Goeie (wedstrijd) pennen ??

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • swa
    Theoreticus
    • 09-05-2003
    • 718
    • Tienen

    #31
    [quote=tester;70022]

    maar als je het verschil in gewicht in loodvorm net onder de carbononderantenne plaatst is ie stabieler als met de stalen onderantenne
    omdat het zwaartepunt verlaagt is bij het zelfde totaal gewicht

    Ik heb er geen wetenschappelijke uitleg voor, maar mijn gevoel is het hier niet helemaal mee eens.
    Het is een feit dat een lange pen met lange carbon onderantenne stabieler is dan met een korte.
    Voor een met inox onderantenne klopt dat volgens mij niet, of spelen er ook andere elementen een rol.
    Ik denk juist dat het gewicht zo kort mogelijk onder de buik van de pen moet zitten om stabiel te blijven (ik spreek hier over stabiliteit in de wind en oppervlaktestroming)
    Volgens mij maakt dus een dikke inox onderantenne een pen stabieler dan een dunne inox met hetzelfde gewicht omdat elke neiging van de pen om schuin te gaan staan door de druk van de wind of oppervlaktestroming sneller gecounterd wordt als het gewicht onmiddellijk onder de buik zit. Ik denk dat een pen met carbon onderantenne al schuiner staat voor de loodjes die je onder een lange carbon onderantenne zet hun werk doen om ze weer recht te trekken.
    In het artikel van Déclic Pèche dat Roha al aanhaalde was de winnaar in stabiliteit er ook 1 met een dikke inox onderantenne
    Stabiliteit in onderstroming kan dan weer een heel ander verhaal zijn.
    Aangepast door swa; 12-07-2007, 13:38.

    Reageer

    • spuiliefhebber
      Verificatie gaande...
      • 22-04-2006
      • 4156
      • onbekend

      #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
      In een andere topic heeft Swa al eens gewezen op de stabiliteit van verschillende typen pennen. zie hiervoor;


      Hoewel in 't Engels, wordt hierin wordt behoorlijk wetenschappelijk uitleg gegeven over de golfbeweging van water en de beweging van een pen t.o.v. dit fenomeen.

      Verder een paar weetjes over stabiliteit;

      1. Stabiliteit en gevoeligheid zijn omgekeerd evenredig. D.w.z; hoe stabieler een pen zich gedraagt, des te minder gevoelig hij vist!
      Eigenlijk is dit logisch omdat een dobber die stabiel is weinig of niet mag reageren op allerlei krachten die van buitenaf invloed uitoefenen. De pen blijft rustig staan onder allerlei (wisselende) bewegingen. Hierdoor zal de kracht die de vis uitoefent (= aanbeet) op de pen ook minder doorkomen.
      De reclameterm; stabiel en supergevoelig tegelijk klopt dus niet. De dobber is 't een of 't ander.

      2. Hoe groter 't volume van een pen des te stabieler hij staat.
      (Grof voorbeeld; Een oceaantanker ligt rustiger in de golven dan een roeiboot)

      3. Hoe lager het zwaartepunt in een dobber, des te stabieler is deze.
      (denk maar eens aan een lange verzwaarde waggler. Er bestaan weinig stabielere dobbers dan deze!)

      4. Hoe meer massa de pen heeft, des te stabieler deze zal zijn.
      (massa = traagheid.)
      Een auto is moeilijker in beweging te duwen dan een fiets, toch?!

      Ook als het gewicht van een dobber grotendeels wordt opgeheven door het lood op de lijn, heb je nog te maken met die massa.
      Daarom zal een pen van 2 gram die scherp is uitgelood toch anders reageren dan eenzelfde type van 0,5 gram die je even scherp hebt uitgelood.

      Zo; nu mag een ander weer!
      een waarheid als een koe en nu eens heerlijk simpel uitgelegd kijk daar hebben we wat aan

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #33
        Oorspronkelijk geplaatst door swa
        Het is een feit dat een lange pen met lange carbon onderantenne stabieler is dan met een korte.
        Voor een met inox onderantenne klopt dat volgens mij niet, of spelen er ook andere elementen een rol.
        Ik denk juist dat het gewicht zo kort mogelijk onder de buik van de pen moet zitten om stabiel te blijven (ik spreek hier over stabiliteit in de wind en oppervlaktestroming)
        Volgens mij maakt dus een dikke inox onderantenne een pen stabieler dan een dunne inox met hetzelfde gewicht omdat elke neiging van de pen om schuin te gaan staan door de druk van de wind of oppervlaktestroming sneller gecounterd wordt als het gewicht onmiddellijk onder de buik zit.
        Natuurkundewet;
        De stabiliteit van een lichaam wordt bepaald door de plaats van het zwaartepunt. Hoe lager deze in dit lichaam wordt gevonden, des te stabieler zal dit lichaam zijn.

        Dit gaat op voor alle voorwerpen van vaste consistentie. Of je nou over een flatgebouw, kerktoren, bloemenvaas of dobber praat, maakt dus geen verschil. Wanneer een voorwerp topzwaar is, valt de stabiliteit ver te zoeken. Het zwaartepunt zal dan ook hoog in het voorwerp aanwezig zijn.
        Een extreem voorbeeld van goeie stabiliteit vind ik die tuimel drinkbekers voor kleine kinderen. Door hun bolle onderkant en grote gewicht onderin kun je de beker nog zo schuin wegduwen, hij zal altijd weer netjes verticaal komen te staan.

        Terug naar jouw voorbeeld;

        Je kunt het zwaartepunt van de dobbers makkelijk vaststellen. Leg de pen horizontaal op je vinger of op de scherpe kant van een lineaal. Schuif de pen net zo lang heen en weer totdat hij in balans op je vinger/lineaal blijft liggen en er dus niet af tuimelt. Op deze plaats-in-balans bevindt zich het zwaartepunt van deze pen. Wanneer dit punt lager is bij een pen met dikke rvs antenne, klopt jouw stelling!
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

          #34
          Hallo

          als je het zwaartepunt verlaagt iets moeilijker in beweging te zetten is kun je zien aan de slinger van een klok

          als je het gewicht van de slinger een ½ mm laat zakken loopt de klok al achter
          gr Gerard

          Reageer

          • esperto
            Sportvisser
            • 16-09-2006
            • 654
            • Oostkamp (Brugge)

            #35
            Die papfles, die wordt best leuk. Want je kan er net zo fijn mee vissen als met een pen van pakweg 1gr.
            Ik zal met geen berekeningen beginnen, want dan wordt het alleen maar moeilijker. Maar voor mijn verhaal dienen jullie het volgende te weten/begrijpen.
            Een voorwerp ieen vloeistof ondervind krachten die bepalen of hij zinkt of drijft.
            De eerste is de zwaartekracht die alles naar beneden trekt zeg maar, die zwaartekracht hangt af van het gewicht.
            Ten tweede is er de archimedeskracht, dit is de opwaartse kracht die een voorwerp in een vloeistof ondervind, die kracht hangt af van de maasadichtheid van de vloeistof en het volume van het voorwerp in de vloeistof.

            Dus omgezet in dobbertaal. Als een dobber meer naar boven wordt geduwd(door archimedeskracht) dan hij naar beneden wordt getrokken(door zwaartekracht) zal hij drijven. Wanneer er evenveel neerwaartse als opwaartse kracht is zal de dobber zweven, en wanneer er meer neerwaartse dan opwaartse kracht is zal hij vanzelfsprekend zweven.
            Nu, omwille van de massadichtheid van balsa zal een dobber altijd blijven drijven. De hoeveelheid kracht die de dobber meer omhoog wordt geduwdt dan hij naar beneden wordt getrokken zal de gevoeligheid van uw dobber bepalen. en dit omdat de vis het verschil in kracht zal moeten trekken om de dobber onder te laten gaan. Om die hoeveelheid kracht zo klein mogelijk te maken (dus gevoelig!) gaan we lood toevoegen, gevolg is dat de dobber dieper in het water komt, ook hiervoor heb ik een mooie uitleg, maar die doet niet echt ter zake lijkt me, en kan het ingewikkeld maken. Hoe meer lood we toevoegen, des te gevoeliger de pen zal worden, omdat het verschil tussen de opwaartse kracht en de neerwaartse kracht kleiner en kleiner wordt.

            Ziezo, dit weten we al, en nu waarom je de papfles even gevoelig kan uitloden dan een dobber van 1 gram.
            Stel, je gaat je papfles met antenne uitloden totdat het verschil tss opwaartse en neerwaartse kracht een klein getal "X" is.
            Als we de dobber van een gram ook uitloden tot we dit verschil X verkrijgen, dan zijn de dobbers in feite even gevoelig. Alleen zullen we nu zien dat de antenne van de papfles een miniem beetje boven water staat, en de dobber van 1 gram meer boven water staat. Ze zijn even gevoelig maar het visuele zal bij de papfles minder zijn dan bij de dobber, daarom gebruiken we ook lichter dobbers. Concreet betekent dit eigenlijk dat je beter een zwaardere dobber fijner kan zijn, als ie fijner is uitgelood, dan een lichter dobber die slecht is uitgelood, en daarmee moet mss es rekening gehouden worden.
            BESlUIT: we vissen met fijne dobbers omdat we deze hoger in het water kunnen zetten = beter visueel zichbaar dan zwaardere dobbers die we dieper in het wate moeten zetten om dezelfde gevoeligheid te bekomen.

            Reageer

            • Driehoek
              Sportvisser
              • 17-06-2007
              • 787
              • Rijssen

              #36
              [we vissen met fijne dobbers omdat we deze hoger in het water kunnen zetten = beter visueel zichbaar dan zwaardere dobbers die we dieper in het wate moeten zetten om dezelfde gevoeligheid te bekomen.]

              Dan zet je toch een langere (zeer lichte) antenne op die papfles???
              En dan dr bij het kan dan wel dezelfde gevoeligheid hebben maar de vis zal dat volume (gewicht) nog steeds moeten wegzetten...
              of zie ik dat verkeerd?
              .
              Happy fishing.
              ----------------------------------------

              Reageer

              • tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

                #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Driehoek
                [we vissen met fijne dobbers omdat we deze hoger in het water kunnen zetten = beter visueel zichbaar dan zwaardere dobbers die we dieper in het wate moeten zetten om dezelfde gevoeligheid te bekomen.]

                Dan zet je toch een langere (zeer lichte) antenne op die papfles???
                En dan dr bij het kan dan wel dezelfde gevoeligheid hebben maar de vis zal dat volume (gewicht) nog steeds moeten wegzetten...
                of zie ik dat verkeerd?
                Hallo Driehoek

                inderdaad die papfles van 1 lieter verplaatst +- 1 kgr aan water ook al staat daar een dunne antene op het blijft een lomp ding

                ik moet nu de keus maken hoe ik het zal doen met die dobbertjes want ik heb doorzichtig glasfiber van 0,8 en 1 mm binnen gekregen

                en ik laat die papfles voor wat het is en ga voor 20 cm lange dobber met een doorlopende onder en bovenantenne dan is ie bijna onverwoestbaar
                en door de dunne lange antene kan ik hem half op de antene uitloden en zakt ie makkelijk weg of steekt makkelijk op

                en het zicht gaat ook tellen want het vissertje is over de 60 jaar
                gr Gerard

                Reageer

                • esperto
                  Sportvisser
                  • 16-09-2006
                  • 654
                  • Oostkamp (Brugge)

                  #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Driehoek
                  [we vissen met fijne dobbers omdat we deze hoger in het water kunnen zetten = beter visueel zichbaar dan zwaardere dobbers die we dieper in het wate moeten zetten om dezelfde gevoeligheid te bekomen.]

                  Dan zet je toch een langere (zeer lichte) antenne op die papfles???
                  En dan dr bij het kan dan wel dezelfde gevoeligheid hebben maar de vis zal dat volume (gewicht) nog steeds moeten wegzetten...
                  of zie ik dat verkeerd?
                  Nee, je begrijpt het niet, Als een vis trekt met een bepaalde kracht X, dan zal de antenne van de papfles bv 0,5mm naar beneden gaan, en de antennne van een pen van een gram zal onder gaan.of omgekeerd: je zet je papflesantenne een halve millimeterboven water, en je de antenne van je pen 2cm boven water, de vis zal nu even hard moeten trekken om de dobbers onder te krijgen, alleen zal je de pen van 1 gram goed zijn staan en de pen van de papfles nauwelijk, zo zit het ineen

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎