Help! Ik heb lijners...

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Foxdonut
    I have a bream!
    • 09-04-2010
    • 1237
    • Gro

    Help! Ik heb lijners...

    Hallo allemaal,

    Vandaag heb ik eens een trainingsessie gehouden met de vaste stok op een kanaal van ongeveer 2 meter diep. Welnu alles ging lekker, totdat ik wat vrolijke brasems op mijn voerplek had. Op een gegeven moment sloeg ik aan en sprong een brasem als een dolfijn uit het water. Vervolgens haak ik 4 keer achter elkaar een vis in de vin of buik, uiteindelijk met moeite ook nog 2 weten te landen op deze manier.

    Maar wat ik ook deed ik bleef maar lijners houden (lood omhoog schuiven en dergelijke). Na heel wat actie en hartkloppingen verder is mijn vraag dus, wat doen jullie zoal tegen lijners? Is er misschien ook een methode om de vis meer te dwingen naar de bodem? Of misschien is er wel helemaal niks aan te doen.

    Alle tips zijn welkom
    Aangepast door Foxdonut; 31-05-2010, 19:55.
    Groet,

    Foxdonut


    www.wedstrijdvisser.com

    Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....
  • Jan Broess
    Specimen Hunter
    • 21-09-2003
    • 1131
    • Nieuwegein

    #2
    Wellicht kun je een lange sleep proberen, waarbij het bulklood (ver) uit de buurt van de voerplek vlak boven de grond rust en het haakaas in het midden van het 'geweld'. Wellicht een probeersel?
    Greetz,
    Jan Broess

    www.devaartposcar.nl

    Reageer

    • Foxdonut
      I have a bream!
      • 09-04-2010
      • 1237
      • Gro

      #3
      Ik zal het eens proberen. Het probleem was ook dat ik heel licht moest vissen om aanbeten te krijgen terwijl het redelijk stroomde. Met mijn 0,5 dobber kan ik dan de voerplek niet goed meer bevissen tenzijn ik een enorme drift ga maken elke keer. Met een wapperlijn ben ik bang dat ik niet de bodem op tijd bereik binnen de drift, dus het is een beetje een dilemma ;-)
      Groet,

      Foxdonut


      www.wedstrijdvisser.com

      Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

      Reageer

      • speciman
        zo kalm als een zalm
        • 07-05-2010
        • 347
        • maas

        #4
        mischien een tikkeltje hoger en zwaar voer gebruiken , zover ik weeet is er niet iets wat dat kan tegen houden [voor 100% werkt]

        Reageer

        • Johannus
          Komt net kijken
          • 26-04-2009
          • 83
          • Kollum, FRL.

          #5
          Hier staat ook een stukje over lijnzwemmers, misschien heb je er iets aan.

          Reageer

          • Foxdonut
            I have a bream!
            • 09-04-2010
            • 1237
            • Gro

            #6
            Thnx voor de tips mensen, ik ga het allemaal uitproberen deze week!
            Groet,

            Foxdonut


            www.wedstrijdvisser.com

            Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

            Reageer

            • † Frederik de Belder
              [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
              • 13-01-2003
              • 5730
              • Niel (België)

              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
              Hallo allemaal,

              Vandaag heb ik eens een trainingsessie gehouden met de vaste stok op een kanaal van ongeveer 2 meter diep. Welnu alles ging lekker, totdat ik wat vrolijke brasems op mijn voerplek had. Op een gegeven moment sloeg ik aan en sprong een brasem als een dolfijn uit het water. Vervolgens haak ik 4 keer achter elkaar een vis in de vin of buik, uiteindelijk met moeite ook nog 2 weten te landen op deze manier.

              Maar wat ik ook deed ik bleef maar lijners houden (lood omhoog schuiven en dergelijke). Na heel wat actie en hartkloppingen verder is mijn vraag dus, wat doen jullie zoal tegen lijners? Is er misschien ook een methode om de vis meer te dwingen naar de bodem? Of misschien is er wel helemaal niks aan te doen.

              Alle tips zijn welkom

              Is wel een beetje normaal deze periode van het jaar dat je zoveel lijnzwemmers hebt.
              Tijdens de paai is dat echt wel normaal, azen doen ze dan weinig of niet.
              Groetjes Freddy

              ********************************
              * Teamlid "Dierenvriend" België *
              ********************************
              http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

              http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

              http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

              Reageer

              • Master
                Voerboer
                • 26-02-2007
                • 1148
                • Zoetermeer

                #8
                Een paar dingen kunnen de oorzaak zijn
                1. Rond de paai liggen de mannetjes op half water te wachten op hun beurt om de eitjes te bevruchten. Wanner de vrouwtjes hongerig zijn en op je voer liggen, zitten de mannen er dus vlak boven. Gevolg is veel lijnzwemmers. Je herkent dit gedrag het beste wanneer de gepikkelde (wat een naam) vis voornamelijk mannetjes zijn.
                2. Je voer heeft teveel stijgende deeltjes die de vis naar boven lokken in plaats van aan de grond houden. De vis aast dan dus agressief op kleine deeltjes waardoor je dus weer meer lijnzwemmers hebt.
                3. Het aas dat je bijschiet zinkt te langzaam (vettig) en trekt de vis richting het zakkende aas, naar boven dus.

                Bij 2 en 3 vis je het beste on the drop. Het lood op 3/4 van je haak vandaan zodat een lange "onderlijn" langzaam naar de bodem dwarrelt en de vis dus daarop bijt.
                Bij 1 kan je overwegen om met de mannetjes mee te gaan doen.

                Hou in ieder geval altijd de lijn bij een lijnzwemmer goed strak. Te los en hij werkt de haak eruit.
                Theo de Kreij.
                www.natuurzorg.eu

                Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

                Reageer

                • Foxdonut
                  I have a bream!
                  • 09-04-2010
                  • 1237
                  • Gro

                  #9
                  Ik heb vandaag weer geprobeerd, dit keer ving ik een in het neusgat en in de staart. Wel allebei binnengehaald en veilig weer teruggezet. Ik denk dat ze gewoon niet azen en boven mijn voerplek rondzwemmen en af en toe dan tegen de lijn aan strijken waarna ik ze haak. Het hoort bij de periode van het jaar, niks aan te doen
                  Groet,

                  Foxdonut


                  www.wedstrijdvisser.com

                  Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎