Dobbermontage

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Edwin1974
    Newbie
    • 07-08-2009
    • 11
    • Purmerend

    Dobbermontage

    Wie o wie weet dit? Normaal als ik een dobber op mijn lijn bevestig, dan zit er ook aan de bovenzijde van de dobber een oogje waar de lijn doorheen gaat. Echter, ik ben in het bezit van een Albatros dobber waar geen bevestiging aan de bovenzijde van de dobber zit, met als gevolg dat ik de dobber met geen mogelijkheid rechtop in het water krijg. Er zit op deze dobber ook geen klemsysteem voor de lijn, zodat hij ook niet op diepte is te zetten Wie kan mij op weg helpen hoe ik deze dobbermoet gebruiken?

    Alvast bedankt voor de tips!

    Edwin
  • lolo
    Geniet maar niet met mate
    • 01-05-2003
    • 3873
    • Weesp

    #2
    Even op zoek naar plastic ringetjes die je over je antenne kan schuiven en ook over je onder antenne .
    Eigenlijk de al oude dobbermontage .
    Je kunt ook een siliconenwartel aan de onderkant monteren wat er bij de match dobbers gebruikt wordt .
    Even googelen op het www en met optie geven alleen plaatjes dan zul je vinden wat je zoekt.
    Of even naar een goede hengelsportzaak gaan die mensen willen je vast wel een of ander laten zien .
    Groetjes
    Johnny

    Match
    Feeder
    Stok

    Reageer

    • Bronco
      Newbie
      • 25-06-2009
      • 23
      • Almere

      #3
      Edwin, ik weet niet hoe dik de antenne is, maar kun je niet een stukje siliconenslang gebruiken die je over de antenne en de lijn schuift? Een stukje van een milimeter of 2 is waarschijnlijk al voldoende.

      Reageer

      • Edwin1974
        Newbie
        • 07-08-2009
        • 11
        • Purmerend

        #4
        Dank jullie wel voor de reactie's. Ik zal idd op zoek gaan naar siliconen-ringetjes/slang om eroverheen te schuiven. De antenne is vrij dik, dus het zal geen probleem zijn om iets te vinden dat goed zal klemmen. Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat ze deze dobbers verkopen zonder dat deze ringetjes erbij zitten, of zie ik dit fout!?

        Anyway, ik kan weer verder en ben blij met jullie hulp!

        Groeten, Edwin

        Reageer

        • preston-freak
          wedstrijd, specimenvissen
          • 12-04-2008
          • 1834
          • Oss

          #5
          Euh sorry hoor, maar waarom niet gewoon een goeie/normale dobber gebruiken, in plaats van lopen emmeren met silliconenslang. Je hebt dus ook andere dobbers en anders heb je voor 2.50 een nieuwe. Meestal ziijn de bovenantennes niet gemaakt om de krachten op te vangen.
          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

          Reageer

          • Edwin1974
            Newbie
            • 07-08-2009
            • 11
            • Purmerend

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
            Euh sorry hoor, maar waarom niet gewoon een goeie/normale dobber gebruiken, in plaats van lopen emmeren met silliconenslang. Je hebt dus ook andere dobbers en anders heb je voor 2.50 een nieuwe. Meestal ziijn de bovenantennes niet gemaakt om de krachten op te vangen.
            Je hebt daar wel een punt hoor, maar het is een mooie nieuwe dobber waarvan ik het zonde vind om hem niet te gaan gebruiken... enne we blijven toch Nederlanders hè!?

            Als het niet gaat werken met de siliconen dan houdt het op, maar we gaan het toch maar even proberen.

            Edwin

            Reageer

            • mrsoso
              Newbie
              • 02-09-2013
              • 4
              • Koog aan de Zaan

              #7
              Zucht

              Aan allen die dit correcte antwoord ooit nog eens lezen.

              Helaas zijn deze vragen en vooral de antwoorden zeer tekenend voor deze tijd.

              De dobber die je niet goed hebt bekeken toen je hem kocht, is een dobber welke op de onderkant wordt gevist. Hiervoor heb je een "stuikje" nodig die tussen het topeind en je dobber op het garen wordt geplaatst. Dit stuikje is een verschuifbare knoop welke meer richting topeind geschoven kan worden om dieper te kunnen vissen, danwel meer naar de dobber geschoven kan worden om ondieper te kunnen vissen. Een op de onderkant geviste dobber heeft vele voordelen; als je aanslaat tijdens een aanbeet zal dat bijna altijd onder een hoek van 90 graden ten opzichte van je dobber zijn, waarbij je het bovenste oogje maximaal belast, welke vaak na verloop van tijd uit de dobber geramd wordt. Door dit oogje geheel weg te laten wordt de dobber vele malen minder belast doordat deze als het ware alleen maar "onderuit" getrokken wordt. Bij het inhalen blijft de antenne bij een traditionele dobber richting topeind wijzen en pikt daardoor allerlei drijvende voorwerpen of plantenresten op of blijft in een rietkraag hangen wat vaak weer leidt tot breuk van de antenne. Een op de onderkant geviste dobber heeft verder als voordeel dat deze bij een geringer gewicht dan normaal benodigd zou zijn, reeds gaat staan, waardoor je bij bijvoorbeeld snoekvissen op afstand meer dobber boven water zult zien staan of zwaarder kunt vissen.
              Ik zelf vervaardig de stuiken altijd zelf van 0.35mm garen van goedkope prutkwaliteit. Met een rolletje van 100 meter doe je gegarandeerd je hele leven. De knoop die je hiervoor gebruikt is gelijk aan de knoop welke je gebruikt om een witvishaakje met bled aan je lijn te slaan. Je vervangt de haaksteel gewoon door je (opgespannen) vislijn. Mensen die dit niet kunnen (999 van de 1000 tegenwoordige vissers dus) Kunnen een naald met voorgeknoopte stuikjes bij de hengelsportzaak kopen welke veelal van rood garen zijn gemaakt. Je steekt dan je garen door het oog van de naald en schuift zo één stuikje op je garen, waarna je het garen weer door de naald terugtrekt (en het stuik(knoop)je ligt aantrekt). In de meeste gevallen is dit stuikje te klein en zul je een kraaltje met een heel klein gaatje erbij moeten kopen zodat de kraal mede de stuik wordt. Dit heb je niet als je ze zelf knoopt van 35-honderdste en zo'n kraal die een eigen leven leid op je garen kan ook gemist worden als kiespijn.

              MrSoso

              Reageer

              • fisscherman
                Met enige kennis...
                • 23-03-2013
                • 381
                • apeldoorn

                #8
                helemaal goed.
                jean.

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎