Oude nylon vislijn

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • John67
    Nooit uitgeleerd...
    • 26-09-2020
    • 323
    • Nuenen

    Oude nylon vislijn

    Ik ben sinds begin dit jaar na lange tijd weer enkele dagen per week gaan vissen. Ik heb veel nieuw materiaal maar ook nog spullen uit een vroeg visverleden. Op 1 stek heb ik heel, heel veel voorns gevangen van tussen de 5 en 15 centimeter, er zaten ook wat baarsjes tussen van die grootte. Maar ik ben op de betreffende plek ook 4 of 5 keer een lijn 16/100 hoofdlijn, 14/100 en 12/100 onderlijn kwijtgeraakt (oude vaste telescoophengel zonder elastiek (moet mijn nieuwe hengel met elastiek nog in gebruik nemen) en ook met winkle picker), blijkbaar zit er ook iets groots op mijn aas te loeren... Zondag zelf nog even te water gegaan om een favoriete dobber te redden na lijnbreuk.

    Nu mijn vraag: weet iemand of nylon vislijn zwakker wordt na jaren? Ook als die buiten UV licht is bewaard?
    Aangepast door John67; 22-06-2021, 19:38.
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2325
    • Ter Apel

    #2
    Lijnen worden op den duur minder als ze bloot worden gesteld aan licht, warmte en koude. Mijn rollen met lijn bewaar ik dan ook in een accessoiretasje of in de schuiflade van mijn zitkist, zo
    kun je rollen nylon prima jaren bewaren.

    Aangezien nylon relatief goedkoop is, zou ik bij twijfel de lijn gewoon vervangen.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • John67
      Nooit uitgeleerd...
      • 26-09-2020
      • 323
      • Nuenen

      #3
      Vervangen was reeds het plan, vroeg me af of dat (gedeelte van) de oplossing zou zijn.

      Reageer

      • John67
        Nooit uitgeleerd...
        • 26-09-2020
        • 323
        • Nuenen

        #4
        Nou vandaag op dezelfde stek gaan vissen met mijn nieuwe hengel mét elastiek; wat klein spul en een paar mooie zeelten kunnen vangen waarvan de grootste ongeveer 50 centimeter was. Toch nog een onderlijn (12/00) verspeeld aan een zeelt die me te slim af was en onder tak doorzwom. Tevreden!

        Reageer

        • Rolla
          Allroundvisser
          • 03-05-2009
          • 2325
          • Ter Apel

          #5
          Dat is het mooie van elastiek, het zorgt voor demping. Hier door kun je ook met dunnere lijnen vissen, zonder bang te hoeven zijn voor lijnbreuk.
          Uiteraard moeten elastiek en de lijndikte wel op elkaar afgestemd zijn.

          Mooi dat je tevreden bent.
          Vaste stok | Match | Feeder

          Reageer

          • John67
            Nooit uitgeleerd...
            • 26-09-2020
            • 323
            • Nuenen

            #6
            ... Moet wel zeggen dat de elastiek wel tot > 4-5 meter uit de hengel (elastiekmaat weet ik even niet, hoofdlijn 16/00, onderlijn 12/00). Is dat een beetje gangbaar?

            Reageer

            • bart125
              van alles wat
              • 03-11-2020
              • 161
              • A

              #7
              nylon verouderd.
              en de nieuwe generatie lijnen is gewoon beter dan die van vroeger.

              het helpt als je van een oud klosje de eerste 10 meter afspeold en weggooit de onderste lagen blijven het langste goed.

              Reageer

              • John67
                Nooit uitgeleerd...
                • 26-09-2020
                • 323
                • Nuenen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door John67
                Nou vandaag op dezelfde stek gaan vissen met mijn nieuwe hengel mét elastiek; wat klein spul en een paar mooie zeelten kunnen vangen waarvan de grootste ongeveer 50 centimeter was. Toch nog een onderlijn (12/00) verspeeld aan een zeelt die me te slim af was en onder tak doorzwom. Tevreden!
                Ik had nog 8 mm pellets liggen die over de datum waren. Ik heb die verkruimeld door mijn grondvoer. Zou die scopex écht zoveel aantrekkingskracht hebben op zeelt?16248094410555687739888863390468.jpg

                Reageer

                Working...
                😀
                😂
                🥰
                😘
                🤢
                😎
                😞
                😡
                👍
                👎