Hengelsportjournalistiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Foxdonut
    I have a bream!
    • 09-04-2010
    • 1237
    • Gro

    Hengelsportjournalistiek

    Hallo mede-vissers!

    Ik wilde graag het graag in deze topic hebben over hengelsportjournalistiek en dan met name voor de witvissers. Zoals jullie allemaal weten is er een breedt scala aan bladen en websites waar de witvisser zich op de hoogte kan houden van de laatste ontwikkelingen op wedstrijdgebied en witvistechnieken.

    Zo ben ik ook een van deze volgers van deze media. En ook ik ren bijvoorbeeld ook getrouw naar mijn plaatselijke kiosk in Groningen om een Witvistotaal te bemachtigen. Maar om toch een beetje kritisch te blijven kan ik dit keer met recht zeggen dat de afgelopen WK-editie me ontzettend teleur heeft gesteld. Het leek wel of de heren journalisten en redacteuren deze keer niet de energie hadden om een goed product neer te zetten. En dat terwijl het magazine toch een 6 euro 60 kost.

    Welnu wat kreeg men deze keer voor die prijs? Bij het omslaan van pagina 12 kom ik tot mijn verbazing terecht in een heus stripverhaal. Even knipperen maar het staat er toch echt, compleet met tekstballon en al. Afijn een impressie denk ik nog, maar wat mij schertst mijn verbazing. Foto's van zittende mensen, toeschouwers met fototoestel, politieagenten, zuur kijkende coaches, mobiele toiletten en mensen die een wedje met elkaar leggen wie ongetwijfeld zijn vak zal gaan winnen op de wedstrijddag.

    Uiteraard je kan dit allemaal plaatsen, dat geeft ook niet omdat het allemaal indirect te maken heeft met de sfeer en setting van het afgelopen wk in Almere. Maar graag had ik zelf wat meer willen zien over de toppers, hun tactieken, het materiaal. Geen topset meer tegenwoordig die buiten het bereik van de welwillende tele-lens van een spiegelreflex camera verstopt kan worden. Wat doen de toppers nu zo anders dan mij, een met alle respect minder professionele huis-tuin en keuken wedstrijdvisser? Helaas ik zal blijven gissen.

    In de daarna volgende edities wordt druppelsgewijs nog eens teruggekomen op het laatste, wat de pijn althans een beetje verzacht.

    Maar het gekke is dat ik het afglijden van het niveau toch iets wat we vaak zien, of het nu in de witvis totaal is, op matchfishing.nl, of in de beet. Ik weet dat het moeilijk is elke keer vernieuwend en kritisch over het wit- en wedstrijdvissen te schrijven. En lang niet alle artikelen hebben evenveel 'appeal' tot iedereen. Dat ligt ook niet binnen de mogelijkheden wanneer je een breedpubliek zal moeten aanspreken, op dat moment zul je keuzes moeten maken.

    Maar toch stelt het me af en toe teleur als ik op matchfishing.nl (waarom is het geen wedstrijdvissen.nl gebleven?) moet lezen over een beursbezoek met notabene allerhande noviteiten in onze o zo mooie vissport waar alleen maar gereviewed wordt over de bijzaken zoals de rit er naar toe, de parkeerplaats, wie je daar allemaal een handje hebt gegeven(wat dat betreft zie ik geen of weinig toegevoegde waarde in rubrieken als vissen met wisse)! Of over dat de mc donalds gratis wifi heeft, of dat de auto andermaal niet wilde starten. En dit alles in een setting die doorspekt is van jarige hengelsportzaken, kortingsacties en knipperende banners.

    Ik vraag me dan vaak ook af of we dan de essentie van het vissen zijn verloren of dat de zogeheten 'formule' van een dergelijke site of witvisblad niet klopt. Ik zie heel veel verschil met zegge een angling times in engeland, die zaken wel op een professionele manier neerzet. Vaak inclusief een mooie video met uitleg en tekst.

    Ik ben benieuwd naar jullie mening!
    Aangepast door Foxdonut; 14-05-2010, 09:34.
    Groet,

    Foxdonut


    www.wedstrijdvisser.com

    Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....
  • Ron
    Met enige kennis...
    • 06-02-2002
    • 356
    • Willemstad

    #2
    En wat vind je van de Beet?
    Deze bestaat al jaren voor alle vissers!
    Prutsvisser

    Reageer

    • cheffie
      Beginners geluk
      • 03-04-2008
      • 664
      • Noord Holland

      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
      Hallo mede-vissers!

      Ik wilde graag het graag in deze topic hebben over hengelsportjournalistiek en dan met name voor de witvissers. Zoals jullie allemaal weten is er een breedt scala aan bladen en websites waar de witvisser zich op de hoogte kan houden van de laatste ontwikkelingen op wedstrijdgebied en witvistechnieken.

      Zo ben ik ook een van deze volgers van deze media. En ook ik ren bijvoorbeeld ook getrouw naar mijn plaatselijke kiosk in Groningen om een Witvistotaal te bemachtigen. Maar om toch een beetje kritisch te blijven kan ik dit keer met recht zeggen dat de afgelopen WK-editie me ontzettend teleur heeft gesteld. Het leek wel of de heren journalisten en redacteuren deze keer niet de energie hadden om een goed product neer te zetten. En dat terwijl het magazine toch een 6 euro 60 kost.

      Welnu wat kreeg men deze keer voor die prijs? Bij het omslaan van pagina 12 kom ik tot mijn verbazing terecht in een heus stripverhaal. Even knipperen maar het staat er toch echt, compleet met tekstballon en al. Afijn een impressie denk ik nog, maar wat mij schertst mijn verbazing. Foto's van zittende mensen, toeschouwers met fototoestel, politieagenten, zuur kijkende coaches, mobiele toiletten en mensen die een wedje met elkaar leggen wie ongetwijfeld zijn vak zal gaan winnen op de wedstrijddag.

      Uiteraard je kan dit allemaal plaatsen, dat geeft ook niet omdat het allemaal indirect te maken heeft met de sfeer en setting van het afgelopen wk in Almere. Maar graag had ik zelf wat meer willen zien over de toppers, hun tactieken, het materiaal. Geen topset meer tegenwoordig die buiten het bereik van de welwillende tele-lens van een spiegelreflex camera verstopt kan worden. Wat doen de toppers nu zo anders dan mij, een met alle respect minder professionele huis-tuin en keuken wedstrijdvisser? Helaas ik zal blijven gissen.

      In de daarna volgende edities wordt druppelsgewijs nog eens teruggekomen op het laatste, wat de pijn althans een beetje verzacht.

      Maar het gekke is dat ik het afglijden van het niveau toch iets wat we vaak zien, of het nu in de witvis totaal is, op matchfishing.nl, of in de beet. Ik weet dat het moeilijk is elke keer vernieuwend en kritisch over het wit- en wedstrijdvissen te schrijven. En lang niet alle artikelen hebben evenveel 'appeal' tot iedereen. Dat ligt ook niet binnen de mogelijkheden wanneer je een breedpubliek zal moeten aanspreken, op dat moment zul je keuzes moeten maken.

      Maar toch stelt het me af en toe teleur als ik op matchfishing.nl (waarom is het geen wedstrijdvissen.nl gebleven?) moet lezen over een beursbezoek met notabene allerhande noviteiten in onze o zo mooie vissport waar alleen maar gereviewed wordt over de bijzaken zoals de rit er naar toe, de parkeerplaats, wie je daar allemaal een handje hebt gegeven(wat dat betreft zie ik geen of weinig toegevoegde waarde in rubrieken als vissen met wisse)! Of over dat de mc donalds gratis wifi heeft, of dat de auto andermaal niet wilde starten. En dit alles in een setting die doorspekt is van jarige hengelsportzaken, kortingsacties en knipperende banners.

      Ik vraag me dan vaak ook af of we dan de essentie van het vissen zijn verloren of dat de zogeheten 'formule' van een dergelijke site of witvisblad niet klopt. Ik zie heel veel verschil met zegge een angling times in engeland, die zaken wel op een professionele manier neerzet. Vaak inclusief een mooie video met uitleg en tekst.

      Ik ben benieuwd naar jullie mening!
      Volgens mij heeft Foxdonut een gat in de markt gevonden! Prima initiatief als jij eens in dat gat springt en daar iets moois van gaat maken. Je zal aan mij iig een vaste / trouwe lezer en/of abonee hebben. Dan kan ik al die andere bladen/tijdschriften opzeggen. oa Beet en Witvis totaal zijn toch samen goed voor een slordige €65,- op jaar basis van mijn begroting. Commercieel gezien ook nog eens sterk voor mijn eigen portomonee. Als jij een beter kwaliteit tijdschrift op de markt brengt voor €50,- per jaar ben ik je man.

      Kunnen Gijs, de andere verslag schrijvers en ik stoppen met typen en ook zelf meer vissen..
      Opzich niet eens zo'n gek idee Foxdonut... hier gaat Wisse eens rustig over nadenken.
      Ik wacht gespannen af!

      Grtz Hans Wisse


      (ps: laat dan wel even je echte naam zien, commentaar geven is makkelijk achter een profiel naam)

      Reageer

      • Deemes
        Met enige kennis...
        • 06-09-2005
        • 335
        • Retie

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ron
        En wat vind je van de Beet?
        Deze bestaat al jaren voor alle vissers!
        BEET?

        Een blad met voor dik 50% aan reklame, opgevuld met artikelen uit de oude tijd ( vaak Duitse of ergere shit! ), een verhaal van een individu dat toevallig de vangst van zijn leven heeft gerealisseerd, roofvisherhaliningen, enkele bladzijden nieuws van de markt ( verkapte reklame dus nog maar eens ), barbelen tot het je strot uitkomt, verzinsels over wat je al kan vangen met kaas, met dozenworst met spekzwoerden, .................

        Enfin........... een blad waar ik al jaren geen cent meer aan uit geef.

        Dirk
        \'k Pak \'m \'beet\'!

        Reageer

        • Amadeus
          Knoeit wat aan het water.
          • 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

          #5
          Beet vindt ik qua info best wel goed maar het zelfde gaat ook voor witvistotaal.
          Ze kunnen niet naar alle monden schrijven.
          Mijzelf gaat het persoonlijk over tips en truuks etc.
          De reklame's mogen ze van mij recyclen tot toiletpapier.
          Een ander vindt mischien het politieke gedeelte intressant of mischien wel de foto's.
          Over het algemeen vindt ik het in ieder geval niet de moeite waard om er een lidmaatschap aan vast te knopen.
          De meeste info in die bladen vindt ik ook zo wel terug op het internet.
          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

          Reageer

          • Quido
            pink floyd
            • 30-10-2007
            • 1509
            • Winschoten

            #6
            ik ben alleen lid van het visblad, vind het een leuk blad en kost weinig. de andere bladen koop ik af en toe wel es. maar lees toch het liefst het visblad. en vissen met wisse vind ik altijd mooi om te lezen. ga zo door wisse.
            groeten quido


            http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

            Reageer

            • cheffie
              Beginners geluk
              • 03-04-2008
              • 664
              • Noord Holland

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Quido
              ik ben alleen lid van het visblad, vind het een leuk blad en kost weinig. de andere bladen koop ik af en toe wel es. maar lees toch het liefst het visblad. en vissen met wisse vind ik altijd mooi om te lezen. ga zo door wisse.
              Dank voor het compliment. Ik was ook niet van plan om te stoppen hoor.
              Voor alle kritiek sta ik open zo lang het maar opbouwend is. Dus ook voor kritiek als mensen/lezers het niks vinden zoals Foxdonut. Ik waardeer dit soort opmerkingen, hierdoor komen we tot meer inzichten van lezers.
              Ik reken er wel op dat lezers zoals Foxdonut de handschoen oppakken en dus iets gaan laten zien in positieve zin. Hiermee bedoel ik concreet: Een beter informatie magazine/blad of website.

              Zoals ik al zei: Ik wacht gespannen af.

              Grtz Hans Wisse

              Reageer

              • jodoti
                Vrije witvisser
                • 03-02-2007
                • 207
                • Tilburg

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                Beet vindt ik qua info best wel goed maar het zelfde gaat ook voor witvistotaal.
                Ze kunnen niet naar alle monden schrijven.
                Mijzelf gaat het persoonlijk over tips en truuks etc.
                De reklame's mogen ze van mij recyclen tot toiletpapier.
                Een ander vindt mischien het politieke gedeelte intressant of mischien wel de foto's.
                Over het algemeen vindt ik het in ieder geval niet de moeite waard om er een lidmaatschap aan vast te knopen.
                De meeste info in die bladen vindt ik ook zo wel terug op het internet.
                Ik denk dat (en dat geldt voor alle bladen) men niet zonder reclame kan. Dat is toch de hoofdbron van inkomsten. Of het blad zou veel te duur worden. Maar ik wil toch ook graag die reclame behouden om te weten wat de markt allemaal te bieden heeft. Het mag alleen wel wat beter gedoseerd worden.

                Reageer

                • lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

                  #9
                  Ik doe het even per mobiel. Vergeet niet de media verzadigd wel onze hobby met stof wat wij willen lezen.waardoor het moeiljk wordt om de lezer te boeien.Als er geen internet zal zijn weet ik zeker dat je wt een supper blad zal vinden net als beet.Maar wij weten te veel dus zoek maar een weg. Even googlen en we zien alles.Buiten het feit dat we verwend zijn met de info de we als vissers krijgen .sucses met het vinden van een oplossing. Er is een spreekwoord er is nooit een kok gevonden die kookt naar alle monden... Zo nu verder met vissen het is heerlijk bij boerhoes
                  Groetjes
                  Johnny

                  Match
                  Feeder
                  Stok

                  Reageer

                  • Foxdonut
                    I have a bream!
                    • 09-04-2010
                    • 1237
                    • Gro

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door cheffie
                    Dank voor het compliment. Ik was ook niet van plan om te stoppen hoor.
                    Voor alle kritiek sta ik open zo lang het maar opbouwend is. Dus ook voor kritiek als mensen/lezers het niks vinden zoals Foxdonut. Ik waardeer dit soort opmerkingen, hierdoor komen we tot meer inzichten van lezers.
                    Ik reken er wel op dat lezers zoals Foxdonut de handschoen oppakken en dus iets gaan laten zien in positieve zin. Hiermee bedoel ik concreet: Een beter informatie magazine/blad of website.

                    Zoals ik al zei: Ik wacht gespannen af.

                    Grtz Hans Wisse

                    Sorry Hans dat ik je allicht iets voor de schenen heb geschopt met mijn topic want dat is en was niet de bedoeling. Wat ik in het algemeen probeerde aan te kaarten is dat veel bladen en sites afdrijven van de essentie, namelijk het vissen zelf.

                    Voor mij persoonlijk is dit "Hoe beheers ik bepaalde vistechnieken beter" of "Hoe word ik een betere wedstrijdvisser". Als ik met dit criterium de rubriek vissen met wisse zou beschouwen, dan zou het mij te weinig brengen. Hoe dit komt? Omdat het vaak een actie en gevolg verhaal is. Met andere woorden, "ik cup 2 balletjes voer, ik vang een voorntje en mijn buurman rechts vangt 2 bleitjes". Mij ontbreekt vaak het 'waarom' achter je verhaal waarna de lezer te weinig in staat is een analyse te maken of een eigen conclusie te trekken.

                    Dat neemt niet weg dat er heel veel lezers zullen zijn die vissen met wisse ongetwijfeld met veel plezier lezen en wel zullen vinden wat ze zoeken in je columns.

                    Let wel, als je juist zelf de keuze maakt om te schrijven op een mediaplatform zul je ook een dikke huid moeten hebben zonder al te veel te verzanden in sarcasme. Als je begrijpt dat ik als eenieder ander hier in Nederland ook gewoon 40 uur in de week moet werken om uberhaupt een hengeltje te kunnen uitgooien is het een beetje kort door de bocht om maar te opperen dat diegene tijd en geld moet investeren om maar even een magazine/blad of website te lanceren.

                    Maar zoals je in je allereerste column aangaf alle opbouwende kritiek is welkom, dus bij deze.
                    Groet,

                    Foxdonut


                    www.wedstrijdvisser.com

                    Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                    Reageer

                    • cheffie
                      Beginners geluk
                      • 03-04-2008
                      • 664
                      • Noord Holland

                      #11
                      Je schopt mij niet tegen de schenen hoor Foxdonut, integendeel. Naast alle complimenten en mails die ik ontvang nav artikelen ontvang ik ook kritiek. Kritiek is goed omdat het je de kans geeft scherp te kijken naar je eigen stukken.
                      Wel vind ik dat als lezers van tijdschriften en/of websites dingen beter weten of andere ideeen hebben, dat ze zelf de handschoen moeten oppakken.

                      Ik vind jou motivatie absoluut een punt waard.
                      Je bent ten alle tijden vrij om te schrijven en info te plaatsen op een site als matchfishing.nl dus in jou geval zou ik dat eens in overweging nemen. Ik garandeer je dat webmaster Gijs openstaat voor dit soort input!

                      Grtz Hans Wisse

                      Reageer

                      • Master
                        Voerboer
                        • 26-02-2007
                        • 1148
                        • Zoetermeer

                        #12
                        Goed, ik wil eigenlijk niet, maar iets zegt me de bladen en sites te moeten verdedigen. Wat velen niet weten is dat de meeste sites en bladen worden gevoed met verhalen die door ons vissers worden geschreven, ingestuurd. Anders dan in Engeland met in vaste dienst zijnde journalisten/schrijvers waar een uitgever soms tot 150.000 abonnees heeft op een hengelsportblad. Met 5000 abonnees in Nederland ben je al een grote.
                        De sites (zoals Matchvissen.nl) zijn meestal van mannen die een site vanuit hun hobby hebben ontwikkeld, maar zelf nog een gewone baan ernaast hebben. Zij doen dus veel in hun vrije tijd. Dan is iedere informatie die zij aanbieden dus van grote waarde, want zij zijn toch maar mooi bereid om ons van leesplezier te voorzien.
                        De bladen (zoals Witvis Totaal) zijn van uitgevers. Maak eens een rekensommetje. Dus 65 euro voor een jaarabonnement maal hoeveel? met wat geluk 5000 abonnees? Trek daar eens de kosten voor het drukken, kantoorpersoneel enzovoort vanaf en je kan eigenlijk niet beginnen aan een journalist in vaste dienst. Dus zijn ze voor een groot deel aangewezen op freelancers, lees mannen zoals jij en ik die tegen een kleine vergoeding een leuk verhaal kunnen neerzetten dat leesbaar is en voldoioende inhoud heeft.

                        Eigenlijk verdient iedereen van onze bladen en sites dus hulde en een compliment.

                        Vergeet daarnaast ook niet dat alles al een keer of wat is beschreven. Zie dan nog maar eens iets vernieuwend te publiceren over bijvoorbeeld het Brasemvissen. Ik geef het je te doen. In de basis is het een voerbal inwerpen, haak beazen en wachten. Maak daar maar eens een nieuwtje van.

                        Om diezelfde reden heb ik op dit forum een alias aangenomen omdat ik alles al een keer of 10 getypt had.
                        Theo de Kreij.
                        www.natuurzorg.eu

                        Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Master
                          ... Dus 65 euro voor een jaarabonnement maal hoeveel? met wat geluk 5000 abonnees? Trek daar eens de kosten voor het drukken, kantoorpersoneel enzovoort vanaf en je kan eigenlijk niet beginnen aan een journalist in vaste dienst. Dus zijn ze voor een groot deel aangewezen op freelancers, lees mannen zoals jij en ik die tegen een kleine vergoeding een leuk verhaal kunnen neerzetten dat leesbaar is en voldoende inhoud heeft.
                          Niets verwonderlijk dat ze geen journalisten in dienst kunnen nemen, want...je gaat me toch niet proberen wijs te maken dat "de-hoofdredacteur-van-een-bekend-hengelsportblad" zijn sjieke 'Big Game" vistripjes en zijn KOC-speeltje uit eigen zak betaald? Liefdewerk, oud papier?
                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • Master
                            Voerboer
                            • 26-02-2007
                            • 1148
                            • Zoetermeer

                            #14
                            Ja ja, dat is een lastige. Een hoofdredacteur is een medewerker van een uitgeverij die als hoofd is toegewezen op een onderdeel van het productenprogramma, in dit geval een hengelsportblad. Evenals ieder ander bedrijf maakt men jaarlijks een kostenbudget op. Bij veel bedrijven is daarin ook de post reizen buitenland opgenomen. Denk aan reizende vertegenwoordigers, productmanagers, inkopers en management. Het is dus niet vreemd dat iemand uit hoofde van zijn functie reist. Bij een hoofdredacteur hoort een stuk journalistiek. Big-game vissen is hot en een dergelijke functionaris heeft, naar onze hobby gemeten, het geluk dat hij geen hoofdredacteur is van een blad voor boeren en tuinders. Dan had hij waarschijnlijk op een landbouwtrekker gezeten in plaats van op een boot.
                            In beide gevallen is het eindproduct een journalastiek verslag van de ervaringen, gelardeerd met foto's. De man heeft dus een baan waar we jalours op kunnen zijn, werken en toch een hobby uitoefenen.

                            Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de man 10 dagen vakantie heeft opgenomen en vervolgens zijn belevingen heeft omgezet in een verhaal voorplaatsing in zijn product. Dat weet ik niet, dus kan ik het geheel beslist niet goed of afkeuren. Beide mogelijkheden zijn in ieder geval verdedigbaar en kunnen nooit de kosten benaderen van een vaste medewerker, in deze discussie een journalist, die een bedrijf op jaarbasis aan salaris toch al snel 60.000 euro kost.
                            Theo de Kreij.
                            www.natuurzorg.eu

                            Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                            Reageer

                            • Kosmozz
                              Match en Feeder
                              • 25-07-2005
                              • 1959
                              • Hannut

                              #15
                              Zoals Master aangeeft, het niveau wordt bepaald door de inzendingen. Helaas is er steeds een klein aantal mensen die voor de inhoud moet opdraaien. Ze wachten op bijdragen van wedstrijdvissers. Maak er een competitie van wie de beste bijdrage kan leveren. Misschien dat velen de echte trucs niet prijs willen geven. Jammer op zich want ervaring kun je nooit inhalen als nieuwkomer. Wel gaat het niveau sneller omhoog, wat het spannender maakt voor iedereen.

                              Matchfishing.nl is niet meer dan een vertaling van wedstrijdvissen.nl. Ik zie het probleem niet!
                              Carpe Diem

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎