elastiek

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Noel Gulpen
    Rutsekletser
    • 11-10-2007
    • 450
    • Nieuwkuijk

    #31
    Hey Jakob, ik bedoel dan ook niet echt het losschieten van de vis.... want als ik jouw "dobbert rond" verhalen lees dan lijkt het mij stug dat wanneer een vis hangt er ook maar ooit 1 moment zou kunnen zijn dat hij loskomt, met die vleeshaken van je.... nee onzin.

    Wat ik eigenlijk bedoel is de actie van de hengel doordat die toch wat zwaarder wordt in de top... zeker wanneer er ook nog eens een vloeistof in die stiek gedaan wordt..... dan gaat die stok toch enigzins swabberen. en ja als je dan op die blieken met 13m vist waarbij snelheid toch wel soms noodzakelijk is.... denk ik dat het niet helemaal ideaal is... of ben je anders van mening?

    greetz
    Noel Gulpen

    Reageer

    • Jakob
      <*{{{{><(
      • 06-03-2007
      • 1870
      • Staphorst

      #32
      Noel, bij een normale stok misschien wel, zet ik toch gewoon het kort 5e deel er tussen. Ik viste met Daiwa,s nooit geen probleem gehad met zwabberen. Ik heb net voor de zekerheid even gewogen op een digitale weegschaal wat een holle elastiek met vloeistof weegt die 1.8 mm is (Garbolino) en een 10 van Vespe. Tot mijn niet geringe verbazing was de hoole stiek zelfs een frakie lichter op een meter dan de volle Vespe, hol, gevuld met vloeistof. In de praktijk zal dat nog lichter zijn omdat je de holle met vloeistof verder opspant dan de 10. Effectief is de Garbolino in de top dan ook slechts 1.3, dus het verschil is minimaal, neem daarbij het voordeel dat gevulde elastiek veel sneller en verder rekt dan gewoon stiek en ik wil nooit meer met gewoon stiek vissen. We hebben het dan wel over de Garbolino stiek en niet over die van Daiwa, die is een stuk zwaarder, zelfs wel 2 of 3 keer zo zwaar, maar die is weer steengoed op putten of voor echt dikke vis.
      Nog even opmerken dat op 5 meter roze stiek nog geen kwart cc vloeistof gaat, dus 0.25 gram Waar hebben we het over, dus een gewicht extra van 0.6 gram per topset, een vlieg op je top weegt meer.

      Reageer

      • jan wever
        Banned
        • 19-09-2008
        • 258
        • Valthermond

        #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
        Ik heb op het laatst al mijn toppen voorzien van holle elastiek, toch 1.8 dik. Kun je alle kanten mee op, ga je op de voorn en je wilt tillen, iets strakker zetten, heb je er wel een dikke aan heb je nog genoeg buffer om de vis binnen te krijgen. Ik heb dat nooit begrepen dat spinrag elastiek en heb nooit dunner gevist dan maat 8. Eigenlijk nog nooit lijnbreuk gehad bij een normale vis en dan praat ik niet over karper. Toch gevist met 6 en 7/00.
        Mijn stiek hoeft er niet bij elke panharing uit komen. Ik zie sommigen die met een schele pos al een halve meter stiek buiten hebben. Voor mij hoeft dat niet, stiek hoeft slechts de klappen op te vangen voor dat de onderlijn breekt.
        Het ligt er gewoon aan waar je zit tevissen.Als er plenty vis zit zal het allemaal niet zoveel uitmaken.Kijk b.v. eens naar het europese kampioenschap van 2003 in Vries. Al die toppers zaten daar met heel dun elastiek te vissen,en niet alleen op kleine vis. Bert aufderhaar ving ook zijn brasems met heel dun elastiek,omdat men iedere aangeslagen vis wil landen en dat gaat gewoon beter met dun elastiek.

        Reageer

        • † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761
          • in zuidholland in een mooi visgebied

          #34
          wat is volgens jullie de beste elastiek en welk merk
          de een zegt van preston de andere zegt zim want die heeft betere rekeigenschappen
          laat de kenners nu maar een lekker hun mening geven dan kan ik weer aan de slag voor volgend jaar
          Vissen is ontspannend.
          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

          Met Vriendelijke Visgroeten



          vaste stokvisser????????

          Reageer

          • cheffie
            Beginners geluk
            • 03-04-2008
            • 664
            • Noord Holland

            #35
            Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
            wat is volgens jullie de beste elastiek en welk merk
            de een zegt van preston de andere zegt zim want die heeft betere rekeigenschappen
            laat de kenners nu maar een lekker hun mening geven dan kan ik weer aan de slag voor volgend jaar

            Ik vis zelf met diverse maten van Preston.Momenteel een maat 8 voor de haven visserij.
            En naar tevredenheid. Ik denk dat de soort elastiek die je gebruikt ook afhankelijk is van de soort hengel die je gebruikt, en de vis waar jij op vist.
            Het soort elastiek zal ook afhangen van waarmee jij het prettig vind vissen.

            Overigens ben ik zeker geen "kenner" ik gebruik materialen waarmee ik goed uit de voeten kan, weinig vis verspeel en toch resultaat kan behalen.

            Succes.

            Reageer

            • esperto
              Sportvisser
              • 16-09-2006
              • 654
              • Oostkamp (Brugge)

              #36
              Ik profileer mij niet als een kenner, in tegendeel. Toch even mijn mening:
              voor dikke elastieken vind ik drennan polemaster zeer goed, is wel wat minder goed verkrijgbaar.
              Voor de dunnere maten gebruik ik sensas, die op ronde spoelen maar niet diegene diegene die super ver uitrekt. Ik heb ook dunnen vespe gehad maar die kan niet zo goed tegen het nat-blijven staan, moet bij gevolg veel vervangen worden, en vind ik minder geschikt.

              Reageer

              • preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen
                • 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

                #37
                Hoe je elastiek bevestigd staat om de paar maanden wel uitgelegd in de Beet, deze maand door Michael Schlogl. Vraag naar de benodigheden in de hengelsportzaak en het is makkelijk zelf te doen. Wel raad ik aan om de top beetje bij beetje in te korten net zo lang tot het teflonbusje goed past.
                Ik vis graag met normaal elastiek, dus geen hol. Zelf gebruik ik die van Preston met zijn lekkere felle kleurtjes en die is gewoon betrouwbaar. Ik vis graag aan de dunne kant, meestal nr.3 (0,75 mm) in 2 delen. Meer als dik genoeg voor allroundomstandigheden met 8 tot 10/100 onderlijn. Dit jaar had ik er nog een dikke zeelt van 2300 gram mee gelandt. Als het echt sleuren is in het voorjaar, dan zou ik voor nr 4 of 5 gaan, maar dikker als een mm vis ik bijna nooit of je moet wel heel grof gaan op de rivieren met dikke vlagdobbers enzo of bij het vissen op een karperput.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                Reageer

                • Jakob
                  <*{{{{><(
                  • 06-03-2007
                  • 1870
                  • Staphorst

                  #38
                  Hou er wel rekening mee dat elastiek wat luol gekleurd is minder lang mee gaat dan de dof gekleurde, heeft te maken met de weekmakers hebben ze mij verteld

                  Reageer

                  • † John van der Zee
                    [In Memoriam]
                    • 16-11-2005
                    • 1761
                    • in zuidholland in een mooi visgebied

                    #39
                    zim leek me niet fluo gekleurd
                    Vissen is ontspannend.
                    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                    Met Vriendelijke Visgroeten



                    vaste stokvisser????????

                    Reageer

                    • 4x14
                      Banned
                      • 10-12-2006
                      • 849
                      • Brielle

                      #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door John van der Zee
                      zim leek me niet fluo gekleurd
                      Je hebt hem in het flou ook John !
                      Vespe, Preston, Zim vind het allemaal goed en heb nu dat holle elastiek van Garbolino, ook super !

                      Reageer

                      • † John van der Zee
                        [In Memoriam]
                        • 16-11-2005
                        • 1761
                        • in zuidholland in een mooi visgebied

                        #41
                        ja stefan wat heb jij nu niet tegen woordig
                        we zijn allemaal niet zo goed bedeeld dat we alles krijgen of kunnen kopen
                        Vissen is ontspannend.
                        Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                        Met Vriendelijke Visgroeten



                        vaste stokvisser????????

                        Reageer

                        • jeroenk
                          zolang er geen ijs ligt..
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

                          #42
                          Ja dat holle stiek lijkt me ook ideaal voor in de haven, misschien toch eens proberen.

                          Reageer

                          • † John van der Zee
                            [In Memoriam]
                            • 16-11-2005
                            • 1761
                            • in zuidholland in een mooi visgebied

                            #43
                            die zim die ik nu heb is zwart en creme kleurig lijkt mij geen fluo wie heeft er langdurige ervaring mee????
                            Vissen is ontspannend.
                            Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

                            Met Vriendelijke Visgroeten



                            vaste stokvisser????????

                            Reageer

                            • Jakob
                              <*{{{{><(
                              • 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

                              #44
                              Die creme kleurige is meestal niet FLUO, Stefan bedankt, en is veelal latex. Ik ben zelf een superfan van de holle Garbolino, wel heel roze en past geod bij mijn handtasje, maar met vloeistof er in gespoten ben ik nog geen betere tegengekomen.

                              Reageer

                              • 4x14
                                Banned
                                • 10-12-2006
                                • 849
                                • Brielle

                                #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                                Die creme kleurige is meestal niet FLUO, Stefan bedankt, en is veelal latex. Ik ben zelf een superfan van de holle Garbolino, wel heel roze en past geod bij mijn handtasje, maar met vloeistof er in gespoten ben ik nog geen betere tegengekomen.
                                Geen dank Jakob ?

                                Maar geef mij maar een stiek die ik een beetje zie, ik vervang hem wel een paar keer.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎