Feedertoppen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

    Feedertoppen

    Even iets over feedertoppen , Ik vis altijd op mijn Shimano feeders , met carbontopjes van shimano, Toppen een van de belangrijkste zo niet het belangrijkste deel van je feeder, daar gaat het om. Nu kwam ik vanmorgen in gesprek met een paar goede wedstrijd vissers, en het gesprek ging op een gegeven moment over topjes. Ik had het over mijn shimano carbontoppen waar ik mee viste, die waren volgens hun veel te hard, je kan beter glasvezel topjes nemen zeiden ze. Een zei ,ik maak ze altijd zelf , ik zoek een paar goede glasvezel toppen, en maak daar zelf de ogen op, zo krijg ik topjes zei hij , waar ik het liefst mee vis. Toen ik vroeg waar hij de kale topjes dan kocht , kreeg ik daar een beetje een vaag antwoord op . Wat zijn nu volgens jullie , de fijnste topjes. Drennan , Shimano. ......... Carbon of Glasvezel.

    Gerard
    Groeten van Gerard Elsing
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Lijkt me een beetje vergezocht. Er is niks mis met fabriekstips.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • Jakob
      <*{{{{><(
      • 06-03-2007
      • 1870
      • Staphorst

      #3
      Zowel Drennan als Smimano hebben allbei hele goeie tips, dus absoluut niks mis mee. Het probleem met zelf bouwen is dat je ze snel te zwaar bouwt, 2 draadjes te veel wikkelen en je verstoord de mooie balans van een tip al.

      Je kan zat goeie tips zonder ogen kopen, maar je bent wel 3 uur onder de pannen om 1 tip te maken en meestal wordt dit een gedrocht, ik spreek uit ervaring en ik heb al heel wat hengels zelf gebouwd. Tips heb ik 1 keer zlef gedaan en toen een hele goeie tippenbouwer gezocht.

      Reageer

      • preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen
        • 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

        #4
        Precies, ik denk niet dat je een betere (lees onbreekbare en gevoeligere) blanco-tips vindt als de nieuwe Shimano Taftec-tips en dan moet je ook nog superbehendig zijn in het afbouwen.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

        Reageer

        • ghelsing
          Frequent aanwezig
          • 20-03-2004
          • 245
          • Vleuten

          #5
          Maar wat voor voordelen of nadelen , heeft nu een Carbon top ten opzichte van een Glasvezeltop

          Gerard
          Groeten van Gerard Elsing

          Reageer

          • henkus
            Met enige kennis...
            • 23-12-2008
            • 457
            • hoogmade

            #6
            Carbontoppen zijn stijver/stugger dan glasvezel.

            Als het nagenoeg niet waait en stroomt is het veel lichter voor de vis om een glasvezeltop krom te trekken, hij voelt minder weerstand

            Nadeel is dat bij wat meer golfslag de top meer gaat meedeinen met het water, waardoor je weer minder goed aanbeten ziet. ook wanneer het flink waait kan het vervelend zijn, een carbon top heeft dan mijn voorkeur.
            natuurlijk zijn er ook heel zachte carbontoppen, en die reageeren dan ook bijna hetzelfde, een glastop is vaak echter iets dikker waardoor hij iets beter te zien is, maar e.e.a. is dus vaak persoonlijke voorkeur


            Als je zelf toppen gaat bouwen, de truc is secondenlijm en krimpkous, eerst de top passend maken op de hengel, hengel en top uitleggen en de nog losse oogjes verdelen over de lengte van de top (de rest van de hengel geeft netjes het verloop in afstand weer) aftekenen met een viltstift waar ze moeten komen.
            Krimpkous voorbij je markering schuiven, oogje vastlijmen met secondenlijm, krimpkous terugschuiven en verwarmen.

            Afwikkelen en aflakken kan wel maar is met die kleine oogjes een monniken werk.

            Reageer

            • Tom Meertens
              Feedervisser
              • 05-12-2008
              • 182
              • Philippine

              #7
              Zelf topjes bouwen is goed te doen , maar dan moet je hiervoor wel het juiste materiaal hebben .
              Ik maak regelmatig carbon en glastopjes voor de feeder .
              Je begint met de top op de juiste lengte te maken aan de dunste kant , dit gaat namelijk bepalen hoe je topje gaat buigen .
              Dus bv 1,1/2 of 2 oz daarna maak je de top op de gewenste lengte door de dikke zijde af te slijpen .
              Deze zijde maak je pas in je hengel .
              Daarna bepaal je de plaats waar je de oogjes wilt zetten ( vergeet ook niet naar de zachte kant van je top te kijken anders staan later als je topje buigt de oogjes aan de zijkant ) .
              Met secondenlijm kun je de oogjes op de gewenste plaats zetten .
              Vervolgens is het een kwestie van wikkelen .
              Hier gebruik ik een traag draaiend elektromotortje voor .
              Daarna lakken met 2 componenten ( voorzichtig verwarmen met de aansteker zodat deze mooi uitloopt ) .
              En als laatste een mooi fluoricerend kleurtje onder je top oogje .
              Het is precisie werk maar zeker te doen en dan maak je ze zoals je zelf wil .

              mvg Tom .

              Reageer

              Working...
              😀
              😂
              🥰
              😘
              🤢
              😎
              😞
              😡
              👍
              👎