karper vissen voor beginners

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #46
    Een onthaakmat is ook gemakkelijk bij het terugzetten van de vis.
    Een kusje en in het oor fluisteren dat zij de grote zus moet sturen.
    UHHHH NOG grotere zus.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • DERKZZ
      de eeuwige amateur
      • 21-12-2007
      • 89
      • brummen

      #47
      tsja, een onthaak mat, ik had wel verwacht dat gezegd zou worden...
      maar goed aan de ene kant zou het zeker niet verkeerd zijn, maar aan de andere kantwaarom een brasem niet en een karper wel, begrijp me niet verkeerd ik heb het welzijn van de vis hoog, en wat niet op de foto is te zien is dat de vis nog geen 20 seconden het water uit is geweest en ik vervolgens tot mijn knienen de plas ben ingegaan om de vis te onder steunen bij het weg zwemmen.

      hebben jullie enin g idee wat een onthaakmatje kost? en zijn er dan ook verschillende met voor en naadelen?

      en het schoonmaken? als ik dan toch een mat koop zal ik er ook zeker brasem in leggen, maar gaat dat goed met het slijm wat op de mat blijft?

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #48
        @ Douwe, leuke foto

        Koop een onthaakmat die niet te stug is en waar de vis dus een beetje 'inzakt'. Zoiets als Douwe gebruikt op de plaat hierboven. Zorg dat de mat voldoende groot is. Hoeft niet overdreven groot maar wel zo groot dat een beetje vis er op past. De prijs..? zo gek als je 't zelf maakt. Voor 30 euro heb je een hele degelijke mat. Ik gebruik een mat van DAM. Het is een mooi matje voor de eerder genoemde prijs. Met zijflappen zodat de vis niet uit de mat kan glijden. Helaas heb ik er geen foto van kunnen vinden.


        Dit soort type matjes vind ik slecht. Mat is niet soepel en de vis glijdt er makkelijk uit:


        Dit soort type matten zijn over het algemeen veel beter:


        Na gebruik afspoelen in het viswater. Een goede mat is glad en daar blijft het slijm nauwelijks aan hechten. Zelf maak ik hem thuis zo'n 1x in de maand schoon met kraanwater en een borstel.

        Groet, Pieter

        Reageer

        • Rutger
          Kurk op karper
          • 10-04-2005
          • 188
          • Ossendrecht

          #49
          Die brasems onthaak je gewoon direct in het water. heb zelf een mat zoals het 2e plaatje van Pieter (het zou hem zomaar eens kunnen wezen) van Prologic, ruime afmetingen en een hoog inzakgehalte zullen we het maar even noemen. Niet duur, denk een euro of 40. En op visloze dagen ligt ie nog heerlijk ook!

          Ltrs
          Het is vlees noch vis..

          http://robmeijermodelbouw.nl

          Reageer

          • warhead
            Specimen Hunter
            • 27-09-2003
            • 1498
            • haacht

            #50
            Het belangrijkste wordt nog vergeten: EMMER WATER. Zoveel belangrijker dan een onthaakmat. Een droge onthaakmat is nl waardeloos, dan is hoog, nat gras 10 keer beter.
            Alles hangt gewoon af van wat je van plan bent. Vis je op vijvers zonder 30'ers en groeit er gras, dan is in mijn ogen een onthaakmat geen prioriteit.
            Denk ook niet te snel te groot. Ik heb na 7 jaar mijn target gevangen, mijn eerste 40'er en wsl mooiste vis uit men carriere. Door een verkeerde behandeling van de vissers voor mij was de vis zijn borstvin gebroken en was em een stuk staartvin kwijtgeraakt, plus een aantal schubben. (pijnlijk voor een rijen) Daar mag dan nog een onthaakmat onder gelegen hebben, als je die vis niet kan heffen of onder controle houden dan gebeuren er zo'n ongelukken. Persoonlijk heb ik hier meer problemen mee dan een beginner die nog geen onthaakmat heeft. Denk dat we allemaal zo wel zijn begonnen. Een juiste ingesteldheid doet al veel!
            om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
            trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

            Reageer

            • DERKZZ
              de eeuwige amateur
              • 21-12-2007
              • 89
              • brummen

              #51
              ik ben op mijn oude brasem stekkie geweest en heb het water een kwartier lang afgelopen, kwam op een bijzonder mooi plekkie uit, nooit geweten terweil ik er al toch eninge jaren vis....
              en verdomd in het midden van het water een klein groepje karper ongebeer een stuk of 6 die daar prinsheerlijk lagen te zonnen om dat ik de picker bij me had voor brasem heb ik hier verder geen aandacht aan besteed. wel heb ik voor dat ik naar huis ging nog een 10 tal bollen op de zon plek gebracht

              waar de karper ligt te zonnen, zou die daar ook aasen?
              en zou ik gewoon met de picker op brasem kunnen vissen en 10 meter verder op ingooien met een karper hengeltje met bollen?

              groet

              Reageer

              • Rutger
                Kurk op karper
                • 10-04-2005
                • 188
                • Ossendrecht

                #52
                Je lijkt me iemand die het alleen maar fijn vind om als bijvangst ook Brasem te vangen (daar waar de meeste karpervisser dit juist hekelen maar, soi). Waarom 2 verschillende tactieken hanteren als je ze ook alletwee tegelijk op je stek kunt hebben. Ga eens vissen met tijgernoten of particles en dergelijke. Dan is de kans om een brasem te vangen net zo groot (waarschijnlijk zelfs groter) als de kans om een karper te vangen. Zelfs al zou je met boillies zitten, dan zou je nog een goeie kans maken op brasem. Bollen met een vissige smaak tot zeg 20mm scoren ook aardig bij de slijmjurken.

                Wat betreft die zonnende karpers; mijn ervaring is dat deze vissen totaal niet geinteresseerd zijn in eten. Misschien dat andere karpervissers hier andere ervaringen mee hebben. Als ze vlak aan de oppervlakte liggen kun je het eens drijvend proberen (met de vlok, of hondenbrokken e.d.). Mocht het er ondiep zijn probeer het dan eens met olierijke boillies. Deze oliën verspreiden zich, en dan met name omhoog, in het water en kunnen dan wellicht de karper aan het azen zetten maar dat zeg ik, mijn ervaring is dat je deze vissen beter met rust kunt laten en het later nog maar eens moet proberen.

                Ltrs

                Rudi
                Aangepast door Rutger; 09-06-2008, 18:44.
                Het is vlees noch vis..

                http://robmeijermodelbouw.nl

                Reageer

                • stefan1
                  Newbie
                  • 01-07-2008
                  • 12
                  • Breda

                  #53
                  Hey,

                  Ik heb een spinhengel waarmee ik op roofvis vis zoals snoek en snoekbaars.
                  Zou ik daarmee ook op kleine karpers drijvend kunnen vissen ?

                  Mvg stefan

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    Tinca Tinca
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #54
                    Ja hoor dat kan prima. Ideaal is het niet, maar het kan zéker.

                    Reageer

                    • stefan1
                      Newbie
                      • 01-07-2008
                      • 12
                      • Breda

                      #55
                      Okeej,

                      Als ik het leu kvind dan koop ik karpererhengel.

                      Reageer

                      • stefan1
                        Newbie
                        • 01-07-2008
                        • 12
                        • Breda

                        #56
                        Dus gewoon spinhengel en drijvend gaan vissen met stukje brood. en klaar.?
                        En als ik het leuk vind later goed spul kopen ?

                        Reageer

                        • Pieter Stam
                          Tinca Tinca
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

                          #57
                          Zo zou ik het doen ja!

                          Reageer

                          • yannik
                            De kasteelvissers Viane
                            • 27-07-2006
                            • 694
                            • Geraardsbergen

                            #58
                            Als ik je een tip mag geven... ga dan vissen als het zwaar bewolkt en warm is. Perfect weer om drijvend te vissen. Als het zonnig en warm is kan het ook maar ik heb al gemerkt dat ze dan minder goed bijten.
                            Wie vist, die vangt!

                            Reageer

                            • Pieter Stam
                              Tinca Tinca
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

                              #59
                              Overdag doen ze het vaak beter ja met donker weer. Of je moet een mooi rustig plekje in de schaduw kunnen vinden tijdens een zonnige warme dag. Of de ochtenden en avonden natuurlijk!

                              Reageer

                              • xander
                                Newbie
                                • 21-02-2009
                                • 5
                                • noordwijk

                                #60
                                bedoel jij het komomeer

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎