Goede werphengel en molen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • $Dave$
    Newbie
    • 29-04-2009
    • 5
    • Breda

    Goede werphengel en molen

    Hallo,

    Ik heb een vraag en wil jullie advies:

    Mijn werphengel is niet meer zo goed, dus ik zoek een goede werphengel en molen om snoeken te vangen. De prijs is niet belangrijk.

    Mijn moeder raadde aan het hier te vragen omdat jullie ervaring hebben met bepaalde hengels/molens.

    Dus als jullie er een weten, laat het me weten.

    Groeten Dave
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Eerste vraag is dan hoe wil je op snoek vissen?
    Een doodaashengel is iets anders dan een spinhengel en die is weer anders dan een plughengel.
    Ook kun je kiezen voor een jerkhengel.
    Dus eerst kiezen hoe je wilt vissen dan komen er vast wel enkele adviezen.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • $Dave$
      Newbie
      • 29-04-2009
      • 5
      • Breda

      #3
      Ik vis met blinkertjes. Maar wil in de toekomst ook jerkbaits gebruiken. Maar op het andere forum raden ze me een spinhengel aan. Welk merk moet ik nemen (zo rond de 50 euro). En welk merk molen (hoogstens 70 euro)?

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Je moet toch echt een keuze maken blinkertjes en jerkbaits zijn twee totaal verschillende manieren en materialen.
        Voor jerkbaits zou je feitelijk een reel moeten gebruiken, werpt beter, slip is beter en wat belangrijker is die is beter bestand tegen de soms wrede manier van vissen.
        De hengels zijn stevige stugge hengels die tegen een stootje kunnen, kun je niet gebruiken voor spinners.
        Voor blinkers en lichte plugjes kun jer inderdaad een lichte spinhengel kunnen gebruiken, voor zwaardere spinners en pluggen moet je weer een zwaardere hengel hebben.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • rovertje
          Maas & Waaler
          • 18-06-2008
          • 293
          • 2e Krib

          #5
          Ik moet Douwe hier gelijk in geven.

          En reel vissen moet je ook leren hoor.
          Mooie spinhengel voor de roofvisserij is de Shimano beastmaster2.70 15-40gram, mooie prijs mooie aktie.
          Wel duurder dan 50 euro.
          Bedenk wel of je er vaak met de spinhengel erop uit wilt.
          Dan kan je beter een wat duurdere kopen, maar ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.
          Molentje voor de rond de 70 euro kom je toch bijna bij de shimano exage 2500.

          Maar met jerbaits heb je echt stevigere poken nodig een beetje jerbait weegt toch meer dan een plugje of spinner.
          beetje allround jerkbait hengel kom je op Rozemeijer Classic Jerk & Buck van 30-60 gram. Niet te zwaar, zodat snoek ook nog een beetje sport geeft. Ook de zwaardere jerkbaits zijn hier nog goed mee weg te zetten, ondanks dat de hengel zwaar overbelast wordt. Met beleid werpen is hier datgene wat je moet doen, dan is het geen probleem. Natuurlijk kan je de hengel ook zwaarder kiezen, bijvoorbeeld 60-80 gram, het werpen zal dan een stuk gemakkelijker worden, maar je levert wel een stukje sport in. De keuze is aan jou!
          De jerkbaits worden weg gezet met een reeltje.
          Bedenk hier echt goed wat je koopt.
          Vaak is goedkoop met reeltjes duurkoop, een mooie reel is de Abu 5601 C JB.
          Maar deze kost wel gemiddels rond de 129,00 euro en dan is het nog geen super topper.

          Dus jerken en spinnen is een wereld van verschil.

          Reageer

          • $Dave$
            Newbie
            • 29-04-2009
            • 5
            • Breda

            #6
            Bedankt voor de antwoorden. Ik geef jullie gelijk, maar ik jerk bijna nooit (is het water niet goed genoeg voor), dus voornamelijk blinkertjes. De andere site (snoeken.net) raade me ook de shimano aan, ook de exage, maar dan 3000. Welke is het beste?

            Voor de spinhengel wil ik niet teveel uitgeven, ik moet een redelijke hebben (zeker niet top) en niet te duur, omdat ik dan ook nog gevlochten lijn kan nemen (is denk ik ook best duur). Het liefst onder de 40 euro. Ik vraag dat wel aan de man van de hengelsportwinkel, hij kan me wel een goede aanwijzen. Het is toch niet zo'n groot verschil toch? Of ik nou een hengel van 30 neem of eentje van 70 het is bijna hetzelfde lijkt me. Ik denk dat de molen veel meer van belang is.

            Reageer

            • rovertje
              Maas & Waaler
              • 18-06-2008
              • 293
              • 2e Krib

              #7
              Ik heb de 2500 van shimano.

              Het verscil tussen de 2500 en 3000 is de versnelling en de spoel.

              Model Gewicht (g) Kogellagers Roller Bearing Code Spoel Lijncapaciteit (mm/m) Lijncapaciteit (lb/yds) Extra Spoel Versnelling
              EXG1000RB 270 4 1 RD12205 0,18-170/ 0,20-140/ 0,25-90/ 0,30-60 2-270/ 4-140/ 6-110 1 5,2:1
              EXG2500RB 310 4 1 RD12211 0,20-240/ 0,25-160/ 0,30-110 6-200/ 8-140/ 10-120 1 5,2:1
              EXG3000SRB 310 4 1 RD12216 0,14-200/ 0,16-170/ 0,18-130 2-220/ 3-185/ 4-140 1 6,2:1
              EXG4000RB 415 4 1 RD12218 0,25-260/ 0,30-180/ 0,35-130/ 0,40-100 8-240/ 10-200/ 12-160 1 5,1:1

              Er is wel degelijk veschil tussen de hengels van 30 en 70 euro.
              O.a de blank van de hengel, gewicht, de ogen om maar wat te noemen.
              Je moet het zelf weten maar goedkoop is duurkoop hoor.

              Meestal als je bij de zelfde verkoper de hengel en de molen koop kan er wel een spoel gevlochten bij hoor van goede kwaliteit. (power pro 15.00)

              Groetjes

              Reageer

              • $Dave$
                Newbie
                • 29-04-2009
                • 5
                • Breda

                #8
                Volgens mijn ouders heb je gelijk. Vissen is mijn hobby, zeggen ze, dus mag ik best wat uitgeven. Welke spinhengel raden jullie me aan? En als ik niet zo heel ver hoef te gooien, moet hij dan 2500 of 3000 zijn (de molen)?

                Reageer

                • rovertje
                  Maas & Waaler
                  • 18-06-2008
                  • 293
                  • 2e Krib

                  #9
                  Als ik nu naar de winkel ging kocht ik een Shimano Beastmaster 2,70 in de 15-40 grams uitvoering en een shimano exage 2500 molen met de slip achterop (dit is persoonlijk) heb ik nu ook en bevalt me prima deze combinatie.
                  Voor de verticalen op de kribben of vanaf de kant op de waal. poldersnoeken, roofbleien.
                  Dit is een allround setje waar je geen spijt van krijgt.

                  Op de spoel heb ik powerpro 15.00.
                  Vis wel met een onderlijntje altijd en overal.
                  Ook als je gaat roofbleien, als een snoek hem pakt ben je alles kwijt.

                  Succes met de aankoop, wat je ook gaat halen.
                  Het is niet meer als een tip uit eigen ervaring die ik je geef.
                  Kijk wel een beetje rond op internet voor de prijzen, kan je veel opleveren.

                  Veel visplezier igg, Jurgen

                  Reageer

                  • $Dave$
                    Newbie
                    • 29-04-2009
                    • 5
                    • Breda

                    #10
                    Heel erg bedankt.

                    Ik denk dat ik voor de Shimano Beastmaster met Shimano exage 2500 ga. Dat weet ik bijna zeker. Met maar gelijk een power pro 15 erop.

                    En idd ik vis ook altijd met stalen onderlijn.

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎