12 tellen voor een korf van 100gr op de bodem ligt

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • arno/justin
    Komt net kijken
    • 16-10-2007
    • 86
    • haarsteeg

    12 tellen voor een korf van 100gr op de bodem ligt

    Vandaag toch eeen poging gewaagd om aan de maas te gaan vissen bij bokhoven.
    Het is een buitenbocht met veel keien,ook op het droge.Een 100gr korf deed er 12 tellen over om de bodem te bereiken.In het begin was het wel te doen maar later rolde de 100grams korf met ankers toch nog door.
    Toch nog 2 vissen geland en 2 verspeeld.Het is me niet alles tegen gevallen.
    Hoe diep kan het dan zijn bij 12 tellen voor een 100grams korf?




    groet Arno
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen
    • 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

    #2
    Aardig diep denk ik zo. Op de Maas zit ik meestal op een seconde of 6. De meningen over de zinksnelheid zijn verdeeld. Veel interessanter is het om het bodemverloop met tellen in kaart te brengen.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

    Reageer

    • Robin
      Vaste stok & Feeder
      • 26-11-2006
      • 490
      • Meerssen

      #3
      Niet vergeten dat de korf schuin naar beneden zal afzinken door de harde stroming.
      groetjes Robin

      "De beste tijd moet nog komen"

      Reageer

      • arno/justin
        Komt net kijken
        • 16-10-2007
        • 86
        • haarsteeg

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Robin
        Niet vergeten dat de korf schuin naar beneden zal afzinken door de harde stroming.
        Dat is precies wat er gebeurde.En de korf komt een flink stuk na je toe.



        groet Arno

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Dat schuin afzinken probeer ik te voorkomen door een gecontroleerde daling. Hengel ver naar achter houden en vervolgens rustig mee geven. Voordeel is dat er dan een bocht in de lijn komt wat de stroomdruk vermindert.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Jakob
            <*{{{{><(
            • 06-03-2007
            • 1870
            • Staphorst

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door arno/justin
            Dat is precies wat er gebeurde.En de korf komt een flink stuk na je toe.



            groet Arno


            Bij 12 tellen nog geen meter

            Reageer

            • SvVoorden
              Sportvisser
              • 26-07-2002
              • 747
              • Woerden

              #7
              Dat stuk Maas is inderdaad erg diep.
              Ik zou in deze tijd een ander stuk proberen. Bij het chauffeurscafe Treurenburg kun je op de rotonde ook naar recht de dijk op richting Empel. Hier kun je op een paar plaatsen aan de Maas komen en daar is het minder diep. Ook bij Maren Kessel heb je een goed stuk. Voor Maren Kessel de dijk op en na 500 m naar beneden rijden naar de Maas (NIET het weiland in rijden!!) Die is een topstuk in het voorjaar.

              Net als Preston freak zegt. Ik houd inderdaad de hengel altijd omhoog tot de korf de grond raakt en leg deze dan pas op de steun. Door de bocht in de lijn kun je veel makkelijker je korf op de plaats houden. Dit scheelt echt een stuk, zeker met de afvoer van die moment.

              Ik ga volgende week denk ik weer eens die kant op, kijken of er nog vis te vangen is.
              Sjaak van Voorden

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                Dat stuk Maas is inderdaad erg diep.
                Ik zou in deze tijd een ander stuk proberen. Bij het chauffeurscafe Treurenburg kun je op de rotonde ook naar recht de dijk op richting Empel. Hier kun je op een paar plaatsen aan de Maas komen en daar is het minder diep. Ook bij Maren Kessel heb je een goed stuk. Voor Maren Kessel de dijk op en na 500 m naar beneden rijden naar de Maas (NIET het weiland in rijden!!) Die is een topstuk in het voorjaar.

                Net als Preston freak zegt. Ik houd inderdaad de hengel altijd omhoog tot de korf de grond raakt en leg deze dan pas op de steun. Door de bocht in de lijn kun je veel makkelijker je korf op de plaats houden. Dit scheelt echt een stuk, zeker met de afvoer van die moment.

                Ik ga volgende week denk ik weer eens die kant op, kijken of er nog vis te vangen is.
                De afgelopen maand had ik 2 wedstrijden bij Alem (overkant Maren Kessel) en de vangsten vallen niet tegen. De 1e keer had ik 33 kg, de 2e keer 22 kg, omdat de stroming van de laatste keer (500m3) het lastig maakte, maar goed.. ben er 2x 2e mee geworden. Je hoeft in deze tijd van het jaar ook niet al te ver te gooien, om de dikke platten en windes te vangen.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • arno/justin
                  Komt net kijken
                  • 16-10-2007
                  • 86
                  • haarsteeg

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                  Bij 12 tellen nog geen meter
                  Ik had de indruk dat mijn korf toch een stuk dichterbij kwam te liggen.
                  Het kan ook gezichtbedrog geweest zijn.



                  groet Arno

                  Reageer

                  • arno/justin
                    Komt net kijken
                    • 16-10-2007
                    • 86
                    • haarsteeg

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                    Dat stuk Maas is inderdaad erg diep.
                    Ik zou in deze tijd een ander stuk proberen. Bij het chauffeurscafe Treurenburg kun je op de rotonde ook naar recht de dijk op richting Empel. Hier kun je op een paar plaatsen aan de Maas komen en daar is het minder diep. Ook bij Maren Kessel heb je een goed stuk. Voor Maren Kessel de dijk op en na 500 m naar beneden rijden naar de Maas (NIET het weiland in rijden!!) Die is een topstuk in het voorjaar.

                    Net als Preston freak zegt. Ik houd inderdaad de hengel altijd omhoog tot de korf de grond raakt en leg deze dan pas op de steun. Door de bocht in de lijn kun je veel makkelijker je korf op de plaats houden. Dit scheelt echt een stuk, zeker met de afvoer van die moment.

                    Ik ga volgende week denk ik weer eens die kant op, kijken of er nog vis te vangen is.
                    Ik had ook zitten denken aan heusden bij vroegere jonker fris en of doeveren.



                    groet Arno

                    Reageer

                    • arno/justin
                      Komt net kijken
                      • 16-10-2007
                      • 86
                      • haarsteeg

                      #11
                      @SvVoorden

                      Net als Preston freak zegt. Ik houd inderdaad de hengel altijd omhoog tot de korf de grond raakt en leg deze dan pas op de steun. Door de bocht in de lijn kun je veel makkelijker je korf op de plaats houden. Dit scheelt echt een stuk, zeker met de afvoer van die moment.



                      Moet ik dan ook de werpafstand vergroten middels de lijnclip om zodoende toch de juiste visafstand te bereiken?




                      Groet Arno

                      Reageer

                      • Jakob
                        <*{{{{><(
                        • 06-03-2007
                        • 1870
                        • Staphorst

                        #12
                        Als je zo vist als Sjaak omschrijft en dat doe je zoals je schrijft is dat nergens voor nodig om je visafstand te vergroten. Op de manier zoals omschreven komt je korf na het afzinken schat ik rond de 70 cm dichterbij te liggen. Als het goed is heb je de afstand met proefworpen al bepaald, als je ergens een talud vind een meter er achter, hengel op de steun en dan de lijn achter de clip, ben je verzekerd dat je altijd op de goede plaats vist en dan is het ook nit erg als je een keer een meter links of rechts van de voerplek terecht komt, levert vaak extra vis op, ik gooide soms expres een meter of 3 stroomopwaarts.

                        Reageer

                        • preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen
                          • 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

                          #13
                          De afstand blijft hetzelfde, we bedoelen de manier waarop je de korf opvangt. Je houdt de hengel recht om de korf op te vangen, als de korf op halve diepte is begin ik iets mee te geven tot de hengel op de steun ligt. Je zult zien dat de top eerst ontspannen is, vervolgens kromt de top zich iets als de stroming de druk op de lijnbocht opvoert.

                          Met een bocht in je lijn heb je dus minder stroomdruk, dat komt omdat er op een strakke lijn stroomdruk staat loodrecht op de gehele lijn, bij een bocht loopt het begin en einde van de lijn vrij parallel aan de stroming en heb je dus minder druk.

                          Met een bocht kun je al iets lichter vissen, maar je moet een korfgewicht kiezen dat net blijft liggen. Nu komt het, als de vis het aas pakt zal de korf door een vergrootte druk in beweging komen en zal de vis zichzelf haken. Dit is vaak te zien aan een terugverende top.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                          Reageer

                          • arno/justin
                            Komt net kijken
                            • 16-10-2007
                            • 86
                            • haarsteeg

                            #14
                            Bedankt mannen.
                            Ik zal het eens gaan toepassen die tips van jullie.
                            Oefening baart kunst is in deze wel van toepassing.


                            groet Arno

                            Reageer

                            Working...
                            😀
                            😂
                            🥰
                            😘
                            🤢
                            😎
                            😞
                            😡
                            👍
                            👎