het zelf maken van Pellets!!!

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Mc.Queen
    Sportvisser
    • 19-09-2003
    • 577

    het zelf maken van Pellets!!!

    Beste Karpervissers,
    Misschien een beetje vreemd omdat een witvisser hier een vraag steld over "Pellets"!!! ~0
    Ik wil namelijk zelf pellets maken,maar hoe begin ik er aan?
    Ik zal deelnemen aan enkele karperwedstrijden s'nachts,ik zal vissen met de vaste stok,en 1 bijlegger met pellets!
    Kan iemand mij het volledige gebeuren uitleggen hoe ik begin aan die harde brokjes,ik had gedacht aan wat verschillende smaakjes...vis,fruit,...enz...
    Dus,ik zou zéér goed geholpen worden met een goed recept,en hoe het verder moet...!!!
    Dank u voor jullie moeite!!!
    Greetings Mc.Queen!!!
    Tot volgende Maandag!!!
  • karperkoning
    Karpervisser!
    • 13-12-2005
    • 878
    • AELSE

    #2
    ik heb het nog nooit gedaan maar volgens mij is het hetzelfde principe als boilies draaien.
    alleen moet je pellets met de hand draaien voor de vorm..
    maar ik zou het gwoon eens proberen wat bij elkaar gooien wat er in normale pellets zit en er een smaakje bij voegen.en dan gewoon met de hand wat maken misschien worden ze niet egt mooi maar ze zullen vast wel werken

    Ralph
    http://www.carpteamelsloo.tk

    http://www.hsv-juliana.tk

    Helemaal Karpervisser !!!
    Karp Fishing 4 live!

    De groeten
    Ralph

    Reageer

    • Henso
      Met enige kennis...
      • 14-12-2002
      • 490
      • Hoogezand

      #3
      Moi Mc.Queen,

      Ik zou een boillie recept nemen van Warhead, en pellets maken zou ik als volgt doen.
      Het deeg gewoon kneden tot het een soepel deeg is, er daarna worsten van draaien dat is met de hand nog wel te doen en die worsten in stukjes hakken met een scherp mes., of een koks bijltje.
      Ik doe dit ook vaak met de boillies, want aangezien ikvaak in een niet zo'n breed kanaal vis, hoeven die dingen niet rond te zijn.
      Een mix van mij: 350 gr. maismeel, 500 gr. volkorenmeel, 150 gr. griesmeel, 100 gr. gemalen hennep, en 11 eieren, om er een smaakje aan te krijgen kun je er naar believen sweetner aan toevoegen. ( b.v. tutti frutti, of banaan ) niet meer dan 10 ml. per 10 eieren.

      Groetjes Henk


      KANJER KAMPIOEN 2013
      2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

      Reageer

      • Mc.Queen
        Sportvisser
        • 19-09-2003
        • 577

        #4
        Tof,ik heb al reactie's!
        Moet dat deeg gekookt worden (@) ,je ziet ik weet er weinig over,
        en hoe krijg je die pellets beenhard?
        Greetings Mc.Queen!!!
        Tot volgende Maandag!!!

        Reageer

        • Pieter Stam
          Tinca Tinca
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

          #5
          Wat als je aan je mix geen eieren toevoegt, maar alleen water??? Dan een goed gemixt deeg draaien en niet koken. Het zaakje vervolgens laten uitharden door drogen. Ik denk dat je dan een keiharde pellet krijgt die in het water toch snel oplost.

          Waar ik ook aan zit te denken is het het draaien (inc. koken) van een boiliemix (incl. eieren) die slecht bindt. Ook dat valt onder water snel uit elkaar.

          Verder heb ik helaas geen ervaring met het maken van boilies of pellets. Ik laat mijn gedachten ook maar eens de vrije loop.

          Succes, Gr. Pierre



          [Gewijzigd door Pierre op 04-11-06 at 10:16 PM]

          Reageer

          • Henso
            Met enige kennis...
            • 14-12-2002
            • 490
            • Hoogezand

            #6
            !@#$ Moi Mc.Queen,

            Ik vergat er inderdaad bij te zetten dat je de stukjes deeg nog moet koken.
            Je brengt een pan water aan de kook, gooit er per keer 30-35 stukjes worst in., wel zorgen dat ze niet aan de bodem vast plakken dus even met een pollepel roeren.
            Als de pelltes/boillies gaan drijven 20 sec. wachten en ze dan uit de pan scheppen.
            Om te zorgen dat de pellets niet tegelijkertijd uitelkaar vallen kun je de kooktijd varieren., dus b.v. ook eens pellets 30-40 sec. laten koken. korter kan ook b.v. 10-15 sec.
            Als je ze 30 of 40 sec. kookt en goed droogt worden ze keihard, het nadeel van lang koken is echter dat er meer smaak-geur stoffen uit het deeg verdwijnen, dus dan zul je iets meer sweetner toe moeten voegen plm. 10%. maar teveel is niet goed want dan lust de karper het misschien niet meer.
            Je kunt inplaats van extra sweetner toevoegen beter de pellet/boillie in een dipje stoppen zodat hij de geur opneemt., elke hengelsport winkel heeft wat dat betreft genoeg dipjens welke bij jouw pellets past.
            Na het koken de pellets/boillies 2 dagen op een handdoek laten drogen,( de eerste 15 min. wel af en toe even omrollen zodat ze niet aan de handdoek plakken) en dan kun je ze bewaren in de diepvries.
            Ik weet niet of ik alles goed heb uitgelegd want ik doe dit werk ook nog niet zolang.
            Maar ik maak al een aantal jaren mijn eigen boillies en het bevalt mij best, het enigste nadeel met vismeel stink je de keet uit, dus dat kun je beter doen als je alleen thuis bent.

            Groetjes Henk


            KANJER KAMPIOEN 2013
            2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

            Reageer

            • Joekie123
              Beste van de slechtste
              • 03-03-2023
              • 19
              • Capelle aan den IJssel

              #7
              Hallo een ieder die dit leest.
              Misschien is het een kleine 20 jaar te laat om te reageren op een dode post maar misschien heeft iemand er nog wat aan!
              ikzelf was ook al een tijdje opzoek naar een recept om zelf pellets te maken.
              Door veel te experimenteren ben ik op een redelijk goedkope oplossing gekomen.
              Ik heb een oude gehaktmolen omgetoverd tot pellet machine.
              Het met de hand draaien en snijden was ik zat en was het geklieder met koken ook al snel beu.
              Hier het recept.

              400gr paneermeel brood
              1 volkoren beschuit (gemalen in een keukenmachine)
              75gr valle del sol polenta maisbloem (blauw pak)
              75gr valle del sol polenta maisgriesmeel (rood pak)
              50gr kattenbrokken vissmaak AH 2kg zak (gemalen in koffiebonen maler)
              50gr vismeel
              50gr geraspte kokos (Toko Lien uit supermarkt)
              5-6 eetlepels schenkstroop (van Gils)
              5-6 eetlepels custard poeder (Koopmans)
              1-2 eetlepels zout

              Dit mix ik in een voeremmer met water en wat melasse beetbooster.
              Liever minder water dan teveel anders plakken alle pellets teveel aan elkaar vast met het draaien door de gehaktmolen. (Te natte deegklomp)
              Daarna doe ik het door een grove zeef (6mm mazen)
              Dan doe ik het in de gehaktmolen terwijl ik het goed aandruk tijdens het draaien. (Is tevens een hele goede work-out :-)
              Ik draai dan redelijk grote porties op een bord en doe die daarna met tussenposes in een bak met deksel en schud ze licht zodat ze voor het grootste deel los komen van elkaar.
              Dit alles spreid ik uit op borden/teilen en dienbladen en laat het zo een klein dagje drogen/uitharden.
              Ik bewaar ze in porties die groot genoeg zijn voor een dagje vissen in een gripzak in de vriezer en ontdooi ze de avond ervoor op een dienblad of bord. (Als je ze niet invriesd dan gaan ze binnen een week zuur ruiken aangezien er geen conserveermiddel in zit)
              Aan de waterkant mix ik dit met wat mais,maden,casters,geknipte wormen en wat baitbooster naar keuze in een klein bakje wat ik goed schud en vervolgens cup op mijn stek. (Vaste hengel)
              Of ik maak ze licht vochtig met een sprayflacon met water om ze daarna op de method feeder te gebruiken.
              Maar de methode van gebruik mag je zelf invullen als je het liever anders doet.
              De vangsten zijn best goed (grote voorn,brasem,zeelt en karper)
              Het is ook mogelijk ze te gebruiken in samenwerking met een kleine baitband op een hair ondelijn waar de baitband tegen de haak zit. (Hele korte hair)
              Succes allemaal!
              (Je kan de paneermeel ook vervangen door gemalen brood uit de keukenmachine.) (ikzelf doe het liefst bruin brood)


              IMG_1940.jpg IMG_1942.jpg IMG_1945.jpg
              Aangepast door Joekie123; 11-09-2023, 06:08.

              Reageer

              • Joekie123
                Beste van de slechtste
                • 03-03-2023
                • 19
                • Capelle aan den IJssel

                #8
                Omdat ik maar 3 fotos mag bijvoegen hier nog een paar van de opbrengsten.

                PS: als het deeg toch te nat word dan blijven ze teveel aan elkaar plakken zoals op de laatste foto.
                ik doe dan meestal wat paneermeel,maismeel,gemalen brokken in de bak waar ik ze in schud en zeef het dan af met een fijn mazige keukenzeef.
                ook het uitharden duurt zo een stuk langer.


                IMG_1944.jpg IMG_1943.jpg IMG_1895.jpg
                Aangepast door Joekie123; 11-09-2023, 06:10.

                Reageer

                • JonasWulf
                  Newbie
                  • 02-01-2024
                  • 5
                  • Bruxelles

                  #9
                  Ik waardeer vooral je tips over hoe je kunt voorkomen dat de korrels aan elkaar plakken. Je tip om paneermeel of maïzena toe te voegen als het deeg te nat is, was erg nuttig. Ik lees ook de promotiecodes. Het is echt heel handig. Hier is een artikel over de kortingen
                  Aangepast door JonasWulf; 08-02-2024, 11:19.

                  Reageer

                  Working...
                  😀
                  😂
                  🥰
                  😘
                  🤢
                  😎
                  😞
                  😡
                  👍
                  👎