Statisch doodaasvissen

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser
    • 03-05-2009
    • 2326
    • Ter Apel

    #16
    Vanmiddag gevist met een hengel statisch i.c.m. beetmelder em een pencil en de andere voorzien van een dobber om een aasvis (sardine) mee met de stroming en wind mee te laten gaan. Ik had net de tweede hengel er in gelegd als ik mijn beetmelder hoor en zie dat de pencil gaat staan. Zonder verder af te wachten sla ik aan en haak een mooie snoek van ± 70 à 80 cm. Als de snoek onder bereik van het schepnet is wil ik hem scheppen en op dat moment glijdt hij niet mooi het net in. Vervolgens probeer ik de vis nogmaals te scheppen en op dat moment schiet de haak los en weg is de snoek. Hij zat waarschijnlijk maar heel licht gehaakt, want de sardine hing buiten z'n bek. Gelijk weer een nieuwe sardine gemonteerd en op dezelfde plek in geworpen, maar geen beet weer gehad.
    Vaste stok | Match | Feeder

    Reageer

    • preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen
      • 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

      #17
      Ik ga misschien volgende week voor de 1e keer dit jaar. Lekker driftend op niet te groot stromend water de bruggen en andere hotspots afvissen. Het statische werk doe ik wel als het echt koud is.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

      Reageer

      • Amadeus
        Knoeit wat aan het water.
        • 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

        #18
        Gistermorgen ook even een kleine 3 uurtjes bezig geweest.
        1 misser en één in het netje.
        geschat zo'n 65 cm.
        Maar ook voorin het bekje ( wel beter zo..........).
        Op één of ander manier zijn ze hier nog niet los te krijgen ( komt nog wel ).
        https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

        Reageer

        • Bert Visser
          Newbie
          • 18-12-2005
          • 29
          • Aalden

          #19
          na 2 vruchteloze pogingen een discussie te starten, dan maar hier!

          Takel? liever niet!

          er zit me wat dwars..
          wat je ook leest over statisch doodaasvissen op snoek.... takelen die hap!
          of het nu een sardine/spiering/stuk makreel of andere kleinere aasvis is, hij moet in de takel gehangen worden. waarom?
          ik vis al jaren (15) met 1 enkel dregje 4 met keuken elastiek door de staart bevestigd.

          Voordelen: -vissen met zachtere hengel mogelijk (1.5 ponds penhengel)=meer drilplezier,snoeken
          zijn 's winters over het algemeen niet bijzonder sterk, hier niet tenminste.
          -geen slikkers (Je hebt even tijd, 10/15 seconden, om aan te slaan)
          - meer aanbeten verzilverd.

          nadelen: -je mist wel eens een (kleine) snoek of snoekbaars
          -grote aasvissen moeilijk ??

          nb. Co Sielhorst vist(e) ook zo (Megasnoek totalfishing) toch een pionier!

          Bert
          Team Fishing4u / Rix Hengelsport
          *****************************
          www.rixwebshops.nl

          Reageer

          • Amadeus
            Knoeit wat aan het water.
            • 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

            #20
            Auto's moet je takelen, vissen niet.
            Ik gebruik voor het vissen enkele haken, meestal ook maar 1
            Zijn de aanbeten dusdanig of is mijn aas van een dergelijk formaat.
            Dan wil ik nog wel eens een haak erbij aan hangen.

            Anders gewoon op de ouderwetse manier.
            Enkele haak/ staaldraadje/ drijver en een paar wandelschoenen.
            Gewoon de ( en hier mag het ) de kantjes af lopen.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

            Reageer

            • Bert Visser
              Newbie
              • 18-12-2005
              • 29
              • Aalden

              #21
              vraagje Amadeus..

              wanneer sla je aan, duurt dit zoals in de goeie ouwe tijd een sigaret, of toch anders!

              Bert
              Team Fishing4u / Rix Hengelsport
              *****************************
              www.rixwebshops.nl

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #22
                Ligt eraan, als het een klein aasvisje van globaal een cm of 10 a 15 is laat ik de lijn strak lopen en geeft dan een tik.
                Met groter aas wacht ik meestal iets langer, maar dat is per situatie eigenlijk wel anders.
                Als het een "hit and run" is dan heeft ze zichzelf meestal zelf al gehaakt, pakt ze hem heel voorzichtig dan wacht ik inderdaad af op wat ze doet en dat kan inderdaad wel een sigaret duren ( voor de nietrokers een minuut of 3 ).
                Met te lang wachten heb ik de ervaring dat ze hem wel eens te ver doorslikt.

                Mocht ik te vroeg zijn en ze laat hem los, laat ik gelijk de lijn slap vallen en laat hem een minuutje liggen om het aas daarna heel rustig binnen te halen, ze wil nog wel eens een tweede keer aanvallen.
                Mocht dit niets opleveren dan laat ik die stek meestal even met rust om het na een half uurtje weer te proberen.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • Bert Visser
                  Newbie
                  • 18-12-2005
                  • 29
                  • Aalden

                  #23
                  hee, Amadeus
                  neem je gevangen snoek mee, of wil je ze zo onbeschadigd mogelijk terug zetten? is het laatste het geval, laat die drie minuten wachten dan maar zitten, en zoek naar een manier om direkt te kunnen aanslaan,dan zit de haak tenminste altijd voor in de bek en zal je niet minder missers hebben dan nu.

                  Bert
                  Team Fishing4u / Rix Hengelsport
                  *****************************
                  www.rixwebshops.nl

                  Reageer

                  • speciman
                    zo kalm als een zalm
                    • 07-05-2010
                    • 347
                    • maas

                    #24
                    helemaal mee eens Bert!

                    Groetjes speciman

                    Reageer

                    • Amadeus
                      Knoeit wat aan het water.
                      • 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

                      #25
                      Geen problemen mee, de gevallen dat de haak dieper zit dan gewenst is mischien op jaarbasis op een hand te tellen.
                      Meestal mooi aan de zijkant van de bek.
                      Mocht hij toch perongeluk iets dieper zitten is het nog geen ramp.
                      Kan er meestal met de steker er nog wel bij om hem er uit te halen ( vis nagenoeg altijd met een enkele haak ).
                      Sporadisch dat ik een visje meeneem voor de pot.
                      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                      Reageer

                      • Bert Visser
                        Newbie
                        • 18-12-2005
                        • 29
                        • Aalden

                        #26
                        Geen problemen mee amadeus, maar als je sleept, probeer eens de staaldraad door de bek van de dode aasvis en dan een dregje achter de borstvin. beet, strakdraaien, aanslaan en hangen (behalve dat kleintje en een enkele grotere)
                        altijd voor in de bek, kan dus zo weer terug.

                        maar discussie was eigenlijk bedoeld voor de manier van snoeken waarbij de aasvis liggend op de bodem of als pop up gevist wordt. in de journalistiek over dit onderwerp gaat het altijd over takels. ik vind dit persoonlijk overbodig. met 1 dregje in de staart met elastiek gaat het naar mijn mening net zo goed... tenzij je met hele grote aasvissen vist misschien, maar ik heb niet het idee dat dat echt nodig is.

                        groet Bert
                        Team Fishing4u / Rix Hengelsport
                        *****************************
                        www.rixwebshops.nl

                        Reageer

                        • Bert Visser
                          Newbie
                          • 18-12-2005
                          • 29
                          • Aalden

                          #27
                          en een goeie jaarwisseling,

                          ik houd de economie wel draaiend vannacht......

                          Bert
                          Team Fishing4u / Rix Hengelsport
                          *****************************
                          www.rixwebshops.nl

                          Reageer

                          • Rolla
                            Allroundvisser
                            • 03-05-2009
                            • 2326
                            • Ter Apel

                            #28
                            Voor het slepend vissen met dode aasvis gebruik ik wel een takel. Waarom? Ik viste in het begin met een kant en klaar staaldraadje voorzien van een enkele haak. De haak deed ik dan door de neus van het aasvisje en vervolgens sleepte in hem onder een dobber. Bij een aanbeet is het mij een paar keer overkomen dat ik bij het aanslaan de haak in de aasvis schoot.

                            Vervolgens ben ik zelf een onderlijn gaan maken. Ik heb een stuk staaldraad genomen van ± 50 cm en heb onderaan een dreg bevestigd. Daarna heb ik een enkele haak gepakt en deze schuivend bevestigd d.m.v. een stukje tube of krimpkous. Tot slot heb ik aan het andere uiteinde een tonwartel bevestigd. De enkele haak prik in door de neus van het aasvisje en dient er puur voor om het aasvisje vast te houden. De dreg prik ik door de staart en dient er voor om de snoek te haken.

                            Vis ik statisch dan gebruik ik een takeltje met 2 dregjes. Ik pas de dregjes aan bij het formaat van de aasvis. Bij een aanbeet hoef ik niet te wachten en kan dus gelijk aanslaan. Lijkt mij dat je bij een enkele dreg en een elastiekje door de staart wel moet wachten.
                            Vaste stok | Match | Feeder

                            Reageer

                            • Bert Visser
                              Newbie
                              • 18-12-2005
                              • 29
                              • Aalden

                              #29
                              ik zou zeggen Rolla:
                              probeer het eens! strak laten lopen/draaien en aanslaan. nooit langer dan 10/15 seconden wachten... hangen! ook snoek van 50/70 cm, nooit een slikker gehad in 15 jaar, wel 2 keer gezien bij een takel...(twijfelachtige aanbeten) en op takel in de beginjaren door mij en vismaten (dikke) snoeken verspeeld, daarna zelden een grote snoek verspeeld

                              Bert
                              Team Fishing4u / Rix Hengelsport
                              *****************************
                              www.rixwebshops.nl

                              Reageer

                              • Amadeus
                                Knoeit wat aan het water.
                                • 02-09-2007
                                • 1626
                                • Westerlee

                                #30
                                vandaar ook, ligt aan de situatie.
                                meestal bij het slepen, is dat het aas volop genomen wordt en dan "haakt" ze zichzelf al.
                                Maar het slepen gaat natuurlijk niet volcontinue, sta wel eens stil of laat hem even liggen bij een "verdachte" plek.
                                Als je dan zo'n jeuzelbeet krijgt dan laat ik hem meestal even geworden.
                                Gaat ze er volop dan wordt het weer anders.
                                Vroeger toen ik nog onder de jeugdpuistjes zat, wachte ik altijd op de tweede run.
                                Visje pakte het aas, ging er vandoor waarna ze bleeg liggen hierna ging je drijver op en neer hobbelen, teken dat ze bezig was om het aas te keren of te slikken.
                                Als dit gebeurt was ging ze er weer vandoor en pas daarna werd de haak geslagen.
                                9 van de 10 raak en zat ook gegarandeert de haak diep in de snoek geparkeerd.
                                Uiteraard resulteerde dit in een bloederige slachtpartij want je moest en zou je haak eruit krijgen.
                                Meestal gingen ze ook mee naar huis alwaar ze netjes van hun jasje ontdaan werden.
                                Maar deze metodiek ligt gelukkig al lang in het verleden.

                                Sorrie voor de schrijfstijl, maar zit nu al een beetje "in de olie"...........................
                                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎