onderlijntjes maken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Henso
    Met enige kennis...
    • 14-12-2002
    • 490
    • Hoogezand

    onderlijntjes maken

    ik maak zelf altijd mijn onderlijnen,
    maar nu gebeurt het wel dat ik mijn haak verspeel omdat ik deze niet goed heb vast geknoopt, vooral bij 8 en 10/100.
    ik trek blijkbaar de lijn niet stevig genoeg aan, en als je dan een vis aan de haak krijgt, is het enigste wat je vangt een sneue neus, omdat de haak weer eens is verdwenen.
    wie weet het trucje zodat ik en de haak niet verspeel, en de snoer niet door midden trek.
    groetjes. Henso

    Groetjes Henk


    KANJER KAMPIOEN 2013
    2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌
  • snijers
    Newbie
    • 26-12-2002
    • 41

    #2
    Zorg er wel voor wanneer je je knoop dichttrekt
    dat je draad aan de juiste kant ligt van de haak!!!
    Er hangt aan het steeltje van de haak een lipje.Wel dit lipje moet altijd wegwijzen van de draad.Anders kan de vis uw draad beschadigen bij het drillen.Hij kan uw draad doorsnijden met dat lipje.

    Reageer

    • jos.holl

      #3
      Ja wat Snijers zegt is een must.
      En als je de juiste knoop gebruikt en geschikt angeltje hoef je helemaal niet hard aan de snoer te trekken.
      Wat ik ook wel eens doe om heel weinig uitstekende draad te hebben.
      Dan druk ik alles goed samen tussen twee vingers en brand met mijn sigaret het laatste puntje een beetje weg.
      Er komt dan door de warmte een klijne verdikking aan het uiteinde en heb je nog minder risico dat hij los gaat.
      Groetjes Jos

      Reageer

      • champ
        Newbie
        • 26-12-2002
        • 20

        #4
        Hey,

        Er bestaan in de hengelsportzaak nochtans handige toestelletjes om haken zonder problemen aan te zetten.

        Ik gebruik altijd een zwart buisvormig toestelletje. Niet duur en mijn haken staan er altijd goed aan.

        Het is niet dat ik geen haken met de hand kan aanzetten maar voor de kleine maatjes is het wel uiterst gemakkelijk.

        Groetjes

        Reageer

        • robson
          Banned
          • 30-12-2002
          • 289

          #5
          Yep ,
          Wat champ zegt , klopt ook , die hakenaanzetters zijn van matchman en kan je normaal in elke winkel krijgen , ze kosten maar tussen de 4€ en de 7€ en zijn heel effectief .
          toch gaat het nog altijd sneller met de hand maar dat is echt een kwestie van oefening en natuurlijk ook goed zicht , mijn vader heeft er al meer moeite mee en heeft vroeger wel 50 onderlijntjes per dag gemaakt met de hand .
          groetjes

          Reageer

          • Penno Pennenramp

            #6
            SENSAS heeft het ultieme apparaatje om onderlijnen perfect op maat te maken en stevig vast te maken
            Kijk maar in de nieuwe catalogus of vraag ff bij u winkelier

            groetjes

            Reageer

            • Mc.Queen
              Sportvisser
              • 19-09-2003
              • 577

              #7
              Hoi iedereen,
              Ik gebruik ook zo'n zwart systeempje,
              en ik heb zelf iets geknutseld,op een
              plankje,en mijn zwart spulletje in een blokje,met een gat ingeboord van 14mm.
              zodat het kan ronddraaien,en aan de andere kant een systeem met een spil dat ik kan verschuiven op verschillende afstanden,zo maak ik een +/- 50 tal onderlijntjes in een uur tijd,vergeet wel niet een beetje speeksel aan de knoop te doen (zéér belangrijk)!!!
              Greetingskes Mc.Queen!!!
              Greetings Mc.Queen!!!
              Tot volgende Maandag!!!

              Reageer

              • Guus Leer
                Newbie
                • 28-01-2003
                • 6

                #8
                Het loslaten van de haak kan voorkomen worden door de wikkeling te zekeren met wat secondenlijm. Druppel secondelijm op een harde ondergrond. De punt van een speld in de druppel steken en daarmee de wikkeling aanstippen.

                Om de wikkeling goed aan te kunnen trekken gebruik ik wat van die speciale vloeistof om topelastiek te smeren (werkt ongeveer op dezelfde manier)

                Groeten
                Guus

                Reageer

                • Mc.Queen
                  Sportvisser
                  • 19-09-2003
                  • 577

                  #9
                  Tast die secondenlijm het nylon niet aan???
                  Mc.Queen!!!
                  Greetings Mc.Queen!!!
                  Tot volgende Maandag!!!

                  Reageer

                  • rikkie1
                    Frequent aanwezig
                    • 09-01-2003
                    • 161

                    #10
                    Ik heb dit probleem ook wel eens en zeker als ik met een onderlijn van 8 of 10/100 vis. Wat mij ook opvalt is dat dit steeds gebeurt bij een gepikkelde brasem of een karper. De verklaring voor het loskomen van de haak is (denk ik)dat de verbinding draad-haak op dat moment de zwakste schakel is. De lussen zijn verbonden door een lus-lus verbinding en de knoop in de lus is er één met twee draden, de knoop op de haak daarentegen gebeurt met een enkele draad. Een antwoord op je vraag kan ik je niet geven, maar wat Mc.Queen vertelt over er wat speeksel opdoen kan wel eens de tip zijn. De draad zal hierdoor beter schuiven en de knoop is hierdoor vaster(ik ga dit zeker proberen)

                    Hey Mc.Queen,
                    Ik ben wel geintresseerd in jouw opstelling. (ik heb ook zo'n zwarte haakaanzetter)

                    Groeten

                    Rikkie



                    [Gewijzigd door rikkie1 op dinsdag 28 januari 2003 @ 19:05]
                    Don\'t worry be happy

                    Reageer

                    • snijers
                      Newbie
                      • 26-12-2002
                      • 41

                      #11
                      Hoi Rikkie,
                      Je zegt dat dit gebeurd wanneer je vis gepikkeld is.Ik denk niet dat een beetje speeksel zal helpen dit probleem te voorkomen.Wanneer een vis niet gehaakt wordt in zijn lippen dan heeft die vis zijn volle kracht om weg te zwemmen.En als dit om serieuze brasem of karper gaat dan mag je er zeker van zijn dat uw 10/100 of 8/100 niet voldoende zullen zijn om deze vis te drillen.
                      En als je constant gepikkelde vis vangt dan dien je toch eerst aan iets anders te werken.
                      Groetjes Snijers

                      Reageer

                      • Mc.Queen
                        Sportvisser
                        • 19-09-2003
                        • 577

                        #12
                        Hoi iedereen,dit speeksel helpt zeker en vast,je kan ook wel een potje met water bij jou zetten,want iedere keer met die vinger in de mond en dat speeksel is wel wat vies hé!
                        Maar dit moet je ALTIJD DOEN!!!
                        Als ik breek is het nooit aan de knoop van de haak...Dus...!!!
                        En ik maak altijd 9 omwentellingen!
                        Ik niet hé...,wel voor de knoop te maken!!!
                        Succes en greetings Mc.Queen!!!
                        Greetings Mc.Queen!!!
                        Tot volgende Maandag!!!

                        Reageer

                        • jos.holl

                          #13
                          Hallo.

                          Kun je niet wat van dat speeksel in een potje doen en mij toe sturen lijkt me wel handig om bij te hebben.

                          Jos. :eureka: ke: :joehoe:

                          Reageer

                          • Mc.Queen
                            Sportvisser
                            • 19-09-2003
                            • 577

                            #14
                            Geef maar je adres,voor dat Belgisch speeksel,k'moet er wel nog wat hebben voor mij ook hé!!!
                            Mc.Queen!!!(N.V."SPEEKSEL").
                            Greetings Mc.Queen!!!
                            Tot volgende Maandag!!!

                            Reageer

                            • robson
                              Banned
                              • 30-12-2002
                              • 289

                              #15
                              Je ziet wij Belgen zijn toch echte comercanten he ...

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎