Aanschaf vaste stok

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    Aanschaf vaste stok

    Onlangs heb ik 5 nieuwe tuigen gemaakt voor de vaste stok waar ik nu al 7 jaar mee vis, een Shakespeare insteekhengel van composite carbon met een lengte van 6 meter. Omdat de hengel wel aan slijtage onderhevig is speel ik met de gedachte om te investeren in een andere vaste hengel. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een allroundhengel met een lengte van minimaal 9,5 meter waar ik naast voorn, brasem en zeelt ook rustig een keer een karper kan haken. Aangezien ik een recreatievisser ben zoek ik geen dure hengel, maar wel een hengel waar ik lang plezier van kan hebben en die tegen een stootje kan.

    Ik vis voornamelijk in het Ruiten A Kanaal, Hoogeveense Vaart, Mussel A Kanaal, AG Wildervank Kanaal achter Musselkanaal en Stadskanaal, Bladderswijk e.d. Vandaar de keuze voor 9.50 meter. Mijn budget ligt rond de 100 - 150 euro voor de hengel.

    Nu was ik van plan om waarschijnlijk komende donderdagavond of zaterdag even de hengelsportzaak te bezoeken en zou graag met enige voorkennis daar heen gaan. Daarom heb ik nog een aantal vragen:

    vraag 1:
    Ik was van plan om te kijken naar bijv. een Spro Cresta S1 Strong van 9.50 meter of een hengel van Shimano. Dit is afhankelijk van wat mijn winkelier kan leveren. De Cresta S1 Strong heeft een adviesprijs van 114,90 euro en een 4 delige kit een adviesprijs van 79,90 euro. Prettig geprijst en volgens de catalogus is het is een allround hengel die door zijn kracht ook voor de karpervisserij in gezet kan worden.

    Iemand ervaring met de Cresta S1? Of een andere suggestie? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een hengel die uit te breiden is met extra topsets en waar een cuppingkit bij te krijgen is.

    Vraag 2:
    Aangezien ik elastiek wil laten monteren in de hengel dan zal ik mijn tuigen in moeten korten. Had al
    begrepen dat sommigen hier hun tuigen aanpassen aan de diepte van het viswater. Mijn tuigen zijn nu ± 6 meter lang, omdat ik met een kikker op de hengel vis kan ik ze inkorten. Straks met een connector,zullen ze op lengte moeten zijn.

    Ik zit denken om mijn tuigen dan in te korten tot 3,5 meter incl. 20 cm onderlijn. Dan ga ik van max. diepte van 2,5 meter uit zodat ik nog een meter opslag heb. Aangzien nog niet met de tuigen gevist heb kan ik van de lijn die ik overhoudt nog een paar korte tuigen maken van 2,5 meter lengte.

    Aangezien de Bladderswijk diep viswater en ik mijn huidige hengel de lijn zo lang maak als 5 hengeldelen, vraag ik mij af of iemand kan zeggen hoe diep het op 9 - 9,5 meter is.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    #2
    Ik zie net dat Vlemmix een aantal hengels opruimt waaronder de Nexave CX Allround 1150 van Shimano van 329 euro voor 175 euro. Er is nog 1 voorradig in Steenwijk.

    Is dit een goede hengel? Of zal dit een overjarig model zijn wat ze opruimen?
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • Amadeus
      Knoeit wat aan het water.
      • 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

      #3
      Medio maart/april is er in groningen de hengelsportbeurs.
      Kun je je rustig orienteren en diverse stokken even in de hand houden om te voelen.
      De shimano is ook een mooie stok, maar ja dat vindt ik van de spro ook.
      Je moet niet impulsief van een plaatje af gaan kopen, of uitgaan van een mening van een ander.
      Je moet de stok zelf in de hand houden en voelen, vandaar dat ik dus ook de beurs benoemde.
      Belangrijk vind ik dan ook de volgende vragen;
      Wat wil ik, waarvoor benodigt en welks budget.
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

      Reageer

      • Quido
        pink floyd
        • 30-10-2007
        • 1509
        • Winschoten

        #4
        las op de site van excelsior dat de beurs niet doorging, zou jammer zijn, vond het altijd wel leuk om heen te gaan.
        groeten quido


        http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

        Reageer

        • Bruins
          vang ook wel eens wat
          • 04-02-2008
          • 174
          • Hoogezand

          #5
          [QUOTE=Amadeus;135836]Medio maart/april is er in groningen de hengelsportbeurs.


          Deze beurs gaat niet door!!

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #6
            Oh?
            Gosh, dat is een domper.
            Nee, dat wist ik niet.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            • willie
              Sportvisser
              • 03-12-2005
              • 626
              • wijhe

              #7
              al weer niet

              gr. wilfried

              Reageer

              • Rolla
                Allroundvisser
                • 03-05-2009
                • 2326
                • Ter Apel

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                Medio maart/april is er in groningen de hengelsportbeurs.
                Kun je je rustig orienteren en diverse stokken even in de hand houden om te voelen.
                De shimano is ook een mooie stok, maar ja dat vindt ik van de spro ook.
                Je moet niet impulsief van een plaatje af gaan kopen, of uitgaan van een mening van een ander.
                Je moet de stok zelf in de hand houden en voelen, vandaar dat ik dus ook de beurs benoemde.
                Belangrijk vind ik dan ook de volgende vragen;
                Wat wil ik, waarvoor benodigt en welks budget.
                Ik wil waarschijnlijk donderdagavond even de hengelsportzaak bezoeken om wat stokken te bekijken en te voelen. Ik heb geen ruim budget (± 150 euro) dus de keus zal enigzins beperkt zijn. De hengel zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor het vissen op voorn, brasem en zeelt. Ik zat zelf te denken aan 9.50 meter, maar ik las in een ander topic dat 11.50 meter werd aangeraden.

                Daarnaast wil ik wel een hengel waar extra topsets bij te krijgen zijn en een cuppingkit lijkt mij ook handig, maar ik zal eens kijken wat mijn winkelier heeft.
                Vaste stok | Match | Feeder

                Reageer

                • Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

                  #9
                  Bij Voorhuis in Albergen verkopen ze nog steeds Shimano stokken voor de helft van de prijs. Goedkoper krijg je ze niet in NL.
                  Carpe Diem

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #10
                    Ik zelf vis al een tijd met een spro van 9.5 ( S6 ), lekker dun en licht.
                    Heb sedert een paar maand ook een shimano van 11,5 ( kon ik goedkoop aankomen ).
                    Maar de transportlengte weerhoud mij om hem mee te nemen, kreng is ingepakt 1,85.
                    Prachtige stok, maar met zo'n bos hout over mijn nek zie ik mij niet de kanten afsjouwen.
                    Mischien voor in de zomermaanden wanneer ik lange dagen maak aan het margriet.
                    Maar voor alsnog even niet....................
                    De cresta's zijn mooie stokken en betaalbaar, als je een pack koopt zit daar ook een extra topset bij.
                    Heb er zelf ook 2 topsetjes bij, 1 met elastiek en voor kort aan/onder de wal ééntje met "kikkers".
                    Voor deze stokken kan je ook terecht bij luppus in Winschoten, weet niet of de Ara ze in het asortiment heeft.
                    Deze laatste zal je in de eerste instantie wel Faps proberen te verkopen...............haha

                    Ook ik zat met deze dilema, en zag op ten duur door de bomen het bos niet meer.
                    Ik heb alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen, mede met behulp van dit forum.
                    En toen de stoute slippers aangetrokken en naar de beurs getogen en toen daar een paar stokken in de hand genomen.
                    Ondertussen was ik er al wel uit dat het Spro of Shimano werd, had ook niet echt een ruim budget.....nog steeds niet.
                    Mijn criteria was toen, licht, dun, strak en betaalbaar en bovenal mijn niet al te zachtzinnige werkwijze kunnen weerstaan.
                    Dat alles vondt ik terug in deze stok waar ik nu nog mee vis, doch moet ik er wel bij zeggen dat ik persoonlijk de randen van de bussen niet echt denderend vind, hier en daar beginnen ze wat af te chippen.
                    Van de shimano zijn de bussen wat robuuster uitgevoerd en bepaalde stukken in de losse delen zijn wat solider ( omdat je daar de stok dient vast te houden).
                    Ook voelt de Shimano wat steviger aan te aanzien van de Spro, maar is ook een keer zo dik en zwaar.


                    Over de lengte wil ik wel iets kwijt;
                    Tuurlijk wordt 11,5 aangeraden, maar ook de 14 meter wordt aangeraden en over niet al te veel tijd komen de 16 en de 18 meter stokken.
                    9,5 is afdoende voor witvis en voor jouw budget nog vollop keus.
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • eitcbv
                      Doe wat je goed dunkt!
                      • 24-12-2005
                      • 192
                      • nabij Steenwijk

                      #11
                      Amandeus,

                      Ik kan niks vinden op het internet van die hengelsportbeurs in Groningen dit jaar ergen in maart/april ...........Ook op de site van http://www.hengelsportbeurzen.nl/ zie ik er niks van terug....
                      Is er dit jaar wel een hengelsportbeurs in Groningen? Hij is er niet elke jaar meende ik.

                      Groetjes,

                      Frans.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                      Medio maart/april is er in groningen de hengelsportbeurs.
                      Kun je je rustig orienteren en diverse stokken even in de hand houden om te voelen.
                      De shimano is ook een mooie stok, maar ja dat vindt ik van de spro ook.
                      Je moet niet impulsief van een plaatje af gaan kopen, of uitgaan van een mening van een ander.
                      Je moet de stok zelf in de hand houden en voelen, vandaar dat ik dus ook de beurs benoemde.
                      Belangrijk vind ik dan ook de volgende vragen;
                      Wat wil ik, waarvoor benodigt en welks budget.
                      Fishing is a way of life!!!

                      Reageer

                      • eitcbv
                        Doe wat je goed dunkt!
                        • 24-12-2005
                        • 192
                        • nabij Steenwijk

                        #12
                        Sorry..... net ver genoeg gelezen hij gaat dit jaar dus niet door sorry..........!!!!
                        Fishing is a way of life!!!

                        Reageer

                        • Rolla
                          Allroundvisser
                          • 03-05-2009
                          • 2326
                          • Ter Apel

                          #13
                          @Amadeus,

                          Dank voor de info. Dan blijf ik biij 9.50 meter en zal eens kijken wat de ARA in het assortiment heeft. Ik weet dat ze naast Faps de merken Shimano en Spro in het assortiment hebben. Hoe sta je tegen over Faps?
                          Vaste stok | Match | Feeder

                          Reageer

                          • Amadeus
                            Knoeit wat aan het water.
                            • 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

                            #14
                            Faps?
                            Zal kwalitatief wel goed zijn, maar prijs kwaliteit?
                            Vindt ze behoorlijk aan de prijs, terwijl het eigenlijk niets extra biedt.
                            Ik hou het liever bij de hengelsportmerken die ook rekening houden met een iets kleinere portemonee.
                            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                            Reageer

                            • Rolla
                              Allroundvisser
                              • 03-05-2009
                              • 2326
                              • Ter Apel

                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                              Faps?
                              Zal kwalitatief wel goed zijn, maar prijs kwaliteit?
                              Vindt ze behoorlijk aan de prijs, terwijl het eigenlijk niets extra biedt.
                              Ik hou het liever bij de hengelsportmerken die ook rekening houden met een iets kleinere portemonee.
                              Dan ga ik eens kijken naar de Spro Cresta serie of Shimano. Ik zoek iets wat goed is en betaalbaar voor een recreatievisser. Het moet wel leuk blijven.
                              Vaste stok | Match | Feeder

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎