moeilijk water

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • nak
    Newbie
    • 05-01-2004
    • 17
    • emmen

    moeilijk water

    Hallo medevissers,
    Ik zit met een probleem. Ik vis nog wel eens op een kade van het oude eemskanaal in Delfzijl.
    Maar ik vang er niet veel. Pogingen om de vis op de plek te krijgen met voer halen helaas weinig tot niets uit.
    Het water is er behoorlijk diep, het is vroeger ook een laad en loskade geweest en het loopt van een meter of 3,5 naar 7 meter in het midden.
    Ik vis meestal iets van de kant op 4 meter diepte, een behoorlijk diepte dus, tenminste vind ik.
    Ik heb verschillende soorten voer gebruikt maar ik merk niet dat ik vis op de stek krijg, het is net of het toevallig langszwemt.
    Misschien komt het door de spuisluis die af en toe water in de haven spuit waardoor er een fikse stroming bij de kade onstaat. Vissen kun je op dat moment wel helemaal vergeten.
    Iets verderop ligt een jachthaven met ondieper water maar daar vang ik meestal kleine windes en voorns.
    Op de kade vang ik hoofdzakelijk blei, bramsempjes en ook wel windes. Heel soms een echte dikke brasem of winde. Vooral de laatste is fantastisch om te vangen.

    Nu de vraag:
    Weet iemand welk voer ik daar het beste kan gebruiken en hoe ik de vis op de stek kan krijgen?
    gr Nak
  • fpulles
    omgeturnd
    • 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

    #2
    Hallo Nak,

    Dat is moeilijk te bepalen achter een PC. Er zijn vele goede en minder goede merken en soorten. Dat is toch iets dat je door ervaring daar ter plekke moet uitzoeken. Er zijn wel een paar basisregels:

    - Zorg dat je voer voldoende kleeft. Het moet daar een stuk zakken, dus mag het compact van samenstelling zijn. Eventueel kan je er leem bij doen om het te verzwaren.

    - Je kan je voer verrijken door extra additieven toe te voegen. De zgn smaak en geur additieven. en natuurlijk de levende
    toevoegingen. Wat casters, maden, geknipte pieren, pellets, etc....

    _ Voer niet te veel, maar regelmatig. Ook kleine beetjes levend aas met regelmaat bijvoeren doet soms wonderen. Hiervoor heb je verschillende hulpmiddelen: cupset, baitdropper, katapult.

    - De samenstelling van voer is afhankelijk van de omstandigheden: veel stroming / weinig stroming, helder water/ troebel water, jaargetijde. etc...

    Spit eens grondig de verschillende hoofdstukken en topics door. Dat verrijkt je kennis.

    Veel succes. De aanhouder wint... die vis komt heus wel een keer

    Frank



    - Voer niet
    oude hond kan ook trucjes leren

    Reageer

    • lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

      #3
      Even als toevoeging is het geen brak water? Nogmaals ik weet het niet zeker?Er stond iets daar van bij .Ik kan me vergissen.
      Groetjes
      Johnny

      Match
      Feeder
      Stok

      Reageer

      • nak
        Newbie
        • 05-01-2004
        • 17
        • emmen

        #4
        Op dat stuk is het geen brak water. Het water kan er alleen maar uit als ze aan het spuien zijn en niet erin.
        Er staat normaal geen stroming, wel gaat het iets heen en weer als gevolg van zuiging op het andere stuk van het eemskanaal waar grote boten varen.

        Ik ga wel eens proberen met wat geurstoffen/additieven. Ik heb wel eens brasem spul van sensas gebruikt, kan niet zeggen dat het werkte.
        Iemand nog ideen welke additiev het beste is en moet het door het voer of op het haakaas?
        gr Nak

        Reageer

        • lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

          #5
          Ok dan zal ik of sterk visolie gebruiken of scopex en je maden dippen in de lever dat wil ook wel eens .laat ons het weten hoe het gegaan is .
          Groetjes
          Johnny

          Match
          Feeder
          Stok

          Reageer

          • leoj
            Wordt moeilijk !!!!
            • 10-04-2002
            • 53
            • Leidschendam

            #6
            Voordat je het probleem bij je lokaas zelf gaat zoeken, zou ik eerst eens kijken of jewel op je voorplek vist. Ik begrijp uit jouw verhaal de bodem ter plaatse nogal afloopt. ik denk dat na het voeren, je lokaas op een verkeerde plek op de bodem ligt. Als je de volgende keer weer eens ga vissen, werp dan je lokaas minstens een meter voor je dobber.
            Beter één hengel in je hand dan tien in de schuur van je buurman.

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Eerst je visplek goed afpeilen lijkt mij beter om mee te beginnen.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • leoj
                Wordt moeilijk !!!!
                • 10-04-2002
                • 53
                • Leidschendam

                #8
                Ja sorry, heb je gelijk in, niet aan gedacht, is voor de meeste ook zo vanzelf sprekend.
                Beter één hengel in je hand dan tien in de schuur van je buurman.

                Reageer

                • nak
                  Newbie
                  • 05-01-2004
                  • 17
                  • emmen

                  #9
                  De afgelopen vier dagen maar eens wat gaan experimenteren, gewoon met standaard kant en klaar voornvoer.
                  Van de drie dagen had ik het idee dat scopex iets meer vis aantrekt ipv 1per half uur(normaal) had ik 4 vissies gevangen in die tijd.
                  Smiddags was het al slecht vangen en dat is ook nu zo gebleven, pas aan het eind van de middag beginnen ze weer wat te bijten.
                  Eén dag erbij gehad dat ze slecht wilden bijten smorgens, heb toen dat leverspul maar eens gebruikt.
                  Hoorde van de verkoper dat het ook je stek finaal kan verknallen en raadde mij aan dit alleen te gebruiken als niets anders helpt.
                  Kreeg er niet meer beet op, daarna het voer er mee behandeld maar dat leverde ook geen extra vangst op.
                  Scopex werkt denk ik nog het beste totnutoe, maar scholen vis krijg ik er niet op.

                  Het loopt inderdaad geleidelijk naar beneden en gooide het voer telkens al wel een stuk voor de dobber,zal daar wel niet aan liggen, maar ik denk dat ik de voerballen eerder te stijf aanknijp.
                  Ze moeten wel een 4 meter naar beneden, misschien is zo'n buisgeval wat openklapt op de bodem een goede oplossing.

                  Volgende week heb ik vakantie en zal daar nog eens wat meer gaan experimenteren.

                  Reageer

                  • nak
                    Newbie
                    • 05-01-2004
                    • 17
                    • emmen

                    #10
                    Heb de afgelopen 3 weken veel kunnen vissen aan de kade.
                    Heb me een baitdropper aangeschaft om het voer op de stek te lossen.
                    Al met al krijg ik de meeste vis met voornvoer waar wat scopex doorheen zit.
                    Heb ook megalever geprobeerd maar krijg dan meer baars erop.
                    Als ik om de 10 minuten een beetje voer dan vang ik in die tijd een vissie of drie vier en daarna wordt het weer heel rustig.
                    Ik moet dus wel constant blijven bijvoeren. Hele scholen heb ik daar niet gekregen, zal er ook wel niet zijn.
                    Feit is wel dat geurtjes meer vis aantrekken daarzo. Ik ga dan nog wat meer met verschillende spul aan de gang.
                    gr Nak

                    Reageer

                    • Vic98
                      Precies vissen,Vaste stok
                      • 01-09-2009
                      • 3
                      • Deurne

                      #11
                      Je kan er hennep of dergelijke in doen,of trouvit lokt ook wel goed,
                      Vis je wel met kleine haken dus niet met maat 10 maar met 18,20,22

                      Groeten

                      Victor Kanters

                      Reageer

                      Working...
                      😀
                      😂
                      🥰
                      😘
                      🤢
                      😎
                      😞
                      😡
                      👍
                      👎