forelvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • mr.T fish
    Frequent aanwezig
    • 01-05-2010
    • 220
    • appingedam

    forelvissen

    Hallo.
    Ik ga forelvissen in Frankrijk en ik heb vragen.
    Een soort gelijk topic stond ook al onder ''vissen in het buitenland'' maar ik vind dat hij hier beter staat.

    De vragen:
    1. Kan ik forel vissen met een winckle picker?
    2. Spinhengel

    3. Kan dit met pluggen en spinners.
    4. Wat raden jullie aan voor hengel.

    Dit was het voor nu

    Bedankt alvast!
    Zeg maar Timon
  • hopjesvla
    Met enige kennis...
    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    #2
    ik heb maar een aantal keer op forel gevist, in een kweekvijver in nederland en in frankrijk. voor beide situaties heb ik gebruik gemaakt van een spinhengel van ongeveer 2,30 meter. in de kweekvijver mocht je toen niet met spinners vissen dus deden we het met allerlei andere aasjes. als je in frankrijk gewoon gaat vissen op forel kan je dat het beste doen met een kleine spinhengel die geschikt is voor snoek en baars. en je kan zowel pluggen als spinners gebruiken, mijn voorkeur gaat uit naar spinners.

    groetjes

    Reageer

    • mr.T fish
      Frequent aanwezig
      • 01-05-2010
      • 220
      • appingedam

      #3
      ik heb maar een aantal keer op forel gevist, in een kweekvijver in nederland en in frankrijk. voor beide situaties heb ik gebruik gemaakt van een spinhengel van ongeveer 2,30 meter. in de kweekvijver mocht je toen niet met spinners vissen dus deden we het met allerlei andere aasjes. als je in frankrijk gewoon gaat vissen op forel kan je dat het beste doen met een kleine spinhengel die geschikt is voor snoek en baars. en je kan zowel pluggen als spinners gebruiken, mijn voorkeur gaat uit naar spinners.
      Hartstikke bedankt ik ben nou al een heel stuk verder.
      Het is geen forellenvijver maar een echt natuurlijke rivier die uitmond in een meer waar ik in ga vissen.
      Ik heb al speciale pluggen en spinners gezien voor forel

      Zijn soft-baits ook mogelijk? Zoiets bijvoorbeeld:


      Is 20/100 nylon voldoende?

      Hartstikke bedankt, en als er nog meer mensen zijn die advies hebben, ik hoor het graag

      Groetjes
      Zeg maar Timon

      Reageer

      • hopjesvla
        Met enige kennis...
        • 26-03-2009
        • 353
        • hazerswoude

        #4
        20/100 is naar mijn mening een goeie dikte voor het vissen op forel, en de softbaits zijn geschikt hoor.

        Ik weet niet of je al voldoende ervaring hebt met lepels spinners pluggen en softbaits... zoja, gewoon kiezen wat jij het lekkerste vind vissen. en anders gewoon nog wat uit testen wanneer je op baars/snoek aan het vissen bent.

        en echt speciale spinners en pluggen heb je niet echt volgens mij, het enige waar je op moet letten is de lengte van je kunstaas.

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Zorg vooral dat je een Ondexspinner in je viskoffert hebt.



          Hier heb ik zelfs al forel meegevangen op een forellenvijver. Doet het ook goed op snoek en baars.

          Vergeet vooral niet om natuurliijk aas als (meel)wormen mee te nemen.

          Winckle picker zal te licht zijn op een stromende rivier. Je kunt het beste je spinghengel meenemen.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • mr.T fish
            Frequent aanwezig
            • 01-05-2010
            • 220
            • appingedam

            #6
            Bedankt
            De ondexspinner zal ik opschrijven
            En wat moet de lengte van het kunstaas zijn? 2 tot 5 cm ongeveer?

            Nogmaals héél erg bedankt
            Zeg maar Timon

            Reageer

            • mr.T fish
              Frequent aanwezig
              • 01-05-2010
              • 220
              • appingedam

              #7
              Misschien een domme vraag, maar er moet toch geen aas aan de haak/dreg van de spinner of een plug?
              En hoe bevestig je kunstaas eigenlijk? Ik ben geen knoopexpert dus vandaar
              Aangepast door mr.T fish; 18-06-2010, 14:57.
              Zeg maar Timon

              Reageer

              • mr.T fish
                Frequent aanwezig
                • 01-05-2010
                • 220
                • appingedam

                #8
                Vragen, vragen wat een boel vragen. Maarja, je komt steeds meer dingen tegen.
                Dus bereid je maar voor want hier komen de vragen weer hoor.

                1. Hoe dik moet de onderlijn zijn? Ik dacht zelf ong. 16/00
                2. Moet deze van staal zijn, aangezien het roofvis is(maar zonder tanden dacht ik)
                3. Heb ik van die 'onderlijn uit de war houdende' wartels hebben?
                4. Heb ik werpgewichten nodig? Zoals dit:



                5. Is een 2.10M hengel ook geschikt(geen noodzaak maar ik zag wel een mooie)

                Dat was het
                Zeg maar Timon

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2325
                  • Ter Apel

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door mr.T fish
                  Vragen, vragen wat een boel vragen. Maarja, je komt steeds meer dingen tegen.
                  Dus bereid je maar voor want hier komen de vragen weer hoor.

                  1. Hoe dik moet de onderlijn zijn? Ik dacht zelf ong. 16/00
                  2. Moet deze van staal zijn, aangezien het roofvis is(maar zonder tanden dacht ik)
                  3. Heb ik van die 'onderlijn uit de war houdende' wartels hebben?
                  4. Heb ik werpgewichten nodig? Zoals dit:



                  5. Is een 2.10M hengel ook geschikt(geen noodzaak maar ik zag wel een mooie)

                  6. Misschien een domme vraag, maar er moet toch geen aas aan de haak/dreg van de spinner of een plug?

                  7. En hoe bevestig je kunstaas eigenlijk? Ik ben geen knoopexpert dus vandaar

                  Dat was het
                  1. Er zijn kant en klare onderlijnen van Gamkatsu te koop voor het forelvissen.


                  2. Voor het forelvissen volstaat nylon. Zie ook antwoord 1. Tenzij je met kunstaas wilt dan zou ik stalen onderlijntjes gaan gebruiken.

                  3. Dat ligt er aan met welke techniek je de forellen wilt belagen. Als het niet te hard stroomt zou je winckle picker kunnen inzetten. Voor de winkcle picker en feader heb je van Spro tuff feeder links voor stromend water, met aan een zijde een lus waar je je hoofdlijn aanknoopt en aan de andere zijde zit een lus waar je d.m.v. een lus in lus verbinding je onderlijn aanbevestigd. Daarnaast is deze voorzien van een schuivende speldwartel voor de voerkorf. In de wargooien is hiermee verleden tijd.

                  Ga je met de spinhengel en een dobbermontage dan zou ik de onderlijn d.m.v. een lus in lus verbinding aan de hoofdlijn bevestigen. Lus in lus heeft het voordeel dat je gemakkelijk van onderlijn kunt wisselen zonder de rest van je montage te hoeven aanpassen.

                  Als je met kunstaas gaat dan is een stalen onderlijn voldoende.

                  4. Zoals bij antwoord 3 al gezegd dat is afhankelijk van welke techniek je wilt gebruiken om de forellen te belagen. Verder is het ook afhankelijk van het viswater. Als het een smalle rivier is dan heb je ze niet nodig.

                  5. Hoe vaak vis je op forel? Om vanaf de kant te vissen is 2.10 aan de korte kant. Dan is een langere hengel van 2.40 / 2.70 aan te raden.

                  6. Nee, er hoeft geen aas aan. Die spinner / plug is immers het aas al.

                  7. Om kunstaas te bevestigen zijn er in de handel kant en klare stalen onderlijntjes verkrijgbaar. Deze zijn aan een zijde voorzien van een speldwartel, zodat je gemakkelijk van kunstaas kunt wisselen.


                  Voordat je naar de hengelsportzaak gaat en spullen gaat aanschaffen ga eerst eens op internet kijken of je meer informatie kunt vinden over het betreffende viswater. Denk dan aan breedte, diepte, stroming, welk techniek, welk aas enz.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  • mr.T fish
                    Frequent aanwezig
                    • 01-05-2010
                    • 220
                    • appingedam

                    #10
                    Rolla: Geweldig bedankt! Zo kom ik steeds verder.

                    Informatie over het water is nogal lastig, het is namenlijk een meer waar ik in ga vissen en ik kan er niks over vinden.
                    Misschien moet ik een keer een foto zoeken en schatten, maar dat zal lastig worden.

                    Dan ga ik opzoek naar een hengel van 2.40 of 2.70 meter, want ik vis vanaf de kant.

                    Ik ga met kunstaas vissen(pluggen en spinners) dus zal ik zo'n stalen onderlijntje kopen

                    Super bedankt
                    Zeg maar Timon

                    Reageer

                    • kraak
                      mooi weer visser
                      • 09-08-2005
                      • 307
                      • Kampen

                      #11
                      waarom stalen onderlijntjes voor kunstaas voor forel? doe je toch voor snoekbaars ook niet? Enkel voor snoek..
                      Nogal lomp voor forel lijkt me...
                      vr.gr. Jeroen

                      Reageer

                      • mr.T fish
                        Frequent aanwezig
                        • 01-05-2010
                        • 220
                        • appingedam

                        #12
                        Hmm, dat is waar denk ik, maar het is makkelijk om kunstaas te bevestigen en zou het verschil maken(misschien qua weerstand ofzo)
                        Zeg maar Timon

                        Reageer

                        • Rolla
                          Allroundvisser
                          • 03-05-2009
                          • 2325
                          • Ter Apel

                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door kraak
                          waarom stalen onderlijntjes voor kunstaas voor forel? doe je toch voor snoekbaars ook niet? Enkel voor snoek..
                          Nogal lomp voor forel lijkt me...
                          Ik vond de informatieverstrekking over de visstek nog al summier:

                          Het is geen forellenvijver maar een echt natuurlijke rivier die uitmond in een meer waar ik in ga vissen.
                          Aangezien ik hier niet uit op kan maken of in dat meer snoek zit raad ik de TS aan om voor de zekerheid soepele staaldraadjes te gebruiken, zodat bij een eventuele snoek de kans op het door bijten van de nylon hoofdlijn geminimaliseerd wordt. Snoek denkt echt niet van dat kunstaas moet ik niet pakken, want die is voor forel bestemd.
                          Vaste stok | Match | Feeder

                          Reageer

                          • mr.T fish
                            Frequent aanwezig
                            • 01-05-2010
                            • 220
                            • appingedam

                            #14
                            Hmm, daar heb je wel gelijk in ik ga toch voor het staaldraadje
                            Zeg maar Timon

                            Reageer

                            • mr.T fish
                              Frequent aanwezig
                              • 01-05-2010
                              • 220
                              • appingedam

                              #15
                              Nog een vraagje,

                              Bestaat er een molen speciaal voor roofvis of maakt dat niet zoveel uit?
                              Bvd
                              Zeg maar Timon

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎