Karperen met lange slag

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Tim1995
    Lerende visser
    • 04-11-2009
    • 245
    • Overijse

    Karperen met lange slag

    ver een tweetal weekjes hebben we een interclub waar men vooral op karper moet vissen. Er worden woensdagen wedstrijden gehouden met de match, en daar word er toch tamelijk gevangen.
    Omdat ik na vorig jaar weet dat je kortbij niets vangt en er geen limiet is op lengte van lijn ( wel van stok 10 m ). Dacht ik om op 17 m te gaan vissen. Nu zou ik niet weten hoe ik mijn materiaal daarop moet afstellen.

    De rekker aangespannen of niet ?
    Vast pennetje of matchdobber ?
    Hoe hou ik mijn draad onder controle als er veel wind blaast ?
    Lood op de grond er tegen, zo hoog mogelijk ?
    Aas ? Pellets,maïs,maden, pieren ?

    Al dank bij voorbaat,
    Tim
    http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
    Mijn favoriete stek
  • esperto
    Sportvisser
    • 16-09-2006
    • 654
    • Oostkamp (Brugge)

    #2
    wat je wil gaan doen is razend moeilijk. OP 17 meter + de diepte, dat betekent heel vlug een meter of 18-19 draad. Dat betekent dat je nog 1 meter drilruimte over hebt. Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar een meter of 14 zal al een behoorlijke uitdaging zijn.
    Je rekker moet goed strak zitten, anders verlies je op zo'n afstand de controle over de vis.
    veel rek in je draad zorgt voor minder drilkracht en minder controle, maar je kan wel dunner vissen. Je zal zelf moeten afwegen wat het zwaarst doorweegt.
    Omdat je sowieso zal gaan afdrijven heb je ofwel een engelse pen nodig, ofwel een dobber met een bolvormig lichaam en een lange bovenantenne. Je draad moet je goed ontvetten en altijd proberen onder water te trekken. (top onder water en snokjes geven) Een zogenaamd achterloodje (loodje tussen dobber en dop) kan ook helpen zinken.
    Je lood zal je niet hoog kunnen plaatsen omdat je anders te snel zult afdrijven.
    Aas hangt af van de vijver, wat je opnoemt kunnen allemaal goede keuzes zijn. Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat ze genoeg eten hebben. Constant voeren kan veel belangrijker zijn dan op 17 meter vissen.

    Reageer

    • Tim1995
      Lerende visser
      • 04-11-2009
      • 245
      • Overijse

      #3
      Bedankt voor de tips Esperto.
      Ik denk dat ik voor de Engelse pen van 2 gram ga. 16/00 Nylon, haak 14 kamassan B511, en startend met 1/3 van het lood op de grond.
      Dat voeren is geen probleem
      Nogmaals Bedankt,

      Tim
      http://delanevissers.skynetblogs.be/...-van-de-vijver
      Mijn favoriete stek

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎