 (gebruik dan de zwaarste top) .
                          Is het voor de method dan niet beter of een wat stuggere hengel te gebruiken????
                          greetings Luciën

                          Reageer

                          • fpulles
                            omgeturnd
                            • 15-02-2008
                            • 1260
                            • Eindhoven

                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                            Die 11.8 vindt ik een van de mooiste light feeders die er is.
                            Ik stelde dat zo met die pickertjes, omdat ik vorig jaar er best veel wedstrijden hier mee gewonnen heb.
                            Door de overhangende bomen rond de vijver hier bij een lokale vereniging, moet je korte stokjes hebben om te kunnen ingooien. Op een gegeven moment was ik het zat (met de langere feeder) en heb me toen 2 van die goedkope DAM pickertjes gekocht met twee rozemijer molentjes. 2.70 lang. Samen alles120 euro. Nu kon ik gewoon onder de bomen doorgooien en heb zo met de method gevist. Afstanden tot 30 meter geen probleem. Je moet ook gewoon gooien en niet bang zijn. Wat nog eens mooi is de actie in die hengeltjes. Prachtig, die klappen bij een beet om tot in het handvat. Daarom lijkt me dit voor een beginner voldoende om eens te proeven aan het methodvissen. Ik heb gevist tot en met 35 gram(zelfbouw).

                            Groet,

                            Marco
                            Kan ik me ook in vinden Marco. Goed(koop) alternatief om mee te beginnen en ervaring op te doen met de method feeder. Die 11'8 en een fatsoenlijke molen zit je al gauw aan de € 300.

                            Frank
                            oude hond kan ook trucjes leren

                            Reageer

                            • Harpie
                              Specimen Hunter
                              • 13-02-2003
                              • 1009
                              • Emmen

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door T3RR0R
                              Is me ook even een prijsverschil van bijna 200 euries.
                              Zo'n pickertje of een Preston DM feeder.
                              Het methodvissen op de vijver kan gemakkelijk met een pickertje.
                              Groet,
                              Marco
                              Marco,

                              Op de kanaaltjes bij ons in de buurt, daar voldoet een pickertje wel.
                              Maar, Erik heeft het ook over vijvertjes, de vijvertjes die ik daar ken, daarvan bestaat de populatie voor 80% uit karper.
                              Dus, een beetje ruggegraat heb je daar wel nodig, zeker voor het welzijn van de karper.
                              Het hoeft niet direct een Dutch Master te zijn, tweede hands staan er genoeg andere op Marktplaats.
                              Hier een foto van het kleinere soort wat er zwemt.


                              Gr,
                              Harpie
                              https://www.prestonfishing.nl/

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎