Samentroepen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Vincent
    Newbie
    • 05-01-2003
    • 33

    Samentroepen

    Hallo,

    Ik weet niet hoe het verder in het land zit maar hier in West-Vlaanderen (Stasegem en Zwevegem) is er enkel vis te vangen onder of net naast de bruggen.
    Het is bijna een gevecht om s'morgens vroeg deze plekken te bemachtigen.

    Volgens sommige vissers zouden de Aalschovers daar iets mee te maken hebben, langs deze kanten duiken deze immers meer en meer op.

    Meningen of bedenkingen ????

    Veel koude visgroeten,

    Vincent
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    #2
    klopt vincent,ik ben net terug van een wedstrijd,3é in mijn sector!(3.300kg)
    in 3uur vissen.
    We hebben gevist in stasegem,aan de eerste brug hebben ze platte gevangen,
    maar in rij vang je ook voorn hoor,ik heb wel het laatste 3 kwartier stillgevallen(geen vers de vase meer),
    je moet constant bijvoeren met zuiver voer en vers de vase erbij!!!
    Maar in Zwevegem is het wel erger daar moet je onder de brug zitten om een vis te kunnen vangen,10 meter verder is het al gedaan met de beet!!!
    En,hij gaat niet weg van onder die brug!!!

    Greetings Mc.Queen!!!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!

    Reageer

    • benny
      dobbertjesvraagbaak
      • 09-12-2002
      • 383
      • omgeving Leuven(B)

      #3
      Hoi,
      Op de Leuvense Vaart in Tildonk van hetzelfde laken een broek.
      Vlak naast de brug vang je bakken vis, echter 50 meter er vanaf krijg je geen beet.
      Ook hier is de aalscholver de grote boosdoener.
      Ze jagen de vis op tot onder de brug, maar zijn zelf te schuw om tot daar te komen.
      Twee winters geleden vond ik het fascinerend hoe die drie aalscholvers aan hun maaltijd geraakten.
      Vorige winter stelde ik mezelf vragen dij die 20 vogels.
      Nu vraag ik me af waarom deze 66 !!! veelvraten nog steeds beschermd zijn.

      Benny


      [Gewijzigd door benny op zondag 23 februari 2003 @ 21:31]
      Vissen is NIET mijn hobby,
      Vissen is mijn leven!

      Reageer

      • cgs
        Newbie
        • 31-01-2002
        • 18

        #4
        Hallo,

        Het is bekend dat vissen reageren op predatie door roofvogels als aalscholvers. Geen onbekend verschijnsel. In een water waar ik regelmatig vis is er ook sprake van sterke samenscholing op beschutte plaatsen, waar aalscholvers moeilijk kunnen jagen.

        Oplossing voor dit probleem zou het aanbrengen van drijvende waterplanten en takkenbossen zijn... Ik heb wel een betere oplossing: iedere sportvisser een jachtgeweer geven!

        Nog een vraagje: is het probleem 's zomers ook aanwezig, of is de vis dan wel meer verspreid over het viswater?

        Groeten, cgs

        Reageer

        • Mc.Queen
          Sportvisser
          • 19-09-2003
          • 577

          #5
          Die beesten gewoon neerkogelen,en zeker geen problemen meer mee!!!
          Greetings Mc.Queen!!!
          Tot volgende Maandag!!!

          Reageer

          • benny
            dobbertjesvraagbaak
            • 09-12-2002
            • 383
            • omgeving Leuven(B)

            #6
            Dit weekend vernomen dat men vanaf dit jaar in Nederland ze mag schieten,weten onze noordelijke sportvrienden hier iets meer over?
            Ook werd er verteld dat 22000 exemplaren als schietschijf mogen dienen in Frankrijk.
            Misschien is het wel een Europees probleem.

            Benny
            Vissen is NIET mijn hobby,
            Vissen is mijn leven!

            Reageer

            • robson
              Banned
              • 30-12-2002
              • 289

              #7
              Dat zou echt prachtig zijn , hopelijk mogen we dat in Belgie ook doen , dan zijn we vlugger van die rotbeesten verlost ...
              ik neem alvast mijn zware pult mee .
              greetz ,
              Robson

              Reageer

              • Christ

                #8
                Hallo jagers.

                Waar zijn jullie nou helemaal mee bezig. Als je niks kan vangen dan krijgen nou de aalscholvers weer de schuld. Denken jullie nou echt dat die beesten de vis onder de brug jagen, mooi niet dus. De vissen zaten 50 jaar geleden in de winter al onder bruggen, stuiken, schepen, jachthavens, en onder alles wat een schuilplaats geeft.
                Lees het verhaal van veel vissers die nu niets kunnen vangen en het verhaal van Braakdaak die zoveel vis vangt maar wel in de haven. Die is wel blij met die aalscholvers als die beesten de vis de havens in drijft.
                Dadelijk als er weer planten groeien dan zit de vis weer overal en kan je overal weer vis vangen.
                Die vogels geven alleen maar problemen op vijvers waar kunstmatig vis uitgezet wordt maar op de grote plassen is er echt geen groot probleem.
                Laat je geweer nou maar gewoon thuis en bedenk maar iets anders als je vis wilt vangen.

                Die beesten afschieten gaat me veel ste ver.
                En van die beesten kan je nog iets leren want vissen kunnen ze beter dan welke visser dan ook.

                Aalscholvers hebben geen geweer nodig.

                Groetjes
                Christ.

                Reageer

                • jos.holl

                  #9
                  Een ding klopt wat Christ schrijft.
                  Swinters schuilt veel vis op donkere plekken.
                  Waarom weet ik niet.
                  Vlakbij waar ik woon is een we****** waar je zelden of nooit een Aalschover ziet.
                  Bij een pomp naar een sloot is een stuk met hout overdekt.
                  Voor mij de favoriete plaats om swinters kleine visjes te halen.
                  Niet vissen maar gewoon schepnet over de bodem en met een haal soms wel 500 kleine visjes in mijn net. Ik neem mee wat ik nodig heb om te snoekbaarzen en de rest kan weer terug.

                  Het gekke is altijd op de zelfde plaats in de winter op een donkere plek.

                  Jos

                  Reageer

                  • robson
                    Banned
                    • 30-12-2002
                    • 289

                    #10
                    ik weet dat die vogels er ook niets aan kunnen doen maar het is wel om zot te worden als je 1500kg vis zet ,dat je na de winter geen vis meer ziet of vangt , alleen nog dikke vette aasgolvers . :stress:

                    Reageer

                    • rudy vis
                      sportvisser
                      • 01-02-2003
                      • 656
                      • merelbeke

                      #11
                      Christ ik ben ook niet zo radicaal maar als je als club geld investeerd in visuitzettingen en na een paar weken zijn die lieve vogeltjes er mee weg.Sorry,er zijn leukere dingen hoor. vele groeten rudy

                      Reageer

                      • Jan Grijpstra
                        Sportvisser
                        • 09-10-2002
                        • 646
                        • Aalzum

                        #12
                        Heren...

                        Ik ben het met Christ en Jos eens.
                        Al die vis trekt naar stekken als bruggen toe omdat het water daar iets warmer zal blijven er is een zekere beschutting, en dat is belangrijk omdat vaak het water in de winter helderder is. Ook gaat de vis naar de brug oid toe omdat daar meer voedsel is te vinden. En dan is het een hele logische gedachte om te denken dat de aalscholvers de vissen ernaar toe duwen, maar dat is niet zo. De vis was er in de meeste gevallen eerder dan dat de aalscholver er op is begonnen te jagen.
                        Ik ben met jullie eens dat het een plaag begint te worden, maar om dan zoals Christ zegt de vogels meteen de schuld te geven van iets wat de vis al sinds mensenheugenis doet....
                        Em dan heb je nog zoiets als vis uitzetten in een afgesloten water terwijl je van het aalscholver- probleem op de hoogte bent, waar ben je dan mee bezig?

                        met vr gr
                        -------------------------------------
                        Groeten van Jan

                        Reageer

                        • Penno Pennenramp

                          #13
                          Hoi jongens

                          Ik hoorde laatst dat het Albertkanaal ook geterroriseert door aalscholvers

                          AFSCHIETEN DIE VOGELS

                          Groetjes

                          Reageer

                          • rudy vis
                            sportvisser
                            • 01-02-2003
                            • 656
                            • merelbeke

                            #14
                            Jan ik denk dat je het probleem onderschat.Voor een natuurlijk stromend water te vinden moet ik bijna een uur rijden.Waar ik woon zijn het allemaal vijvers.Je moet ook rekening houden met oudere vissers die geen auto hebben.Als er op vijvers geen vis gestoken word zullen er veel vissers afhaken.VEle groeten Rudy

                            Reageer

                            • kantvisser
                              Bart Van Peborgh
                              • 24-12-2002
                              • 837
                              • Koningskooikt

                              #15
                              Het aalscholver probleem is inderdaad een zeer groot probleem, zowel in vijvers als op kanalen en andere openbare viswaters, bij ons in de regio Lier is probleem zo groot geworden dat het bijna onmogelijk geworden om kileine vis uit te zetten, als er vis gezet word van minder dan een halve kilo zullen ze zeker gepakt worden door aalscholvers, alleen de grotere vissen blijven over, Zo is er een natuurgebied met veel hoge bomen en grote vijvers waar vroeger een massa vis zat, ik ging er als kind altijd vissen en vong daar voorn zoveel we wilden, in die tijd was daar geen enkele aalscholver te bespeuren, ik denk dat het ongeveer 8 jaar geleden is dat we de eerste aalscholver zagen, het jaar daarop zagen we er 2, een jaar later 6, enz. momenteel zijn ze niet meer te tellen, we hebben kladden zien vliegen van meer dan 100 vogels,de bomen hangen vol nesten van aalscholvers en er is geen enkel visje meer te vangen in die vijvers, gewoon leeggeroofd.Zelfs de proffesionele vissers klagen over aalscholvers, wij vragen altijd om brasem te leveren van ongeveer 700 a 800 gram, maar ze brengen de laatse jaren altijd vis van minimum 1.5kg en groter, deze vis kont van het ijselmeer en daar zou volgens de visboeren bijna geen kleine vis meer zitten vanwege de aalscholvers, er moet dus wel dringend iets aan gedaan worden of we kunnen in de toekomst onze geliefde hobby vergeten, wij hebben alles al geprobeerd om ze te verjagen maar zonder resultaat, het enige dat een beetje helpt is de vogels de loodziekte geven.

                              groeten van Kantvisser

                              Groeten van Kantvisser

                              Bart Van Peborgh
                              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                              Koning 2004

                              http://mokabe.be

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎