soort/merk vislijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • daanbanaan
    Newbie
    • 11-07-2006
    • 1

    soort/merk vislijn

    Hoi, ik ben een karpervisen met een voorkeur voor deegvissen.
    Ik vis zonder onderlijn, haak direct op de lijn bevestigd, stukje alu folie als verklikker en vissen maar...
    Nou las ik laatst dat een karper nylon lijn onder de 18honderdste nauwelijks kan detecteren...
    Wie kan mij vertellen welke lijn ik het beste kan gebruiken voor deze vorm van karpervissen?
    *************
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Volgens testen is een karper in staat boven de 25 honderdste een lijn te zien.
    Nu is de vraag wat kan hij met die informatie doen?
    Volgens mij niet zo veel, het dier mag niet in staat worden geacht te constateren en dat te te combineren, maar daarover gaat het hier niet.

    Wat de beste lijn om is om mee te vissen, dat is afhankelijk van je hengel en de stek(ken) die je bevist.

    Dus eerst met wat voor hengel vis je en waar gebruik je de lijn het meest.
    Zelf vis ik met de pen met een 1 lbs hengel vrij viswater, een 1,5 lbs hengel bij iets meer begroeing of een 1 3/4 lbs glashengel bij obstakels.
    Lijndiktes tussen de 20 en de 32 honderdste afhankelijk van de stek.
    Statisch vis ik met 2 lbs hengels met een lijnkeuze tussen de 28 en 32 honderdste.

    Kies in ieder geval een kwaliteitslijn.



    [Gewijzigd door Douwe op 07-11-06 at 06:03 PM]
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • Pieter Stam
      Tinca Tinca
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

      #3
      Een karper kan lijnen onder de 25/100 ook zien. In ieder geval als de lijn bovenop het water ligt. Bij het drijvend vissen dus. Ik heb namelijk vaak (te vaak) meegemaakt dat een karper schrok van de lijn als hij omhoog kwam om een brokje te pakken. Dit was niet alleen het geval bij het brokje dat aan de haak zat, maar ook bij gevoerde brokjes waarbij toevallig de lijn vlak langs liep. De vis comineert dus ook de lijn met gevaar als gevolg van het (herhaaldelijk) gevangen worden.

      Meestal vis ik met 22/100 met als ik drijvend vis, of met de pen. In zwaar(der) begroeid water ga ik naar 25/100 tot 30/100 toe. In onbegroeid water kan 18/100 ook nog, alleen duurt het drillen dan wel ietsjes langer.
      GEBRUIK NOOIT EEN GEVLOCHTEN HOOFDLIJN MET DAAROP RECHTSTREEKS DE HAAK. Er zwemmen al papegaaien genoeg rond.

      Opgemerkt moet worden dat niet alleen de trekkracht bepaald of een vis geland kan worden. Ik moet de eerste vis nog tegenkomen die door een goede 30/100 lijn heen kan zwemmen zonder los te schieten doordat zijn bek verrot scheurt. De dikke lijndiameter zorgt er alleen wel voor dat de lijn niet snel afschuurt bijvoorbeeld langs (begroeide) takken of steentjes. 9 van de 10 keer breekt de lijn niet omdat de trekkracht is overschreden maar omdat de lijn doorgeschuurd is.

      By the way, de bek van het spiegeltje dat ik vanavond heb gevangen was werkelijk te walgelijk voor woorden. Ik zal jullie de foto's besparen maar ik werd er echt even helemaal niet goed van. Lang leve de kabeltouwen en hersenloze vissers..................... Ow sorry ik dwaal een beetje af.

      Reageer

      • Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

        #4
        Brrrrrrrrrr, hou maar op over die verminkte vissen echt afschuwelijk
        Carpe Diem

        Reageer

        • antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

          #5
          bij ons krijgen de karpervissers een boete als ze met gevlochten lijn vissen

          Reageer

          • Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

            #6
            Oja? van wie en op grond van wat?
            Vissen is een hobby geen religie!

            Reageer

            • antoinette
              Specimen Hunter
              • 13-11-2005
              • 1926
              • oudenhoorn

              #7
              dat is een bepaling in hun eigen regelgeving

              Reageer

              • yannik
                De kasteelvissers Viane
                • 27-07-2006
                • 694
                • Geraardsbergen

                #8
                eeeuuum, wat is een lbs???
                Wie vist, die vangt!

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Dat is een aanduiding voor oa hengels in pounds = lbs 1 lbs komt afgerond op 0.454 kg sommigen zeggen dat is een 1 ponds hengel klopt niet helemaal, in Nederland is het rekenen in ponden afgeschaft.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                    Dat is een aanduiding voor oa hengels in pounds = lbs 1 lbs komt afgerond op 0.454 kg sommigen zeggen dat is een 1 ponds hengel klopt niet helemaal, in Nederland is het rekenen in ponden afgeschaft.
                    het klopt een beetje want het is genoemd naar de engelse pound

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Blijft in ieder geval het verschil tussen 500 gram en 454 gram.
                      Ik zeg klopt niet helemaal, jij zegt het klopt een beetje.
                      Daar zit geen verschil tussen als je toch wilt mieren******************.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                        Blijft in ieder geval het verschil tussen 500 gram en 454 gram.
                        Ik zeg klopt niet helemaal, jij zegt het klopt een beetje.
                        Daar zit geen verschil tussen als je toch wilt mieren******************.
                        grof in de mond douwe hahaha

                        Reageer

                        • Serrano
                          GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
                          • 05-07-2004
                          • 294
                          • GELDROP

                          #13
                          Vroeger nog wel eens gevist met een lijn Ultramarine bestaat die nog.
                          Donker blauw en lekker soepel. Welke firma bracht die op de markt.
                          Gaat nog mee hoorde ik van diverse mensen.

                          Reageer

                          Working...
                          😀
                          😂
                          🥰
                          😘
                          🤢
                          😎
                          😞
                          😡
                          👍
                          👎