Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
ik heb eens een karpervisser zien vissen met een dobber die omvalt als je beet hebt,hoe heet zo een dobber en heeft iemand ervaring met dit soort visserij?
wat zijn de voor-en nadelen ervan :?
Deze dobbertjes, ook wel pennen, genoemd zijn waarschijnlijk van het volgende type.
Deze pennen worden alleen met het oogje aan de onderkant verbonden aan de lijn. Dit heeft als voordeel dat de lijn vanaf de pen tot aan de top van de hengel onder water door loopt. Hierdoor heeft de wind minder vat op de lijn, en zal het geheel stabielern in het water blijven liggen. Het systeem ziet er dan als volgt uit.
Bron: www.fishing4fun.co.uk
Het totale gewicht aan lood dat de pen kan dragen wordt vrij dicht bij de haak op de lijn gezet. De pen wordt zo uitgelood dat het lood net boven de bodem hangt. Een andere veel gebruikte techniek is iets te veel lood aan de lijn hangen, en vervolgen de pen zo afstellen dat precies het puntje van de pen boven water staat.
Als een vis het aas oppakt en omhoog zwemt zal het loodgewich verplaatst worden naar boven. De pen heeft vervolgen niet meer genoeg loodgewicht onder zich hangen en zal plat gaan liggen.
Ik ben niet weg van deze montage. Het nadeel is namelijk dat de vis vrij veel gewicht aan lood moet verplaatsen voordat de aanbeet te zien is op de pen. Ik kies er meestal voor om het loodgewicht net onder de pen aan te brengen en een of meer mini-loodjes (0.1 gram) vlak voor de haak te gebruiken om het aas bij de bodem te houden.
Een ander nadeel is dat de lijn vanaf de pen strak naar beneden loop naar het lood toe. Deze strakke lijn kan karpers doen schrikken, en het veroorzaakt vaak lijnzwemmers.
Drennan heeft een heel assortiment aan deze pennen. Ik gebruik zelf vaak de Drennan Small Union, een perfect pen voor deze manier van vissen.
En die pennetjes waar het lood onderaan de dobber zitten , zijn die goed ?
Ik was onlangs in een klein winkeltje en daar hadden ze enkel deze pennen...
Kunnen ook matchpennen zijn geweest. Deze zijn vaak voorgelood met een aantal gram lood, onderaan de pen. Deze pennen lijken wel veel op de karperpennetjes. Kun je gebruiken, maar vaak is een veel lichter pennetje beter. Als je verder uit de kant (meer dan 15 meter) vist, zijn deze pennen wel erg handig.
nog iemand meer info????
Wat wil je weten, brandt maar los!!! Ik wil op alle vragen een antwoord proberen te geven, voor zover ik er wat vanaf weet (vast wel ).
Denk dat je gelijk hebt i.v.m. die match pennen , er staat wel carp op , maar je kan er niet veel meer lood aan bij hangen onderaan (dichtbij) de haak , mss als dit geen probleem is , ga later eens kijken in een uitgebreidere zaak voor lichte pennen.
Ik ben niet weg van deze montage. Het nadeel is namelijk dat de vis vrij veel gewicht aan lood moet verplaatsen voordat de aanbeet te zien is op de pen. Ik kies er meestal voor om het loodgewicht net onder de pen aan te brengen en een of meer mini-loodjes (0.1 gram) vlak voor de haak te gebruiken om het aas bij de bodem te houden.
Een ander nadeel is dat de lijn vanaf de pen strak naar beneden loop naar het lood toe. Deze strakke lijn kan karpers doen schrikken, en het veroorzaakt vaak lijnzwemmers.
Het systeem waar ik het meest mee vis is het volgende. Verschillend met de afbeelding in m'n vorige bericht is dus de loodzetting. Ook gebruik ik vaak een vaste pen.
Vanaf de haak gezien ziet het er in woorden als volgt uit.
A. Haak (met hair) en aas (in dit geval frolic).
B. Loodhageltjes van 0.1 gr. op ongeveer 4, 8 en 15 cm van de haak. Dit om de lijn tegen de bodem te houden.
C. Loodhageltjes om de pen uit te loden, met vlak daarboven de pen.
Dit systeem is altijd nog aan te passen vooral op punt B en de afstand van de loodjes tot de pen, maar in de meeste situaties ziet het er zo uit.
wat ik niet snap... karper vissers die met die piepers vissen, die gebruiken vaak toplood. dit is, als ik het allemaal snap, om te voorkomen dat de karper schrikt, want hij kan niet tegen de lijn aanzwemmen. dat heb je bij het dobber vissen dus wel, een lijn waar de karper makkelijk tegen aan kan zwemmen. Is het dan onzin dat de karper schrikt van de lijn?? Anders zou je met de pen geen karper meer vangen :? :?
Nee het is geen onzin, karpers kunnen heel erg schrikachtig reageren als ze lijnen voelen of zien (lijndressuur). Je vangt met de pen wel karper, maar het is wel zaak om zo veel mogelijk deze lijnzwemmers te voorkomen. Dit doe ik door de eerste 15-20 cm van de lijn t.o.v. de haakt over de bodem te laten lopen. In extreme situaties wordt die onderlijn wel 30-50 cm. Hierdoor verslechterd wel je beetregistratie.
Vaak heb ik er veel last van als ik bijvoorbeeld boven een compacte voerplek (2 x 2 meter) van particles zoals maïs vist. Als de karpers de stek vertrouwen, stofzuigeren ze met hun bek de hele voerplek leeg. Hierbij liggen ze als het ware met hun buik op het aas, en soms dus ook op de onderlijn en haak. De kans dat ze dan met hun vinnen de de lijn raken is groot. Je krijgt dan een prachtige aanbeet, maar slaat mis of haakt een karper in zijn lijf.
Door verspreid te voeren, bijvoorbeeld pellets of boilies kun je er voor zorgen dat karpers op zoek gaan naar het aas. Ze zwemmen dan over de stek, en gaan alleen even met de kop naar beneden als ze een pellet of boilie hebben ondekt. Die zuigen ze naar binnen en gaan vervolgens weer verder, op zoek naar de volgende. Wat ook wel eens wil werken is een meter of 2 naast een compacte voerstek vissen.
Als er meerdere karpers op de stek zwemmen, is de kans op een lijnzwemmer groter, maar de kans dat de karper schrikt kleiner. Door voedselnijd (concurrentie om voedsel) zullen ze minder snel schrikken van lijnen. Lijndressuur komt op bijna onbeviste wateren nauwelijks voor, weet ik uit ervaring. Op zwaarbeviste wateren is dit verschijnsel veel extremer.
Je kunt vals gehaakt vissen gewoon niet voorkomen. Door goed naar de pen te kijken is een lijnzwemmer vaak wel te onderscheiden van een échte aanbeet. Niet altijd, en dan krijg je dus een vals gehaakte karper aan je lijn, die negen van de tien keer zich rot schrikt en alle vis van de stek meeneemt op zijn vlucht.
Afgelopen jaar heb ik 26 karpers gevangen op de pen, en ik denk toch wel minstens 10 lijnzwemmers verspeeld. Meestal zitten ze er een seconde of 5 aan. Slechts één keer heb ik er een gevangen. De haak zat in zijn aarsvin.
oke, ik ga die van de kleine verspreide voerplekjes een proberen, die vind ik heel mooi klinken. Ik zit wel eens in een haven, waar gewoon veel karper zit, maar met de mais pak ik daar alleen voorn of blei en brasem.
Met de boilie heb ik vorig jaar mijn eerste karper gevangen en ben van plan dit jaar de karper nog serieuser te belagen. Je hoort (leest) hier vast nog over. Bedankt ke:
Een verspreide voerstek mag gerust vrij groot zijn hoor. 5 x 5 meter kan gerust. Groter ook.
P.S. 1. Ik schat zo in dat je met karpervissen in de haven, echt geen last hebt van schrikkende karpers.
P.S. 2. Het is leuk om af en toe voertactiekjes uit te proberen in simpel water met veel karper. Liefst vrij helder en ondiep, dan kun je precies zien wat er gebeurt, en dat is erg leerzaam. Niet vissen, maar alleen kijken.
Het is een kleine haven met toch wel weinig boten en geen meerpalen e.d. Het water heeft een sterk donkerbruine/roestbruine kleur, hier valt de vis alleen te zien wanneer deze behoorlijk aan de oppervlakte zwemt, dus tot testen en kijken ben ik niet in staat, maar ik ga zeker je tips al vissend uitproberen.
Om even op die lijndressuur terug te komen, zou fluorocarbon als voorslag geen optie kunnen zijn ?
En wat betrefd dobbers, mijn hengelsportleverancier heeft doorzichtige dobbers speciaal voor karpervissen, is dat handig dat aan te schaffen of is het puur een kwestie van "tussen de oren zitten" dat zo'n dobber beter vangt ?
Fluorocarbon schijnt nauwelijks zichtbaar te zijn voor vissen doordat de brekingsindex van deze lijn heel dicht bij die van water ligt. Dit mag dan een voordeel zijn; een nadeel is dat de trekkracht van de lijn veel kleiner is. Zie het voorbeeld hieronder.
G-line Fluorocarbon 21/100 = 2.80 kg
Shimano Antare Silk Shock 22/100 = 5.85 kg
Ik vraag me dus af of fluorocarbon wel nut heeft. De lijn mag dan veel minder goed te zien zijn, de aasaanbieding wordt wel veel slechter omdat je met dikkere lijnen moet gaan werken als je dezelfde trekkracht wilt houden.
Reageer