Vraagje

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ruudw82
    Newbie
    • 19-04-2009
    • 19
    • IJmuiden

    Vraagje

    Beste allemaal,

    Ik ben van plan om binnenkort mijn eigen voertje te gaan maken, en heb hier al een hoop over gevonden qua samenstelling. Echter vis ik altijd op de bodem met een pen, door 1 loodje zo'n 10 cm van de haak te zetten, nadat ik gepeild heb.
    Nu las ik hier ergens dat je soms boven je voer moet vissen, dus niet op de bodem. Mijn vraag is, hoe krijg ik dit voor elkaar? Is dit een kwestie van minder lood zetten (dus bv bij een 4BB pen 3,5BB gebruiken), of moet ik de loodjes anders zetten op de lijn? Ik wil namelijk geen last hebben dat mijn dobber wegdrijft van mijn voerplek. Mijn visplek is een polderwater waar meestal wel een windje staat.

    Alvast bedankt!
  • Master
    Voerboer
    • 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

    #2
    Dat "wegdrijven" kan juist een enorme hoeveelheid vis zoals Voorn opleveren. Je laat je aas vlak boven de bodem over je voer heen driften en daar jaagt de kleinere vis juist op. Je zal inderdaad je hoeveelheid lood zo moeten aanpassen dat je dobber niet zinkt, maar net boven water staat. Vervolgens kan je de dobber weer omhoogschuiven en je ligt weer op de grond. Het dan wegdrijven kan je tegengaan door te blokken, simpelweg tegenhouden.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

    Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

    Reageer

    • ruudw82
      Newbie
      • 19-04-2009
      • 19
      • IJmuiden

      #3
      Is dan een zwaardere dobber beter (bv 2.0 gram) of juist een lichtere van 1,0 of 0,8 gram?

      Reageer

      • Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

        #4
        Je moet altijd proberen zo licht mogelijk te vissen, zolang het maar controleerbaar is.

        Als je "drijvend" gaat vissen maakt het niet veel uit of je een zware dobber of een lichte dobber gebruikt, het stroomt toch weg. Lichtere dobbers geven je wel een voordeel; je vist gevoeliger. Als er een stroom staat probeer dan je dobber eens af te remmen zodat je montage schuin in het water met de stroom mee hangt. Na wat oefening "voel" je waar je aas blijft. Op deze manier kun je driftend over je voerplek vissen. Let op want als het redelijk hard stroomt zou je wel eens met een flinke overdiepte moeten vissen. Het gewicht van je dobber is eigenlijk afhankelijk van de stroomsnelheid. Je moet zorgen dat je aas ver genoeg zinkt maar niet als een baksteen naar de bodem zinkt.Je moet het als het ware laten zweven. Moeilijk om te zeggen hoe zwaar je dobber moet zijn maar op de meeste kanalen is 1 tot 2 gram voldoende om op deze manier te vissen. Niet de makkelijkste maar wel erg leuke manier van vissen, zeker als je een keer veel voorn wilt vangen.
        Groeten,

        Lex.

        Reageer

        • speciman
          zo kalm als een zalm
          • 07-05-2010
          • 347
          • maas

          #5
          SOMS niet altijd kijk maar naar feederen het voer okt het en het haakje ligt en net naatsop soms er in

          Reageer

          • Frans.W
            Newbie
            • 20-06-2009
            • 3
            • Amsterdam

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door speciman
            soms niet altijd kijk maar naar feederen het voer okt het en het haakje ligt en net naatsop soms er in
            Snapt iemand dit?

            Reageer

            • reijntjes
              Swingt(o)(i)pper
              • 12-12-2005
              • 3497
              • Asten

              #7
              SOMS niet altijd kijk maar naar feederen het voer okt het en het haakje ligt en net naatsop soms er in
              Soms niet altijd, kijk maar naar het feederen, het voer lokt het en het haakje ligt er net naast of soms er in.

              Zoiets zal het zijn !?
              Groeten

              Frank

              2015 de Belgen verslagen in eigen huis
              2016 walk-over Blauforlaet !
              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

              Reageer

              • hans vis
                Sportvisser
                • 26-08-2009
                • 998
                • Eelde-Paterswolde

                #8
                het kan verkeren...
                groet,
                Hans

                https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎