Snoek onthaken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • StevenBosch
    Newbie
    • 06-07-2011
    • 4
    • Riemst

    Snoek onthaken

    Hoe onthaak ik het best en snelst een snoek
  • Pieter Stam
    Tinca Tinca
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

    #2
    Door de kieuwgreep op de juiste manier toe te passen, een goede tang te gebruiken zoals op de foto, en door dreggen te gebruiken met kleine of platgeknepen weerhaken.

    68888_36BN.jpg

    Reageer

    • Amadeus
      Knoeit wat aan het water.
      • 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

      #3
      De bovenstaande tang voldoet uitstekend.
      Gebruik in geen geval een snoeken of bek klem, deze brengen onnodig schade.
      Zit de haak diep, dan via de kieuwboog onthaken.
      Wat ik ook wel eens gebruik is een stukje electrobuis van ongeveer 30 cm lang met een inkeping.
      Deze gebruik ik dan net als een hakensteker bij witvis.
      Gewoon de buis over de gehele lengte doorzagen, in die gleuf leg je je lijn en ga dan behoedzaam de bek naar binnen.

      Persoonlijk gebruik ik de kieuwgreep niet, is mij eens behoorlijk pijnlijk geworden en heb het gelijk afgeleerd.
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

      Reageer

      • Pieter Stam
        Tinca Tinca
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Ik gebruik de kieuwgreep wel bij het onthaken, om de bek van de snoek open te houden. Het is bij het gebruik van de kieuwgreep wel belangrijk om eerst te kijken waar het kunstaas zit. Anders kun je je inderdaad lelijk verwonden.

        MVG, Pieter

        Reageer

        • BasVR
          Newbie
          • 03-05-2011
          • 23
          • Nijmegen

          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
          Ik gebruik de kieuwgreep wel bij het onthaken, om de bek van de snoek open te houden. Het is bij het gebruik van de kieuwgreep wel belangrijk om eerst te kijken waar het kunstaas zit. Anders kun je je inderdaad lelijk verwonden.

          MVG, Pieter
          Niet alleen uitkijken voor de haken, maar ook voor de kieuwbogen. Die kunnen ook erg pijnlijk zijn

          Reageer

          • hjadolffs
            hier vissie vissie vissie
            • 29-05-2011
            • 65
            • woudsend

            #6
            ik heb laatst voor het eerst een kieuwgreep gedaan. moet zeggen het werkt goed maar was dood eng
            vismaat gezocht!!! intresse? stuur bericht

            Reageer

            • preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen
              • 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

              #7
              Ik vind de Fox Extra Long Needle Pliers de fijnste tang om mee te werken, omdat die lang en krachtig is. Eigenlijk zou je net als ik een dito kniptang ook bij moeten hebben, als de dreg niet te verwijderen is, maar gelukkig heb ik die nog niet nodig gehad.

              Vooral met de doodaasvisserij kun je goed voorbereid te werk gaan. Schepnet gebruiken en dan op op de onthaakmat waar alle tangen en benodigdheden al klaar liggen. Vervolgens onthaken met de kieuwgreep, omdat je de vis dan onder controle hebt en de bek open houdt.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #8
                Natte doek over de ogen kan je ze ook mak krijgen.
                En inderdaad een goed stukje gereedschap is zekers het halve werk.
                Heb zelf ook zo'n lange tang ( onbekend merk, 8,- in de rommelbak ).
                Maar ga niet meer zonder.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • Rolla
                  Allroundvisser
                  • 03-05-2009
                  • 2326
                  • Ter Apel

                  #9
                  De laatste tijd neem ik bij het kunstaasvissen ook een onthaakmatje mee. Onthaak- en zijkniptang zitten standaard in mijn schoudertas en mijn landingsnet heb
                  ik ook altijd bij mij. Onthaken gaat bij mij ook d.m.v. kieuwgreep.

                  Bij het doodaasvissen maak ik eerst de hengels gereed en leg dan de onthaakmat, onthaakgereedschap en het landingsnet klaar.
                  Vaste stok | Match | Feeder

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎