dobbers met stalen antenne/haven dobbers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

    #16
    Oorspronkelijk geplaatst door willie
    Maar een stalen onder antenne staat toch ook stabieler met wind en golfslag? heb ik mij eens laten vertellen

    Groeten wilfried
    Klopt Willie!
    Dit kun je makkelijk in de (winderige) praktijk uitproberen door aan een topset een pen met carbon onderantenne te hangen en aan een andere topset een gelijksoortige dobber, maar dan met staal.
    Je zult zien dat een stalen onderantenne een stabielere ligging geeft in de golfslag/boventrek.

    Wat je in wezen met een stalen onderantenne doet is een verplaatsing van het gewicht in je lijnopzet aanbrengen naar direct onder het drijflichaam. Op een of andere manier komt dat de stabiliteit ten goede van je lijnopzet. Je kunt trouwens hetzelfde creeren door direct onder de antenne van carbon enkele loodhagels te plaatsen; als je er maar voor zorgt dat het gewicht direct onder het drijflichaam wordt vergroot.

    Eigenlijk is deze discussie (Staal versus carbon) enkele jaren geleden al eens eerder op dit forum gevoerd en past het wellicht wat minder in deze topic want de vragensteller die hiermee is gestart wilde enkel weten welke pennen nog een stalen bovenantenne hebben en wat daarbij een goede havendobber is.
    Groet'n,

    Ronald


    ><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

    Reageer

    • Foxdonut
      I have a bream!
      • 09-04-2010
      • 1237
      • Gro

      #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Roha
      @Foxdonut,
      Michiel, er zijn meer merken dobbers dan dobberfabrieken. (Dat geldt ook voor onze vislijnen.) Frank Timmermans (TIMMS) werd wel eens in advertorials een dobberbouwer genoemd maar ik vraag me af of hij ooit wel eens achter een draaibankje heeft gezeten met een stok balsa in z'n handen. Hij liet zijn modellen, naar eigen specificaties, gewoon in Bulgarije en omstreken maken. Dat geldt ook voor de pennen van JVS en veel andere merken.
      Als je maar wilt investeren kan je zelfs pennen voorzien van 'Foxdonut' laten maken met elke gewenste kleur en vorm. Mits geïnteresseerd kun je 't best contact opnemen met Rizov of Kiril Andreev van Topfloats/Filstar.
      Ik snap de overweging ook wel, bij dergelijke hoeveelheden zoals timms/jvs etc kan je ook haast al niet meer achter je draaibankje gaan zitten om tegen een marktconforme prijs dobbers te gaan draaien. Denk dat je helemaal gek zou worden als je 40u per week dobbers stond te draaien :P Dobberbouwer is dan wel een beetje misleidend inderdaad, je zou beter kunnen zeggen tot op een zekere zin dobberontwerper. Enfin, ik houd het tot nu toe hoofdzakelijk bij wat zelf verder afgelakte drennans (welke overigens al een goede coating hebben) en een deel handbouw dobbers.
      Ben je er in Bremen trouwens weer bij RoHa dan kom ik je wel weer even opzoeken!

      gr michiel
      Groet,

      Foxdonut


      www.wedstrijdvisser.com

      Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

      Reageer

      • Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

        #18
        Wat ze bij TIMMS (momenteel van M&M) wel goed in de vingers hebben is het luisteren naar de wensen van de vissers. Hierdoor hebben ze een assortiment in de markt gezet dat op zich heel passend is voor onze Nederlandse omstandigheden. Wanneer ze de fabriek in Bulgarije nu ook eens vroegen (lees; opdragen!) om wat meer kwaliteit in hun producten te leggen, zou het een heel goed merk kunnen worden.

        Helaas gaat 't dit jaar in Bremen niet lukken voor mij. Ik heb al wel bij de organisatie gevraagd me op de deelnemerslijst te plaatsen voor 2015 want het is me daar altijd een hoogtepunt op beursgebied voor witvissers en met name dan de wedstrijdsport. Voor mij de beurs met de grootste dichtheid van wedstrijdmateriaal per vierkante meter.
        Groet'n,

        Ronald


        ><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

        Reageer

        • Amadeus
          Knoeit wat aan het water.
          • 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

          #19
          Ik heb ook een aantal jaar met een paar pennen met stalen onderantennes gevist,
          maar greep steeds weer terug naar de carbonnen.
          Waarom?
          Omdat ik herhaaldelijk had als ik de pen verzette dat ik een "pijl en boog" aan de lijn had hangen.
          Nu is dat op zich niet zo'n ramp, maar op ten duur bleven ze krom.
          Het gebrek aan stabiliteit kan je indien nodig inderdaad opvangen door wat lood tegen de onderantenne te plaatsen.
          https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

          Reageer

          • atkk
            Newbie
            • 21-07-2012
            • 42
            • Hellevoetsluis

            #20
            Amedeus, dat is een kwestie van meer rubbertjes op de antenne schuiven, of langere rubbertjes

            Reageer

            • Rolla
              Allroundvisser
              • 03-05-2009
              • 2325
              • Ter Apel

              #21
              In monteer altijd minimaal 3 rubbers op de onderantenne. Dit voor het geval eens een rubber mocht scheuren en idd om het pijl en boog effect tegen te gaan.

              Ik gebruik zelf dobbers met een kunstof antenne van dit merk. Deze bevallen mij goed en er zitten ook modellen tussen met een stalen onderantenne. Alleen bij de modellen die ik gebruik moest er iets meer lood aan dan op het drijflichaam vermeld.

              Mijn vader gebruikt een serie Timms model Ruud. Deze hebben een stalen onderantenne. De gewichten die op het drijflichaam kloppen niet helemaal aangezien er niets minder lood op de lijn moest, maar verder zijn het naar mijn idee goede dobbers.
              Vaste stok | Match | Feeder

              Reageer

              • Amadeus
                Knoeit wat aan het water.
                • 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

                #22
                Oorspronkelijk geplaatst door atkk
                Amedeus, dat is een kwestie van meer rubbertjes op de antenne schuiven, of langere rubbertjes
                Gebeurde bij mij ook met extra rubbertjes.
                Minimaal 3 tot 4 rubbertjes, waarvan de onderste een mm of twee over de onderantenne heen stak.
                Maar ben content met mijn carbonnen antennes,
                al zijn sommige pennen een hel om ze met een forse stroming stabiel te houden.
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                Reageer

                • atkk
                  Newbie
                  • 21-07-2012
                  • 42
                  • Hellevoetsluis

                  #23
                  Dan weet ik het ook niet Amedeus. En wat betreft het gewicht dat op alle dobbers staat is, denk ik, toch hoe je hem zelf het beste afstel. Hoog boven water of een halve cm. Dat is toch een eigen keuze

                  Reageer

                  • Amadeus
                    Knoeit wat aan het water.
                    • 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

                    #24
                    Ja das waar, de ene heeft hem vlak met het water, terwijl de ander de hele antenne boven heeft staan.
                    Zoveel mensen zoveel wensen.
                    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

                    Reageer

                    • misser
                      cuore sportivo
                      • 06-04-2007
                      • 317
                      • ijsselmuiden/kampen

                      #25
                      Roha zij

                      Wat ze bij TIMMS (momenteel van M&M) wel goed in de vingers hebben is het luisteren naar de wensen van de vissers. Hierdoor hebben ze een assortiment in de markt gezet dat op zich heel passend is voor onze Nederlandse omstandigheden. Wanneer ze de fabriek in Bulgarije nu ook eens vroegen (lees; opdragen!) om wat meer kwaliteit in hun producten te leggen, zou het een heel goed merk kunnen worden.

                      Ja dat klopt ,heb ze zelf ook al eens gevraagd om andere oogjes te zetten boven het drijf lichaam omdat deze gewoon je lijn beschadigen bij het verstellen van de dobber en daar is geer nu wel naar over gestapt om dat er klachten waren over dit onderwerp
                      nou zijn deze onder antenne van hun wel wat dikker dan bv die van geer
                      verder ben ik tevreden over beide merken

                      Reageer

                      • reijntjes
                        Swingt(o)(i)pper
                        • 12-12-2005
                        • 3497
                        • Asten

                        #26
                        Alleen nog wel een groot verschil in prijs tussen Timm's en Geers.
                        Groeten

                        Frank

                        2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                        2016 walk-over Blauforlaet !
                        2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                        2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                        2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

                        Reageer

                        • Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

                          #27
                          Hoi Frank,
                          Prijsverschillen zullen er altijd wel blijven tussen de diverse merken met de argumentatie dat handgemaakte producten nou eenmaal duurder zijn dan massaproductie. Afgelopen weekend vond ik deze advertentie nog bij John Kooij;
                          De winkel aan de voorhaven in Schoonhoven biedt een ruim assortiment aan kwaliteitsproducten van de beste hengelsportmerken. Daarnaast zorgt het verse aas zoals maden en casters er al jaren voor dat elke visser in de Krimpenerwaard John Kooij Hengelsport weet te vinden!

                          en deze;
                          De winkel aan de voorhaven in Schoonhoven biedt een ruim assortiment aan kwaliteitsproducten van de beste hengelsportmerken. Daarnaast zorgt het verse aas zoals maden en casters er al jaren voor dat elke visser in de Krimpenerwaard John Kooij Hengelsport weet te vinden!

                          Pracht pennen waar dan ook een bijbehorend prijskaartje aan hangt.
                          Groet'n,

                          Ronald


                          ><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

                          Reageer

                          • henk de wit
                            Komt net kijken
                            • 10-09-2009
                            • 98
                            • groningen

                            #28
                            lol lol 5 euro man oh man ........... Die engelse verkoopt ze voor 2,50 per stuk net zo goed zelfs beter in mijn ogen!

                            Reageer

                            • Foxdonut
                              I have a bream!
                              • 09-04-2010
                              • 1237
                              • Gro

                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door henk de wit
                              lol lol 5 euro man oh man ........... Die engelse verkoopt ze voor 2,50 per stuk net zo goed zelfs beter in mijn ogen!
                              Zet er even een linkje bij andy, misschien dat je nog wat andere mensen blij kunt maken
                              Groet,

                              Foxdonut


                              www.wedstrijdvisser.com

                              Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

                              Reageer

                              Working...
                              😀
                              😂
                              🥰
                              😘
                              🤢
                              😎
                              😞
                              😡
                              👍
                              👎