Snoek(baars) vissen op de Waal

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Visvangst
    #13
    • 31-07-2003
    • 39
    • Steenwijkerwold

    Snoek(baars) vissen op de Waal

    Hallo vissers,

    Ik wil binnenkort een paar keer met dood-aas tussen de kribben op de waal vissen. Wie kan mij vertellen hoe de vangsten op het moment zijn en wie heeft er nog goede tips voor mij? Is het vissen met dood-aas onder de dobber een goede tactiek of leverd kunstaas meer op?

    Groeten Ferdinand.

    Neem eens een kijkje op de site van de visser!!

    Als je haak niet in het water ligt, vang je zeker niets......
    (c) Rolo.
  • Pietje
    Newbie
    • 18-08-2004
    • 1

    #2
    Het is volgens mij een uitstekend idee om met dood aas op de Waal te gaan vissen. Voor snoekbaars moet je wel een goede stek zien te vinden. Gewoon proberen bij diepere gaten aan de kop van de kribben.Ik heb zelf een methode die heel effectief is voor het haken van snoekbaars. Ik gebruik een feeder een molen met baitrunner bij het feederen gebruik ik een lusmontage van 60% nylon. Gewoon 2m nylon dubbelvouwen een speldwartel erin hangen en dichtknopen (2* doorhalen). De lus waar de speldwartel inkomt maak je ongeveer een halve meter lang. In het overblijvende deel leg je om de 10 cm een knoop. Aan het het overblijvende deel een onderlijn van ca 20%. Als haak kan ik je cirkelhaken aanraden (Gamakatsu maat 4 of 6). Het is wel essentieel de haak alleen aan een velletje of bij een dood visje de staartwortel te bevestigen zodat de haakbocht open blijft. Mijn favoriete aas is een filetje van een klein of middelgroot bleitje of brasempje (meestal vang ik eerst een aantal kleinere visjes als aas met de feeder voordat ik op snoekbaars begin.) .. Brasempjes hebben een veel stevigere huid dan voorntjes.
    Bij een aanbeet begint de hengeltop wat te schokken en de baitrunner te lopen je pakt de hengel op draait aan de molen en je maakt rustig contakt met de vis (nooit !! losschieters) Deze methode heeft diverse voordelen:
    Je kunt op sterk stromende plekken op wat grotere afstanden vissen.(De Waal) de grote loodgewichten die je nodig (ca 100 g) hebt helpen je nu, doordat de vis zichzelf haakt.
    Je kunt op 1 dag op de Waal met hetzelfde materiaal eerst vissen op witvis (prachtige brasems, voorns,windes en op sommige plekken barbeel) 16% onderlijn haak 12. Daarna op de avond snoekbaars en zodra het donker is op paling (25% onderlijn dauwpier). Ook erg succesvol rond deze tijd. (Blijf niet te lang zitten want na twaalven is het met de eetlust van de paling meestal veel minder.)
    Vissen met kunstaas op de Waal levert ook veel vis op en is ook slim om wat stekken te vinden voor het vissen met stukjes vis. Ik heb er zelf alleen nog niet zoveel ervaring mee op de Waal (ik woon bij de Nederrijn). Het kost wel vrij veel materiaal vanwege de bodemgesteldheid rond de kribben.

    Groeten Piet

    Reageer

    • nijmegen
      Komt net kijken
      • 19-03-2006
      • 70
      • Nijmegen

      #3
      wat is nou de beste taktiek om te vissen met dood aas? kan iemand mij helpen...
      ik heb laatst op snoekbaars gevist met een stukje vis...
      ik had gewoon een stuk lood..stalenonderlijntje en dan een enkele haak
      ik heb een aantal aanbeten gehad maar elke keer verspeelde ik de vis
      die was dus schijnbaar niet goed gehaakt...mijn haak zelf was niet te klein ofzo
      dus daar kan het niet aan liggen weet iemand een betere taktiek?
      gr danny

      Reageer

      Working...
      😀
      😂
      🥰
      😘
      🤢
      😎
      😞
      😡
      👍
      👎