Nieuwe matchhengel

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bas Nijmegen
    wedstrijdvisser
    • 13-01-2009
    • 541
    • Nijmegen

    #16
    Merwede,

    Late reactie, maar ik vis met een Colmic bolo van 6 meter. Ik vis met de bolo op de manier zoals jij omschrijft. Ik heb dit ook geprobeerd met mijn matchhengel, een Shimano van 4.20 meter, maar vind het niet ideaal. De reden is hierboven al genoemd, met een bolo heb je veel meer controle over je dobber tijdens het driften. De matchhengel is ook helemaal niet bedoeld om mee te driften.
    Een bolo heeft minder ogen, maar wel grotere ogen zodat je lijn soepel kan doorlopen tijdens het driften. Een matchhengel heeft meer, maar ook veel kleinere ogen.
    En als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, ik match met een zinkende lijn. Met een zinkende lijn kan ik niet driften...
    Gr. Bas

    Een vis vangen is niet moeilijk.
    Vis blijven vangen wel...

    Reageer

    • SvVoorden
      Sportvisser
      • 26-07-2002
      • 747
      • Woerden

      #17
      Met een soepele hengel bedoel ik eigenlijk een hengel die buigt over de hele hengel. Dat wil niet zeggen dat ik een slappe hengel bedoel. Op de stroom moet je genoeg body hebben natuurlijk, ook om de haak te zetten, er zijn ook hengels die over de hele lengte buigen die dat kunnen. Hengels die een stugge body hebben vind ik persoonlijk niet fijn vissen en zijn vaak wat zwaarder. Ik heb met de Hardy hengel, die erg soepel is, dikke windes gevangen op de Waal die ik 20 mtr stroomaf haakte dus een pook heb je echt niet nodig. Om de haak te zetten heb je vooral de lengte van je hengel nodig.

      Welke hengel de beste is durf ik niet te zeggen en een Speedmaster of een hyperloop kun je wat prijs en kwaliteit betreft niet vergelijken en persoonlijk vind ik de Speedmaster matchhengels zeer fijn.
      Ik zit zelf te denken om een bolo aan te schaffen maar twijfel nogal over de lengte.

      Zoals Bas aangeeft, en ikzelf ook denk, is de bolo de ideale hengel voor deze visserij. Er staan er momenteel een heel stel op Marktplaats zag ik. Persoonlijk deel ik je mening over de kurken handvaten, ik kan ook niet wennen aan hengels zonder kurk.

      Succes
      Sjaak van Voorden

      Reageer

      • SvVoorden
        Sportvisser
        • 26-07-2002
        • 747
        • Woerden

        #18
        Oorspronkelijk geplaatst door lolo
        Bij licht werk tot 12 gram zal ik altijd voor een soepele match kiezen.
        Om de rede dat je de kracht vaak dan vanuit de hengel laat komen om je dobber weg te zetten.(vaak vaste montage)
        Bij slijdersen vanaf 10 12 gram iets stugger omdat je dan toch meer gewicht hebt om te gooien.
        Dan heb je ook meer het gevoel hoe je gooit .en zal door het gewicht de hengel door zijn stugheid beter zijn balans vinden .
        Dit is mijn ervaring met matchen.
        De lijn wat je gebruikt heeft ook grote invloed , ik loopr daar soms nog mee te zoeken hoe lichter hoe beter zullen we maar zeggen.
        Ik denk niet dat het werpen van grote invloed is aangezien je met de visserij die Merwede wilt doen hooguit 10 mtr wilt gooien en de rest door de stroom laat doen.
        Het dobbergewicht heb je nodig voor de stroom en niet voor het gooien. Trotten en matchen/slideren zijn natuurlijk compleet verschillende visserijen.
        Sjaak van Voorden

        Reageer

        • Merwede
          Dordt Trotter
          • 26-07-2010
          • 50
          • Dordrecht

          #19
          Sjaak, ik ben het helemaal met je eens.
          Heb al een paar 6m bolo's op de korrel.
          Ik hoop er volgende week mee aan de slag te kunnen.

          Ik laat mijn bevindingen en uitdagingen die ik tegenkom met het bolotrotten via dit forum wel weten!
          Groet,
          René

          Reageer

          • Merwede
            Dordt Trotter
            • 26-07-2010
            • 50
            • Dordrecht

            #20
            En daar dient mijn volgende dilemma zich al aan...: ga ik met mn nieuwe bolo trotten met een nylon -of gevlochten hoofdlijn.

            Ik denk met een gevlochten, omdat werpen niet aan de orde is en een drijvendelijn beter blijft drijven...?

            Zie ik dat goed?

            Reageer

            • Bas Nijmegen
              wedstrijdvisser
              • 13-01-2009
              • 541
              • Nijmegen

              #21
              Persoonlijk zou ik niet kiezen voor gevlochten lijn. Gevlochten lijn heeft meer last van de stroming dan een nylon lijn. Gevlochten lijn is vaak ook zwaarder dan een nylon lijn, waardoor je dus weer minder controle hebt over je dobber. Hier moet ik echter wel een kanttekening bij plaatsen, want een gevlochten lijn heeft minder rek waardoor je duidelijker contact maakt met je dobber en je dus zou denken meer controle te hebben. Echter moet je je afvragen of je dit wilt. Ik vind namelijk de aaspresentatie zeer belangrijk. Met een nylon lijn die wat meer vergevingsgezind is, kun je het aas volgens mij wat natuurlijker aanbieden door een meer vloeiende beweging.
              En wat ik ook fijner vind aan nylon is toch de rek die erin zit. Je moet wat harder aanslaan, maar de vissen op de sroming zijn vaak toch wat sterker. Ik vind het dan wel een prettig idee dat mijn lijn nog wat over heeft, met name dichter bij de kant. \gevlochten lijnen zijn meestal ook zinkende lijnen en dat raad ik al helemaal af bij het vissen met de bolo!
              Gr. Bas

              Een vis vangen is niet moeilijk.
              Vis blijven vangen wel...

              Reageer

              • Merwede
                Dordt Trotter
                • 26-07-2010
                • 50
                • Dordrecht

                #22
                Dank voor je nuttige reactie Bas.

                De stroom is juist hét transportmiddel bij het het driften/trotten, dus lijkt het me niet dat dit me meer last op levert, misschien is zelfs het tegendeel waar ?

                Je overige argumenten om te kiezen voor nylon, deel ik echter van harte.

                Voor welke lijn je kiest is ook denk ik afhankelijk van de wind en waar die precies vandaan komt ten opzichte van de stroom.

                Ik ga het met beide lijn typen expirimenteren en dan zie ik wel watmijn voorkeur is.

                Reageer

                • Bas Nijmegen
                  wedstrijdvisser
                  • 13-01-2009
                  • 541
                  • Nijmegen

                  #23
                  Klopt wat je zegt over dat de stroom juist het transportmiddel is. Maar de stroming is je transport voor je dobber en mag dit niet voor je lijn zijn. De stroming moet je dobber meenemen en jij moet kunnen bepalen wat je lijn doet. Als je lijn namelijk sneeler wegstroomt dan je dobberzul je veel missen met aanslaan door de bocht die je eerst uit het water moet slaan.
                  Gr. Bas

                  Een vis vangen is niet moeilijk.
                  Vis blijven vangen wel...

                  Reageer

                  • Merwede
                    Dordt Trotter
                    • 26-07-2010
                    • 50
                    • Dordrecht

                    #24
                    Point taken!
                    Nogmaals dank!

                    Gtz

                    Reageer

                    • SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

                      #25
                      Ik zou zeker gewoon nylon op de molen spoelen. Gevlochten lijn heeft geen enkele meerwaarde op de relatief korte afstand waar je op vist. Ik zie alleen maar nadelen.
                      Met een 16/00 of 18/00 nylon vist je plezieriger, ook al om met je dobber te schuiven etc.
                      Daarnaast is de rek noodzakelijk, zeker als je dikkes windes pakt op een meter uit de kant. Het controleren van de dobber gaat soepeler met nylon en de rek/demping brengt minder trillingen over op de dobber en het aas.
                      Nylon loopt vlgs mij ook soepeler van de molen af als je lijn moet geven om te driften.

                      Succes en ik hoor graag hoe het bevalt!
                      Sjaak van Voorden

                      Reageer

                      • Merwede
                        Dordt Trotter
                        • 26-07-2010
                        • 50
                        • Dordrecht

                        #26
                        Sjaak,

                        Ik was al om, ik ga alleen met nylon aan de slag...
                        Mn volgende dilemma, heb je meteen ook al uit de wereld geholpen...: hoe dik zou je vissen..?
                        (zelf dacht ik ook 16/00 of 18/00...)

                        Deze week nog werken en volgende week ga ik me 3 slagen in de rondte bolo-en, te beginnen op de Nieuwe Merwede.....
                        Ik laat zeker via dit forum weten hoe het me vergaat....

                        En nogmaals DANK voor je goede adviezen !!

                        Reageer

                        Working...
                        😀
                        😂
                        🥰
                        😘
                        🤢
                        😎
                        😞
                        😡
                        👍
                        👎